Gå til innhold

Kuttet av eggleder, får fortsatt mensen månedlig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er ikke dette litt ulogisk, når jeg kun får eggløsning Annenhver mnd? 

Anonymkode: 4a1ec...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du har fortsatt syklus selv om du har kuttet en eggleder, du kan bare ikke bli gravid fra den egglederen. 

Anonymkode: d7a19...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

https://sml.snl.no/menstruasjon

Menstruasjon, «mens», er en periodisk opptredende avstøtning av livmorslimhinnen (endometriet) som ytrer seg i blødning fra skjeden.

Anonymkode: 222dd...d52

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Les deg litt opp du.

Anonymkode: 35b37...dda

Ja, jeg har lest meg opp. Les deg opp sjæl

Mensen kommer pga egget ikke blir befruktet.

Per nå har jeg ikke noe egg på ene siden som kan komme gjennom egglederen og bli befruktet 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg har lest meg opp. Les deg opp sjæl

Mensen kommer pga egget ikke blir befruktet.

Per nå har jeg ikke noe egg på ene siden som kan komme gjennom egglederen og bli befruktet 

Nei, når du spør så dumt så har du ikke lest. Les igjen og forhold deg til f.eks NHI og legen din, og ikke internettforumer. 

Anonymkode: 985b6...cd8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det kan hende den andre eggstokken kompenserer for den som mangler. Jeg har hørt at hos noen tar den andre helt over og produsenter mer hormoner så balansen kommer tilbake.

Uansett, når man har to eggstokker så modnes det egg i begge. Men det er et dominerende egg som løsner i kun den ene egglederen. 

Når du skriver at du mangler en eggleder så betyr det at du fortsatt har to eggstokker? Hvis du har begge eggstokkene inntakt så fortsetter kroppen å modne egg i begge hver måned. Hvor egget fra eggstokken som mangler eggleder blir av kan man spørre seg om. Om den vandrer ut i kroppen eller om den går til grunne inne i eggstokken.

Anonymkode: ef7ac...a06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Det er ikke egget som er årsak til mens. Det er kroppen som støter fra seg den ekstra gode fyldige slimhinnen den har gjort klart til det befrukta egget. Når egget da ikke kommer får du mens.

Anonymkode: 8e66b...5c8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Ved sterilisering kuttes begge egglederne,  men mensen kommer like fullt. Faktisk noen ganger med større blødninger enn før. merkelig nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det du ikke har skjønt er at forklaringen "mensen kommer pga egget ikke ble befruktet" er veldig forenklet forklaring. mensen styres av hormoner i kroppen din og ikke hvorvidt et egg kommer frem til livmoren eller ikke.

det at du har kuttet egglederen betyr kun at egget fra eggstokken din ikke kommer frem til livmoren. Det betyr kun det. Alle andre hormoner og svingninger i kroppen din fungerer som normalt og egg modnes også i den eggstokken med kuttet eggleder, som om du ikke hadde kuttet noe som helst. Kroppen din "vet ikke" at egglederen er kuttet fordi egglederen ikke bidrar med noe hormonelt (som jo er det som styrer din syklus) og styrer på som før. 

Egglederen sin oppgave er å lede egget fra eggstokken og mot livmoren. Eggstokkene har du jo ikke rørt, så det er ingen grunn for at du ikke skal ha en helt normal syklus lik det du hadde før inngrepet.

steriliseringen fungerer mot graviditet fordi kuttet er en blokkering for egget og hindrer sædceller i å møte egget. Da skjer heller ingen befruktning eller graviditet

Anonymkode: 6a958...40b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine eggledere er helt sammenvokst pga sykdom. Det vil si at jeg ikke kan få barn på naturlig måte. Men ble gravid via prøverør fordi jeg har massevis av egg og en intakt livmor. Født to sunne barn. Men får fortsatt mensen pga jeg har fortsatt eggstokkene mine selv om egglederne er defekte...

Hilsen kvinne 44 år

Anonymkode: 277f7...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har fjernet en eggleder pga savngerskap utenfor livmoren. Jeg spurte legen som opererte meg om jeg da ble heldig, å få mensen kun annenhver mnd. 
Han svarte at den jeg har igjen, svinger fra mnd til mnd. Så mensen kommer som før, hver mnd.

Anonymkode: 9f246...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...