AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #1 Del Skrevet 30. juli 2021 Ok, plantefolk. Nå trenger jeg hjelp her! kjøpte en stor praktspragle på Plantasjen og vil sette stiklinger i vann til roting. jeg har tidligere lest at man ikke skal ta stiklinger med fingrene, men heller klippe de av. Jeg har prøvd begge deler, men uansett så dør de. Jeg har satt annet i vann og de får naturlig nok røtter etter en stund. Ikke disse. De råtner og får ikke røtter. Jeg har lest masse på nett, og følger rådene. Hva gjør jeg likevel galt?? 😩😂 det som skal være en så enkel plante, er tydeligvis umulig å få nye stiklinger av. Anonymkode: 0febd...275 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #2 Del Skrevet 30. juli 2021 Den er veldig enkel å ta stiklinger av... For det første, bruk en god saks. Ikke knip, ikke brekk. Kutt rett av. Kutter du under to-tre bladpar? Ikke la noe av bladet komme i vann, plukk i så fall vekk et bladpar. Gjør ikke noe om det bare er ett par igjen. Og jeg har hatt best suksess ved å plante rett i jord. Kniper av nye bladpar som kommer den første tiden for å gjøre stilken kraftig. Anonymkode: 1ff43...627 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #3 Del Skrevet 30. juli 2021 Gjort alt det uten å plante rett i jord. Kan prøve det også 😊 Anonymkode: 0febd...275 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 31. juli 2021 #4 Del Skrevet 31. juli 2021 Når det gjelder planter så er det prøve og feile metoden som gjør at man får grønne fingre. Det finnes mange videoer på youtube som viser det hvordan du kan ta stiklinger. Jeg bruker å finne en "stamme" som ser sterk og fin ut. Piller av blader og lar det stå igjen ca to par på toppen. Setter i vann slik at jeg følge med på utviklingen av røtter. Skifter vann ca 1 gang i uken. Kanskje du ikke er tålmodig nok? Det tar litt tid..... Du kan også skaffe deg denne boken, da har du all info om stiklinger på et sted. Bruk også youtube. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #5 Del Skrevet 1. august 2021 Gledelig nyheten nå haren av 5 stiklinger fått røtter… og meldugg! Det måtte jo bli noe, haha! Anonymkode: 0febd...275 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå