AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #1 Skrevet 30. juli 2021 Har hatt svie øverst i magen i 1 mnd nå. Er i uke 33. Det river og svir, helt øverst. Det startet bare helt plutselig for en måned siden, og da føltes det som om en kniv stakk på innsiden av magen. Utrolig vondt. Har disse smertene hver dag, verst er det om natten og morgenen. På sykehuset tok de 21 prøver for å utelukke alvorlige ting, blant annet HELPP. Sjekket at alt så fint ut med baby, ultralyd av selve magen kunne ikke de utføre. De ga meg Gaviscon, mente det sikkert hadde med syre i magen å gjøre. Har ikke hatt noe effekt av disse tablettene og legen sier at hvis ikke får vi vurdere gastroskopi. Dette ønsker jeg ikke nå. Bør/kan man ikke ta ultralyd av magen, først? Snakket nylig med jordmor og hun hadde aldri hørt om denne plagen i graviditeten før. Hun har sendt meg videre, men jeg vet ikke hvor lang ventetid det er. Går også på ekstra tilskudd av jern siden jeg hadde akkurat litt for lavt nivå av jern. Fikk beskjed om å ta en pause på en uke fra kosttilskudd og jern, i tilfelle dette hadde noe å si. Jordmor mente det var trygt å ta pause i en uke fra dette. Har også søkt febrilsk etter andre med lignende erfaringer og da fant jeg kun ei på et forum for mange år siden som hadde samme smerter som meg. Har noen andre hatt lignende smerter?? Vanskelig å beskrive, men prøver for å se om noen har/har hatt lignende opplevelser: Det brenner, og varierer i styrke og «anfall», når det bygger seg opp så når det en topp hvor det virkelig er vondt (10 av 10). Kan føles som om jeg har Glava, sånn man isolerer med i hus, under huden. Kan også sammenlignes med å ha en brennmanet oppå magen. Stikker fra innsiden av magen, venstre og høyre side. Klør ikke! Kun sviing. Derfor tror jeg jo ikke at det er relatert til svangerskapskløe. Kan gallestein sitte så høyt i magen? Anonymkode: a2dfa...86d
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #3 Skrevet 30. juli 2021 Jeg var fryktelig plaget med magesyre i mitt tredje svangerskap. Helt forferdelig, det var en intens, brennende smerte helt oppunder ribbeina (midt i magen, men kunne bre seg ut til sidene). Smerten strålte også ut i ryggen. Jeg fikk skrevet ut Omeprazol av min lege, hun mente det var trygt. Reddet meg fra å gå fra vettet. Anonymkode: d36bb...e1f
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #4 Skrevet 31. juli 2021 Hvis du tar en samarin og det hjelper er det magesyre. Anonymkode: e5ab2...34c
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #5 Skrevet 31. juli 2021 Ja!! Jeg har hatt helt sykt vondt under brystet på høyre side ved ribbeinet der ca fra uke 30-39. Det er så latterlig vondt og svir. Sykehuset fikk dobbelsjekket at jeg ikke hadde andre symptomer på svangerskapsforgiftning. Så konkluderte de med at det nok er barnet som ligger å presser mot ribbeinet og skaper smerte pga feks nerver i klem. De mente at dette var veldig veldig vanlig. Kan trøste deg med at nå i slutten av svangerskapet når hun har kommet lengre ned i bekkenet har det blitt bedre plass og jeg har nesten ikke vondt lengre. Anonymkode: 038db...090
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #6 Skrevet 31. juli 2021 Jeg hadde smerter under høyre ribbein, men ikke så mye foran, mest gjennom kroppen og ut gjennom ryggen/skuldervingen. Kjentes vel ut som en brennende jernstang som stod rett igjennom en muskelknute. Smerten ble mer intens jo nærmere termin. Begynte vel to mnd før termin. Jeg trodde det var en muskelknute men jeg fikk aldri noen bedring da jeg ble massert. Jeg endte med svangerskapsforgiftning og hellp-syndrom. Anonymkode: 395cc...de8
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #7 Skrevet 31. juli 2021 Ja jeg har den vonde følelsen selv. Var verst forrige svangerskap. Skjer oftest når magesekken er full og barnet sparker oppover i ribbeina, det svir så inni helvete. Forrige svangerskap svidde det konstant Anonymkode: 85104...aa2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #8 Skrevet 31. juli 2021 Eneste måten å finne ut av det på er gastroskopi hvis ikke syrehemmende hjelper. Du ser ikke nødvendigvis skade på slimhinnene i magesekken ved ultralyd. Det vil ikke kunne gi noe god pålitelig informasjon og er unødvendig bruk av ressurser Anonymkode: 5c0d2...c97
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #9 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hadde smerter under høyre ribbein, men ikke så mye foran, mest gjennom kroppen og ut gjennom ryggen/skuldervingen. Kjentes vel ut som en brennende jernstang som stod rett igjennom en muskelknute. Smerten ble mer intens jo nærmere termin. Begynte vel to mnd før termin. Jeg trodde det var en muskelknute men jeg fikk aldri noen bedring da jeg ble massert. Jeg endte med svangerskapsforgiftning og hellp-syndrom. Anonymkode: 395cc...de8 Gikk du med det i to måneder og når du først sjekket det viste det seg at det var svangerskapsforgiftning og hellp-syndrom? Eller fikk du utelukket at det var noe alvorlig, men så ble det det likevel? Det med jernstang er lignende hvordan jeg opplever smertene. Anonymkode: a2dfa...86d
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #10 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja!! Jeg har hatt helt sykt vondt under brystet på høyre side ved ribbeinet der ca fra uke 30-39. Det er så latterlig vondt og svir. Sykehuset fikk dobbelsjekket at jeg ikke hadde andre symptomer på svangerskapsforgiftning. Så konkluderte de med at det nok er barnet som ligger å presser mot ribbeinet og skaper smerte pga feks nerver i klem. De mente at dette var veldig veldig vanlig. Kan trøste deg med at nå i slutten av svangerskapet når hun har kommet lengre ned i bekkenet har det blitt bedre plass og jeg har nesten ikke vondt lengre. Anonymkode: 038db...090 Uff! Godt å høre at vi er flere, da blir jeg litt mindre redd. Men jeg stusser over at jeg f.eks spiser siste måltid klokken 22:00 og at det er først klokken 05:00 på natten at det virkelig kommer i gang, kommer til faste klokkeslett på natta. Samme klokkeslett hver dag, og det virker ikke som at babyen beveger seg i retning ribbeina/øverst i magen når det foregår. Anonymkode: a2dfa...86d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #11 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Uff! Godt å høre at vi er flere, da blir jeg litt mindre redd. Men jeg stusser over at jeg f.eks spiser siste måltid klokken 22:00 og at det er først klokken 05:00 på natten at det virkelig kommer i gang, kommer til faste klokkeslett på natta. Samme klokkeslett hver dag, og det virker ikke som at babyen beveger seg i retning ribbeina/øverst i magen når det foregår. Anonymkode: a2dfa...86d Har du vært på ultralyd og fått bekreftet hvordan babyen og morkaken ligger nå da? Min lå med rumpen mot ribbeinene og det skapte nok press som la nerver i klem. Ellers kan det også være at andre organer presses oppover og setter nerver i klem. Men jeg hadde denne smerten konstant og det kjentes helt ærlig ut som jeg hadde brukket eller bristet ribbeinet under brystet. Litt rart at din smerte kommer på faste klokkeslett da det må jeg si. Jeg sliter selv med halsbrann og sure oppstøt i halsen. Bruker gavicontabeletter til det. Men forstår ikke helt hvorfor du behandles for smerten i magen med dette egentlig, hva mener de er årsakssammenhengen her? Anonymkode: 038db...090
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #12 Skrevet 1. august 2021 Hatt det samme med de to siste graviditetene, minstemann er 4 mnd nå og jeg merker det til tider fortsatt. Men på slutten av graviditeten så var det helt uutholdelig, det føltes så konstant og jeg gråt mye pga det 😅 Men alt var helt normalt hele veien, blodprøver, blodtrykk, helt normal størrelse på babyen .. Morkaken min lå foran på Høyre side (Høyre side jeg har hatt det du beskriver) og var enorm så jeg etter fødselen, så vet ikke om det har noe å si, men merker det som sagt fortsatt .. Antok at nerver lå i klem eller noen innvoller var litt på avveie eller noe sånt 😅 Det var helt grusomt iallefall!! Anonymkode: c37e0...6b4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #13 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har du vært på ultralyd og fått bekreftet hvordan babyen og morkaken ligger nå da? Min lå med rumpen mot ribbeinene og det skapte nok press som la nerver i klem. Ellers kan det også være at andre organer presses oppover og setter nerver i klem. Men jeg hadde denne smerten konstant og det kjentes helt ærlig ut som jeg hadde brukket eller bristet ribbeinet under brystet. Litt rart at din smerte kommer på faste klokkeslett da det må jeg si. Jeg sliter selv med halsbrann og sure oppstøt i halsen. Bruker gavicontabeletter til det. Men forstår ikke helt hvorfor du behandles for smerten i magen med dette egentlig, hva mener de er årsakssammenhengen her? Anonymkode: 038db...090 Har ikke hatt ny ultralyd siden jeg var inne hos sykehuset med problemet, som er 1 måned siden. Skal i morgen på privat ultralyd hos ei jeg ikke har vært hos før, tenker det kan være lurt. Har forliggende morkake, men for en måned siden sa de at den var flyttet seg opp. Har ikke noe problemer med halsbrann så vet ikke hvorfor jeg fikk Gaviscon. Føler faktisk at «anfallene» har lettet litt de siste dagene, etter at jeg kuttet bort helsetilskuddet for gravide og jerntilskudd. ts Anonymkode: a2dfa...86d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #14 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hatt det samme med de to siste graviditetene, minstemann er 4 mnd nå og jeg merker det til tider fortsatt. Men på slutten av graviditeten så var det helt uutholdelig, det føltes så konstant og jeg gråt mye pga det 😅 Men alt var helt normalt hele veien, blodprøver, blodtrykk, helt normal størrelse på babyen .. Morkaken min lå foran på Høyre side (Høyre side jeg har hatt det du beskriver) og var enorm så jeg etter fødselen, så vet ikke om det har noe å si, men merker det som sagt fortsatt .. Antok at nerver lå i klem eller noen innvoller var litt på avveie eller noe sånt 😅 Det var helt grusomt iallefall!! Anonymkode: c37e0...6b4 Jeg har også morkake foran, kanskje det kan være årsaken. Mulig at den presser på der oppe, håper ikke det er farlig når den får seg så mye trøkk 😅 ts Anonymkode: a2dfa...86d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #15 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Uff! Godt å høre at vi er flere, da blir jeg litt mindre redd. Men jeg stusser over at jeg f.eks spiser siste måltid klokken 22:00 og at det er først klokken 05:00 på natten at det virkelig kommer i gang, kommer til faste klokkeslett på natta. Samme klokkeslett hver dag, og det virker ikke som at babyen beveger seg i retning ribbeina/øverst i magen når det foregår. Anonymkode: a2dfa...86d Det kan du ikke kjenne. Så er det faste tidspunkt er det absolutt babhen Anonymkode: 85104...aa2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #16 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har ikke hatt ny ultralyd siden jeg var inne hos sykehuset med problemet, som er 1 måned siden. Skal i morgen på privat ultralyd hos ei jeg ikke har vært hos før, tenker det kan være lurt. Har forliggende morkake, men for en måned siden sa de at den var flyttet seg opp. Har ikke noe problemer med halsbrann så vet ikke hvorfor jeg fikk Gaviscon. Føler faktisk at «anfallene» har lettet litt de siste dagene, etter at jeg kuttet bort helsetilskuddet for gravide og jerntilskudd. ts Anonymkode: a2dfa...86d Dropp gaviscon. Det er ren alluminium. Anonymkode: 85104...aa2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå