Gå til innhold

Foreldre som ikke tar barna til lege på grunn av religion - Er det drap hvis barnet dør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har alle lest om gærne foreldre som ikke er for vanlig helsehjelp. Enten har de større tro på "alternativ medisin", eller så nekter de behandling av religiøse årsaker. I Australia er foreldrene til en jente dømt til fengsel da de ikke tok henne til sykehuset når hun trengte det. Jenta var 6 år og veide 13,4 kg da faren tok henne til sykehuset fordi hun var bevisstløs. Hun hadde vært syk i flere uker fordi hun hadde diabetes, men hun hadde aldri fått noen diagnose fordi foreldrene ikke hadde tatt henne til lege før. Moren sa at hun er Guds datter og han skulle helbrede. 
https://www.abc.net.au/news/2021-07-15/woman-jailed-for-endangering-daughter-toowoomba/100296174
Nå er foreldrene begge dømt, men ingen av dem fikk særlig lang straff. Moren, som fikk den strengeste straffen, ble dømt til 19 måneder i fengsel med mulighet om å slippe ut etter fem måneder. Datteren deres var minutter fra å dø! 

Hvis foreldre ikke skaffer barnet sitt nødvendig helsehjelp og barnet dør, er ikke det en form for drap? Det er deres feil om barnet dør. Og hvis et barn nesten dør av samme årsak, burde ikke det behandles likt som drapsforsøk?

Anonymkode: 46b7d...bd8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva hvis et barn overlever mot legenes viten, kun fordi foreldrene nekter å gi opp, og ønsker å gi behandling hjemme? True story. 

Anonymkode: 4b238...e82

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva hvis et barn overlever mot legenes viten, kun fordi foreldrene nekter å gi opp, og ønsker å gi behandling hjemme? True story. 

Kilde?

Anonymkode: 46b7d...bd8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er uaktsomt drap, så ja det er en form for drap. Slike situasjoner blir også behandlet som uaktsomt drap i retten og man blir straffet deretter. Men man kan ikke se på det eller behandle det som forsettlig drap, da dette ikke handler om at man med viten og vilje ønsker å skade barnet sitt. Heldigvis er dette utrolig uvanlig og noe som omtrent aldri skjer. 

Anonymkode: e85b1...bed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei, dette er ikke en "true story", dette er bare tull. Og potensielt en farlig påstand. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er uaktsomt drap, så ja det er en form for drap. Slike situasjoner blir også behandlet som uaktsomt drap i retten og man blir straffet deretter. Men man kan ikke se på det eller behandle det som forsettlig drap, da dette ikke handler om at man med viten og vilje ønsker å skade barnet sitt. Heldigvis er dette utrolig uvanlig og noe som omtrent aldri skjer. 

Jeg håper det er uvanlig, men det har vært flere saker med Jehovas vitner som nekter mindreårige barn blodoverføring. Det er tragisk. Jeg tror det er en prosedyre på at sånne saker blir meldt til barnevernet og at blodoverføring blir gitt uavhengig av foreldrenes tillatelse. Leger har jo plikt til å redde liv, så de har nok ikke lov til å la et barn dø hvis de kan redde det (heldigvis!).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er indirekte drap! Skamme seg (og har lyst å filleriste og mye mer..) for de som lar være å redde sitt eget barn pga religion!! Sykt i mine øyne!! 

Anonymkode: 31bd2...f0b

Skrevet
Gjenferdet skrev (15 timer siden):

Jeg håper det er uvanlig, men det har vært flere saker med Jehovas vitner som nekter mindreårige barn blodoverføring. Det er tragisk. Jeg tror det er en prosedyre på at sånne saker blir meldt til barnevernet og at blodoverføring blir gitt uavhengig av foreldrenes tillatelse. Leger har jo plikt til å redde liv, så de har nok ikke lov til å la et barn dø hvis de kan redde det (heldigvis!).

Nå er ikke jeg JV men min ene sønn fikk hepatitt etter en blodoverføring og vi har ikke fått så mye som en unnskyldning fra sykehuset. Kun beskjed at sånn kan dessverre skje.

Min venninne er JV og datteren trengte blodoverføring , barnevernet overtok ansvaret men kun mens behandlingen ble utført. Moren spurte i etterkant hvem hadde tatt ansvaret hvis noe skjedde å datteren ble skadet eller døde under operasjon- bv sa at de hadde ikke ansvar.

men det eksempelet  TS viser til vil det vel være  drap

Skrevet

Å ikke skaffe barnet nødvendig medisinsk hjelp er omsorgssvikt og i ytterste konsekvens likestilt med drap. Som f.eks Angelica-saken.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...