Gå til innhold

Jeg er så maktesløs og frustrert.


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg er så frustrert og føler meg så maktesløs.Skrev for noen uker siden om sønnen min som skulle være lærling i farens bedrift.Før han var ferdig med sitt andre år på videreg.,kom han hjem med en liste over firmaer som han kunne søke som lærling hos.Jeg hadde helst sett at han var hos en av de.Hadde et par diskusjoner med faren,som ville at sønnen skulle være hos ham.Argumentet hans var at en visste ikke hvilke folk han ville komme ut for hos andre.Jeg snakket med sønnen og han syns det var helt greit å være hos faren sin.I juni fikk faren tilsendt skjema fra Fylkeskommunen sitt opplæringskontor,deriblant søknadskjema om lærebedrift.Sønnen vår begynte å arbeide da skolen var slutt.Juni,juli og august gikk,og faren hadde enda ikke sendt inn søknadskjema til fylkeskommunen.Ble irritert hver gang jeg tok det opp med ham,sa han hadde ikke hatt tid osv.I midten av september,jeg visste han hadde god tid,ba jeg ham igjen fylle ut skjemaet,så kunne jeg poste det sammen med noen andre brev.Da jeg kom og spurte om han var ferdig,fikk jeg en forferdelig skyllebøtte.Dette hadde ikke jeg noe med,det var en sak mellom ham og sønnen,jeg skulle ikke blande meg borti dette,sønnen kunne ta fagbrev selv om ikke farens bedrift ikke var lærligbedrift osv.Jeg vil jo bare at alt skal være i orden til det beste for sønnen vår.Spurte sønnen om faren hadde snakket med ham om dette og han sa nei.Sønnen får brev og telefoner fra fylkesopplæringskontoret(de har jo også et ansvar)om han vil gå på skole.Faren ber ham svare nei.Jeg tror grunnen til at faren ikke sender søknad,er at han ikke vil at fylkeskommunen skal blande seg i bedriften hans.Dette er jo trist for sønnen som nå kun er arbeidskraft,og kanskje mister et år utdanning.Hva hadde dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville kontaktet fylkesopplæringskontoret selv, og sjekket om sønnen din mistet mulighetene til å ta fagbrev hvis han er i en ikke godkjent bedrift.

Er svaret at han ikke får godkjent lærlingetiden, og dermed ikke kan ta fagbrev, ville jeg bedt om et møte der du haler mannen din med deg for å få orden på dette.

Forresten - nesten uansett svar ville jeg nok sjekket om det var noen ledige plasser på den oversikten sønnen din har fått, og anbefalt ham å bytte plass. Det er sjelden far og sønn går godt sammen både privat og på jobb. Så kunne heller mannen din få en kvalifisert arbeidskar når sønnen din var ferdig.

Det kan være et problem at vi har kommet til oktober, for det er en frist i skolesammenheng, i forhold til hvor mange år man er rettighetselev i forhold til videregående opplæring. Jeg er usikker på hvordan et er for lærlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...