Gå til innhold

Hva er ofte selve forklaringen til problemer å bli gravid, når årsaken er ukjent? Jeg dveler sånn over det.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser at det kan ofte være at det befruktede egget ikke fester seg. Men fins det mange andre forklaringer på et uforklarlig problem? 

Husker da jeg var sammen med min eks så fikk vi problemer å få et barn til. Vi fikk barn, men plutselig stoppet det opp. De fant ut at pga at han produserte for lite levende sædceller ,så måtte ICSI til. Men legen sa at det allikevel må være kvinnen sin feil når man har fått barn tidligere. Selv om hans problem var et problem, så måtte jeg ha et problem itillegg. Jeg forsto ikke den. Ikke når han kun kunne lykkes med ICSI. 

Hva tenker du om uforklarlige årsaker til å ikke bli gravid? Dveler du på det iblant? 

Jeg tenker iblant at jeg er så lei av skuffelse etter fortidens forsøk på å få barn at jeg orker nesten ikke å forsøke å få barn. Men jeg skal gi det et forsøk. 

Anonymkode: f3fc5...b99

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper mannfolka er problemet mye oftere enn vi vet. Iom at mannfolk ikke vil innrømme at de kan ha noe problem, og mannlige leger tydeligvis heller ikke vil innse dette, og legestanden er styrt av menn, så er det selvsagt lite fokus på at menn også kan være infertile. 

Så det tror jeg...
Men ellers er det jo mye som skal klaffe, nesten utrolig at der er så lett å få barn med tanke på alt som skal stemme for å faktisk få et friskt barn ut i andre enden. Litt magisk det der :) Tipper vel stadig økende problemer med hormonell ubalanse grunnet miljøgifter, hormonhermende stoffer, endret kosthold og hormonprevensjon ellers er en hovedfaktor. Er jo hormonene som styrer hele skuta fra A-Å i reproduksjonen. Både hos menn og kvinner.

Anonymkode: c76d2...3b0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min gynekolog sa at i enkelte tilfeller har kvinnens egg for hardt skall, slik at sædcellen ikke klarer å penetrere egget. Dette eskalerer ettersom kvinnen blir eldre. Egget skal ha et skall, for å sortere ut de svake sædcellene, men er det for hardt må man ty til IVF/ICSI.  
Den medisinske betegnelsen på eggeskallet er zona pellucida om du ønsker å lese mer om temaet.

Anonymkode: a9dea...7df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tipper mannfolka er problemet mye oftere enn vi vet. Iom at mannfolk ikke vil innrømme at de kan ha noe problem, og mannlige leger tydeligvis heller ikke vil innse dette, og legestanden er styrt av menn, så er det selvsagt lite fokus på at menn også kan være infertile. 

Så det tror jeg...
Men ellers er det jo mye som skal klaffe, nesten utrolig at der er så lett å få barn med tanke på alt som skal stemme for å faktisk få et friskt barn ut i andre enden. Litt magisk det der :) Tipper vel stadig økende problemer med hormonell ubalanse grunnet miljøgifter, hormonhermende stoffer, endret kosthold og hormonprevensjon ellers er en hovedfaktor. Er jo hormonene som styrer hele skuta fra A-Å i reproduksjonen. Både hos menn og kvinner.

Anonymkode: c76d2...3b0

Ja jeg må ærlig talt si at jeg ble skuffet over to av de mannlige legene som jeg gikk til da meg og min eks forsøkte å få flere barn.  Begge pekte på meg og ville ikke ta sædprøve av eksen selv om han fortalte dem om at han hadde hatt testikkeloperasjon på begge testiklene tidligere. Legene sa at det måtte være meg som var årsaken fordi jeg er kvinne og han har gjort meg gravid tidligere. Dvs at han har bevist at han kunne bli far etter testikkeloperasjonene. Det er som regel alltid kvinnens feil i slike tilfeller sa de. Så da gjelder det å finne en årsak på henne og ikke fokusere på mannen i det hele tatt. Jeg ble veldig psyket ned for de fant jo ingenting på meg. Men etter at han ba gjentatte ganger om sædprøve så tok de. Men allikevel fokuserte de på at jeg måtte ha et problem uansett. Altså til tross for dårlig resultat hos han. Det kunne ta mange år å bli gravid på hans sædantall. Men nye damen hans ble gravid etter ca ett års prøving. 

Jeg klarte å få diagnosen pcos uten at de tok blodprøver. Mens andre legen sa at jeg ikke hadde pcos. Senere tok noen andre leger blodprøver og det viste seg at jeg ikke skal ha pcos. 

Forvirrende saker. Men kan være at befruktningen ikke finner sted noen ganger i utgangspunktet tenker jeg. 

Hvorfor må de fokusere kun på kvinnen ? :)

Anonymkode: f3fc5...b99

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...