AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #1 Skrevet 30. juli 2021 Hei, jeg leier et sted og har leid her i rundt et halvt år. I går skulle mamma komme innom en tur for hun har et ærend i byen jeg bor og det er noen timer unna. Hun skulle ikke sove over, men vi skulle spise middag bare. Huseieren kom idag og sa at hvis jeg skal ha besøk, vil hun gjerne ha beskjed. For da blir leieprisen høyere. Jeg forklarte at det var ikke langvarig overnatting, men bare middag. Hun mener at siden det er flere, vil det slite mer på inventaret og leieprisen vil øke, selvom det bare er for et par timer, og det er kun snakk om en hundrelapp eller to, sa hun. Jeg ble faktisk sjokkert, at jeg ikke greide å svare på det. Dette står jo ikke i leiekontrakten engang, men det er jo logisk at når det er flere blir det gjerne et par tusenlapper dyrere, men jeg veit ikke om det er noen regel på det? Jeg kan ikke finne noe på nett. Anonymkode: fb280...ab8 7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 30. juli 2021 Ikke tenk på det. Om moren din skulle flytte inn ville hun fortsatt ikke kunne øke prisen. Selv om dobbelt så mange hadde bodd der da. Utleier kan først protestere om boligen blir overbefolket. Usikker på hvor grensen går men om fire personer i tillegg til deg hadde bodd på en 1-2 roms kunne hun evt brukt dette argumentet. Anonymkode: ae0cc...a47 59
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 30. juli 2021 Må legge til at det virker ikke som hun har lest husleieloven, og at det er lurt å begrense hvor lenge man leier hos useriøse utleiere. Anonymkode: ae0cc...a47 57
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #4 Skrevet 30. juli 2021 Bare les husleieloven du, så vil du fort finne ut at det er ikke er åpning for å kunne gjøre det. Anonymkode: 0b3ab...9fd 30
Milky Skrevet 30. juli 2021 #5 Skrevet 30. juli 2021 Det er selvfølgelig ulovlig. Moren din kunne flyttet inn med deg uten at utleier kunne økt prisen. Så si at hun skal lese seg opp 45
Ubiquiti Skrevet 30. juli 2021 #6 Skrevet 30. juli 2021 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ble faktisk sjokkert, at jeg ikke greide å svare på det. Dette står jo ikke i leiekontrakten engang, men det er jo logisk at når det er flere blir det gjerne et par tusenlapper dyrere, men jeg veit ikke om det er noen regel på det? Jeg kan ikke finne noe på nett. Niks, ikke snakk om. Du kan til og med la en kjæreste e.l. flytte inn permanent uten at noe leie kan økes. ' Du kan be denne huseieren lære seg loven før de begynner å leke ting de ikke kan. Sukk, nok en idiot av en huseier som ikke har noe kunnskap om pliktene det fører med seg å leie ut. Seriøst, hun har ingenting å komme med her. https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/utleie-kan-kjaresten-flytte-inn-husleieloven-opptak-i-husstand/ Sitat Quote Husleieloven gir ikke bare adgang til at leieboers kjæreste eller ektefelle kan flytte inn, men også leieboers egen familie i rett oppad- og nedadgående linje, samt samboeren eller ektefellens familie i rett oppad- og nedadgående linje. Det kan med andre ord bli ganske mange flere i utleieboligen enn det utleier kanskje hadde sett for seg da kontrakten ble inngått med én person. - Men husleieloven er ufravikelig. Det betyr at du ikke kan avtale deg bort fra den. Du kan altså ikke ta inn i kontrakten at husrommet kun er ment for leieboeren, og at hans kjæreste eller familie som beskrevet i loven ikke får bo der, sier advokat Øistein Olsen Krokmoen i Huseierne. Endret 30. juli 2021 av Ubiquiti 24
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #7 Skrevet 30. juli 2021 Utleiere farer bare med tull her. Faktisk kan nære familiemedlemmer av deg flytte inn permanent uten at utleier har noe å si på det, så lenge det ikke blir overbefolket. Anonymkode: d0311...40d 18
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #8 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke tenk på det. Om moren din skulle flytte inn ville hun fortsatt ikke kunne øke prisen. Selv om dobbelt så mange hadde bodd der da. Utleier kan først protestere om boligen blir overbefolket. Usikker på hvor grensen går men om fire personer i tillegg til deg hadde bodd på en 1-2 roms kunne hun evt brukt dette argumentet. Anonymkode: ae0cc...a47 Okay, kan hende jeg bare betaler den 100 lappen for å slippe å lage scene. Hun har tidligere sagt at jeg ikke kan bruke innesko (crocs eller tøfler med skli) pga inventar, og sa jeg kunne få ullsokker av henne som jeg kunne bruke. Burde sett de røde varsellampene og flytta Anonymkode: fb280...ab8 7
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #9 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): men det er jo logisk at når det er flere blir det gjerne et par tusenlapper dyrere Omg Nei det er overhodet ikke logeisk. I så fall er det logisk at du ikke skal betale noe for dager du er bortreist og ingen er i huset. Tror ikke utleier hadde godtatt det. Ikke vær naiv. Det er så utrolig mange useriøse utleiere der ute, og de får holde på fordi så utrolig mange er naive. Jeg tror mange sliter med å komme inn på boligmarkedet fordi de rett og slett ikke er smarte nok, og blir utnyttet. Anonymkode: e1868...9b1 24
Populært innlegg Ubiquiti Skrevet 30. juli 2021 Populært innlegg #10 Skrevet 30. juli 2021 Just now, AnonymBruker said: Okay, kan hende jeg bare betaler den 100 lappen for å slippe å lage scene. Hun har tidligere sagt at jeg ikke kan bruke innesko (crocs eller tøfler med skli) pga inventar, og sa jeg kunne få ullsokker av henne som jeg kunne bruke. Burde sett de røde varsellampene og flytta Anonymkode: fb280...ab8 NEI! Ikke oppmuntre kriminell atferd! Ikke gå i den "gå med på det for å slippe styr"-fella. Her må du sette hardt mot hardt med en gang, ellers vil det bare komme mer BS fra henne senere. 63
GammelKaktus Skrevet 30. juli 2021 #11 Skrevet 30. juli 2021 Haha, jeg og var borti et slikt par i min ungdom. 😄 Hadde nettopp flyttet inn og hadde en som lå over siden han var sliten etter flyttesjau da møtte jeg kjerringa i trappa og fikk beskjed om at hvis jeg skulle ha besøk så kom husleia til å øke for det ble mer strøm bruk. Altså, første døgnet... Nei, ble ikke der lenge, heldigvis ble jeg sammen med eksen og kom meg raskt ut derfra. Uff for noen folk, var så mye rart der. 4
Fjaselina Skrevet 30. juli 2021 #12 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Okay, kan hende jeg bare betaler den 100 lappen for å slippe å lage scene. Hun har tidligere sagt at jeg ikke kan bruke innesko (crocs eller tøfler med skli) pga inventar, og sa jeg kunne få ullsokker av henne som jeg kunne bruke. Burde sett de røde varsellampene og flytta Anonymkode: fb280...ab8 Du bør ikkje betale for å slippe unna denne gongen. Då lagar du eit mønster for seinare besøk. La henne berre få beskjed på ein pen måte at det er ikkje lov å kreve ekstra betaling for besøk. Vis til husleielova, så kan ho lese litt og bli klok. 38
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #13 Skrevet 30. juli 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Okay, kan hende jeg bare betaler den 100 lappen for å slippe å lage scene. Hun har tidligere sagt at jeg ikke kan bruke innesko (crocs eller tøfler med skli) pga inventar, og sa jeg kunne få ullsokker av henne som jeg kunne bruke. Burde sett de røde varsellampene og flytta Anonymkode: fb280...ab8 Nei, da gir du henne lillefingeren og oppfordrer til å fortsette sånn. Vis helles til det ubiquiti skrev, så utleier enten finner inspirasjon til å lese husleieloven selv, eller vet at du vet hva som regulerer avtale deres. Anonymkode: ae0cc...a47 21
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #14 Skrevet 30. juli 2021 Endelig noen utleiere som gjør det riktige. Håper det blir rettsak og at dette blir regelen. Det er tøft nok for oss som driver med utleie. Anonymkode: 1a12c...979
Ellam Skrevet 30. juli 2021 #15 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Okay, kan hende jeg bare betaler den 100 lappen for å slippe å lage scene. Hun har tidligere sagt at jeg ikke kan bruke innesko (crocs eller tøfler med skli) pga inventar, og sa jeg kunne få ullsokker av henne som jeg kunne bruke. Burde sett de røde varsellampene og flytta Anonymkode: fb280...ab8 Jeg tenker at du kan forberede deg på å ikke få tilbakebetalt et ev depositum når du flytter ut. Hun vil garantert finne slitasje og «ødeleggelser» som du må dekke😔 Det beste hadde vært om du hadde fått dette «kravet» om ekstra husleie skriftlig, så har du noe å vise til ved en tvist når du flytter ut (at dama er helt ute på jordet ifht hva man skal forvente av leietaker). 15
Ubiquiti Skrevet 30. juli 2021 #16 Skrevet 30. juli 2021 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker said: Endelig noen utleiere som gjør det riktige. Håper det blir rettsak og at dette blir regelen. Det er tøft nok for oss som driver med utleie. Anonymkode: 1a12c...979 Veldig smart. Så blir det samtidig rettspraksis på at det også må gjøres fradrag for tiden leietaker ikke bruker boligen, dersom grad av bruk skal avgjøre leien. Klarer du ikke å drive butikk får du overlate det til noen som kan. Endret 30. juli 2021 av Ubiquiti 42
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #17 Skrevet 30. juli 2021 Da skal det jo stå i kontrakten at det ikke er lov med besøk.. Anonymkode: 4d645...a52
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #18 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Endelig noen utleiere som gjør det riktige. Håper det blir rettsak og at dette blir regelen. Det er tøft nok for oss som driver med utleie. Anonymkode: 1a12c...979 😂😂 Bør finne ut om utleier spiser varmmat mer enn en gang til dagen også. Tenk- om de bruker komfyren TO ganger daglig så blir det dobbelt så mye slitasje på den 🤯 For ikke å snakke om de dusjer oftere enn ett par ganger i uken. Gud forby om det skal bli ekstra slitasje på dusjkabinettet og viften får kjørt seg noen ekstra ganger. Anonymkode: 2a3de...898 19
Ubiquiti Skrevet 30. juli 2021 #19 Skrevet 30. juli 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Da skal det jo stå i kontrakten at det ikke er lov med besøk.. Anonymkode: 4d645...a52 Det kan det godt stå, men det har ingenting å si, da et slikt vilkår etter husleieloven er ulovlig. 33
Gjest theTitanic Skrevet 30. juli 2021 #20 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hei, jeg leier et sted og har leid her i rundt et halvt år. I går skulle mamma komme innom en tur for hun har et ærend i byen jeg bor og det er noen timer unna. Hun skulle ikke sove over, men vi skulle spise middag bare. Huseieren kom idag og sa at hvis jeg skal ha besøk, vil hun gjerne ha beskjed. For da blir leieprisen høyere. Jeg forklarte at det var ikke langvarig overnatting, men bare middag. Hun mener at siden det er flere, vil det slite mer på inventaret og leieprisen vil øke, selvom det bare er for et par timer, og det er kun snakk om en hundrelapp eller to, sa hun. Jeg ble faktisk sjokkert, at jeg ikke greide å svare på det. Dette står jo ikke i leiekontrakten engang, men det er jo logisk at når det er flere blir det gjerne et par tusenlapper dyrere, men jeg veit ikke om det er noen regel på det? Jeg kan ikke finne noe på nett. Anonymkode: fb280...ab8 Ingen seriøse utleiere kan si noe på at du får besøk. Det er åpenbart at et menneske har et liv og får besøk. Det må x antall overnattinger til for at det skal øke leien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå