Gå til innhold

Melde fra når du vet at en mottar dagpenger men ikke er i landet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde dere gjort det? 

Anonymkode: 0ddee...d67

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du vurderer å melde fra om deg selv?

Eller mente du at du vet om en annen person som mottar dagpenger mens h*n oppholder seg i utlandet?

Anonymkode: 9ca03...b77

Skrevet (endret)

Jeg tenker du skal sette deg inn i reglene for dagpenger, og så holder det kanskje å følge med på seg selv? :) 

Endret av Navani
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke ulovlig å oppholde seg i et annet land når man mottar dagpenger.

https://www.nav.no/no/person/arbeid/dagpenger-ved-arbeidsloshet-og-permittering/dagpenger-under-arbeidsloshet-i-eos-land

Anonymkode: 9461b...96c

Linken du viser til sier ingenting om «andre land» generelt - kun EØS-land. Det er altså ulike regler for å ta med seg stønader til Thailand, USA eller Brasil, enn for Spania, Frankrike og Tyskland. 

Anonymkode: ab1c7...73b

AnonymBruker
Skrevet
Navani skrev (22 timer siden):

Jeg tenker du skal sette deg inn i reglene for dagpenger, og så holder det kanskje å følge med på seg selv? :) 

Jeg har satt meg inn i det. Og personen er i et ikke EØS land, og bryter alle regler. 

Følge med på meg selv? Synes du det er ok at folk svindler? Dette er ulovlig og kan føre til fengsel. 

Så du mener, at om jeg er naboen din, ser at noen går inn å stjeler alle tingene dine, så skal jeg trekke for gardinene og holde det for meg selv? Hvorfor synes folk generelt at alle lover skal holdes, men når det kommer til å svindle staten, som er svært straffbart, så skal man holde det for seg selv? 

Anonymkode: 0ddee...d67

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva vet du om hvilken avtale denne personen har med NAV? Å tror du ikke nav har sine metoder for å avsløre svindlere, når man sender meldekort feks så legger man igjen digitale spor, tar man ut penger og bruker kort… det er enkelt for nav å se med den info de har tilgjengelig i sine systemer hvem som svindler! 

Anonymkode: 74939...d87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du sett hva vedkommende krysser av på meldekortet sitt?

Anonymkode: 535c2...fd3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle som er i mot å melde fra om slikt, fordi "hva om vedkommende har lov, du vet ikke hva vedkommende melder, pass dine egne saker"

Hva om vedkommende er innenfor alle regler? Da sjekker NAV tipset, og ser at alt er greit, og så ferdig med det. Hvorfor må man være 150% sikker før man melder fra om noe? Da vil det være mange reelt ulovlige saker som aldri meldes fra om. Heller et par ganger for mye, en en gang for lite, tenker jeg. 

Folk som svindler NAV/staten stjeler fra oss alle sammen. Skikkelig ugreit. 

Anonymkode: d3a23...991

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva vet du om hvilken avtale denne personen har med NAV? Å tror du ikke nav har sine metoder for å avsløre svindlere, når man sender meldekort feks så legger man igjen digitale spor, tar man ut penger og bruker kort… det er enkelt for nav å se med den info de har tilgjengelig i sine systemer hvem som svindler! 

Anonymkode: 74939...d87

Ikke i det tilfellet jeg kjenner til. Der fikk den som mottok dagpenger venninnen sin til å utgi seg for å være henne, venninnen mottok pengene og sendte en del av det til hun som var i utlandet. Helt vilt egentlig, men de ble ikke tatt. De er opprinnelig fra et øst-europeisk land. 

Anonymkode: 70754...3b5

AnonymBruker
Skrevet

Mange NAV svindlere blir tatt fordi folk sier ifra. Det er fellesskapets penger så det er ikke greit å svindle. 

Anonymkode: c9a0f...102

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...