AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #1 Skrevet 30. juli 2021 Jeg har ikke førerkort og jeg har ikke eid et pass. Ha aldri vært utenlandsk. Har kun id via banken med bilde på kortet mitt. Vil dette skape problemer i fremtiden? Når kommer det nasjonale id kortet de snakket om ? Er vi flere her inne som ikke har pass eller førerkort? Anonymkode: 71322...a69 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #2 Skrevet 30. juli 2021 Alltid lurt å ha noe form for ID. Har du bankkort er det jo ok så lenge du ikke ønsker å reise. Jeg har heller ikke førerkort og for tiden ikke pass. Heldigvis har jeg også et bankkort med bilde som varer et år til. Etter dette får jeg ikke tilsendt med bilde mer. Skal til politiet asap å skaffe nytt pass. Myeeee krever ID. Medisiner, post, nå vaksinering, reise osv osv. Ble bare stress uten. Anonymkode: a3361...02e 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #3 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alltid lurt å ha noe form for ID. Har du bankkort er det jo ok så lenge du ikke ønsker å reise. Jeg har heller ikke førerkort og for tiden ikke pass. Heldigvis har jeg også et bankkort med bilde som varer et år til. Etter dette får jeg ikke tilsendt med bilde mer. Skal til politiet asap å skaffe nytt pass. Myeeee krever ID. Medisiner, post, nå vaksinering, reise osv osv. Ble bare stress uten. Anonymkode: a3361...02e Hva skjer når bankid går ut? Vil politiet nekte meg pass da fordi de ikke kan identifisere meg med noe? Hvorfor vil ikke banken fornye kortet med bilde? Jeg har dnb og de har bilde på kortene. Anonymkode: 71322...a69 2
Rosi Skrevet 30. juli 2021 #4 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva skjer når bankid går ut? Vil politiet nekte meg pass da fordi de ikke kan identifisere meg med noe? Hvorfor vil ikke banken fornye kortet med bilde? Jeg har dnb og de har bilde på kortene. Anonymkode: 71322...a69 Om du ikke har bilde ID kan du ta med noen som har det for å få utstedt pass. Så må de garantere for at du er den du sier du er. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #5 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva skjer når bankid går ut? Vil politiet nekte meg pass da fordi de ikke kan identifisere meg med noe? Hvorfor vil ikke banken fornye kortet med bilde? Jeg har dnb og de har bilde på kortene. Anonymkode: 71322...a69 Kan godt hende banken din fortsetter dette med bildet på kortet, men du kan ringe inn å spørre? Så lenge du ikke reiser osv så fungerer jo bank kortet bra nok. Min bank bare sluttet med dette for en stund tilbake og jeg ønsker ikke bytte bank. Anonymkode: a3361...02e 1
Violetta Skrevet 30. juli 2021 #6 Skrevet 30. juli 2021 Det nye id-kortet har kommet. Du får det samme sted som pass. 8
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #7 Skrevet 30. juli 2021 Det nasjonale ID-kortet har kommet, som Violetta sier. Jeg hentet mitt i forgårs. Anonymkode: 1d125...0d7 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #8 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det nasjonale ID-kortet har kommet, som Violetta sier. Jeg hentet mitt i forgårs. Anonymkode: 1d125...0d7 Hva betalte du? Det er da ikke gratis og bare å hente. Anonymkode: 5b4ac...111 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #9 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva skjer når bankid går ut? Vil politiet nekte meg pass da fordi de ikke kan identifisere meg med noe? Hvorfor vil ikke banken fornye kortet med bilde? Jeg har dnb og de har bilde på kortene. Anonymkode: 71322...a69 DnB holder på å slutte med bilde på kortene. Når kortet ditt går ut på dato, vil det nye kortet du får ikke ha bilde. Du skal ha fått en melding om dette i nettbanken din i løpet av de siste ukene. Anonymkode: 1d125...0d7 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #10 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva betalte du? Det er da ikke gratis og bare å hente. Anonymkode: 5b4ac...111 https://www.politiet.no/tjenester/pass-og-id-kort/pris-og-betaling/ Sitat Pass Over 16 år: 570 kroner Under 16 år: 340 kroner ID-kort Over 10 år: 570 kroner Under 10 år: 340 kroner Pass og ID-kort Hvis du søker om pass og nasjonalt ID-kort samtidig, reduseres søknadsgebyret. Du betaler: Over 16 år: 920 kroner Mellom 10 og 16 år: 730 kroner Under 10 år: 540 kroner Anonymkode: 1d125...0d7 6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #11 Skrevet 30. juli 2021 *ble postet for raskt, over* ID kort koster jo like mye som pass. ID kort har gyldighet i 5 usle år. Pass i 10 år. ID kortet er med andre ord totalt ubrukelig, jeg fatter ikke hvordan de kan sette samme pris og samtidig halvere tiden de er gyldig. Da kan du lik så godt gå for pass. Eneste fordelen er størrelsen på kortet i forhold til pass, lettere å reise med om du ikke har annen gyldig ID som førerkort eller bankkort. Bankene holder på å faser ut ID, på grunn av de nye ID kortene, som er helt på trynet. Så du må følg med TS og skaff deg pass når du kan om du må. Selv utgått pass er nyttig på sikt. Mitt gikk ut for 10 år siden, men har bankkort med ID (enn så lenge) og har førerkort, så null stress. Anonymkode: 5b4ac...111 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #12 Skrevet 30. juli 2021 Hvorfor ikke bare ordne deg et pass? Selv om du ikke ønsker å dra utenlands så kan det være kjekt å ha flere måter å identifisere seg selv på. Det er i tillegg slik at om du mister bankkortet ditt, så vil passet (eller førerkort) være en måte å kunne ta ut penger på i banken før nytt kort ankommer -så det er noen fordeler med det utenom reise. Det koster jo bare rundt 750,- kroner og varer i 10 år, så ikke store kostnaden. Anonymkode: 396de...02a 6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #13 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kan godt hende banken din fortsetter dette med bildet på kortet, men du kan ringe inn å spørre? Så lenge du ikke reiser osv så fungerer jo bank kortet bra nok. Min bank bare sluttet med dette for en stund tilbake og jeg ønsker ikke bytte bank. Anonymkode: a3361...02e Nei har fått melding om at de skal slutte med det. Må vel bare skaffe meg et id kort hos politiet da. Anonymkode: 71322...a69 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #14 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei har fått melding om at de skal slutte med det. Må vel bare skaffe meg et id kort hos politiet da. Anonymkode: 71322...a69 ID kort er bortkastet penger, gå for pass. ID kort er kun gyldig i 5 år, pass er gyldig i 10 år. Anonymkode: 5b4ac...111 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #15 Skrevet 30. juli 2021 Har ikke førerkort og hadde ikke gyldig pass før for et par år siden. Har bankkort med bilde, men bildet er tatt på 90-tallet, så jeg var ofte litt stressa på om noen kom til å ikke godta det. Jeg drar aldri utenlands, så jeg synes det er litt surt å måtte betale for pass. (Men den eeeegentlige grunnen er kanskje mest at jeg har litt sosial fobi + jeg er redd for store autoritære menn og spesielt politi og alt som har med dem å gjøre + lensmannskontoret har aldri åpent når jeg har fri.) Jeg bestemte meg for å fornye passet for noen år siden. Bankkortet mitt var på vei ut og jeg var redd for å få nytt uten bilde. Og jeg leste et sted at man måtte ha med seg vitner for å bekrefte hvem man er når man skal ha pass, og jeg kjenner ingen godt nok til at det er naturlig å spørre dem, så jeg tenkte det var best å fornye barnepasset mitt før det ble alt for gammelt. Det gikk helt fint. Jeg brukte sommerferien, møtte opp tidlig på dag før kø, og det var ingen skummel politi der, bare ei vanlig kontordame. Jeg synes det var verdt pengene bare å slippe å tenke på det mer. Og rett etter at jeg fiksa det skjedde de bankgreiene der man måtte gå med passet sitt. Og vi ble pålagt å ha ID-kort på jobb der vi måtte vise pass eller førerkort for å få det. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten passet da. Anonymkode: fcb9b...a16 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #16 Skrevet 30. juli 2021 Har pass, selv om det i løpet av livet har vært noen perioder hvor det ikke har vært gyldig (har ikke fornyet i tide). Sertifikatet har jeg dog hatt i 20 års tid. Men krise er det vel ikke, du vil jo alltids kunne skaffe deg ID likevel, med en fødselsattest og litt sånt, vel? Jeg mener, om du skulle trenge det noen gang. Jeg har heller ikke vært utenlandsk, nordmann "all the way" Anonymkode: 25268...b8f 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #17 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har pass, selv om det i løpet av livet har vært noen perioder hvor det ikke har vært gyldig (har ikke fornyet i tide). Sertifikatet har jeg dog hatt i 20 års tid. Men krise er det vel ikke, du vil jo alltids kunne skaffe deg ID likevel, med en fødselsattest og litt sånt, vel? Jeg mener, om du skulle trenge det noen gang. Jeg har heller ikke vært utenlandsk, nordmann "all the way" Anonymkode: 25268...b8f Åh finnes det flere? Trodde jeg var ganske så alene om å ikke dra utenlandsk. Har vært i Sverige og Finland da 😂 Anonymkode: 71322...a69 1
Heisenberg Skrevet 30. juli 2021 #18 Skrevet 30. juli 2021 Bankkort med bilde er uansett ikke gyldig ID. 9
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #19 Skrevet 30. juli 2021 Har du ikke førerkort så er det veldig greit å ha ID kort siden denne har kort størrelse. Jeg har kortet med mobilen min så har jeg ID på meg hele tiden, er ikke alltid jeg har veske (i veska har du plass til pass). Anonymkode: adf5d...504 5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #20 Skrevet 30. juli 2021 Bestill nasjonal ID-kort (fungerer som pass i EØS og Schengen). Anonymkode: 38f2a...643 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå