Gå til innhold

Pleier folk å betale tilfeldige mennesker sine regninger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg betaler regningene mine over telefon, må jeg bekrefte at det er meg.

Dette må bety at dette er et sikkerhetstiltak som er satt i verk fordi det er et problem at folk ringer inn og betaler andre sine regninger.

Jeg forstår ikke problemet 🤷‍♀️ Hvis noen vil betale regningene dine, hvorfor ville du ikke la dem?

Anonymkode: d59c4...ac1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjeder du deg?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er slik ellers måtte det vært ansatt jævlig mange folk for å rette opp i folk som har betalt feil og nekter la det gå

Anonymkode: c017a...a95

AnonymBruker
Skrevet

Hæ? 

Årevis siden jeg har betalt regninger via telefon, men kan ikke huske at jeg måtte bekrefte at det var meg bortsett fra å bruke personnummer for å få tilgang til mine konti. Men det gjør jeg i mobilbank også.

Anonymkode: 8f0b5...02f

AnonymBruker
Skrevet

Du legitimerer deg ikke for å betale en regning, men for å belaste en bankkonto.

Anonymkode: 6101e...a86

• Liker 8
Skrevet

Du bruker jo dine penger fra din konto for å betale regningen.

Det hadde jo vært et problem om andre kunne ringe og betale sine regninger med dine penger.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2021 den 13.22):

Det er slik ellers måtte det vært ansatt jævlig mange folk for å rette opp i folk som har betalt feil og nekter la det gå

Anonymkode: c017a...a95

Men jeg skal ikke lage et problem av at de betaler mine regninger 🙂 

AnonymBruker
Skrevet

Hahahahahah

Jeg dør, dette var morsomt

Kan ikke tro annet enn at man må logge inn med bank ID for å bekrefte at man ønsker å belaste sin egen konto, ellers kunne jo f eks et familiemedlem betalt egne regninger med ditt kort.

Anonymkode: f497f...553

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men jeg skal ikke lage et problem av at de betaler mine regninger 🙂 

Så om jeg ringer på dine vegne og overfører penger til meg selv klager du heller ikke?

Anonymkode: de1dd...d2a

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hahahahahah

Jeg dør, dette var morsomt

Kan ikke tro annet enn at man må logge inn med bank ID for å bekrefte at man ønsker å belaste sin egen konto, ellers kunne jo f eks et familiemedlem betalt egne regninger med ditt kort.

Anonymkode: f497f...553

Tror man må bruke bankid? Betale regninger med kort?

Hm, du - har du nett- eller telefonbank selv? :klo:

Anonymkode: 3e7f3...d4c

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-7-30 den 13.16):

Hvis jeg betaler regningene mine over telefon, må jeg bekrefte at det er meg.

Dette må bety at dette er et sikkerhetstiltak som er satt i verk fordi det er et problem at folk ringer inn og betaler andre sine regninger.

Jeg forstår ikke problemet 🤷‍♀️ Hvis noen vil betale regningene dine, hvorfor ville du ikke la dem?

Hvis du skal betale dine eller noen andre sine regninger FRA DIN KONTO må du identifisere deg slik at banken vet at du har gitt godkjennelse til at din konto blir belastet. Jeg skjønner ikke helt at du ikke skjønner det? 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, her jeg bor pleier vi å gå i hverandres postkasser og betale regningene til hverandre.

Er ikke det ganske vanlig da?

Anonymkode: 8574a...29a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem får regninger i postkassen og må betale via telefonen? 

Anonymkode: d45f6...e27

Skrevet

Lever du i 1999?

Skrevet

For å svare på overskriften: nei, folk pleier ikke å betale tilfeldige mennesker sine regninger. 

Men det er ikke noe problem å gjøre det. For å betale en regning trenger du mottakers kontonummer, KID og beløp. Så er det bare å betale i vei, det spiller ingen rolle hvem som har fått regningen i utgangspunktet. 

Om du skal betale en regning fra DIN konto, må du selvsagt bekrefte at det er deg som utfører betalingen. Men regningen trenger ikke være din. 

• Liker 1
Gjest Mr Bergen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvem får regninger i postkassen og må betale via telefonen? 

Anonymkode: d45f6...e27

Eldgamle mennesker

Endret av Mr Bergen
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Mr Bergen said:

Eldgamle mennesker

Nei. Man kan ikke betale regninger via telefonen. Da må du innom BiB og betale via giro.

Anonymkode: 3e29b...6ec

Gjest Mr Bergen
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Man kan ikke betale regninger via telefonen. Da må du innom BiB og betale via giro.

Anonymkode: 3e29b...6ec

Hmm, den gangen jeg fikk bankkort var det noe som het telefonbank. Tastet inn KID, konto, beløp og forfall. Minst tyve år siden. Kanskje nedlagt nå da? 

AnonymBruker
Skrevet
On 8/1/2021 at 10:59 PM, Mr Bergen said:

Hmm, den gangen jeg fikk bankkort var det noe som het telefonbank. Tastet inn KID, konto, beløp og forfall. Minst tyve år siden. Kanskje nedlagt nå da? 

JA

Anonymkode: 3e42b...ee2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...