AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #1 Skrevet 30. juli 2021 F. eks. Petter har sønnen Petter jr. Men jeg har aldri sett tilsvarende for mødre og døtre. At Petra ha datteren Petra jr. Hvorfor? Er det forbudt? Anonymkode: de157...eb6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #2 Skrevet 30. juli 2021 Det forekommer jo. Jeg kjenner flere familier hvor det er "arvenavn", f.eks at generasjoner nedover heter Ingeborg Marie, Ella Marie, Kristine Marie etc eller også med første fornavn (men hvor det da benyttes kallenavn eller andre fornavn brukes i det daglige): Sophie Kristiane kalles Kristiane mens moren Sophie Anette kalles Anette, eller Margarethe kalles Maggi i en generasjon, Marga i neste etc. Forekomsten er sikkert lavere enn hos menn fordi kvinner generelt har mindre oppblåst ego... Anonymkode: 44b44...c0f 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #3 Skrevet 30. juli 2021 Høres egentlig narsissistisk ut å gjøre sånn. Skjønner ikke greia. Anonymkode: 98a2d...217 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #4 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det forekommer jo. Jeg kjenner flere familier hvor det er "arvenavn", f.eks at generasjoner nedover heter Ingeborg Marie, Ella Marie, Kristine Marie etc eller også med første fornavn (men hvor det da benyttes kallenavn eller andre fornavn brukes i det daglige): Sophie Kristiane kalles Kristiane mens moren Sophie Anette kalles Anette, eller Margarethe kalles Maggi i en generasjon, Marga i neste etc. Forekomsten er sikkert lavere enn hos menn fordi kvinner generelt har mindre oppblåst ego... Anonymkode: 44b44...c0f Det er ikke det samme. Anonymkode: de157...eb6 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #5 Skrevet 30. juli 2021 Godt spørsmål! Det er vel det gamle patriarkatet, da Eller kanskje ikke, min mor er feminist og min bror er oppkalt etter far.. Det er vel vanlig å ta noe navn fra slekten, og så velger man vel det man synes er finest.. Jeg kjenner en kar fra en gammel bondeslekt hvor det tradisjon å kalle den førstefødte sønnen for Per, og har vært det i hundrevis av år. Dermed heter de det i alle generasjoner, så det er på en måte ikke "bare" at man er oppkalt etter sin far, men at det er det navnet odelsgutten skal ha i den familien. Vet ikke hvor vanlig den type tradisjon er da, men det kan være det var vanlig før og at det er derfor man har blitt vant med at menn heter ditt og datt junior og senior. Anonymkode: fcc34...169 2
Cyndaquil Skrevet 30. juli 2021 #6 Skrevet 30. juli 2021 (endret) Det er tradisjon 😊 I enkelte slekter går det jo tilbake . Mannen min er den 7ende på rad med sitt navn! Fra sønn til sønn til sønn osv. men han har mellom navnet som bruksnavn. Det samme har faren hans. og vår førstefødte sønn var den 8ende «Aksel » på rad 😊 men har også mellomnavn som bruksnavn i hverdagen, er ikke narsisisk som noen sier. Men stor stas! Sønnen vår er stolt over å være den av tradisjon . vet ikke hvorfor det ikke er vanlig blandt kvinner 🤷♀️ Endret 30. juli 2021 av Cyndaquil
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #7 Skrevet 30. juli 2021 Jeg er tidlig i 30-årene og kjenner ingen som er oppkalt etter faren sin på den måten. Tror det er veldig avleggs i våre dager. Derimot kjenner jeg kjenner/ kjenner til en del som har to fornavn, hvorav ett er felles med mor eller far, f.eks har Anne Marie datteren Lise Marie eller Svein Olav har sønnen Jan Olav. Anonymkode: 04969...239
GammelKaktus Skrevet 30. juli 2021 #8 Skrevet 30. juli 2021 Uff, jeg kjenner til iallfall 2 på trinnet til mitt barn som har samme navn som jentungen, utrolig forvirrende for oss andre. 😄 Tror og det var vanligere før i tiden at man skulle kalle opp folk i hytt og pine.
Gjest Saph Skrevet 30. juli 2021 #9 Skrevet 30. juli 2021 Kjenner en jente som heter det samme som moren. Ellers kjenner jeg bare jenter oppkalt med dottir/datter etternavn.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #10 Skrevet 30. juli 2021 Min far er oppkalt etter sin bestefar og min bror er oppkalt etter pappa. Min andre bror er oppkalt etter bestefar. Jeg derimot er oppkalt etter bestemor. Sønnen min er ikke oppkalt etter noen i familien. Så der bryter jeg tradisjonen litt. Anonymkode: 1eb93...1ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå