Blitz21 Skrevet 30. juli 2021 #1 Skrevet 30. juli 2021 Jeg er ung, ingen underliggende sykdommer, tar dog immundempende TNF-alfa inhibitor. Burde jeg ta vaksinen? Jeg er tvilende siden jeg ikke vet hva langtidseffektene er. Jeg har mine personlige grunner til å være skeptisk mot Big Pharma. Hva fordelene og ulempene ved vaksinen? Hvor farlig er corona? Spesielt mtp på delta. 2
Gjest Optimo Skrevet 30. juli 2021 #3 Skrevet 30. juli 2021 Ingen sykdommer, men du går på immundempende? Om immunforsvaret ditt er svekket så kan det jo hende sykdommen blir en kjip opplevelse. Samtidig så er det noen som rapporterer at enkelte immundempende medisiner gjør at vaksinen ikke virker så godt. Hør med legen din.
Collan Skrevet 30. juli 2021 #4 Skrevet 30. juli 2021 1 hour ago, Blitz21 said: Jeg er ung, ingen underliggende sykdommer, tar dog immundempende TNF-alfa inhibitor. Burde jeg ta vaksinen? Jeg er tvilende siden jeg ikke vet hva langtidseffektene er. Jeg har mine personlige grunner til å være skeptisk mot Big Pharma. Hva fordelene og ulempene ved vaksinen? Hvor farlig er corona? Spesielt mtp på delta. Du har langt større risiko for alvorlige langtidsskader fra Covid19 enn fra vaksinen, selv om du er ung. Fordelen med vaksinen er at den gir god beskyttelse mot å bli smittet selv av deltavarianten, akkurat estimatet varierer fra 60 til 80%, og svært god beskyttelse mot alvorlig sykdomsforløp om du skulle bli smittet. Ulempene er for de aller, aller fleste at de blir litt småsyke noen dager, kanskje med lett feber. Husk at deltavarianten gir større sjanse for alvorlig forløp hos unge folk. Sjansen er stadig ikke stor, men veldig mye større enn sjansen for alvorlige bivirkninger fra vaksinen. 7
zemer Skrevet 30. juli 2021 #5 Skrevet 30. juli 2021 Collan skrev (22 minutter siden): Du har langt større risiko for alvorlige langtidsskader fra Covid19 enn fra vaksinen, selv om du er ung. Fordelen med vaksinen er at den gir god beskyttelse mot å bli smittet selv av deltavarianten, akkurat estimatet varierer fra 60 til 80%, og svært god beskyttelse mot alvorlig sykdomsforløp om du skulle bli smittet. Ulempene er for de aller, aller fleste at de blir litt småsyke noen dager, kanskje med lett feber. Husk at deltavarianten gir større sjanse for alvorlig forløp hos unge folk. Sjansen er stadig ikke stor, men veldig mye større enn sjansen for alvorlige bivirkninger fra vaksinen. Legen du skal høre med, ikke her inne. 9
Skrukketroll Skrevet 30. juli 2021 #8 Skrevet 30. juli 2021 Ikke forvent at de blir lett å reise ut av landet ihvertfall😉 2
Mmmwhatever Skrevet 30. juli 2021 #9 Skrevet 30. juli 2021 Hvis legen din sier det, så ja. Absolutt. 4
RS_ Skrevet 31. juli 2021 #11 Skrevet 31. juli 2021 (endret) Hvor farlig er Covid? Tja, vanskelig å si på nåværende tidspunkt: "De fleste som smittes får de første symptomene 2-4 uker etter smitte, og disse varer i 2-3 uker. Feber, halsbetennelse, forstørrede lymfeknuter, ledd/muskelsmerter og/eller utslett er vanlig. Etter dette forsvinner symptomene igjen, og personen føler seg helt frisk. Mange av de som blir smittet føler seg friske og lever uten plager i flere år før nye sykdomstegn kommer. Hvis hiv-infeksjonen ikke blir behandlet vil man i gjennomsnitt utvikle aids i løpet av 8-10 år." Sånn kan det jo også gå med nye ukjente virus... Bare et tankekors. Edit: Kilde https://www.apotek1.no/sex-og-prevensjon/seksuelt-overforbare-sykdommer/hiv-og-aids Endret 31. juli 2021 av RS_ 4
Blitz21 Skrevet 31. juli 2021 Forfatter #12 Skrevet 31. juli 2021 Bremnes.Kari skrev (15 timer siden): Er vaksine virkelig så kontroversielt at det er bait å ha en opplyst diskusjon av fordeler og ulemper? 4
Robert Koch Skrevet 31. juli 2021 #13 Skrevet 31. juli 2021 58 minutter siden, RS_ said: Hvor farlig er Covid? Tja, vanskelig å si på nåværende tidspunkt: "De fleste som smittes får de første symptomene 2-4 uker etter smitte, og disse varer i 2-3 uker. Feber, halsbetennelse, forstørrede lymfeknuter, ledd/muskelsmerter og/eller utslett er vanlig. Etter dette forsvinner symptomene igjen, og personen føler seg helt frisk. Mange av de som blir smittet føler seg friske og lever uten plager i flere år før nye sykdomstegn kommer. Hvis hiv-infeksjonen ikke blir behandlet vil man i gjennomsnitt utvikle aids i løpet av 8-10 år." Sånn kan det jo også gå med nye ukjente virus... Bare et tankekors. Hvor henter du dette fra? Det er jo helt galt. Og hvorfor trekker du inn HIV? Det er en helt annen type virus, som ikke kan sammenlignes med SARS-CoV-2. Det er overhode ingen evidens for at virus i familien coronaviridae kan utvise latens og skape sykdom etter lang tid. Å hevde noe slikt vitner om mangelfull kunnskap om hvordan virus fungerer. TS: På grunn av medisineringen du nevner, skal du rådføre deg med behandlende lege før eventuell vaksinering. 8
RS_ Skrevet 31. juli 2021 #14 Skrevet 31. juli 2021 (endret) Robert Koch skrev (28 minutter siden): Hvor henter du dette fra? Det er jo helt galt. Og hvorfor trekker du inn HIV? Det er en helt annen type virus, som ikke kan sammenlignes med SARS-CoV-2. Jeg sa det var et tankekors. Jeg sa ikke det var det samme viruset! Og her er kilde. https://www.apotek1.no/sex-og-prevensjon/seksuelt-overforbare-sykdommer/hiv-og-aids Edit, her er mer: De fleste som smittes, får milde symptomer ca. 2-4 uker etter at de er infisert med hiv. Selv uten behandling kan det gå minst 10 år før symptomer dukker opp igjen. 50-70 prosent av de som infiseres med hiv, får lette symptomer etter noen få uker. Dette kalles akutt eller primær hivinfeksjon. Symptomene likner på en vanlig forkjølelse og betegnes serokonversjon sykdom. Serokonversjon betyr at kroppen din starter å lage antistoffer mot hiv. Symptomene kan være feber, utslett, hodepine, sår hals, tap av matlyst, verkende muskler og ledd. Antistoffer er kjemiske stoffer som immunsystemet bruker til å bekjempe infeksjoner. Symptomene melder seg 2-4 (opptil 12) uker etter smitte, og de varer oftest 1-2 uker og går tilbake uten behandling. https://nhi.no/sykdommer/blod/hiv-og-aids/hiv-infeksjon-symptomer/ Endret 31. juli 2021 av RS_
Robert Koch Skrevet 31. juli 2021 #15 Skrevet 31. juli 2021 12 minutter siden, RS_ said: Jeg sa det var et tankekors. Jeg sa ikke det var det samme viruset! Og her er kilde. https://www.apotek1.no/sex-og-prevensjon/seksuelt-overforbare-sykdommer/hiv-og-aids Edit, her er mer: De fleste som smittes, får milde symptomer ca. 2-4 uker etter at de er infisert med hiv. Selv uten behandling kan det gå minst 10 år før symptomer dukker opp igjen. 50-70 prosent av de som infiseres med hiv, får lette symptomer etter noen få uker. Dette kalles akutt eller primær hivinfeksjon. Symptomene likner på en vanlig forkjølelse og betegnes serokonversjon sykdom. Serokonversjon betyr at kroppen din starter å lage antistoffer mot hiv. Symptomene kan være feber, utslett, hodepine, sår hals, tap av matlyst, verkende muskler og ledd. Antistoffer er kjemiske stoffer som immunsystemet bruker til å bekjempe infeksjoner. Symptomene melder seg 2-4 (opptil 12) uker etter smitte, og de varer oftest 1-2 uker og går tilbake uten behandling. https://nhi.no/sykdommer/blod/hiv-og-aids/hiv-infeksjon-symptomer/ Men dette er komplett irrelevant, og har ingen ting med covid-19 å gjøre. Hvis poenget ditt er et retroviridae utviser latens, er det uten betydning. Det er ikke observert latens ved infeksjoner med coronaviridae. Hva er det du vil frem til? 8
RS_ Skrevet 31. juli 2021 #16 Skrevet 31. juli 2021 Robert Koch skrev (9 minutter siden): Hva er det du vil frem til? Jeg vil frem til at Covid 19 er et nytt virus vi fortsatt ikke vet alt om. Til sammenligning var også HIV et nytt virus en gang som det tok lang tid å forstå. Hvis dette virkelig var vanskelig å skjønne, så kan jeg desverre ikke hjelpe deg.
Robert Koch Skrevet 31. juli 2021 #17 Skrevet 31. juli 2021 16 minutter siden, RS_ said: Jeg vil frem til at Covid 19 er et nytt virus vi fortsatt ikke vet alt om. Til sammenligning var også HIV et nytt virus en gang som det tok lang tid å forstå. Hvis dette virkelig var vanskelig å skjønne, så kan jeg desverre ikke hjelpe deg. Men sammenligningen din er irrelevant, og bidrar bare til å skape en unødvendig frykt. Vi har kjent til virusene i coronaviridae siden de ble taksonomisk klassifisert i 1968. Vi har studert mange titalls av dem, fire skaper forkjølelse hos mennesker, og tre skaper alvorlig sykdom. Det eldste av de sistnevnte har vi studert i 18 år. Det finnes ingen evidens for at noen av disse virusene kan gi latent sykdom. Snarere er det mye som taler mot det. 6
NorthernLight Skrevet 31. juli 2021 #18 Skrevet 31. juli 2021 (endret) Robert Koch skrev (18 minutter siden): Men sammenligningen din er irrelevant, og bidrar bare til å skape en unødvendig frykt. Vi har kjent til virusene i coronaviridae siden de ble taksonomisk klassifisert i 1968. Vi har studert mange titalls av dem, fire skaper forkjølelse hos mennesker, og tre skaper alvorlig sykdom. Det eldste av de sistnevnte har vi studert i 18 år. Det finnes ingen evidens for at noen av disse virusene kan gi latent sykdom. Snarere er det mye som taler mot det. Flott å se deg på KG igjen Robert! Du kommer med mye bra informasjon og har mye kunnskap. Endret 31. juli 2021 av NorthernLight 6
RS_ Skrevet 31. juli 2021 #19 Skrevet 31. juli 2021 Robert Koch skrev (35 minutter siden): Men sammenligningen din er irrelevant, og bidrar bare til å skape en unødvendig frykt. Vi har kjent til virusene i coronaviridae siden de ble taksonomisk klassifisert i 1968. Vi har studert mange titalls av dem, fire skaper forkjølelse hos mennesker, og tre skaper alvorlig sykdom. Det eldste av de sistnevnte har vi studert i 18 år. Det finnes ingen evidens for at noen av disse virusene kan gi latent sykdom. Snarere er det mye som taler mot det. Dette forumet har nå kanskje 70-80% antivax konspirasjonsidioter og trolling. Når man drister seg inn en gang i blant å forsøker å være en liten motpol til all idiotien, å slenger inn et lite tankekors om hvor farlig, men likevel uskyldig et nytt virus faktisk kan opptre, og at moralen er at folk åpenbart bør vurdere vaksine fremfor å prøve viruset, så blir man motarbeidet av de ytterst få ellers oppegående personene man trodde man var enig med. Jeg har full forståelse for at du selvfølgelig mener at man ikke bør bekjempe misinformasjon med mer misinformasjon eller frykt, og det er jeg helt enig i. Men det var overhodet ingen misinformasjon da alt jeg skrev var kun fakta basert på seriøse kilder og ingenting mer. Og jeg gjorde det klinkende klart at det kun var et tankekors. Satte jeg ting på spissen? Tja, men det er det eneste som nytter når man seg på hvilken gruppe mennesker man faktisk forsøker å nå fram til. Hvis du virkelig tror du rekker frem til målgruppen med å strø rundt deg medisinske fremmedord å leke professor her, så har du gjort en eksepsjonell feilvurdering... Det er ikke rart at dette forumet blir mer og mer overtatt av idioter når de få oppegående igjen her skal bli motarbeidet av (tilsynelatende) meningsfeller. Lykke til, det trenger du virkelig. 2
CaspertheGh0st Skrevet 31. juli 2021 #20 Skrevet 31. juli 2021 Er det lov å ha tråder der folk skal gi medisinske tåd? Altså, om du skal ta vaksinen eller ikke er opp til deg alene og burde heller forhøre deg med en lege, eller flere. 2
Anbefalte innlegg