Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler alt har gått i mot meg siste året 🥳

Skilsmisse, dyrt. Salg av bolig som tok tid, måtte ned i pris osv.

Men er veldig heldig, har fått kjøpt meg ny bolig. Men har på den tiden hatt veldig mye uforutsette utgifter med både helsa, og ting som har røket. Derfor er bufferen nå helt skrapa. Så kom det nå plutselig en stor utgift med bilen, samt at kjøleskapet røk. 

Jeg har derfor måtte ta i bruk kredittkortet. Har nå 30 000 minus der, billig kjøleskap, dyr reparasjon..  Det er vel ikke en krisesum i seg selv....

Jeg pleier sitte igjen med mellom 9000- og 11000 etter alt av mat og faste regninger er betalt. Har også to barn, så noe uforutsett kommer jo også innimellom. 

Grunnen til at jeg bekymrer meg er at jeg før, for flere år siden hadde kredittgjeld, å at jeg nå har klart å unngå det så lenge. Men jeg er fast bestemt på å betale ned store summer på det i månedene som kommer.

Høres det krise mye ut? Er det "bare" jeg som klarer rote det sånn til, eller må andre ty til lånte penger noen ganger også?

Anonymkode: 502dc...9f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tråden stenges snart pga manglende overskrift.

Anonymkode: 4c205...1c9

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som du skal få betalt ned og bygd opp buffer igjen på noen mnd med 9-11000 til overs hver måned, så er ikke helt krise, men du har definitivt vært offer for Murphys lov. 
Bare fokuser på å få kontroll og oversikt igjen så ordner deg seg nok. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Rosi skrev (23 minutter siden):

Høres ut som du skal få betalt ned og bygd opp buffer igjen på noen mnd med 9-11000 til overs hver måned, så er ikke helt krise, men du har definitivt vært offer for Murphys lov. 
Bare fokuser på å få kontroll og oversikt igjen så ordner deg seg nok. 

Hehe takk for svar!

Ja akkurat nå føles det sånn 😅 Men hei, hva hadde livet vært uten opp og nedturer! 

Men jeg skal klare komme meg på bena igjen! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hehe takk for svar!

Ja akkurat nå føles det sånn 😅 Men hei, hva hadde livet vært uten opp og nedturer! 

Men jeg skal klare komme meg på bena igjen! 

Veldig kjedelig uten noen nedturer som gjorde oppturene desto bedre. Du får fokusere på å nyte hvert steg av å få tilbake kontrollen, så får du litt mestringsfølelse fra det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde selv aldri reparert kjøleskap på kreditt. Det KAN man jo leve uten et par måneder. Kredtitt trenker jeg bare er til ting som er livsnødvendige. Men som noen sier over, bare ta skikkelig i, så kan du jo med din relativt romslige økonomi få dette unna på fire måneder og så begynne å spare opp en ny buffer etter det ganske fort.

Anonymkode: d0539...6f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde selv aldri reparert kjøleskap på kreditt. Det KAN man jo leve uten et par måneder. Kredtitt trenker jeg bare er til ting som er livsnødvendige. Men som noen sier over, bare ta skikkelig i, så kan du jo med din relativt romslige økonomi få dette unna på fire måneder og så begynne å spare opp en ny buffer etter det ganske fort.

Som sagt, brukte lite på kjøleskap. Det var bilen som veltet det. Den er jeg avhengig av for at jeg skal komme meg på jobb.

Men jeg er ikke helt enig i at man kan klare seg uten kjøleskap så lenge. Hvertfall ikke med barn. Det blir relativt dyrt hvis man skal kjøpe hver middag daglig blant annet, fordi man ikke kan oppbevare noe kaldt.

Men takk for svar og tilliten! Jeg skal klare komme meg opp av gropa nå 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mulig jeg er tett i pappen, men hvordan kan en leve uten kjøleskap i månedsvis?

Anonymkode: 877e9...cdd

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Uten kjøkeskap et par mnd kunne jeg ikke klart alene engang. Mange ting som MÅ holdes kjølig. Hva tenker du man skal spise når man ikke har kjøleskap? 😱

Anonymkode: 51ad5...64c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Som sagt, brukte lite på kjøleskap. Det var bilen som veltet det. Den er jeg avhengig av for at jeg skal komme meg på jobb.

Men jeg er ikke helt enig i at man kan klare seg uten kjøleskap så lenge. Hvertfall ikke med barn. Det blir relativt dyrt hvis man skal kjøpe hver middag daglig blant annet, fordi man ikke kan oppbevare noe kaldt.

Men takk for svar og tilliten! Jeg skal klare komme meg opp av gropa nå 😊

Jeg ser ikke hvorfor det må bli så dyrt. Da spiser man mindre kjøtt, fisk, melkevarer noen uker. 

Men du tar opplagt andre prioriteringer og valg enn meg økonomisk. Jeg er nok veldig redd for kredittkort og forbruksgjeld. Har hele barndommen fått banket det inn at det må man ikke ta. Og å ha sett på luksusfellen og Dave Ramsey har ikke akkurat gjort meg mindre redd for det.

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Uten kjøkeskap et par mnd kunne jeg ikke klart alene engang. Mange ting som MÅ holdes kjølig. Hva tenker du man skal spise når man ikke har kjøleskap? 😱

Anonymkode: 51ad5...64c

Spise pasta, ris, potet, løk, kål, rotgrønnsaker, hermetiske tomater, bønner osv. Og mange grønnsaker og frukt som holder seg noen dager. Og så spise litt mindre av dyreprodukter. Kunne jo vært smart av TS å kutte ned på matforbruket nå som hun har så stor gjeld uansett, tenker jeg. Det er et godt overlapp av billig mat og mat som har lang holdbarhet.

Jeg vet ikke grunnen til bilen, men jeg er så ekstrem at jeg kanskje heller hadde kjørt kollektivt til jeg hadde råd til å faktisk reparere bilen. Eller solgt bilen og kjøpt noe billigere. 

TS har åpentbart god råd, da er det en rar livssituasjon som har fått henne hit. Jeg ville tenkt at "neste gang skal jeg ha en større buffer" om jeg var TS.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du har 10K i overskudd hver måned tar det deg 3 måneder å betale ned det kredittkortet. Hvis du velger å betale ned 5K i måneden tar dette deg 6 måneder, og hvis du samtidig setter av 5K på bufferkonto har du 30K på denne etter 6 mnd. Hvor kommer krisen inn?

NB! Beløpene mine tar ikke høyde for renter - de må du justere for.

Etter 6 mnd fortsetter du å betale 5K pr mnd til buffer og da er denne på 60K etter et år. Da har du fremdeles et overskudd på 5K i måneden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ser ikke hvorfor det må bli så dyrt. Da spiser man mindre kjøtt, fisk, melkevarer noen uker. 

Men du tar opplagt andre prioriteringer og valg enn meg økonomisk. Jeg er nok veldig redd for kredittkort og forbruksgjeld. Har hele barndommen fått banket det inn at det må man ikke ta. Og å ha sett på luksusfellen og Dave Ramsey har ikke akkurat gjort meg mindre redd for det.

Spise pasta, ris, potet, løk, kål, rotgrønnsaker, hermetiske tomater, bønner osv. Og mange grønnsaker og frukt som holder seg noen dager. Og så spise litt mindre av dyreprodukter. Kunne jo vært smart av TS å kutte ned på matforbruket nå som hun har så stor gjeld uansett, tenker jeg. Det er et godt overlapp av billig mat og mat som har lang holdbarhet.

Jeg vet ikke grunnen til bilen, men jeg er så ekstrem at jeg kanskje heller hadde kjørt kollektivt til jeg hadde råd til å faktisk reparere bilen. Eller solgt bilen og kjøpt noe billigere. 

TS har åpentbart god råd, da er det en rar livssituasjon som har fått henne hit. Jeg ville tenkt at "neste gang skal jeg ha en større buffer" om jeg var TS.

Nå syns jeg du er urimelig. Alle kan være uheldige slik som TS. Du får det til å høres ut som det er hennes egen feil. 
Ikke alle har mulighet til å kjøre kollektivt. Å selge bilen for å kjøpe billigere (altså eldre bil) kan fort bli enda dyrere enn å reparere. 
Med barn i hus spiser de både sunnere og billigere om de har kjøleskap enn uten. 

Anonymkode: b754c...126

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selge bilen pga. en verkstedregning hadde også satt meg i gjeld da jeg har et lite lån på den. Jeg har valgt en veldig billig bil. Jeg skulle gjerne sett at jeg klarte meg uten bil, da jeg hater utgifter til bil. Men med tanke på bhg., jobb osv. går det ikke opp med kollektivt her. Så lån på bilen, samt utgifter til ev. kollektivt høres lite smart ut i mine øyne.

Derfor tok jeg valget om å reparere den.

Ja, nå har jeg relativt god råd. Men jeg har ikke alltid hatt det. Det er først etter skilsmissen egentlig da jeg bodde med en som hadde dratt med seg gjeld inn i forholdet, å skjult for meg hvor mye. Så da kom vi oss aldri helt opp. 

Men valget er tatt. Jeg trengte bare lufte litt, å har fått gode svar på at hvis jeg gjør som jeg tenker nå så går det fint. Å ja, jeg skal spare opp ny og større buffer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå syns jeg du er urimelig. Alle kan være uheldige slik som TS. Du får det til å høres ut som det er hennes egen feil. 
Ikke alle har mulighet til å kjøre kollektivt. Å selge bilen for å kjøpe billigere (altså eldre bil) kan fort bli enda dyrere enn å reparere. 
Med barn i hus spiser de både sunnere og billigere om de har kjøleskap enn uten. 

Anonymkode: b754c...126

Tusen takk 🌸

AnonymBruker
Skrevet

Du har vært uheldig, og har fått mye samtidig. Så lenge du betaler det ned så kjapt du kan og er tilbake til 0 i kredittkortgjeld i løpet av så få mnd som mulig, så går dette fint. 

Ingen har lyst til å ta opp kredittkortgjeld, men manglende kjøleskap er faktisk gyldig grunn. Samme med bil om du er helt avhengig. Fokuser på å betale dette ned, kutt ned alle utgifter, og bli kvitt det så fort du kan før renter blir dyre. Så fortsetter du å leve rimelig til bufferen har fått 20-40.000 på seg. Jeg hadde tenkt i alle fall ut året, eller litt utpå nyåret før jeg hadde slappet av. Ikke kjøp klær til deg selv f.eks, kutt ned på mediebruk (strømmetjenester), og storhandle om du ikke allerede gjør det. Dette ordner seg.

Anonymkode: 4332c...e79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (10 minutter siden):

Hvis du har 10K i overskudd hver måned tar det deg 3 måneder å betale ned det kredittkortet. Hvis du velger å betale ned 5K i måneden tar dette deg 6 måneder, og hvis du samtidig setter av 5K på bufferkonto har du 30K på denne etter 6 mnd. Hvor kommer krisen inn?

NB! Beløpene mine tar ikke høyde for renter - de må du justere for.

Etter 6 mnd fortsetter du å betale 5K pr mnd til buffer og da er denne på 60K etter et år. Da har du fremdeles et overskudd på 5K i måneden.

Tusen takk! Det var det jeg trengte lese. Dette ordner seg! 

Som skrevet under, det er først nå jeg har såpass med penger til overs. Det er nytt for meg. Alene i tillegg så fikk jeg litt sånn shit 😱

Men det ordner seg 🌸

AnonymBruker
Skrevet

Beklager at jeg var streng og kanskje urimelig. Jeg mente bare å si hva jeg hadde gjort. At det alltid finnes andre muligheter. Jeg synes ikke 30 000 er så farlig i seg selv, men siden TS før også har slitt med forbruksgjeld, det er da jeg blir redd. Jeg tror dette mest sannsynlig går bra, bare kutte ut gøy de neste månedene og så er forbrukslånet borte på én, to, tre!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har vært uheldig, og har fått mye samtidig. Så lenge du betaler det ned så kjapt du kan og er tilbake til 0 i kredittkortgjeld i løpet av så få mnd som mulig, så går dette fint. 

Ingen har lyst til å ta opp kredittkortgjeld, men manglende kjøleskap er faktisk gyldig grunn. Samme med bil om du er helt avhengig. Fokuser på å betale dette ned, kutt ned alle utgifter, og bli kvitt det så fort du kan før renter blir dyre. Så fortsetter du å leve rimelig til bufferen har fått 20-40.000 på seg. Jeg hadde tenkt i alle fall ut året, eller litt utpå nyåret før jeg hadde slappet av. Ikke kjøp klær til deg selv f.eks, kutt ned på mediebruk (strømmetjenester), og storhandle om du ikke allerede gjør det. Dette ordner seg.

Anonymkode: 4332c...e79

Tusen takk for svar og gode råd!

Jeg skal gjøre en god innsats! ☺ Mange gode tips du kommer med.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Beklager at jeg var streng og kanskje urimelig. Jeg mente bare å si hva jeg hadde gjort. At det alltid finnes andre muligheter. Jeg synes ikke 30 000 er så farlig i seg selv, men siden TS før også har slitt med forbruksgjeld, det er da jeg blir redd. Jeg tror dette mest sannsynlig går bra, bare kutte ut gøy de neste månedene og så er forbrukslånet borte på én, to, tre!

Det går fint. Jeg tåler å lese det. Jeg trenger det også. Måtte bare forklare at jeg har tenkt rundt det, å ikke bare dratt kredittkortet uten at jeg får en smule panikk. Men det er vel kanskje fint, for da er jeg veldig fokusert på å betale tilbake så fort som mulig. 

Tidligere år hadde jeg kanskje gitt opp når ting går så i mot.

Takk ☺

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tusen takk! Det var det jeg trengte lese. Dette ordner seg! 

Som skrevet under, det er først nå jeg har såpass med penger til overs. Det er nytt for meg. Alene i tillegg så fikk jeg litt sånn shit 😱

Men det ordner seg 🌸

Altså, jeg synes ikke dette var noe voldsomt i en overgangsfase med samlivsbrudd hvor ALT ryker på en gang 🤷‍♀️

Så lenge du har mulighet til å betale raskt tilbake er det jo helt innafor.

Jeg har selv kjøpt ting på betalingsutsettelse, men da med viten om at vi har penger til å betale. Altså ikke la rentene løpe etter frist. 

Anonymkode: ccdd4...3a5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...