Elidaa Skrevet 30. juli 2021 #1 Skrevet 30. juli 2021 (endret) Leser i vg: 'Ny forskning slår fast at også vaksinerte kan spre coronaviruset. CDC viser til upubliserte data og studier som konkluderer med at vaksinerte personer som er smittet med deltavarianten, kan overfører coronaviruset like lett som uvaksinerte. Vaksinerte personer som er smittet med deltavarianten, har svært store mengder virus i nese og svelg, opplyser direktør Rochelle Walensky ved CDC.' https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/EwrOPo/vaksinerte-sprer-coronaviruset-advarer-amerikanske-myndigheter Endret 30. juli 2021 av Elida88 9
Gjest Blondie65 Skrevet 30. juli 2021 #2 Skrevet 30. juli 2021 Ja? Skal dette være en nyhet av revolusjonerende art? Jeg er fullvaksinert, likevel bruker jeg munnbind, vasker hender, holder avstand og har hjemmekontor. Det er dette som er anbefalt.
AfterTheRain Skrevet 30. juli 2021 #3 Skrevet 30. juli 2021 Hva er planen egentlig? Fullvaksinere alle fortest mulig sånn at alle skal kunne gå rundt i samfunnet fullvaksinert og smitte andre fullvaksinerte? Eller skal alle gå rundt fullvaksinert med munnbind på for alltid? Og hva med de skrøpelige som hele hysteriet gikk ut på i begynnelsen? Selv om helsepersonell blir fullvaksinert blir de smittet. Høres ut som en plan... eller? 18
2ro Skrevet 30. juli 2021 #4 Skrevet 30. juli 2021 Vaksinerte blir sjeldnere smittet, så det vil uansett være bra med vaksine. Men de vaksinerte må også forholde seg til at de kan smitte videre og derfor leve som uvaksinert. Kjedelig. Jeg likte ikke at R tallet er 9. Samtidig som varianten er mer farlig. 6
Elidaa Skrevet 30. juli 2021 Forfatter #5 Skrevet 30. juli 2021 2ro skrev (1 minutt siden): Vaksinerte blir sjeldnere smittet, så det vil uansett være bra med vaksine. Men de vaksinerte må også forholde seg til at de kan smitte videre og derfor leve som uvaksinert. Kjedelig. Jeg likte ikke at R tallet er 9. Samtidig som varianten er mer farlig. 'Vaksinerte kan være like smittsomme som uvaksinerte og kan overføre deltavarianten av covid-19 til andre vaksinerte personer, advarer amerikanske myndigheter.' står det i artikkelen. Forskningen de baserer dette på blir publisert i morgen. 8
2ro Skrevet 30. juli 2021 #6 Skrevet 30. juli 2021 Elida88 skrev (Akkurat nå): 'Vaksinerte kan være like smittsomme som uvaksinerte og kan overføre deltavarianten av covid-19 til andre vaksinerte personer, advarer amerikanske myndigheter.' står det i artikkelen. Forskningen de baserer dette på blir publisert i morgen. Men forsking sier at de blir mer sjeldent smittet etter to doser. Slik jeg har lest tallene. Men blir du smittet kan du smitte videre i like stor grad. Jeg er uansett for at vaksinerte skal gå i karantene som uvaksinerte og lignende tiltak. 6
Gjest Blondie65 Skrevet 30. juli 2021 #7 Skrevet 30. juli 2021 Elida88 skrev (3 minutter siden): 'Vaksinerte kan være like smittsomme som uvaksinerte og kan overføre deltavarianten av covid-19 til andre vaksinerte personer, advarer amerikanske myndigheter.' står det i artikkelen. Forskningen de baserer dette på blir publisert i morgen. Ja? Jeg forstår fortsatt ikke poenget ditt. En vaksinert smitter en annen vaksinert. Ingen blir alvorlig syke, eller kanskje til og med ikke syk i det hele tatt. Kontra en vaksinert, smitter en uvaksinert og den uvaksinerte blir syk - lett eller alvorlig. Skjønner du forskjellen?
tom1986 Skrevet 30. juli 2021 #8 Skrevet 30. juli 2021 Fullstendig irrelevant. 1) Vaksinerte blir langt sjeldnere smittet, og dermed er de de facto mindre smittsomme. 2) Hvis vaksinerte blir smittet, så får de langt mindre alvorlige symptomer enn ikke-vaksinerte. Sykdommen er dermed redusert til en lett forkjølelse. 25
elora Skrevet 30. juli 2021 #9 Skrevet 30. juli 2021 Dette er ille for fullvaksinerte tror de ikke sprer viruset og det er nettopp det som skaper et problem. 12
Elidaa Skrevet 30. juli 2021 Forfatter #10 Skrevet 30. juli 2021 Blondie65 skrev (10 minutter siden): Ja? Jeg forstår fortsatt ikke poenget ditt. En vaksinert smitter en annen vaksinert. Ingen blir alvorlig syke, eller kanskje til og med ikke syk i det hele tatt. Kontra en vaksinert, smitter en uvaksinert og den uvaksinerte blir syk - lett eller alvorlig. Skjønner du forskjellen? Jeg siterer bare vg. 😉 Vi får se da, hva forskningen viser, den skal vel publiseres snart. 4
Ardwinna Skrevet 30. juli 2021 #11 Skrevet 30. juli 2021 elora skrev (2 minutter siden): Dette er ille for fullvaksinerte tror de ikke sprer viruset og det er nettopp det som skaper et problem. Nei, det er ikke de fullvaksinerte som tror at de ikke sprer viruset. Det er de som ikke følger med på nyhetene eller ikke leser informasjonen som ligger lett tilgjengelig, et googlesøk unna, som tror dette. I motsetning til hva mange vaksineskeptikere tror, så har de fleste som velger å vaksinere seg faktisk lest seg opp på forhånd. 18
Cuntzilla Skrevet 30. juli 2021 #12 Skrevet 30. juli 2021 Enda bedre grunn til å vaksinere seg. Det føles litt som at vi alle sammen kommer til å få covid på et tidspunkt, så da kan du velge mellom å ta vaksine og få et mildt sykdomsforløp, eller å la viruset få ramponere kroppen din uten beskyttelse og håpe du er en av dem som ikke får langtidsvirkninger av det. 22
Edie Skrevet 30. juli 2021 #13 Skrevet 30. juli 2021 Ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Edie, adm. 3
Leselusa Skrevet 30. juli 2021 #14 Skrevet 30. juli 2021 Cuntzilla skrev (5 minutter siden): Enda bedre grunn til å vaksinere seg. Det føles litt som at vi alle sammen kommer til å få covid på et tidspunkt, så da kan du velge mellom å ta vaksine og få et mildt sykdomsforløp, eller å la viruset få ramponere kroppen din uten beskyttelse og håpe du er en av dem som ikke får langtidsvirkninger av det. Nettopp!! 7
Gjest Blondie65 Skrevet 30. juli 2021 #15 Skrevet 30. juli 2021 elora skrev (13 minutter siden): Dette er ille for fullvaksinerte tror de ikke sprer viruset og det er nettopp det som skaper et problem. Dette er en voldsom generalisering. JEG er fullvaksinert, det samme er flere av mine venner. Jeg har nettopp vært på ferie med en av dem. Vi brukte munnbind, holdt avstand og vasket hender over alt hvor vi var - også når ingen andre gjorde dette. Det er selvsagt varierende, men det er ikke slik at ALLE fullvaksinerte oppfører seg som om de ikke kan spre virus.
Ardwinna Skrevet 30. juli 2021 #16 Skrevet 30. juli 2021 (endret) Problemet blir størst for de som ikke vil/kan vaksinere seg, da det er de som har størst sjanse for å bli smittet og syk. I de tilfellene der det er snakk om mennesker som av medisinske grunner ikke kan vaksinere seg, vet man om det og kan ta mer hensyn ved å ha ekstra tiltak rundt dem. Mange av de som velger selv å ikke vaksinere seg av ideologiske eller psykiske årsaker, tror uansett ikke på at korona er farlig, så da trenger man ikke ekstra tiltak rundt dem. De andre må vel i stor grad ta ansvar selv for å unngå smitte, dersom de velger å være uvaksinert. Når flesteparten (alle de som ønsker å bli vaksinert i første runde) er fullvaksinert kan vi gå tilbake til gamle vaner, bare med bedre håndhygiene. Endret 30. juli 2021 av Ardwinna Bedre presisert for å unngå misforståelser 9
Gjest Blondie65 Skrevet 30. juli 2021 #17 Skrevet 30. juli 2021 Ardwinna skrev (Akkurat nå): Problemet blir størst for de som ikke vil/kan vaksinere seg, da det er de som har størst sjanse for å bli smittet og syk. I de tilfellene der det er snakk om mennesker som av medisinske grunner ikke kan vaksinere seg, vet man om det og kan ta mer hensyn ved å ha ekstra tiltak rundt dem. De som velger selv å ikke vaksinere seg av ideologiske eller psykiske årsaker, tror jo uansett ikke på at korona er farlig, så da trenger man ikke ekstra tiltak rundt dem. Når flesteparten (de som ønsker å bli vaksinert) er fullvaksinert kan vi gå tilbake til gamle vaner, bare med bedre håndhygiene. NOEN av de som velger å ikke vaksinere seg tror ikke på korona. NOEN av dem tar informert valg men er redd for en vaksine som de føler ikke er utprøvd nok og at det kan oppstå bivirkninger og langtidseffekter som de frykter. ANDRE av de som velger å ikke vaksinere seg tror på konspirasjonsteorier og noen av disse tror ikke på korona. Generaliseringer blir feil uansett hvilken retning man velger.
2ro Skrevet 30. juli 2021 #18 Skrevet 30. juli 2021 Blondie65 skrev (8 minutter siden): NOEN av de som velger å ikke vaksinere seg tror ikke på korona. NOEN av dem tar informert valg men er redd for en vaksine som de føler ikke er utprøvd nok og at det kan oppstå bivirkninger og langtidseffekter som de frykter. ANDRE av de som velger å ikke vaksinere seg tror på konspirasjonsteorier og noen av disse tror ikke på korona. Generaliseringer blir feil uansett hvilken retning man velger. Men ingen av disse gruppene er jeg villig til å ha strengere tiltak enn nødvendig for. Min bekymring er de som ikke kan vaksineres, de vaksinen ikke virker på og barn og ungdom. De som velger å ikke ta vaksinen som er anbefalt av helsemyndighetene har tatt et valg de får stå for. Jeg håper at de ikke fyller opp sykehusene slik deres valg får ut over andre. 2
elora Skrevet 30. juli 2021 #19 Skrevet 30. juli 2021 Ardwinna skrev (23 minutter siden): Nei, det er ikke de fullvaksinerte som tror at de ikke sprer viruset. Det er de som ikke følger med på nyhetene eller ikke leser informasjonen som ligger lett tilgjengelig, et googlesøk unna, som tror dette. I motsetning til hva mange vaksineskeptikere tror, så har de fleste som velger å vaksinere seg faktisk lest seg opp på forhånd. Å vri på det jeg sier endrer ikke problemstillingen. Mange fullvaksinerte tror de ikke sprer viruset og dermed deltar på diverse aktiviteter og arrangementer og sprer delta viruset. 5
2ro Skrevet 30. juli 2021 #20 Skrevet 30. juli 2021 elora skrev (Akkurat nå): Å vri på det jeg sier endrer ikke problemstillingen. Mange fullvaksinerte tror de ikke sprer viruset og dermed deltar på diverse aktiviteter og arrangementer og sprer delta viruset. Det blir ikke et problem før de sprer det til de som ikke er vaksinert. Skal ingen gjøre noe for å beskytte de som velger å ikke ta vaksinen? Da er det bedre at de som ikke velger å ta vaksinen ikke går på slike arrangementer om de føler det er utrygt. 5
Anbefalte innlegg