Actionjunkie Skrevet 30. juli 2021 #1 Skrevet 30. juli 2021 Jeg har alltid så mange planer for dagene, men ofte ender jeg opp med å gjøre minimalt av det jeg har planlagt Handler det kun om viljestyrke, eller har dere andre tips til å bli mer produktive? 1
Actionjunkie Skrevet 30. juli 2021 Forfatter #2 Skrevet 30. juli 2021 Burde jeg tolke mangelen på svar som at viljestyrke er problemet?😂 Har nettopp greid å få gjort unna litt faktisk, men nå sitter jeg jo nok en gang her å skriver😂 begynner å skjønne at jeg kanskje bare er lat, rett og slett Får gjort ting jeg absolutt må (hvis det feks er andre personer som er avhengig av at jeg gjør det), men også da blir det utsatt til siste liten
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #3 Skrevet 30. juli 2021 Jeg er akkurat sånn som deg og mangler viljestyrke. Sliter med en hodeskade som gjør at jeg ofte har lite energi og er kvalm og uggen, og da er det enda lettere å utsette ting og gå å legge seg på sofaen. Anonymkode: 70a2d...7ad 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #4 Skrevet 30. juli 2021 Min beste måte for å få ting gjort, er så skrive ned på en liste det som skal gjøres. Tilfredsstillelsen ved å stryke ut, er ubetalelig 😁 Anonymkode: d4d91...bdc 4
Actionjunkie Skrevet 30. juli 2021 Forfatter #5 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg er akkurat sånn som deg og mangler viljestyrke. Sliter med en hodeskade som gjør at jeg ofte har lite energi og er kvalm og uggen, og da er det enda lettere å utsette ting og gå å legge seg på sofaen. Anonymkode: 70a2d...7ad Huff, det hørtes slitsomt ut! Men da høres det jo også ut som du har god grunn til å slappe av litt ekstra i blant! Jeg har desverre ingen unnskyldninger, bortsett fra ett og annet migreneanfall nå og da, men ellers er det nok bare mangel på viljestyrke hos meg 2
Actionjunkie Skrevet 30. juli 2021 Forfatter #6 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Min beste måte for å få ting gjort, er så skrive ned på en liste det som skal gjøres. Tilfredsstillelsen ved å stryke ut, er ubetalelig 😁 Anonymkode: d4d91...bdc Jaa, det har jeg gjort en del ganger, og det er fantastisk å stryke ut😍 desverre har jeg ofte skrevet ned for mange ting, og følelsen av at det er veldig mye igjen, og for lite tid å gjøre det på er forferdelig😂 kanskje jeg må prøve å lære å skrive ned litt mindre ting, og heller være fornøyd om jeg får gjort noe ekstra! 1
n_97 Skrevet 30. juli 2021 #7 Skrevet 30. juli 2021 Jeg var også sånn og det viste seg at jeg hadde en form for adhd. Ble bedre med behandling. Depresjon kan være en annen årsak. Eller rett og slett "ta seg sammen" i noen tilfeller. 2
Actionjunkie Skrevet 30. juli 2021 Forfatter #8 Skrevet 30. juli 2021 n_97 skrev (1 minutt siden): Jeg var også sånn og det viste seg at jeg hadde en form for adhd. Ble bedre med behandling. Depresjon kan være en annen årsak. Eller rett og slett "ta seg sammen" i noen tilfeller. Oj, så bra at det ble bedre! Hos meg er det nok den «ta seg sammen» som er greia, men skulle gjerne hatt tips til hvordan man lettere kommer i gang😅
n_97 Skrevet 30. juli 2021 #9 Skrevet 30. juli 2021 5 minutter siden, Actionjunkie said: Oj, så bra at det ble bedre! Hos meg er det nok den «ta seg sammen» som er greia, men skulle gjerne hatt tips til hvordan man lettere kommer i gang😅 Å ikke komme i gang er nettopp greia med adhd uoppmerksom type (ADD). Har du alltid slitt med å få gjort ting?
Actionjunkie Skrevet 30. juli 2021 Forfatter #10 Skrevet 30. juli 2021 n_97 skrev (1 minutt siden): Å ikke komme i gang er nettopp greia med adhd uoppmerksom type (ADD). Har du alltid slitt med å få gjort ting? Nja, jo, føler kanskje det er mer i perioder. Noen ganger får jeg gjort helt sykt mye hvis jeg først kommer i gang, mens andre ganger får jeg kun gjort litt eller ingenting. Blir ofte ukonsentrert eller lei. Når jeg sier det sånn kan det nesten høres litt ut som adhd (add) ja😅 sliter veldig ofte med å konsentrere meg om en ting ja.. alltid egentlig gjort det når jeg tenker meg om😬 hjelper litt å høre lydbok eller podcast samtidig som jeg skal gjøre ting
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #11 Skrevet 30. juli 2021 Ikke tenk så mye, bare gjør det. Utnytt ventetid, feks rydd ut av oppvaskmaskin mens du venter på mikroen eller kaffetrakteren, lag middag mens du snakker i telefonen osv. Anonymkode: 22465...523 1
Actionjunkie Skrevet 30. juli 2021 Forfatter #12 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ikke tenk så mye, bare gjør det. Utnytt ventetid, feks rydd ut av oppvaskmaskin mens du venter på mikroen eller kaffetrakteren, lag middag mens du snakker i telefonen osv. Anonymkode: 22465...523 Jeg er faktisk ganske flink til å gjøre ting mens jeg venter på noe, feks kan jeg rydde litt hvis jeg venter på middagen i ovnen og sånn! Men da tror jeg det er fordi jeg først har kommet i gang med noe, og det da er lettere å gjøre andre ting også. Men tror jeg bare må tvinge meg opp å komme i gang ja, selv om det er lett å skrive det her, men noe helt annet når man ligger umotivert på soffan😂
Actionjunkie Skrevet 30. juli 2021 Forfatter #13 Skrevet 30. juli 2021 n_97 skrev (23 minutter siden): Å ikke komme i gang er nettopp greia med adhd uoppmerksom type (ADD). Har du alltid slitt med å få gjort ting? Actionjunkie skrev (18 minutter siden): Nja, jo, føler kanskje det er mer i perioder. Noen ganger får jeg gjort helt sykt mye hvis jeg først kommer i gang, mens andre ganger får jeg kun gjort litt eller ingenting. Blir ofte ukonsentrert eller lei. Når jeg sier det sånn kan det nesten høres litt ut som adhd (add) ja😅 sliter veldig ofte med å konsentrere meg om en ting ja.. alltid egentlig gjort det når jeg tenker meg om😬 hjelper litt å høre lydbok eller podcast samtidig som jeg skal gjøre ting Men samtidig så kjenner jeg meg ikke igjen når jeg leser om ahdh og add heller.. jeg kan konsentrere meg også hvis du skjønner.. veldig vanskelig å forklare, men jeg har alltid fått med meg ting på skolen, og greier å konsentrere meg når jeg må på jobb og lignende.. kan glemme ting noen ganger, være litt uoppmerksom og fort bli distrahert, men ikke til de grader at det ødelegger for meg i hverdagen, sånn bortsett fra å få gjort husarbeid og sånn da Det her ble veldig knotete forklart, og sikkert vanskelig å forstå hva jeg mener😅 Jeg ble riktignok utredet da jeg var yngre, type 14 års alderen, men ble ikke diagnostisert med adhd, og ingen som viste noen mistanke om det, som jeg fikk høre vertfall Broren min fikk diagnostisert add da, men på han kunne man merke det godt. Selvfølgelig er man forskjellig, så kan jo ikke vite 100% sikkert at jeg ikke har det, men fikk vertfall aldri den diagnosen
n_97 Skrevet 30. juli 2021 #14 Skrevet 30. juli 2021 Det er ikke godt å si siden jeg ikke er fagperson. Men add går i arv og broren din har det. Vet ikke hvor mange år siden du ble utredet, men man har fått mye mer kunnskap om lidelsen i det siste. Magefølelsen min sier liksom at du bør be om å bli utredet på nytt. Særlig siden en nær slektning har akkurat den lidelsen.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #15 Skrevet 30. juli 2021 4 hours ago, Actionjunkie said: Burde jeg tolke mangelen på svar som at viljestyrke er problemet?😂 Har nettopp greid å få gjort unna litt faktisk, men nå sitter jeg jo nok en gang her å skriver😂 begynner å skjønne at jeg kanskje bare er lat, rett og slett Får gjort ting jeg absolutt må (hvis det feks er andre personer som er avhengig av at jeg gjør det), men også da blir det utsatt til siste liten Sliter med det samme, på jobb... 😬😬 Skylder på dårlig viljestyrke, men sannheten er jo egentlig at jobben er veldig kjedelig og at veldig få er avhengig av jobben jeg gjør. Herregud så demotiverende... Jeg jobber veldig bra under press, men har bare ikke nok press. Viljestyrke må man bare drite i, å etablere gode vaner og rutiner er bedre. Men jeg har ikke fått det til... 😂 Men det er rådet fra ekspertene hvertfall, viljestyrken er svak hos mange, legg opp vaner og rutiner så hjernen ikke blir avhengig av viljestyrke for å gjøre noe. 🤷♀️ Hva er det du trenger å få gjort da? Anonymkode: cdc56...188 1
Actionjunkie Skrevet 30. juli 2021 Forfatter #16 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Sliter med det samme, på jobb... 😬😬 Skylder på dårlig viljestyrke, men sannheten er jo egentlig at jobben er veldig kjedelig og at veldig få er avhengig av jobben jeg gjør. Herregud så demotiverende... Jeg jobber veldig bra under press, men har bare ikke nok press. Viljestyrke må man bare drite i, å etablere gode vaner og rutiner er bedre. Men jeg har ikke fått det til... 😂 Men det er rådet fra ekspertene hvertfall, viljestyrken er svak hos mange, legg opp vaner og rutiner så hjernen ikke blir avhengig av viljestyrke for å gjøre noe. 🤷♀️ Hva er det du trenger å få gjort da? Anonymkode: cdc56...188 Haha ja press er en god motivasjon! Ja rutiner er viktige, de er bare veldig vanskelig å skape😂 Trenger å få ryddet og gjort ting hjemme hovedsakelig. Jeg gjør jo det, men ofte utsetter jeg ting sånn at når jeg først gjør det, så er det 10 ganger så mye å gjøre som hvis jeg hadde gjort litt hele tiden. Er generelt det med å orke å få litt orden på hverdagen, eller ja, rett og slett rutiner Gamle vaner er vonde å vende😂
Actionjunkie Skrevet 30. juli 2021 Forfatter #17 Skrevet 30. juli 2021 n_97 skrev (1 time siden): Det er ikke godt å si siden jeg ikke er fagperson. Men add går i arv og broren din har det. Vet ikke hvor mange år siden du ble utredet, men man har fått mye mer kunnskap om lidelsen i det siste. Magefølelsen min sier liksom at du bør be om å bli utredet på nytt. Særlig siden en nær slektning har akkurat den lidelsen. Ja, kanskje det🤔 skal prøve å legge litt mer merke til hvordan det er i hverdagen, og hvis jeg ser at det er nødvendig så får jeg høre med legen Er en smule hypokonder fra før, så spørs hva legen sier når jeg kommer atter en gang med en ny diagnose😂 (hun tar meg veldig på alvor altså, og henviser meg alltid hvis jeg virkelig mener jeg trenger det) 1
nomore82 Skrevet 30. juli 2021 #18 Skrevet 30. juli 2021 Her er ett par korte tips som hjelper meg veldig Dersom noe tar mindre enn to minutt å gjøre og du ikke driver med noe veldig viktig akkurat der og så gjør du det med en gang. Tar det mer enn to minutt eller du er opptatt så skriver du det ned på ei liste (gjøremålsliste). Hver morgen går du raskt igjennom lista og finner ut hva du kan eller må gjøre den dagen. Gjør den oppgaven som er vanskeligst/viktigst først. Huk av etterhvert du fullfører oppgavene. Utnytt ledig tid til å få gjort små oppgaver eller ringe/sende folk meldinger. Ved å skrive ned ting på ei liste så slipper du å bruke tankevirksomhet på det før du trenger. Hjernen er skapt for å være kreativ og løsningsorientert, ikke for å huske ting Dette var veldig kort. Men anbefaler de som er interessert i å lese om Getting Things Done av David Allen. Revolusjonerte livet mitt 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #19 Skrevet 30. juli 2021 Skrive liste og å komme igang om morgenen. Energien varer for mitt vedkommende ikke evig. Sånn ca 08-11. Deretter er alt bare trått. Liker å ha ting gjort, men ikke fullt så enkelt å gjøre dem. Tror det å se for seg ting man skal gjøre og hvor lenge det skal vare hjelper. Jeg for min del prøver å skynde meg med ting før energien forsvinner. Anonymkode: cff49...5e7 1
Actionjunkie Skrevet 30. juli 2021 Forfatter #20 Skrevet 30. juli 2021 nomore82 skrev (1 time siden): Her er ett par korte tips som hjelper meg veldig Dersom noe tar mindre enn to minutt å gjøre og du ikke driver med noe veldig viktig akkurat der og så gjør du det med en gang. Tar det mer enn to minutt eller du er opptatt så skriver du det ned på ei liste (gjøremålsliste). Hver morgen går du raskt igjennom lista og finner ut hva du kan eller må gjøre den dagen. Gjør den oppgaven som er vanskeligst/viktigst først. Huk av etterhvert du fullfører oppgavene. Utnytt ledig tid til å få gjort små oppgaver eller ringe/sende folk meldinger. Ved å skrive ned ting på ei liste så slipper du å bruke tankevirksomhet på det før du trenger. Hjernen er skapt for å være kreativ og løsningsorientert, ikke for å huske ting Dette var veldig kort. Men anbefaler de som er interessert i å lese om Getting Things Done av David Allen. Revolusjonerte livet mitt Tusen takk for tips😃
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå