AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #1 Skrevet 30. juli 2021 Vi har 1,3 i felles bolig lån. Gift. Jeg har arvet 600.000 vil betale ned lån. hvordan sikre meg her? Arv er personlig, og blir ikke delt. andre med samme erfaring? vi eier alt 50/50 sammen Anonymkode: c5ede...d9f
Rosi Skrevet 30. juli 2021 #2 Skrevet 30. juli 2021 Om du bruker arv på å betale felles bolig bør du få ordnet særeie på det, slik at du ved evt brudd får pengene tilbake, ettersom brukt arv forsvinner uten dokumentasjon. Beste er å beholde pengene som sparing til deg selv i en ASK hvor det tydelig kan spores at dette er arv som skal skjevdeles, per nå gir det bedre avkastning i feks globale indeksfond enn å betale ned på bolig. Om du bruker det på boliglån bør du få skriftlig avtale på at du eier en større del, gjerne tinglyst. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #3 Skrevet 30. juli 2021 Enig med Rosi. Og hvis noen kommer og svarer at arv er særeie, så ikke hør på dem, for de tar feil. Anonymkode: 2f4aa...aab
Apis Skrevet 30. juli 2021 #4 Skrevet 30. juli 2021 1,3 i boliglån på to personer er jo ingenting, i praksis så er ts gjeldfri, jeg ville gjort en vurdering rundt det å investere i fond, før jeg hadde betalt ned på huslånet.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #5 Skrevet 30. juli 2021 Rosi skrev (3 timer siden): Om du bruker arv på å betale felles bolig bør du få ordnet særeie på det, slik at du ved evt brudd får pengene tilbake, ettersom brukt arv forsvinner uten dokumentasjon. Beste er å beholde pengene som sparing til deg selv i en ASK hvor det tydelig kan spores at dette er arv som skal skjevdeles, per nå gir det bedre avkastning i feks globale indeksfond enn å betale ned på bolig. Om du bruker det på boliglån bør du få skriftlig avtale på at du eier en større del, gjerne tinglyst. Dette. Har gjort dette selv. Kunne betalt ned hele min del av lånet, men har heller satt pengene i ulike former for sparing. Synes det er ryddig at lånet reflekterer eierandel i bolig, i tillegg til at avkastningen i fond historisk har vært betydelig bedre enn rentene du sparer ved å betale lånet. Vi er begge interessert i å nedbetale lån, og når samboer har litt ekstra, betaler vi inn litt ekstra på boliglånet. Men hele tiden likt. Anonymkode: 3fea4...3a6
Kristin70 Skrevet 30. juli 2021 #6 Skrevet 30. juli 2021 Jeg ville skrevet avtale om særeie hvis du vil bruke pengene på nedbetaling av gjeld, da blir det ingen tvil. Arv er ikke særeie uten avtale, men arv kan unntas fra likedeling se ekteskapsloven § 59. Det normale er da at hvis du nå får 600 000 i arv og nedbetaler deler av gjelden med dette vil denne delen (som hovedregel) kunne holdes utenfor likedeling ved ekteskapsbrudd. Dere vil fremdeles eie huset 50/50, men ved salg vil den forholdsmessige delen som stammer fra arv holdes utenfor. Begrepet "forholdsmessige delen" er komplisert for det vil da være nødvendig å ta stilling til hvor stor del av eiendommens verdi utgjør kr 600 000 på tidspunket for nedbetaling av gjeld. Er eiendommen verd 6 mill i dag og 8 mill på tidspunktet for ekteskapsbrudd vil du ha rett til skjevdeling for 10 % av verdien på eiendommen. Så finnes det noen unntak for skjevdeling og derfor vil jeg anbefale særeie hvis disse midlene skal holdes utenfor deling.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #7 Skrevet 30. juli 2021 Dette er grunnen til at vi skrev ektepakt når vi giftet oss. Formaliserte hva som skal inngå og ikke, skrive ned summer/ordne bankkontoer, holde noen gjenstander utenfor felleseie og holde arv separat. Vi har felles økonomi og verdiskapning etter vi giftet oss bortsett fra noen få ting, og også arv. Da kan ingen av oss komme i etterkant og hevde noe annet. Jeg skjønner ikke hvorfor folk flest ikke gjør det, og skriver gjensidig testamente Anonymkode: 9d689...1d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå