Gå til innhold

Hvor mye husleie fra studentsøsken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et søsken som begynner på universitetet etter sommerferien, og vedkommende sliter med å finne seg bolig pga meget trangt boligmarked. 

Vi bor i overkommelig bussavstand til skolen, og det kan være aktuelt for oss å midlertidig leie ut et rom til søskenet mitt, i påvente av at h*n skal finne seg noe fast. Det blir i så fall et eget soverom, men badet må deles med flere. 

Alternativene er 1: leie med strøm, Internett og kost inkludert. 

2: leie med strøm og Internett inkludert, så får h*n ha et lite kjøleskap på rommet til maten sin og lage dette selv. 

Jeg ser for meg at alternativ 2 et mest aktuelt, da h*n neppe blir så mye hjemme, og i hvert fall ikke slik at det passer med når familien spiser middag. 

Hva ville dere tatt for dette? Tenker virkelig ikke å tjene masse penger på dette, men h*n skal få betale for seg. Hybelprisene her ligger gjerne på 6000+, men dette blir jo noe helt annet.

Anonymkode: 843e4...6df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville valgt alternativ nummer 2 og tatt 3-4 000 kr for det.

Anonymkode: 33ae2...725

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke tatt noe annet enn at jeg hadde forventa at hen holdt seg med mat selv eller bidro litt der. 
Har i et par perioder hatt mitt søsken boende og ikke tatt husleie. 

Anonymkode: bbefe...d8c

• Liker 4
Skrevet

Alternativ 2 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt rundt 1000 for å dekke strøm og litt sånt. Om studenten ender med noe nærmere alternativ 1, så hadde jeg tatt kostpenger og, samt at hen måtte ha laget en middag i uken. Jeg hadde også forventet at hen bidro med husarbeid og vasket sine egne klær. 

Jeg hadde et søsken boende hos meg en periode, da hen skulle flytte til en annen by og ikke hadde noe sted å bo mellom oppsigelsen på en leilighet og overtakelse av neste. Vel. Det var som å få inn et barn, hen satt på en maskin med et eneste plagg for å ha det rent til en fest f.eks. Så vi måtte ta en skikkelig gjennomgang av litt forskjellig. Blant annet ble det en regel om at ingen maskiner fikk gå med et plagg, da måtte man ta med noe fra skittentøyskurven for å fylle på. Hen måtte også støvsuge gulvet og vaske badet en gang i uken. Funket supert når vi først hadde avtalt alt. Studenten her skulle også lage middag en dag i uken, det ble stort sett pizza eller fjordland 😅 men det funket det også. 

Anonymkode: 28ddc...c6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde gjerne hjulpet søster i studenttiden. Så jeg ville gått for en husleie på 2-3000 og delt kjøleskap. Vi kunne så klart laget middager sammen nå og da også, men at hun primært hadde hatt en hylle eller to til egen mat. 

Anonymkode: 6693e...9fc

• Liker 2
Skrevet

Aldri i verden om jeg hadde tatt leie av et søsken i den situasjonen. Hvis det er nødvendig i forhold til egen økonomi, hadde jeg forventet at h*n bidro med litt til ekstra strøm. Maten hadde h*n uansett betalt for selv. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mitt søsken hadde ikke måtte betale. Hverken strøm eller leie. (Og siden det har skjedd to ganger allerede vet jeg at han ville bidratt naturlig med å kjøpe inn til felles måltid.

Anonymkode: 2910d...51a

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes 3000,- er helt innafor. Det skal jo være midlertidig, og lm søskenet får bo gratis vil hyblene i området kjennes veldig dyre ut. Du rissikerer dermed at søskenet ikke tar seg råd til å flytte, og at dere begynner å gå hverandre på nervene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva hvis en student som jobber 2 dager i uken og bor hjemme hos mor og far? Hva bør hun/han betale? 

Anonymkode: 6cff6...138

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tatt noe for å la søskenet mitt bo hos oss i en periode, men siden man da risikerer at studenten legger seg til vaner som ellers ikke ville vært mulig med en vanlig studentøkonomi, og at vedkommende da ikke har incentiver for å skaffe seg noe eget, så er det greit å ta litt.

Jeg ville ha sjekket hva billigste hybel hos studentsamskipnaden går for, og lagt meg der. Å bo hos familie, som lett kan «rapportere» til f. eks. foreldre om at «i går kom Thea ranglende hjem kl. 06» eller «i natt hadde hun med seg en fyr hjem som stakk kl. 05» er en ulempe som det er verdt noen kroner å slippe. 

Anonymkode: 0cd55...a3a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hm vanskelig å si. Hadde jeg visst hundre prosent sikkert at han skal skal bo midlertidig og økonomien min var bra, ville han nok fått bo der gratis, men han måtte ha hjulpet til med husarbeid. I tillegg ville han ikke fått lov til å ha fester/komme rangerte hjem kl 3 på natta med gjest. 

Dersom jeg var usikker på hvor aktivt han letet etter et sted å bo, ville jeg nok kanskje lagt det på 3k, med samme regler som ovenfor. Kanskje mer også hvis han hadde jobb og fikk fullt lån også.

Anonymkode: 26490...edd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et alternativ for å ikke gjøre det for lukrativt for studenten at de ikke tar seg råd til egen hybel er å ta betalt, si 3000 i måneden. Uten at de vet det så sparer dere pengene opp og gir det til den når de flytter ut. Dersom de fortsatt blir boende lenger enn dere foretrekker, har dere da en gulrot og lokke med.

Anonymkode: 80cb1...733

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt betalt for et midlertidig opphold av søsken. Synes det høres fryktelig sært ut. «Du kan bo her til du finner et annet sted å bo. Siden det kun er for noen måneder vil jeg heller at du skal spare litt i stedet for å betale noe til meg. Da har du litt ekstra når du flytter for deg selv» 

Anonymkode: 13e27...dfa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De skal bo gratis!

Anonymkode: 81152...276

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

De skal bo gratis!

Anonymkode: 81152...276

Fikk du ikke til større font enn det der? 

Og hvorfor skal de det? Man har da ikke forsørgerplikt ovenfor søsken. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke krevd penger av søsken… vet hvor trangt det er med økonomi under studietiden og vil heller at h*n skal spare osv.. holder med at de betaler for alle sine egne saker og mat

Endret av Milky
AnonymBruker
Skrevet

Min bror er et surrehue til de grader, slik at jeg benyttet muligheten til å hjelpe han når han bodde hos oss et halvt år. Tok en symbolsk sum på 3000 kr hver måned, som jeg (uten å si i fra til han) samlet opp og ga han tilbake når han skulle flytte ut igjen. Det kom godt med når han da skulle kjøpe inn møbler o.l. til sin egen bolig :) 

Anonymkode: d1404...e0d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2021 den 11.35):

Hva hvis en student som jobber 2 dager i uken og bor hjemme hos mor og far? Hva bør hun/han betale? 

Jeg har en student boende som jobber 2-3 ganger i uken, betaler ikke for seg. Vi dekker mat, strøm og alt annet. Betaler mobil abo.og forsikring, og eventuelt tannlege om det trengs. Har eget stort rom, bad og en liten stue, bruker vårt kjøkken og  spiser med oss om hun er hjemme, ellers forsyner hun seg av det som er i skap og kjøl/frys, får fortsatt lov å skrive på en handlelapp vi har liggende  fast når det er tomt for noe/mangler noe som trengs handle inn. Har bodd hjemme et år og vil ihvertfall bli boende et år til, vi bor nær studiested og bortkastet bruke mange tusen kroner i måneden på hybel om hun ikke aboslutt vil det selv

Anonymkode: fb2a4...45e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-7-30 den 11.35):

Jeg synes det er veldig merkelig å ta betalt fra barna, med mindre det er snakk om en familie med dårlig råd eller aleneforsørger. Da skjønner jeg at en student bør betale eller flytte ut. Men jeg er ikke norsk, og jeg vet at nordmenn har et annet syn på det med barn boende hjemme under studietiden🙈 jeg bodde hjemme under studietiden. Jeg har alltid vært flink til å spare, da jeg drømte om egen leilighet og rasekatt, men jeg og foreldrene hadde en avtale hvor jeg overførte et stort prosent av lønna til sparekonto. De gangene jeg jobbet lite pga. eksamensperiode og tjente lite, fikk jeg beholdt mer og overførte litt mindre til sparekonto. Det fungerte veldig bra! Måtte betale for min egen bussbillett, klær og de gangene jeg gikk ut for å spise med venner osv.

Anonymkode: 1fd56...d12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...