Gå til innhold

Hvordan hjelper du en person som har falt dypt ned i konspirasjonsnettet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en slektning som har falt dypt ned i konspirasjonsnettet, og når jeg peker på fakta, sier hen bare "ja det er det de vil at du skal tenke." Uansett hvilke fakta som påpekes, nekter de bare. Er det noe som kan gjøres, eller er det bare håpløst?

Anonymkode: bed75...7da

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke krangle med dem. Bytt tema

Anonymkode: da815...e3e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har en slektning som har falt dypt ned i konspirasjonsnettet, og når jeg peker på fakta, sier hen bare "ja det er det de vil at du skal tenke." Uansett hvilke fakta som påpekes, nekter de bare. Er det noe som kan gjøres, eller er det bare håpløst?

Hvilken rett har du til å mene hva andre skal tro på? Jeg tror ikke på konspirasjonsteorier selv, men jeg respekterer at de som ønsker å tro på det har frihet til å velge. Jeg velger å ikke ta del i diskusjonene. Er ikke det en mulighet for deg også? 

Anonymkode: 57f87...2e3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hva slags konspirasjonsteorier er det snakk om?

Vaksiner med nanoroboter? Flat jord? "Lizard people" i menneskeskikkelse som regjerer verden?

Anonymkode: c9879...0aa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ble kjent med en som litt etter litt begynte å mene at Holocaust ikke hadde skjedd. Han hadde hatt litt interesse for vikingkultur og åsatro og litt sånne ting, men så bikka hans kjærlighet for alt 'norsk' helt over til høyreekstremisme. Åsatrosamfunnet i Norge står jo IKKE for sånne ting.

Hadde noen diskusjoner med ham for å finne ut hvorfor han mente Holocaust ikke hadde eksistert og henviste til 'dokumentarer' på YouTube som brukte bl.a. spillefilmen Saving Private Ryan som kildemateriale. 

Det er et resultat av å leve i et ekkokammer hvor man kun søker informasjon som bekrefter det man allerede tror. Og de har vel gjort forskning på dette her og kommet frem til at det å tro på konspirasjonsteorier er knyttet til folks følelser mer enn deres fornuft. Derfor er det særdeles vanskelig å argumentere dem til fornuft.

Jeg tok avstand fra min Holocaust-fornektende venn, og har ikke snakket med ham på flere år. Hadde jeg oppsøkt hans FB-side i dag hadde jeg sannsynligvis sett enda flere konspirasjoner han trodde på.

Hva annet kan man gjøre enn å holde avstand, og ikke diskutere? En slektning er det ikke alltid like lett å bli kvitt heller. Skift samtaleemne så snart du kan til noe dere begge liker, som f.eks. OL eller et band.

Anonymkode: 1b976...444

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en bestekompis som er slik. Deler på Facebook hele tiden. 
Jeg ignorerer det og byttet samtale tema. 
Vært ekstrem nå i pandemien🤪 fikk kjeft fordi jeg vaksinerte meg 

Anonymkode: 32d95...c4d

• Liker 2
Skrevet (endret)

Lær dem om den vitenskaplige metode. 
Det er ingen annen måte, for uten den så kan absolutt alt fremstå som ikke annet enn en mening. «Hvorfor skal din mening være mer korrekt enn min? Det er jo bare tolkning!»

Sitat fra Feynman:

“We can never be right, we can only prove we’re wrong”

Dette er essensielt, når vi motbeviser alle muligheter så står vi igjen med det vi hittil ikke kan motbevise. Det er dette en vitenskaplig teori baserer seg på. Det er ingen gjetning, ingen hypotese. Hypotesene som er feil har allerede blitt testet og avvist på dette stadiet.

Endret av President Chimp
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en kamerat som påsto at ingen ble drept på Utøya. Alle var skuespillere etc. Han står for det ennå.

Anonymkode: c0868...93a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noe som kan hjelpe, dersom personen har vrangforestillinger (noe som kan opptre bl.a. ved psykose) er å gi bekymringsmelding til personens fastlege eller til legevakten eller til kommunen slik at personen får  viktig helsehjelp.

Anonymkode: caf57...442

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde en kamerat som påsto at ingen ble drept på Utøya. Alle var skuespillere etc. Han står for det ennå.

Anonymkode: c0868...93a

For noen er det mer et ønske om å provosere eller "leke morsomme" enn at de faktisk tror på sånt. Vi kjenner det samme rundt holocaust. Men de kan påvirke og hjernevakse andre mer naive sjeler. Det er på den måten nazisme og annen ekstremisme spres. I midten sitter hensynsløse ledere som bare sprer whatever sålenge det øker deres egen makt, sant eller usant spiller ingen rolle. Minnes vagt en president i USA også som jeg har glemt navnet på nå.

Anonymkode: 6923e...3f7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lat som om du tar han seriøst. Be om kilder. Gå for en konkret ting du vet kan motbevises. Når personen ikke møter motstand blir de ansvarliggjort. Gå etter kildene til personen og spør hvordan personen vet at dette stemmer. Fortell at Microsoft ville ha blokkert det hvis det var sant. Bill Gates er ofte inkludert i disse teoriene

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, President Chimp said:

Lær dem om den vitenskaplige metode. 
Det er ingen annen måte, for uten den så kan absolutt alt fremstå som ikke annet enn en mening. «Hvorfor skal din mening være mer korrekt enn min? Det er jo bare tolkning!»

Ja, synes den norske skolen svikter der. Spør en v.g.s.-ungdom, årets russ feks, hva den vitenskapelige metode er. Får bare rare svar eller vet ikke. Trist. https://no.wikipedia.org/wiki/Vitenskapelig_metode

AnonymBruker
Skrevet

Du kaster bare bort tiden din med å overbevise de som har sett lyset, enten det gjelder religion, ideologi eller andre overbevisninger. 

Bruk tiden din på noe annet. 

Anonymkode: 778ba...ef1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Se også råd i denne tråden, i tilfelle det er snakk om vrangforestillinger og alvorlig psykisk sykdom:

Anonymkode: caf57...442

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, synes den norske skolen svikter der. Spør en v.g.s.-ungdom, årets russ feks, hva den vitenskapelige metode er. Får bare rare svar eller vet ikke. Trist. https://no.wikipedia.org/wiki/Vitenskapelig_metode

Når det gjelder å ukritisk dele ting på nett er det de godt voksne og eldre som er værstingene leste jeg. Ungdom generelt er mer kritiske. Og det er vel ikke så mye man lærer på vgs om vitenskapelig metode. Det hører mer hjemme på høgskole/universitet. Og ironien er jo at wikipedia ikke regnes som god nok kilde der...

Ang. konspirasjonsteroetikere forstår jeg TS veldig godt. Min ex har blitt det. Helt forandret meninger og personlighet. Mye mer aggressiv og innesluttet. Veldig trist å se på og det er ikke så mye jeg får gjort med det heller.

Anonymkode: 94cf5...b65

Skrevet

Epistemologi er læren om hvordan vi vet det vi vet.

Street Epistemology er en samtaleteknikk som kan brukes på de fleste overbevisninger, enten det gjelder religion, politikk, konspirasjonsteorier, eller noe langt mer trivielt.

Anbefaler det både for å kommunisere uten å gå til angrep på motparten (som sjelden overbeviser noen uansett), men også for å ta en sjekk på egne overbevisninger - har man egentlig gode grunner til å tro X, eller til å ikke tro X?

Legger ved eksempel. Hver prat kan være ganske lang, men man kan jo høre på det mens man gjør noe annet 🙂

Skrevet

Ryddet for oppfordring til lovbrudd og brukerangrep, og svar til det. 

_popcorn_, mod

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvilken rett har du til å mene hva andre skal tro på? Jeg tror ikke på konspirasjonsteorier selv, men jeg respekterer at de som ønsker å tro på det har frihet til å velge. Jeg velger å ikke ta del i diskusjonene. Er ikke det en mulighet for deg også? 

Anonymkode: 57f87...2e3

Om noen tror at jorda er flat eller at månen er en ost (gode, gamle konspirasjonsteorier), så er det relativt harmløst. Det må folk gjerne mene. Noe helt annet er bl.a det vi ser et økende antall eksempler på nå. De villeste konspirasjonene rundt vaksine og Covid generelt. Det er farlig, fordi humbug-kildene de støtter seg til og sprer, faktisk er noe mange biter på. En kan ikke gå ut fra at alle er like gode på kildekritikk og å skille relevant forskning og statistikk fra rent tøv. Det er direkte livsfarlig når dette spres. Er man blant de som ikke har et kritisk øye til "vitenskapelige fakta", så er det ikke sånn at de velger. Da tror de gjerne på det de blir servert. Derfor er det viktig at det er en motsats til disse konspirasjonsteoriene.

Kan sammenliknes litt med religion. Det ser jeg også på som noe ala en konspirasjon. Vitenskapelige bevis er helt fraværende. Likevel er det mange som tror på kildene (skrifter). Og det er uproblematisk inntil noen begynner å tolke de samme skriftene i en ekstremistisk retning som går ut over andres ve og vel. De har også en tendens til å få med seg mange i sin retning, og da blir det farlig og må stoppes. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hva slags konspirasjonsteorier er det snakk om?

Vaksiner med nanoroboter? Flat jord? "Lizard people" i menneskeskikkelse som regjerer verden?

Anonymkode: c9879...0aa

F. eks.:

Statskuppforsøket i USA 6. januar var utført av antifa (forkledd som Trump-supportere) for å sverte Trump.

Covid-19 eksisterer ikke. Det er vanlig influensa.

Jødene styrer verden.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...