Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I natt drømte jeg masse om fly, flyving og hangliding. Da jeg våknet gikk det opp for meg at all denne flyvingen hadde skjedd i lav høyde (ja, skummelt..) Og så kom jeg til å tenke på at i virkeligheten går jo flyene veldig høyt opp i det blå,

10 000 fot og sånn.. Er det noen som kan si meg grunnen til at fly går så høyt oppe? Går det raskere fra A til B, eller er det andre grunner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde det hadde med at det er "tynnere" luft der oppe, og noe med luftstrømmer i forhold til kulde og varme. Men sannelig om jeg vet...

Skrevet

Bra det ikke bare er meg da, som er usikker.... Kanskje vi har noen piloter her inn som vet...!

Skrevet

ÅÅÅÅ.. er det virkelig ingen som vet? Hvorfor flyr fly så høyt??

Skrevet

Kanskje fordi at de ikke skal krasje i hus og trær og sånt?

Skrevet

De flyr høyt fordi det er driftsøkonomisk lønnsomt. Flyene bruker mindre drivstoff for å fly samme avstand i stor høyde enn de gjør i lav høyde. Det blir altså en balansegang mellom den drivstoffmengden man bruker for å komme opp i høyde, og den drivstoffmengden man sparer på flydd avstand. På de lengste strekningene flyr derfor flyene vesentlig høyere enn de gjør på korteste strekningene.

Men rent personlig pleier jeg å drømme at det er jeg som flyr, som supermann. Det innebærer at jeg ikke trenger å bekymre meg over slike økonomiske kalkulasjoner, da kroppen min ikke er kompatibel med flybensin, og ei heller trenger det for å fly.

Skrevet
kroppen min ikke er kompatibel med flybensin

Er du helt sikker? Har du prøvd? :ler: Altså var jeg ikke helt borte vekk i mitt svar, om enn litt klønete og mangelfull forklaring.

Når det gjelder det å kræsje med hus og trær og sånt er det sjelden det finnes slikt som er mer enn tusen meter høyt.

Skrevet
Er du helt sikker? Har du prøvd? :ler:

Jeg har ikke prøvd flybensin, men av erfaring vet jeg at vanlig blyfri 95 smaker helt jævlig, så jeg tror ikke flybensin er spesielt bra det heller.

Skrevet (endret)

Man flyr høyt bl.a. fordi flymotorer opererer mest effektivt i relativt store høyder. Samtidig er luftmotstanden mindre og det sparer man mye på (tid og drivstoff). Dessuten flyr man høyt fordi man dermed unngår skiftende og ofte urolig vær (turbulens) som det er mer av nærmere bakken.

10000 fot er ikke mye. Det er ca 3 km. Normal flyhøyde med moderne fly er 10-11 km, dvs ca 30000-33000 fot. Faktisk fløy man enda høyere tidligere. Jeg vet at man har fløyet regulære passasjerflygninger over Stillehavet i over 42000 fot. Det sies at man da kommer så høyt at det er mulig å se antyding til jordens krumning og samtidig begynner himmelen over å bli mørk...

Slike høyder over lang tid har man sluttet med etter det jeg har forstått, da strålingsdosen (fra verdensrummet) man blir utsatt for ved en langdistanseflygning begynner å nærme seg det som regnes som forsvarlig. Iallefall for besetningen som flyr hver dag hele året.

Men 42000 fot er ingenting. Concorde-flyene fløy i en høyde av 55000 fot. Det er over 18 km over bakken. Her er noen bilder tatt fra et vindu og jordens krumning er helt synlig. http://www.travelscholar.com/concorde/page03.html

Endret av skrue
Skrevet

Du verden... spennende. Jeg kjenner at jeg syns det er FOR høyt for meg *angst*. Men takk for informasjonen alle. Tror jeg foretrekker å fly i lav høyde i mine drømmer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...