AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #1 Skrevet 30. juli 2021 Har to sønner med passelig alder mellom, slik at det har vært naturlig at lillebror har arvet fra storebror når noe har blitt for lite. For tre år siden vokste lillebror ut av barnesete sitt, og selv om storebror ikke var riktig 135cm ennå valgte vi å la lillebror arve setet og ikke kjøpe nytt til storebror. Dette har gått helt fint, og vi har ikke tenkt noe mer på det før i går. I morgen reiser vi på en bilferie, og i den anledning har vi avtalt med en nabo hun skal se til planter og generelt at alt ser fint ut mens vi er borte. Mens vi tok runden spurte hun om vi hadde noe barnesete til storebror, noe jeg bekreftet at vi ikke hadde. Hun jobber innen trafikksikkerhet, og egentlig er jeg overasket over at hun ikke har sagt noe om det før, men det har sikkert noe med at vi som regel kun kjører kortere turer til trening og slik. Uansett tilbød hun oss å få låne et av deres seter som har grense på 150cm. Sønnen vår er 147, så sånn sett passer setet, men han er også snart 13 år, og har ikke brukt barnesete på 3 år. Personlig tenker jeg at det ikke er nødvendig, men samtidig føler jeg det er frekt å avslå og frykter hun skal tenke at jeg er en dårlig mor. Hva ville dere gjort? Anonymkode: ed5e9...e99
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #2 Skrevet 30. juli 2021 Hun vet allerede at dere gambler med barns liv og har kjørt uten sete i årevis så hvorvidt du sier ja eller nei til å låne et sete for en ferie endrer ikke hva slags mor du er. Anonymkode: f0dc1...6b4 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #3 Skrevet 30. juli 2021 13 år og bilsete? Det har jeg ikke vært borti enda. Vi har tre stk på 7,11 og 14- kun 7-åringen bruker sete. Ingen av 11-åringens venner bruker sete heller. Jeg hadde nok takket nei og sagt at han er så nærme 150 at du synes det er ok at han ikke bruker sete. Anonymkode: 0d29d...6fa 7
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #4 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hun vet allerede at dere gambler med barns liv og har kjørt uten sete i årevis så hvorvidt du sier ja eller nei til å låne et sete for en ferie endrer ikke hva slags mor du er. Anonymkode: f0dc1...6b4 Gambler med livet er vel en overdrivelse? Det var snakk om et par cm fra at han var høy nok til å sitte uten sete. I bestefall kan jeg gå med på at jeg gamblet i maks et halvt år. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): 13 år og bilsete? Det har jeg ikke vært borti enda. Vi har tre stk på 7,11 og 14- kun 7-åringen bruker sete. Ingen av 11-åringens venner bruker sete heller. Jeg hadde nok takket nei og sagt at han er så nærme 150 at du synes det er ok at han ikke bruker sete. Anonymkode: 0d29d...6fa Nei, er det. Jeg vet det finnes to grenser. 135 er det loven sier at man skal bruke sete, og 150 er kun dersom det finnes passende sete i bilen. Sånn sett er det riktig både å svare ja og nei. Tenker det vil virke så rart å ha han i sete igjen, og tror det kan forsure ferien. Samtidig vil jeg være en god mor. Anonymkode: ed5e9...e99
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #5 Skrevet 30. juli 2021 Hadde takket pent nei og sagt at han ikke trenger eller så hadde jeg sagt at vi har kjøpt bilpute som han skal bruke i ferien. Anonymkode: 62cba...488
Fitbrit Skrevet 30. juli 2021 #6 Skrevet 30. juli 2021 Det finnes mange grunner til å ikke ha bilstol. Både plass, økonomi og sosiale grunner kan slå ut. Når det gjelder plass er det ingen hemmelighet at baksetet som regel rommer 3 seter, men at man skal treffe godt med modell på stol og bil for at man skal ha plass til 3 bilstoler der. Derfor har jeg full forståelse for dem som dropper stol til eldste barnet når man har 3 stykker. I ditt tilfelle virker det som du kun har to barn, og da burde ikke plass ha noe å si. Økonomi kan virke som årsaken til at sønnen din sluttet med stol litt tidligere enn han burde. Jeg sier ikke at det var riktig, men det er forståelig at dere ikke investerte i ny stol når han likevel snart var stor nok til å kjøre uten. De koster tross alt en del, og det virker som deres kjøring i hovedsak ikke strekker seg lenger enn til småturer i dagliglivet. Nå er det derimot snakk om noe som kan virke som en lenger tur, og da er det noe annet. Når dere i tillegg får tilbud om å låne en stol gratis er ikke økonomi noe å tenke på. Til slutt er det den sosiale biten. Jeg vet ikke helt hvor det kommer fra, men det er jevnt over en enighet om at bilstol er flaut når man blir eldre, og at man helst vil ut av den så fort som mulig etter man har startet på skolen. Ettersom en del foreldre gir etter øker dette presset på de foreldrene som står hardere på det, som igjen gjør at man nærmest er ekstrem om man holder ungen i stolen så lenge loven sier. At han ikke vil bli sett i en bilstol når han snart er 13 er fullt forståelig. Han skal tross alt begynne på ungdomsskolen om kun noen uker, og det er nok ikke noe han eller andre forbinder med bilstol. Likevel vil jeg tro at dere tenker noe mer spennende ferie enn å kjøre rundt i nabolaget, og han vil derfor trolig ikke bli sett av noen han kjenner. Jeg tenker også at du vil være såpass oppegående at du ikke tar mye bilder av han som deles på nett. Med andre ord kan jeg skjønne at han vil synes det er flaut, men det er ingenting for han å være redd for. Jeg kunne også nevnt alle fordelene med bilstol, men jeg nøyer meg med å si at man ikke tar skade av å være flau, men at feil sikkring kan få verre følger. Er du dårlig mor om du sier nei: NEI, ikke nødvendigvis. Flertallet av ungene i den høyden kjører uten bilstol, og jeg tviler på at flertallet av foreldre er dårlige. Synes jeg at du bør svare ja: JA, der er flere grunner for enn mot. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #7 Skrevet 30. juli 2021 Min 13 åring hadde dødd av skam om jeg hadde sagt hun måtte sitte i sete. Hun er langt over 150 cm da, men ingen av hennes venninner har hatt bilsete på flere år og noen av de er ganske lav. Anonymkode: ff740...6e4 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #8 Skrevet 30. juli 2021 Når man er 13 så trenger man ikke bilsete. Min 13 åring er høyere enn meg og noen få kilo mindre enn meg. Om jeg slanker meg litt så er vi like i kroppen, bortsett fra at hun er høyere enn meg. Jeg har ikke vokst i høyden siden jeg var 12-13. Skal jeg bruke barnesete da? Nei. Skal min datter bruke det? Nei. Anonymkode: 77b26...d72 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #9 Skrevet 30. juli 2021 Merker meg flertallet mener jeg burde si nei, men de som er for har mye bedre argumenter. Dere gjør det ikke lett. Anonymkode: ed5e9...e99 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #10 Skrevet 30. juli 2021 Vi har en snart 9 åring pp 146 cm . Hun er den eneste i klassen som sitter i beltestol, hun kommer til å bruke den til hun vokser ur av stole. Har lest at kroppen til et barn ikke fullt nok utviklet til å tåle en kræsj før det er ca 12 år, så hvorfor gamble før de er 12?du har en 13 åring, ser at det sikkert går bra. Anonymkode: 124b7...eab 1
Fitbrit Skrevet 30. juli 2021 #11 Skrevet 30. juli 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Merker meg flertallet mener jeg burde si nei, men de som er for har mye bedre argumenter. Dere gjør det ikke lett. Anonymkode: ed5e9...e99 Selvsagt. Det finnes ingen gode grunner til si nei. Håper du holder oss oppdatert. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #12 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hun vet allerede at dere gambler med barns liv og har kjørt uten sete i årevis så hvorvidt du sier ja eller nei til å låne et sete for en ferie endrer ikke hva slags mor du er. Anonymkode: f0dc1...6b4 Han er like høy som moren min, som også sitter uten sete. Ganske drøyt å påstå at å kjøre uten bilstol med et så stort barn er å gamble med livet. Anonymkode: 446e8...21f 3
Hedda-78 Skrevet 30. juli 2021 #13 Skrevet 30. juli 2021 Men hvor tung er han? Beltestolen er nok bare godkjent til 36 kg. 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #14 Skrevet 31. juli 2021 Selvsagt trenger ikke en 13-åring bilstol. Jeg tror dere troller her inne. Selvsagt vil en 13-åring nekte å sitte der. Det er jo en usedvanlig lav 13-åring, men skal han straffes for det? Det vil han føle det som. En liten pute under rumpa (en jakke), og han er høy nok. Hvem er det som følger med på naboens biler? Naboen vil sikkert bare kvitte seg ned et ekstrasete og dere har flere barn. Det betyr ikke at nabo har foretatt en kvalifisert vurdering av risiko vs høyde vs vekt vs alder på din eldste sønn. Selvsagt ikke. Anonymkode: 494e4...035 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #15 Skrevet 31. juli 2021 Fitbrit skrev (23 timer siden): Selvsagt. Det finnes ingen gode grunner til si nei. Håper du holder oss oppdatert. Tok en lenger samtale i går, og ble enig om at setet i seg selv ikke var noe problem, men det var frykten for å bli sett av noen han kjente som gjorde han skeptisk. Etter mye frem og tilbake gikk han med på det. Kjørt et stykke i dag, og kan med glede si at det har gått helt fint. Ingen han kjenner så han, og han har ikke klaget noe. Anonymkode: ed5e9...e99
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #16 Skrevet 31. juli 2021 Jeg er 153 høy og kjører vil uten en ekstra sette 🤣 gutten er 13! Han er en tenåring! Anonymkode: 61b08...933
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå