Gå til innhold

Hvordan måle fettprosent som amatør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg har ikke tilgang til treningssenter eller lignende hvor jeg kunne ha fått målt fettprosent.

Noen som vet hvordan man kan få målt dette hjemme?

Jeg kjøpte en vekt som skulle måle slikt, men da må jeg koble den til wifi eller noe, forsto det ikke helt.

Anonymkode: 913b3...963

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, det enkleste blir jo å finne ut av den vekta 😅 Du får uansett bare en ca. estimering, og forskjellige personer vil se helt forskjellig ut på forskjellig fettprosent. Tenk litt over hva du ønsker å få ut av å bruke fettprosent som mål. Kanskje det er enklere å bare droppe det. Husk at du fint kan være helt stuck på samme fettprosent over tid men fortsatt gå både opp og ned i fettmasse.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Sandum.PT skrev (22 minutter siden):

Husk at du fint kan være helt stuck på samme fettprosent over tid men fortsatt gå både opp og ned i fettmasse.

Det var nyttig info! Kan du forklare litt mer om dette?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Du kan kjøpe en liten fettklype, de er enkle å bruke, men bør være en som gjør det på deg (samboer, venn, etc).

Mannen min kjøpte for noen på kr på amazon for noen år siden. Målte på fem punkter på kroppen, og fikk et estimat som er bedre enn å bare bruke disse maskinene på treningssenter. Det viktigste er at vi kan sammenligne med tidligere mål vi har gjort med den klypa.

Anonymkode: f3a4b...bec

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du kan kjøpe en liten fettklype, de er enkle å bruke, men bør være en som gjør det på deg (samboer, venn, etc).

Mannen min kjøpte for noen på kr på amazon for noen år siden. Målte på fem punkter på kroppen, og fikk et estimat som er bedre enn å bare bruke disse maskinene på treningssenter. Det viktigste er at vi kan sammenligne med tidligere mål vi har gjort med den klypa.

Anonymkode: f3a4b...bec

Mine forelesere fra skolen ville sagt at man skal være godt trent med en god klype for å klare å gjøre reliable målinger over tid. Men jeg heller også selv mot klype som en god målemetode om man er litt nøyaktig. Personlig dropper jeg å regne om til fettprosent, men bruker rett og slett millimetermålet på et fast sted nær navlen for å følge fremgang. Det er faktisk det minst svingende målet av alle jeg har brukt over tid. Alltid lineært opp og ned alt etter om jeg går opp og ned i vekt over tid, mens både vekta og fettprosent og fettmasse estimert fra fettprosent via en smartvekt svinger veldig.

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det var nyttig info! Kan du forklare litt mer om dette?

ts

Selvsagt 🙂 La oss for enkelhetsskyld si at du veier 100 kg og har en fettprosent på 30. Du har nå 30 kg fett på kroppen. Så går du ned 4 kg, der 1,2 kg er rent fett og resten er vann. Du veier nå 96 kg, og har en fettmasse på 28,8 kg.

Fettprosenten din er fortsatt 30, siden 30 prosent av 96 er 28,8. En gitt prosent av et lavere tall vil alltid gi et lavere tall enn den samme prosenten av et høyere tall. Siden fettprosenten bare sier noe om hvor mange prosent av vekta som består av fett, så vil selve prosenttallet kunne være likt selv om man faktisk går ned i fettmasse. Det kan være kjekt å vite om 🙂

Over tid med vektnedgang vil man uansett forvente å se at fettprosenten også går ned, i alle fall etter at det meste av vanntapet har gitt seg. Så det er ikke et håpløst mål, men verdt å vite hva man egentlig bruker det til 🙂

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...