AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #1 Skrevet 30. juli 2021 Fy søren! Jeg ble så sinna i går!! Har et barn med en krevende og kostbar hobby -egen hest. Med jevne mellomrom må vi minne denne på sitt ansvar, i andre perioder går alt av seg selv. Vi er meget involverte hele familien og strekker oss langt for at det i det hele tatt er mulig og ha denne hobbyen. Problemet er ikke alt som er å gjøre, men ungens gjentagende oppførsel. Bedrevitende, frekk, lite samarbeidsvillig og ufordragelig! Altså ikke hele tiden, men med ujevne mellomrom. Og vi tar den store praten, igjen og igjen. I går fikk jeg så nok! Etter tre dager med ufordragelig oppførsel og gjentatte hint om at det er uakseptabelt, erklærte jeg at nå har jeg gjentatt mange nok ganger hva konsekvensen vil bli om ikke oppførselen stanser og at nå holder det. Jeg akter ikke gjøre mer med den hesten eller ting rundt det hesteholdet! Ferdig! Er det noe, kan jeg spørres pent om hjelp. Skjer ikke ting slik de skal og bør, selges hesten. (Dvs tre dager i denne runden med drittoppførsel). Mannen min blir også sinna, men er litt mer smidig og skal nå ta alt ansvar sammen med ungen. Jeg har bedt han lære seg å si nei innimellom han også. Typisk får jeg dårlig samvittighet og får ikke sove når vi har kranglet (som nå), men hva i alle dager kan man gjøre med slik oppførsel? Jeg blir altså så forbasket irritert 🤬 Anonymkode: aa9b3...d97
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #2 Skrevet 30. juli 2021 True med å Sende hesten på slakt. Heste kjøtt er digg. En liten støkker hadde vært å laget et biff måltid. Servert det til jenta og sagt dette er hesten din. Bare på tull liksom først, men du dette blir realiteten hvis du ikke skjerper deg Anonymkode: 7159c...73e 2
Gjest BethD Skrevet 30. juli 2021 #3 Skrevet 30. juli 2021 Vanskelig å si noe her. Vi får jo bare din side av saken. Heller ingen informasjon om hva hun gjør spesifikt. Tipper ungdommen ikke blir møtt på enklere ting og responderer med dårlig oppførsel. Kanskje hun vil du skal delta mer,sammen med henne? Ikke bare sette regler og grenser. Jeg aner ingenting om saken her men tipper det stikker litt dypere en det som blir skrevet her.
Gjest ti10 Skrevet 30. juli 2021 #4 Skrevet 30. juli 2021 Jeg skjønner veldig godt at du blir provosert, men ikke la det gå utover hesten at barnet (tenåringen) er utålelig. Da er det bedre at du bare selger den. En annen ting er at det virker som at det er flere ting som gjør deg frustrert. Hvis hesten ikke tas vare på, bør den selges. Hvis datteren din er frekk og ufordragelig, er jo det en sak for seg. Jeg vet ikke helt om et barn ser sammenhengen mellom at hun oppfører seg dårlig og at hesten selges som straff. Men du burde uansett snakke med mannen din slik at dere har en felles front her.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #5 Skrevet 30. juli 2021 Er problemet generell oppførsel? Eller tar hun ikke vare på hesten sin? Hvis hun ikke er moden nok for å ta vare på hest, så bør dere selge hesten. Hvis det er generell oppførsel, så tror jeg ikke å selge hesten vil gjøre henne mer villig til å oppføre seg. Du kan ikke bruke hesten mot henne som en måte å få henne til å oppføre seg på, det er ikke pedagogisk riktig. Anonymkode: ba5c9...e62 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #6 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fy søren! Jeg ble så sinna i går!! Har et barn med en krevende og kostbar hobby -egen hest. Med jevne mellomrom må vi minne denne på sitt ansvar, i andre perioder går alt av seg selv. Vi er meget involverte hele familien og strekker oss langt for at det i det hele tatt er mulig og ha denne hobbyen. Problemet er ikke alt som er å gjøre, men ungens gjentagende oppførsel. Bedrevitende, frekk, lite samarbeidsvillig og ufordragelig! Altså ikke hele tiden, men med ujevne mellomrom. Og vi tar den store praten, igjen og igjen. I går fikk jeg så nok! Etter tre dager med ufordragelig oppførsel og gjentatte hint om at det er uakseptabelt, erklærte jeg at nå har jeg gjentatt mange nok ganger hva konsekvensen vil bli om ikke oppførselen stanser og at nå holder det. Jeg akter ikke gjøre mer med den hesten eller ting rundt det hesteholdet! Ferdig! Er det noe, kan jeg spørres pent om hjelp. Skjer ikke ting slik de skal og bør, selges hesten. (Dvs tre dager i denne runden med drittoppførsel). Mannen min blir også sinna, men er litt mer smidig og skal nå ta alt ansvar sammen med ungen. Jeg har bedt han lære seg å si nei innimellom han også. Typisk får jeg dårlig samvittighet og får ikke sove når vi har kranglet (som nå), men hva i alle dager kan man gjøre med slik oppførsel? Jeg blir altså så forbasket irritert 🤬 Anonymkode: aa9b3...d97 Du puster med magen, ts, og så husker du på hvem som har oppdratt barnet (det er deg, om du trenger det med t-skje). Din oppførsel eskalerer barnets oppførsel. Du er den voksne og har ansvaret for å lære barnet å kontrollere egne følelser, men du har ikke engang mestret å kontrollere dine egne, så opplæringen kan antas å ha vært lite god. Lær barnet hvordan man kontrollerer seg selv gjennom å faktisk vise hvordan et voksent menneske skal og bør oppføre seg. Du har nøyaktig null grunner for å "gå i taket" mens barnet har masse hormoner som tuller til tankene og psykisk er en lidelse å gjennomgå, så du får ikke min sympati her, ts. Les 4-6 bøker om moderne barne- og ungdomspsykologi. Les et par bøker om moderne hjerneforsking. Og "moderne" er publisert første gang absolutt tidligst i 2010, helst etter 2015. Og så endrer du adferd. Så løser dette seg, vet du. For det er din feil, fordi barns adferd alltid er sine foreldres feil. Anonymkode: 0c4fe...016 1
Misanthropis Skrevet 30. juli 2021 #7 Skrevet 30. juli 2021 Umulig å si noe om uten detaljer. Oppførselen og frekkheter har jo ingenting med hesteholdet å gjøre. så er set hesten som blir valutaen dere bruker mot henne når dere krangler eller HVA er det dere krangler om?
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #8 Skrevet 30. juli 2021 ts Det krangles om hesten og nesten kun om hesten fordi den feks trenger tilsyn hver eneste dag. Det skal ikke mottas hjelp i form av forrytter, det spørres ikke om vi eller andre kan ta den, det bare droppes og reise å se til den (selv om vi kan kjøre og evt kan reise alene også). Når det så stikkes til en kompis utpå kvelden og vi spør når hesten skal ses til den dagen, opplever vi feks at det lyves og sies den allerede er sett til eller at det svares at «den ikke trenger tilsyn hver eneste dag da, dere kan ikke en dritt om hester», eller at det bare gås til kompisen uten å svare… feks. For meg helt uholdbart da vi virkelig er på tilbudssiden i forhold til den hesten og tilbringer langt mer tid i stall enn med noe annet vi driver med. Regler settes i stor grad IKKE av meg, men av mattilsyn/stalleier. Hesten vil selvfølgelig ikke lide, den selges om de ikke klarer oppgaven. Jeg forstår utmerket vel at det sikkert ikke er riktig pedagogisk håndtert, jeg er bare ei mamma med et vanlig hjem, men jeg fatter ikke og begriper at det skal være så vanskelig for henne å samarbeide litt/spørre om hjelp/snakke ordentlig til oss el, fremfor og holde på slik hun gjør. I disse dager er det forøvrig ikke annet enn hesten som styrer dagen, så det er ikke slik at man ikke rekker. Hvis man ikke vil, mener jeg man ikke bør ha hest. Hest skal man ha, men man synes den kun kan være til pynt… Det sier seg selv at ikke går! Ja, fjorten er ungt, vi er her derfor her 100 prosent 24/7, men likevel blir det bare bråk og tull. Jeg orker ikke mer bråk. Anonymkode: aa9b3...d97 1
Gjest BethD Skrevet 30. juli 2021 #9 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): ts Det krangles om hesten og nesten kun om hesten fordi den feks trenger tilsyn hver eneste dag. Det skal ikke mottas hjelp i form av forrytter, det spørres ikke om vi eller andre kan ta den, det bare droppes og reise å se til den (selv om vi kan kjøre og evt kan reise alene også). Når det så stikkes til en kompis utpå kvelden og vi spør når hesten skal ses til den dagen, opplever vi feks at det lyves og sies den allerede er sett til eller at det svares at «den ikke trenger tilsyn hver eneste dag da, dere kan ikke en dritt om hester», eller at det bare gås til kompisen uten å svare… feks. For meg helt uholdbart da vi virkelig er på tilbudssiden i forhold til den hesten og tilbringer langt mer tid i stall enn med noe annet vi driver med. Regler settes i stor grad IKKE av meg, men av mattilsyn/stalleier. Hesten vil selvfølgelig ikke lide, den selges om de ikke klarer oppgaven. Jeg forstår utmerket vel at det sikkert ikke er riktig pedagogisk håndtert, jeg er bare ei mamma med et vanlig hjem, men jeg fatter ikke og begriper at det skal være så vanskelig for henne å samarbeide litt/spørre om hjelp/snakke ordentlig til oss el, fremfor og holde på slik hun gjør. I disse dager er det forøvrig ikke annet enn hesten som styrer dagen, så det er ikke slik at man ikke rekker. Hvis man ikke vil, mener jeg man ikke bør ha hest. Hest skal man ha, men man synes den kun kan være til pynt… Det sier seg selv at ikke går! Ja, fjorten er ungt, vi er her derfor her 100 prosent 24/7, men likevel blir det bare bråk og tull. Jeg orker ikke mer bråk. Anonymkode: aa9b3...d97 Hun er ikke moden for ansvaret. Selg hesten
Ulrikke Skrevet 30. juli 2021 #10 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): ts Det krangles om hesten og nesten kun om hesten fordi den feks trenger tilsyn hver eneste dag. Det skal ikke mottas hjelp i form av forrytter, det spørres ikke om vi eller andre kan ta den, det bare droppes og reise å se til den (selv om vi kan kjøre og evt kan reise alene også). Når det så stikkes til en kompis utpå kvelden og vi spør når hesten skal ses til den dagen, opplever vi feks at det lyves og sies den allerede er sett til eller at det svares at «den ikke trenger tilsyn hver eneste dag da, dere kan ikke en dritt om hester», eller at det bare gås til kompisen uten å svare… feks. For meg helt uholdbart da vi virkelig er på tilbudssiden i forhold til den hesten og tilbringer langt mer tid i stall enn med noe annet vi driver med. Regler settes i stor grad IKKE av meg, men av mattilsyn/stalleier. Hesten vil selvfølgelig ikke lide, den selges om de ikke klarer oppgaven. Jeg forstår utmerket vel at det sikkert ikke er riktig pedagogisk håndtert, jeg er bare ei mamma med et vanlig hjem, men jeg fatter ikke og begriper at det skal være så vanskelig for henne å samarbeide litt/spørre om hjelp/snakke ordentlig til oss el, fremfor og holde på slik hun gjør. I disse dager er det forøvrig ikke annet enn hesten som styrer dagen, så det er ikke slik at man ikke rekker. Hvis man ikke vil, mener jeg man ikke bør ha hest. Hest skal man ha, men man synes den kun kan være til pynt… Det sier seg selv at ikke går! Ja, fjorten er ungt, vi er her derfor her 100 prosent 24/7, men likevel blir det bare bråk og tull. Jeg orker ikke mer bråk. Anonymkode: aa9b3...d97 Hadde dette vært min 15-åring hadde hesten vært solgt for lenge siden. Når det er sagt. En 14-åring er ikke moden nok til å ta det ansvaret. Uansett hva de lover og sier i forkant og hvor flinke de er når de faktisk gjør det. Vi har smådyr og to hunder, og aldri i verden om jeg hadde sagt at min tenåring hadde hovedansvar for noen av dem. Jeg forlanger/forventer at hun hjelper til ja, da hun også ønsket dyrene - men de er mitt ansvar! For hestens skyld: selg hesten! 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 30. juli 2021 #11 Skrevet 30. juli 2021 Hun lyger om å ivareta hesten? Selg den. Hun er IKKE moden og dedikert nok. Hesten fortjener en eier som faktisk gir den det den trenger.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #12 Skrevet 30. juli 2021 ts Jeg er helt enig og vil selge hesten. Vi ga det et hedert forsøk. Jeg forventet aldri annet enn at ansvaret lå på oss voksene og det mener jeg vi har tatt til gangs, men vi sliter med å få fjortisen med oss og da er vi litt tilbake til at det ikke var vi voksene som ønsket oss hest. Vi er ikke villige til å ta alt ansvar alene resten av hestens liv. Eller jeg er ikke det da, far har muligens andre planer. Vel, da står jeg på at jeg melder meg av, så får de spørre meg om jeg kan hjelpe de ved behov. Da blir det kanskje ro i heimen… Jeg kan i hvert fall ikke spørre hva som skjer/ikke skjer, for da fyrer fjortisen av! Hesten står forøvrig i mitt navn og blir solgt om jeg ser minste tegn til at den ikke ivaretas altså, så hesten skal ikke lide noen nød. Jeg følger med, men tenker ikke være en aktiv del lenger, om jeg ikke inviteres inn til konkrete oppgaver. Jeg vet ikke annen løsning nå Anonymkode: aa9b3...d97 1
Gjest Smeltemann Skrevet 30. juli 2021 #13 Skrevet 30. juli 2021 Hesten er deres voksnes ansvar, det er nok tullinger av foreldre som kjøper hest til barna for at de tror den vesle jenta er såååå flink og ansvarsfull. En hest er ingen barnepike.
Amy Pond Skrevet 30. juli 2021 #14 Skrevet 30. juli 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: True med å Sende hesten på slakt. Heste kjøtt er digg. En liten støkker hadde vært å laget et biff måltid. Servert det til jenta og sagt dette er hesten din. Bare på tull liksom først, men du dette blir realiteten hvis du ikke skjerper deg Anonymkode: 7159c...73e Og du vil traumatisere dette barnet for livet, eller? God taktikk. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #15 Skrevet 30. juli 2021 Du har truet med å selge hesten. Om ikke noe skjer, må du gjennomføre. Tenåringer tester grenser. Om du ikke gjennomfører det du sier, viser du at du ikke er til å stole på. Anonymkode: 3aabc...6f7 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #16 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du puster med magen, ts, og så husker du på hvem som har oppdratt barnet (det er deg, om du trenger det med t-skje). Din oppførsel eskalerer barnets oppførsel. Du er den voksne og har ansvaret for å lære barnet å kontrollere egne følelser, men du har ikke engang mestret å kontrollere dine egne, så opplæringen kan antas å ha vært lite god. Lær barnet hvordan man kontrollerer seg selv gjennom å faktisk vise hvordan et voksent menneske skal og bør oppføre seg. Du har nøyaktig null grunner for å "gå i taket" mens barnet har masse hormoner som tuller til tankene og psykisk er en lidelse å gjennomgå, så du får ikke min sympati her, ts. Les 4-6 bøker om moderne barne- og ungdomspsykologi. Les et par bøker om moderne hjerneforsking. Og "moderne" er publisert første gang absolutt tidligst i 2010, helst etter 2015. Og så endrer du adferd. Så løser dette seg, vet du. For det er din feil, fordi barns adferd alltid er sine foreldres feil. Anonymkode: 0c4fe...016 Altså, nå er vi bare mennesker vi foreldre også. Og at vi alltid skal beholde roen og aldri vise negative følelser er både uoppnåelig og usunt. Det hender nok er nok, og da er det helt greit å si fra om det uten å måtte være superpedagogisk. Anonymkode: d5f1f...00a 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #17 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): True med å Sende hesten på slakt. Heste kjøtt er digg. En liten støkker hadde vært å laget et biff måltid. Servert det til jenta og sagt dette er hesten din. Bare på tull liksom først, men du dette blir realiteten hvis du ikke skjerper deg Anonymkode: 7159c...73e Oh yes, hesten skal lide fordi ungen til ts ikke oppfører seg❤️ Jeg ville heller solgt hesten til et nytt og godt hjem Anonymkode: 74b8a...7bf 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #18 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Oh yes, hesten skal lide fordi ungen til ts ikke oppfører seg❤️ Jeg ville heller solgt hesten til et nytt og godt hjem Anonymkode: 74b8a...7bf Heste kjøtt er faktisk ettertraktet Anonymkode: 7159c...73e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå