Gå til innhold

Sykmelding pga samlivsbrudd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pga langvarig psykisk vold, samboers store psykiske problemer med vrangforestillinger (som vedkommende selv ikke erkjenner), et barn som må skjermes oppi det hele... Er utslitt og redd for å ende opp alvorlig deprimert. Klarer ikke å konsentrere meg på jobb, utrolig mye som må ordnes, vet ikke hvor jeg skal begynne...

Er det mulig å bli sykemeldt i et slikt tilfelle? Man skal jo ikke sykemeldes pga sosiale problemer, men dette vil jo etter hvert (om ikke allerede) gå på helsa løs....

Anonymkode: eda98...475

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om man ikke kan sykemeldes, er det mulig å få økonomisk støtte på annet vis, om man ikke klarer å stå i jobb en periode pga at alt rakner?

Skrevet

Du er ikke syk så nei

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, klart du kan det. Bestill deg en time hos fastlegen, før du går skikkelig på en smell. Lykke til ❤️

Anonymkode: f79c8...75e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, klart du kan det. Bestill deg en time hos fastlegen, før du går skikkelig på en smell. Lykke til ❤️

Du tror ikke fastlegen vil nekte å sykmelde?

Milky skrev (1 minutt siden):

Du er ikke syk så nei

Hva kan jeg gjøre når jeg ikke fungerer på jobb og sliter meg helt ut psykisk?

AnonymBruker
Skrevet

Du er jo ikke syk, så nei. Hvorfor fikk du barn med denne mannen hvis han er så dårlig?

Anonymkode: baa0c...2e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sykmeldt i 1 år pga samlivsbrudd. Jeg var psykisk syk og jeg fikk ikke lov av legen å friskmelde meg før han merket at jeg var blitt bedre. Han ville ha meg nærmest 100% meg selv igjen før jeg fikk sette mine bein på jobben.

Bare bestill time og du får sykmelding.

Anonymkode: 20e17...e32

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at en bra fastlege vil se på det som forebygging. Uten sykemelding nå kan du jo bli skikkelig utbrent, og da blir sykemeldingen mye lenger. Legen kan sykemelde deg pga depresjon. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men helt seriøst.. du kan ikke sykemelde deg på forhånd for å ikke senere bli slitt ut. Du er ikke syk og dermed har du ikke rett på sykepenger. Så enkelt er det. Fungerer du ikke på jobb så får du ta ulønnet fri. Vet at det er en kjip situasjon. Men sykemelding er for folk som er SYKE

Endret av Milky
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg skal klare å ordne alt det praktiske og komme meg ut av dette forholdet med barnet, må jeg være borte fra jobb en periode. Betyr det at jeg må bukke under økonomisk? 

Vil arbeidsgiver kunne si meg opp pga ugyldig fravær?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg ble sykemeldt pga samlivsbrudd. Legen ga meg to uker for å orientere meg, og komme meg litt på fote igjen, fordi det kom helt ut av det blå på meg. Dette var et helt vanlig samlivsbrudd. Du må uten tvil komme deg til fastlegen og fortelle om situasjonen din, før du knekker helt. Vær helt ærlig om alt og du vil få en sykemelding!

Anonymkode: 39c3e...8dc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Milky skrev (Akkurat nå):

Men helt seriøst.. du kan ikke sykemelde deg på forhånd for å ikke senere bli slitt ut. Du er ikke syk og dermed har du ikke rett på sykepenger. Så enkelt er det. Fungerer du ikke på jobb så får du ta ulønnet fri. 

For et varmt menneske du er da. Du ser ikke på psykisk sykdom som en grunn til sykemelding?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Men helt seriøst.. du kan ikke sykemelde deg på forhånd for å ikke senere bli slitt ut. Du er ikke syk og dermed har du ikke rett på sykepenger. Så enkelt er det. Fungerer du ikke på jobb så får du ta ulønnet fri. 

Slutt å skriv noe du ikke har greie på. Ved ett samlivsbrudd så kan du bli skikkelig dårlig psykisk og det er en gyldig grunn til sykmelding. Man må ikke ha knekt en rygg eller ha synlige feil og mangler for å kunne bli sykmeldt.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du er jo ikke syk, så nei. Hvorfor fikk du barn med denne mannen hvis han er så dårlig?

Anonymkode: baa0c...2e2

Det var ikke det jeg spurte om. Men graviditeten kom overraskende, og jeg klarte ikke å ta bort barnet. Abort er ikke et alternativ for alle. Det er mitt eneste barn, og har ikke mulighet til å få flere.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For et varmt menneske du er da. Du ser ikke på psykisk sykdom som en grunn til sykemelding?

Samlivsbrudd gir psykisk sykdom? 

Anonymkode: 5c95e...1d5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg skal klare å ordne alt det praktiske og komme meg ut av dette forholdet med barnet, må jeg være borte fra jobb en periode. Betyr det at jeg må bukke under økonomisk? 

Vil arbeidsgiver kunne si meg opp pga ugyldig fravær?

Sykmeld deg og arbeidsgiver kan ikke si deg opp. Du er psykisk syk og det er gyldig grunn.

Skrevet

Jo selvfølgelig.. men da er det snakk om ordentlige psyiske plager. Ikke «klarer ikke å konsentrere meg» plager… hvis du virkelig ikke klarer å utføre noe av jobben din så er det en annen sak. Hvis du vil være hjemme fordi det er kjipt å stå i jobb samtidig som alt skjer hjemme også så er ikke det gyldig grunn til sykepenger. Men er opp til legen uansett

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Samlivsbrudd gir psykisk sykdom? 

Anonymkode: 5c95e...1d5

Det kan det i mange tilfeller, spesielt om det er traumatisk slik TS sin situasjon virker. Om en feks har psykisk sykdom fra før kan en også bli dårligere av et traumatisk samlivsbrudd. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slutt å skriv noe du ikke har greie på. Ved ett samlivsbrudd så kan du bli skikkelig dårlig psykisk og det er en gyldig grunn til sykmelding. Man må ikke ha knekt en rygg eller ha synlige feil og mangler for å kunne bli sykmeldt.

Nei. At man ikke klarer å konsentrere seg på jobb er ikke gyldig grunn for sykemelding. Da kan man gå ned i gradert stilling eller lignende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo selvfølgelig.. men da er det snakk om ordentlige psyiske plager. Ikke «klarer ikke å konsentrere meg» plager… hvis du virkelig ikke klarer å utføre noe av jobben din så er det en annen sak. Hvis du vil være hjemme fordi det er kjipt å stå i jobb samtidig som alt skjer hjemme også så er ikke det gyldig grunn til sykepenger. Men er opp til legen uansett

Ja, heldigvis at det er opp til legen og ikke deg.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...