AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #1 Skrevet 30. juli 2021 Hei! Jeg var nylig på tidlig UL i uke 7 (jeg regner forresten fullgåtte uker når jeg skriver her, ikke svangerskapsuker) og alt så heldigvis bra ut så langt. Jeg ønsker å bestille en UL til før den ordinære kontrollen, og er usikker på hva som er det mest optimale tidspunktet for meg. Vet at dette sikkert er nokså individuelt og kanskje egentlig ikke har så mye å si, men jeg trenger noen innspill her🤗 Jeg ønsker å kunne se mest mulig på neste UL, altså undersøke nakkefolden og eventuelt andre avvik. Forstår at dette kan gjøres mellom uke 11 og uke 13? Noen steder skriver de uke 14, men mener de da svangerskapsuke 14? Samtidig vil jeg helst vente kortest mulig fordi jeg er så utålmodig, haha.. En UL i uke 11 føles ikke såå lenge til, og den vil betrygge meg betraktelig. Ser likevel at det er fordeler ved å vente til uti uke 12 for å være på den mest mulig sikre siden. Men... Dersom man fremdeles kan undersøke nakkefolden med stor sikkerhet i uke 14, vil en UL da kunne være en stor fordel. Da er man godt over "den sikre grensen", samtidig som det kan være mulig å se kjønn (vet at det ikke er noen garanti på OUL engang, men det kan være mulig). Hvilket tidspunkt ville du helst valgt av uke 11, 12, 13 eller 14? Og dere som selv har gjennomført UL innenfor disse tidspunktene, hva er deres erfaringer?😄 Anonymkode: 479bf...d67
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #2 Skrevet 30. juli 2021 Herre jemnini, som folk stresser Anonymkode: 49282...6b0 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #3 Skrevet 30. juli 2021 Jeg er veldig heldig, for fastlegen min har UL-apparat på kontoret. Jeg ønsket litt ekstra oppfølging grunnet MA i uke 10 i forrige svangerskap. Jeg fikk UL hos fastlegen i uke 8 og 11. Kun rask undersøkelse for å bekrefte liv. Mannen og jeg betalte for privat ultralyd i uke 12. Vi fikk se masse da! Anbefaler å vente til uke 12, egentlig. Er du veldig bekymret for trisomi ville jeg tatt NIPT i tillegg. Det gjorde vi. Man må betale for dette privat. Anonymkode: 1c900...a1a
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #4 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Herre jemnini, som folk stresser Anonymkode: 49282...6b0 Jeg spurte ikke om hvorvidt noen mener jeg stresser eller ei. Akkurat det er det vel ganske innlysende at jeg gjør basert på innlegget mitt🙄 Anonymkode: 479bf...d67 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #5 Skrevet 30. juli 2021 Jeg hadde ul i uke 7, og skal igjen i uke 12. Har slitt lenge med å bli gravid, så skal også i uke 15, også igjen i uke 18/19 (ordinær ul). Bryr meg 0% om andre sier at jeg er hysterisk og gjør det for ofte. Anonymkode: 49f0a...316 2
Isabel94 Skrevet 30. juli 2021 #6 Skrevet 30. juli 2021 Hei! Jeg var på tidlig ultralyd 12+0, og føler selv det var en fin tid med mye å se. Helt utrolig fascinerende at man ser en liten miniatyrbaby inni der som beveger på seg. De kunne sjekke for eventuelle strukturelle feil, og jeg ble veldig betrygget på at her vil alt med stor sannsynlighet gå bra nå 🙏🏻 Det var ikke mulig å se kjønn så tidlig, ble fryktelig nysgjerrig på dette, men i etterkant så tenker jeg at det var like greit. Det er ingen garanti å få se kjønn uansett på et så tidlig tidspunkt, og har hørt om flere som har fått oppgitt feil kjønn også. Var kun 5 uker til ordinær ultralyd når vi tok den, så vi lever i spenningen litt til 💕 Lykke til, og gled deg!
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #7 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er veldig heldig, for fastlegen min har UL-apparat på kontoret. Jeg ønsket litt ekstra oppfølging grunnet MA i uke 10 i forrige svangerskap. Jeg fikk UL hos fastlegen i uke 8 og 11. Kun rask undersøkelse for å bekrefte liv. Mannen og jeg betalte for privat ultralyd i uke 12. Vi fikk se masse da! Anbefaler å vente til uke 12, egentlig. Er du veldig bekymret for trisomi ville jeg tatt NIPT i tillegg. Det gjorde vi. Man må betale for dette privat. Anonymkode: 1c900...a1a Takk for svar! Så bra å lese at du fikk ekstra oppfølgning i graviditeten😊 Jeg har opplevd SA selv, og er nok derfor ekstra bekymret denne gangen. Det var jo to ulike ultralyder du hadde i uke 11 og 12, men kunne du selv se at det var noen forskjell på fosteret? Takk for tipset. NIPT har jeg vurdert faktisk! Har ikke helt funnet ut hvordan jeg skal gå frem her, men må innrømme det frister veldig å ta den testen der. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde ul i uke 7, og skal igjen i uke 12. Har slitt lenge med å bli gravid, så skal også i uke 15, også igjen i uke 18/19 (ordinær ul). Bryr meg 0% om andre sier at jeg er hysterisk og gjør det for ofte. Anonymkode: 49f0a...316 Takk for innspillet, det hørtes heller ikke dumt ut å gjøre det slik:) Det ville ikke jeg heller brydd meg om! Det er helt naturlig å være bekymret i et svangerskap, særlig når man har brukt langt tid på å unnfange og/eller har opplevd å miste tidligere. Og i 2021 har man langt mer kunnskap (dessverre?) om alt som kan gå galt enn for noen år siden, så ikke rart man blir stresset akkurat... Anonymkode: 479bf...d67 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #8 Skrevet 30. juli 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Takk for svar! Så bra å lese at du fikk ekstra oppfølgning i graviditeten😊 Jeg har opplevd SA selv, og er nok derfor ekstra bekymret denne gangen. Det var jo to ulike ultralyder du hadde i uke 11 og 12, men kunne du selv se at det var noen forskjell på fosteret? Takk for tipset. NIPT har jeg vurdert faktisk! Har ikke helt funnet ut hvordan jeg skal gå frem her, men må innrømme det frister veldig å ta den testen der. Anonymkode: 479bf...d67 Undersøkelsene hos fastlege varte kun et par minutter for å se at hjertet banket. Da vi var på privat ultralyd i uke 12 brukte jordmor en halvtime og vi fikk se masse. Fosteret strakk seg og stupte kråke der inne. Veldig gøy å se. Når du tar NIPT får du vite kjønn også Anonymkode: 1c900...a1a
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #9 Skrevet 30. juli 2021 Isabel94 skrev (5 minutter siden): Hei! Jeg var på tidlig ultralyd 12+0, og føler selv det var en fin tid med mye å se. Helt utrolig fascinerende at man ser en liten miniatyrbaby inni der som beveger på seg. De kunne sjekke for eventuelle strukturelle feil, og jeg ble veldig betrygget på at her vil alt med stor sannsynlighet gå bra nå 🙏🏻 Det var ikke mulig å se kjønn så tidlig, ble fryktelig nysgjerrig på dette, men i etterkant så tenker jeg at det var like greit. Det er ingen garanti å få se kjønn uansett på et så tidlig tidspunkt, og har hørt om flere som har fått oppgitt feil kjønn også. Var kun 5 uker til ordinær ultralyd når vi tok den, så vi lever i spenningen litt til 💕 Lykke til, og gled deg! Åååh, det høres fint ut, merker jeg gleder meg veldig nå!😍 Det du sier om kjønn er jo også viktig å ta hensyn til ja, at det kan være mye usikkerhet så tidlig. Kanskje like greit å vente med det uansett... Må si at UL i uke 12 frister veldig, altså! Kanskje et dumt spørsmål, men kan være med på å bestemme tidspunktet for ordinær UL, eller er det legen som setter tidspunktet for deg "automatisk"? Tusen takk, lykke til videre du også! ❤️ Anonymkode: 479bf...d67
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #10 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Undersøkelsene hos fastlege varte kun et par minutter for å se at hjertet banket. Da vi var på privat ultralyd i uke 12 brukte jordmor en halvtime og vi fikk se masse. Fosteret strakk seg og stupte kråke der inne. Veldig gøy å se. Når du tar NIPT får du vite kjønn også Anonymkode: 1c900...a1a Oi, helt utrolig at det skjer så mye der inne på så få uker! På UL i uke 7 var alt man kunne se en liten, uformelig klump og at hjertet slo🙈 Jeg skal definitivt undersøke NIPT nærmere, og om hvordan jeg skal gå frem mtp. blodprøver osv. I hvilken uke tok du testen?:) Anonymkode: 479bf...d67
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #11 Skrevet 30. juli 2021 Just now, AnonymBruker said: Oi, helt utrolig at det skjer så mye der inne på så få uker! På UL i uke 7 var alt man kunne se en liten, uformelig klump og at hjertet slo🙈 Jeg skal definitivt undersøke NIPT nærmere, og om hvordan jeg skal gå frem mtp. blodprøver osv. I hvilken uke tok du testen?:) Anonymkode: 479bf...d67 Ja, veldig gøy at fosteret utvikler seg fra en liten reke til en nesten-baby på bare 5 uker. Jeg tok NIPT da jeg var 11+0. Man bør vente til etter uke 10 for å få nok av barnets DNA i blodet. Jeg bestilte testen da jeg var 9 uker, ca. Jeg bestilte herfra: https://nipt-skandinavia.com/. Fikk svar etter 6 dager. Du kan lese mer om NIPT i denne tråden: Anonymkode: 1c900...a1a
Isabel94 Skrevet 30. juli 2021 #12 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Åååh, det høres fint ut, merker jeg gleder meg veldig nå!😍 Det du sier om kjønn er jo også viktig å ta hensyn til ja, at det kan være mye usikkerhet så tidlig. Kanskje like greit å vente med det uansett... Må si at UL i uke 12 frister veldig, altså! Kanskje et dumt spørsmål, men kan være med på å bestemme tidspunktet for ordinær UL, eller er det legen som setter tidspunktet for deg "automatisk"? Tusen takk, lykke til videre du også! ❤️ Anonymkode: 479bf...d67 Ja, det var en helt utrolig opplevelse - spesielt som førstegangsgravid. Det så ut som den lille vinket til oss gjennom skjermen 😍 Jeg ble ekstra nysgjerrig på kjønn etter å ha fått et litt «nærere» bånd med babyen i magen gjennom titten, men etter litt tid så tenker jeg at den knappe måneden går bra å vente. Håper de kan fortelle oss med sikkerhet på ordinær ultralyd istedenfor 🤞🏻 Jeg ble henvist av fastlegen til sykehuset. De har bare satt meg opp en tid. Skal være mellom uke 18 og 20. Jeg fikk dessverre ikke ønske meg en tid innenfor dette ❤️ Blir 18+3 på meg utfra egne beregninger 💕
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #13 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, veldig gøy at fosteret utvikler seg fra en liten reke til en nesten-baby på bare 5 uker. Jeg tok NIPT da jeg var 11+0. Man bør vente til etter uke 10 for å få nok av barnets DNA i blodet. Jeg bestilte testen da jeg var 9 uker, ca. Jeg bestilte herfra: https://nipt-skandinavia.com/. Fikk svar etter 6 dager. Du kan lese mer om NIPT i denne tråden: Anonymkode: 1c900...a1a Åh, det var veldig nyttig, tusen takk for hjelpen!! ❤️ Isabel94 skrev (3 minutter siden): Ja, det var en helt utrolig opplevelse - spesielt som førstegangsgravid. Det så ut som den lille vinket til oss gjennom skjermen 😍 Jeg ble ekstra nysgjerrig på kjønn etter å ha fått et litt «nærere» bånd med babyen i magen gjennom titten, men etter litt tid så tenker jeg at den knappe måneden går bra å vente. Håper de kan fortelle oss med sikkerhet på ordinær ultralyd istedenfor 🤞🏻 Jeg ble henvist av fastlegen til sykehuset. De har bare satt meg opp en tid. Skal være mellom uke 18 og 20. Jeg fikk dessverre ikke ønske meg en tid innenfor dette ❤️ Blir 18+3 på meg utfra egne beregninger 💕 Wow, så koselig det høres ut!🥰 Kjenner at jeg gleder meg mer og mer nå, så håper tiden frem til neste UL kan gå fort og at alt viser seg å være bra med den lille! Ååå, så spennende! En måned som gravid er et halvt år i "normal" tid føler jeg😂 Er det lenge til ordinær UL for deg nå? ❤️ Anonymkode: 479bf...d67
Isabel94 Skrevet 30. juli 2021 #14 Skrevet 30. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Åh, det var veldig nyttig, tusen takk for hjelpen!! ❤️ Wow, så koselig det høres ut!🥰 Kjenner at jeg gleder meg mer og mer nå, så håper tiden frem til neste UL kan gå fort og at alt viser seg å være bra med den lille! Ååå, så spennende! En måned som gravid er et halvt år i "normal" tid føler jeg😂 Er det lenge til ordinær UL for deg nå? ❤️ Anonymkode: 479bf...d67 Jeg var ganske så nervøs, og kom mange gledestårer etterpå. I etterkant har jeg kjent på stor glede, takknemlighet og en lykkefølelse i hele kroppen. Tror jeg med sikkerhet kan si at jeg kommer til å gå i uke 12 ved en eventuell ny graviditet i fremtiden også, var veldig verdt det føler jeg. Nå er sjansen liten for at noe går galt ❤️🙏🏻 Ja, det er straks en måned igjen ganske så nøyaktig. Var på TUL mandag i forrige uke, hehe så opplevelsen sitter ferskt i minne 😍🙏🏻 Bare å smøre seg med litt tålmodighet, men gleder meg veldig 😃❤️ Håper du vil oppdatere etter du har vært der! Hyggelig å høre om andres opplevelser 💕 Endret 30. juli 2021 av Isabel94
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #15 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hei! Jeg var nylig på tidlig UL i uke 7 (jeg regner forresten fullgåtte uker når jeg skriver her, ikke svangerskapsuker) og alt så heldigvis bra ut så langt. Jeg ønsker å bestille en UL til før den ordinære kontrollen, og er usikker på hva som er det mest optimale tidspunktet for meg. Vet at dette sikkert er nokså individuelt og kanskje egentlig ikke har så mye å si, men jeg trenger noen innspill her🤗 Jeg ønsker å kunne se mest mulig på neste UL, altså undersøke nakkefolden og eventuelt andre avvik. Forstår at dette kan gjøres mellom uke 11 og uke 13? Noen steder skriver de uke 14, men mener de da svangerskapsuke 14? Samtidig vil jeg helst vente kortest mulig fordi jeg er så utålmodig, haha.. En UL i uke 11 føles ikke såå lenge til, og den vil betrygge meg betraktelig. Ser likevel at det er fordeler ved å vente til uti uke 12 for å være på den mest mulig sikre siden. Men... Dersom man fremdeles kan undersøke nakkefolden med stor sikkerhet i uke 14, vil en UL da kunne være en stor fordel. Da er man godt over "den sikre grensen", samtidig som det kan være mulig å se kjønn (vet at det ikke er noen garanti på OUL engang, men det kan være mulig). Hvilket tidspunkt ville du helst valgt av uke 11, 12, 13 eller 14? Og dere som selv har gjennomført UL innenfor disse tidspunktene, hva er deres erfaringer?😄 Anonymkode: 479bf...d67 Hvis du skal sjekke nakkefold ville jeg bestilt uke 11+ du ser mye baby på den tida ❤️ Har vært i 7+, 10+, 13+ og OUL pluss rundt 27-30 med mine. Anonymkode: f5272...15f
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #16 Skrevet 30. juli 2021 Isabel94 skrev (45 minutter siden): Jeg var ganske så nervøs, og kom mange gledestårer etterpå. I etterkant har jeg kjent på stor glede, takknemlighet og en lykkefølelse i hele kroppen. Tror jeg med sikkerhet kan si at jeg kommer til å gå i uke 12 ved en eventuell ny graviditet i fremtiden også, var veldig verdt det føler jeg. Nå er sjansen liten for at noe går galt ❤️🙏🏻 Ja, det er straks en måned igjen ganske så nøyaktig. Var på TUL mandag i forrige uke, hehe så opplevelsen sitter ferskt i minne 😍🙏🏻 Bare å smøre seg med litt tålmodighet, men gleder meg veldig 😃❤️ Håper du vil oppdatere etter du har vært der! Hyggelig å høre om andres opplevelser 💕 Åja, ja da er opplevelsen enda ganske fersk ja😍 Kan se for meg at man må føle en enorm glede og lettelse etter UL rundt dette tidspunktet ja, nå er det så stor skanse for at alt går fint fremover❤️ Jeg ble også veldig glad etter UL i uke 7, men likevel med mange forbehold! Følte at dette var første barriere på en måte, at hjerter i hvert fall har startet å slå. Masse lykke til på OUL, håper tiden frem til da flyr av sted!💕 Jeg bestilte UL til uke 12+1 nå, og skal oppdatere om hvordan det har fått☺️ AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hvis du skal sjekke nakkefold ville jeg bestilt uke 11+ du ser mye baby på den tida ❤️ Har vært i 7+, 10+, 13+ og OUL pluss rundt 27-30 med mine. Anonymkode: f5272...15f Tusen takk for innspill❤️ Jeg bestilte som nevnt time til uke 12+1, så satser på at det blir en positiv opplevelse🤞🏻 Anonymkode: 479bf...d67 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #17 Skrevet 30. juli 2021 Jeg dro i uke 13+5? Da kunne de se kjønnet, det var stas! Men da vi var der så sa de at barnet var en mellomting, man fikk hverken gode bilder på utvendig eller innvendig UL på dette stadiet. Jeg synes de er de beste bildene vi har, så vet ikke helt hva de pratet om. Ville nok dratt i uke 13-14 om du vil se mest mulig Anonymkode: e53bc...375
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå