AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #1 Skrevet 30. juli 2021 Anbefalt midjemål for kvinner er under 80 cm. (Målt 2 cm over navelen). Jeg med eplefasong har aldri opplevd i voksen alder å ha midje under 80 cm. Med en bmi på 24-25 fra jeg var 18-30 år hadde jeg et midjemål mellom 90-96 cm. Nå med bmi på 22 er fortsatt midjemålet langt over anbefalt mål, med et mål på 91 cm. På det smaleste flere cm høyere på magen er målet 85 cm. Folk omtaler meg som «slank/tynn/normal» slik jeg ser ut nå. Men i følge anbefalte mål for kvinner så er jeg 11 cm større. Jeg lurer på hvordan mål dere har. Skriv gjerne midje mål, smaleste mål på magen og bmi. Anonymkode: 0e2f2...10c
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #2 Skrevet 30. juli 2021 Jeg er lik som deg. Kjedelig 😞 Tror jeg må ganske langt ned på BMI skalaen for å komme under/på 80 cm. Ved BMI på 22 (det laveste jeg har hatt de siste 5 årene) hadde jeg midjemål på 85 cm (målt litt over navlen, tror jeg). Anonymkode: 960c4...344 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #3 Skrevet 30. juli 2021 Et midjemål på 80 cm vokste jeg fra i 4.-klasse. Jeg hadde da en BMI på 20,2 (og ja, jeg vet man ikke bruker BMI på barn, men det var nå det høyde og vekt tilsvarte). Jeg fatter ikke for mitt bare liv hvordan (eller hvorfor) jeg skulle bestrebe meg på å få et lavere midjemål enn jeg hadde som barn, så jeg lever helt fint med et midjemål på godt over 80. Sånn er det å ha eplefasong. Anonymkode: 2e338...d97 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #4 Skrevet 30. juli 2021 Nå har jeg BMI på nærmere 25 (uff og huff, må ta grep igjen) og midjemål på 96 cm Anonymkode: 960c4...344 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #5 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg fatter ikke for mitt bare liv hvordan (eller hvorfor) jeg skulle bestrebe meg på å få et lavere midjemål enn jeg hadde som barn, så jeg lever helt fint med et midjemål på godt over 80. Sånn er det å ha eplefasong. Det er ikke mitt mål heller. Jeg trodde kanskje at målet skulle bli noe lavere da jeg gikk ned i vekt. Og ønsker derfor å høre fra dere hvilke mål dere har i dag. Er fint å høre fra andre voksne hvilke mål dere har. For jeg kan ikke forstå at vi med eplefasong noen gang skal kunne komme under 80 når man måler rett over navelen. ts Anonymkode: 0e2f2...10c 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #6 Skrevet 30. juli 2021 Jeg har alltid vært passe slank(bmi 20-22), men har hatt mage. Den kom i tenårene(nå er jeg snart 40). Slanke bein og armer, små pupper og ingen rumpe. Før graviditet nr 2 for et par år siden hadde jeg et midjemål på ca 77-78. Da veide jeg 60-62kg (er 168cm), så da var vel bmi på 21. Har ikke klart å ta av alle graviditetkiloene, så nå veier jeg 70-71kg og midjemålet er 88cm. Bmi er vel ca 25. Midjen (nesten ikke eksisterende) er det smaleste punktet. Anonymkode: 100ac...f9a
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #7 Skrevet 30. juli 2021 Farlig fett lagrer seg lett rundt magen hos de med eplefasong. Hadde jeg vært dere ville jeg ikke stresset med å være under 80 cm i midjemål, men obs på overvekt. Om dere er normalvektige så er det ikke problematisk med et høyt midjemål. Denne regelen tror jeg kan være litt diskriminerende for de som ikke har markert midje, men jeg kan ikke vise til forskning som sier det. Siden dere er mer disponert for fett i det området, så kan det være lurt å ta sine forholdsregler. Jeg har markert og smal midje selv, men lagrer likevel en del fett på magen. Men å komme under 80 cm i midjemål er null stress. Det gjør dog ikke meg sunnere eller bedre enn dere, bare sånn at det er sagt, kroppene våre er forskjellige og vi er bygd ulik. Så ikke stress, fokuser på å ikke være alvorlig overvektig, så går det nok bra. Menn kan også slite med å oppfylle kravene, nettopp fordi de sjeldent har innsnevret midje. Anonymkode: b4368...cd8 6
mjaus Skrevet 30. juli 2021 #8 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Farlig fett lagrer seg lett rundt magen hos de med eplefasong. Hadde jeg vært dere ville jeg ikke stresset med å være under 80 cm i midjemål, men obs på overvekt. Om dere er normalvektige så er det ikke problematisk med et høyt midjemål. Denne regelen tror jeg kan være litt diskriminerende for de som ikke har markert midje, men jeg kan ikke vise til forskning som sier det. Siden dere er mer disponert for fett i det området, så kan det være lurt å ta sine forholdsregler. Jeg har markert og smal midje selv, men lagrer likevel en del fett på magen. Men å komme under 80 cm i midjemål er null stress. Det gjør dog ikke meg sunnere eller bedre enn dere, bare sånn at det er sagt, kroppene våre er forskjellige og vi er bygd ulik. Så ikke stress, fokuser på å ikke være alvorlig overvektig, så går det nok bra. Menn kan også slite med å oppfylle kravene, nettopp fordi de sjeldent har innsnevret midje. Anonymkode: b4368...cd8 Hvorfor var det nevneverdig? 😂 snikskryt? 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #9 Skrevet 30. juli 2021 mjaus skrev (1 minutt siden): Hvorfor var det nevneverdig? 😂 snikskryt? Hva tenker du jeg oppnår ved å "snikskryte" som anonym bruker? Absolutt ingenting.... Det var for å sammenligne og forklare at selv om man har smal midje fra naturens side og på grunn av benbygning, så kan fett likevel lagre seg der, men kanskje ikke akkurat der man måler midjen. Slik er det iallfall på min kropp og jeg har sett andre som har samme bygning. Med andre ord kan man ha lite midjemål men likevel være usunn og ha farlig fett lagret på magen. Da for å konkludere med at 80 cm rundt midjen når man har en eplefasong og mindre markant midje, ikke burde være problematisk, men man burde likevel unngå farlig overvekt. Hadde en venninne en gang som var veldig usikker og bekymret for dette, hun hadde eplefasong, og jeg syns det var synd hun var så opphengt i dette midjemål-rådet til FHI. Hun var i tillegg aktiv og sunn. Dette hadde du skjønt om du hadde lest det jeg skriver og ikke blir blendet av din egen usikkerhet. Skulle jeg ha skrytt og hevdet meg hadde jeg lagt ved bilder og snakket nedsettende om andres kropper, men det er slemt og det gjør jeg ikke. Anonymkode: b4368...cd8 8
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #10 Skrevet 30. juli 2021 BMI 25, midjemål 79 Anonymkode: cd86d...eac
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #11 Skrevet 30. juli 2021 Jeg måler bare det smaleste punkt. Tror det ca er to cm over. Det varierer med hva jeg har spist men mellom 76-84. Bmi 24.x. har smale hofter. Anonymkode: 52521...af3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #12 Skrevet 30. juli 2021 Har bmi på 23. Er 68 cm. rundt midjen og 160 cm. høy Anonymkode: 95810...d44
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #13 Skrevet 30. juli 2021 Kan dere i tillegg nevne antall fullførte svangerskap? Anonymkode: 0d69a...b26
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #14 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Kan dere i tillegg nevne antall fullførte svangerskap? Anonymkode: 0d69a...b26 3 svangerskap ts Anonymkode: 0e2f2...10c
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #15 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg måler bare det smaleste punkt. Tror det ca er to cm over. Det varierer med hva jeg har spist men mellom 76-84. Bmi 24.x. har smale hofter. Anonymkode: 52521...af3 To barn. Anonymkode: 52521...af3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #16 Skrevet 30. juli 2021 Jeg forstår ikke hvorfor jeg, kvinne på 180 cm, skal ha samme midjemål som kvinne på 160 cm. Jeg vet at midje-hofte ratio er et bedre mål. Men forstår ikke hvem som har ment at alle kvinner bør være under 80 cm i midjen når kvinner varierer sånn i høyde. Anonymkode: 55a34...64c 7
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #17 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har alltid vært passe slank(bmi 20-22), men har hatt mage. Den kom i tenårene(nå er jeg snart 40). Slanke bein og armer, små pupper og ingen rumpe. Før graviditet nr 2 for et par år siden hadde jeg et midjemål på ca 77-78. Da veide jeg 60-62kg (er 168cm), så da var vel bmi på 21. Har ikke klart å ta av alle graviditetkiloene, så nå veier jeg 70-71kg og midjemålet er 88cm. Bmi er vel ca 25. Midjen (nesten ikke eksisterende) er det smaleste punktet. Anonymkode: 100ac...f9a 2 barn. Vektøkning ca 30 kg begge gangene. Gikk ned alt etter første, ikke like lett etter andre 10 år senere. Anonymkode: 100ac...f9a 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #18 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg forstår ikke hvorfor jeg, kvinne på 180 cm, skal ha samme midjemål som kvinne på 160 cm. Jeg vet at midje-hofte ratio er et bedre mål. Men forstår ikke hvem som har ment at alle kvinner bør være under 80 cm i midjen når kvinner varierer sånn i høyde. Anonymkode: 55a34...64c Må si meg litt enig. En lav kvinne med 80 ofte mye tykkere (høy bmi) enn en høy slank kvinne med samme midjemål. Jeg har lest en begrunnelse og det var at høye kvinner har mer kubikk med skadelig fett og egentlig bør være enda slankere enn sine lave søstre. Altså selv med samme midjemål vil høye ha mer skadelig fett i mengde og derfor bør ned. Trassig lesning og vet ikke helt hvor mye man skal legge vekt på dette. Anonymkode: 52521...af3 1
mjaus Skrevet 30. juli 2021 #19 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva tenker du jeg oppnår ved å "snikskryte" som anonym bruker? Absolutt ingenting.... Det var for å sammenligne og forklare at selv om man har smal midje fra naturens side og på grunn av benbygning, så kan fett likevel lagre seg der, men kanskje ikke akkurat der man måler midjen. Slik er det iallfall på min kropp og jeg har sett andre som har samme bygning. Med andre ord kan man ha lite midjemål men likevel være usunn og ha farlig fett lagret på magen. Da for å konkludere med at 80 cm rundt midjen når man har en eplefasong og mindre markant midje, ikke burde være problematisk, men man burde likevel unngå farlig overvekt. Hadde en venninne en gang som var veldig usikker og bekymret for dette, hun hadde eplefasong, og jeg syns det var synd hun var så opphengt i dette midjemål-rådet til FHI. Hun var i tillegg aktiv og sunn. Dette hadde du skjønt om du hadde lest det jeg skriver og ikke blir blendet av din egen usikkerhet. Skulle jeg ha skrytt og hevdet meg hadde jeg lagt ved bilder og snakket nedsettende om andres kropper, men det er slemt og det gjør jeg ikke. Anonymkode: b4368...cd8 Du indirekte antar jeg er stygg og feit. Nei er nok ganske fornøyd. Skjønte bare ikke helt hvorfor det var viktig å fremheve hvordan du selv ser ut, når TS er usikker ?
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #20 Skrevet 30. juli 2021 Når jeg var høygravid hadde jeg midjemål på 101, etter graviditet 80 og nå 92 så magen min ser ut som en ødelagt ballong. Men jeg tror eg har mer pæreform under alt fettet. Bmi på 27 Anonymkode: 188fe...a8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå