Gå til innhold

Får man vite hva bidragspliktig tjener når man søker bidrag via nav?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp sendt inn søknad om bidrag via nav, etter at samværet har gått ned, og vi ikke klarte å bli enige om en ny privat avtale på bidraget i den forbindelse. 

Vil både jeg og far få innsyn i hva den andre tjener i løpet av denne prosessen? Noen som nylig har vært igjennom dette som kan fortelle hvordan alt foregikk? Behandlingstid på bidrag er for tiden på 8 mnd.

Anonymkode: 1d05a...d3a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 8a50f...b76

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Får man vite dette før vedtaket gjøres, eller kommer den informasjonen sammen med vedtaket? 

AnonymBruker
Skrevet

Mulig du gjør det, men du burde ikke få vite det siden lønn er en privatsak. NAV setter bidraget, dermed har du ikke behov for å vite det siden du ikke har noen relasjon til din eks. 

Anonymkode: 49733...ee1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mulig du gjør det, men du burde ikke få vite det siden lønn er en privatsak. NAV setter bidraget, dermed har du ikke behov for å vite det siden du ikke har noen relasjon til din eks. 

Anonymkode: 

🤦‍♀️

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde nok strekt meg langt for å få til en privat avtale. I følge nav skulle jet ha iver 5000 i mnd. Men for å være helt ærlig, så ønsker jeg å bidra litt økonomisk til barnet mitt. Jeg bruker ikke 11 000 kr på barnet mitt hver mnd. Får 1000 kr i barnetrygd. Og avtale på 2400 i bidrag. Ganger man det med 2, blir det 4800. Og jeg bruker nok mer enn 5800 på barnet, men far har jo også utgifter under samvær. Og skal ikke betale for mine opplevelser med barnet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, inntekt til begge parter står i vedtaket. Det står også i det første brevet du mottar, altså det brevet du får som det står at nav har mottatt søknaden og om det er noe dokumentasjon du må sende inn i tillegg.

Anonymkode: 8c230...5e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
SS skrev (1 time siden):

Jeg hadde nok strekt meg langt for å få til en privat avtale. I følge nav skulle jet ha iver 5000 i mnd. Men for å være helt ærlig, så ønsker jeg å bidra litt økonomisk til barnet mitt. Jeg bruker ikke 11 000 kr på barnet mitt hver mnd. Får 1000 kr i barnetrygd. Og avtale på 2400 i bidrag. Ganger man det med 2, blir det 4800. Og jeg bruker nok mer enn 5800 på barnet, men far har jo også utgifter under samvær. Og skal ikke betale for mine opplevelser med barnet.

Amen!

Her i huset betaler vi nesten 10 000 på to barn. Mor tjener mer enn far som er den bidragspliktige. 

Er det noe som ikke fungerer i vårt velferdssamfunn så er det utregningen av barnebidrag. Større urettferdighet skal man lete lenge etter..

Anonymkode: 3ca32...64f

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt privatavtale. Nå går samværet ned fra 8 til 4 netter pr mnd, da far etter bruddet valgte å flytte langt vekk, og barnet skal begynne på skole og dermed ikke lenger kan ha fri annenhver fredag og mandag. Jeg foreslo en økning av bidraget på 1000 kr opp til 3000 totalt, mens far mente jeg skulle gå ned 500 kr fra 2000 til 1500 kr fordi han har utgifter knyttet til reise.

Siden vi ikke ble enige om summen, så ble vi enige om å la nav ta utregningen. 

Så man kan gjerne sitte her og skrive om at man skal strekke seg langt osv, men ser ikke at det er relevant i mitt tilfelle.

Tusen hjertelig takk til deg lenger oppe som svarte nøyaktig på det jeg faktisk lurte på og spurte om ❤

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

🤦‍♀️

Forklar meg heller hvorfor hun skal få vite det når NAV bestemmer bidraget?

Hva barnet faktisk koster fordelt på begge foreldrene er det som er viktig. Selv om han har lavt samvær så må han ha like stor leilighet f.eks, men matkostnaden går naturlig nok ned.

Hva er verdien av å vite inntekten lissom?

Anonymkode: 49733...ee1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Amen!

Her i huset betaler vi nesten 10 000 på to barn. Mor tjener mer enn far som er den bidragspliktige. 

Er det noe som ikke fungerer i vårt velferdssamfunn så er det utregningen av barnebidrag. Større urettferdighet skal man lete lenge etter..

Anonymkode: 3ca32...64f

Hvorfor har ikke mannen din samvær med barna sine? 🤨

Anonymkode: d1680...989

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...