Gå til innhold

Hvorfor er det ikke sosialt akseptert som kvinne å ikke ønske seg barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vell som ganske mange unge kvinner fått spørsmålet om når skal du/dere få barn? Og spesielt nå som jeg er ett år inn i ett forhold med en fantastisk snill mann. Men realiteten er faktisk slik at jeg ikke ønsker meg barn, det er min samboer klar over og han respekterer det. Men det er jo slik at andre utenfor ikke vil akseptere det at jeg ikke ønsker meg barn. Og da blir jeg jo møtt med sterke meninger og krasse svar om at jeg kommer til å endre mening om ett par år, du kommer til å angre, gi det ti år og det aller meste.. Såklart vet jeg at de ikke mener noe vondt med dette, men jeg begynner å bli regelrett forbannet siden jeg må kjempe med nebb å klør for å forsvare mitt eget valg, jeg ønsker bare andre ting ut av livet, helt enkelt. Og i tillegg setter det en demper på mitt forhold når andre ikke vil la det ligge. Er det flere som har det sånn?

Hilsen frustrert ung kvinne på 24

Anonymkode: ed478...cb1

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har vel noe med at det er ‘normalt’ å ønske seg barn, men det virker som flere og flere ikke ønsker seg barn nå slik at det blir mer innafor ‘normalen’. 

Det er også mange som mener at kvinner sin oppgave er å føde barn, og hvis du da ikke ønsker det så er det noe feil med deg. (Ikke min mening, bare så det er sagt)

Vet du, vis de gjerne at du blir forbanna over maset. 

Anonymkode: 79dcd...3fd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er forventet som en naturlig progresjon i livet. Man er ikke voksen før man er forelder, og man vet ikke hva ansvar virkelig er før den tid.

Anonymkode: db293...c74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi det er forventet som en naturlig progresjon i livet. Man er ikke voksen før man er forelder, og man vet ikke hva ansvar virkelig er før den tid.

"Voksen" og "ansvar" ja.. For et bra salgsargument. Dessuten også et veldig nedlatende og unødvendig svar 🙄

Anonymkode: b8e9a...649

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne på 35 og har valgt å ikke ha barn. Er egentlig kun mamma som har mast på meg om barn, hun har lyst på barnebarn og er sjalu fordi "alle" utenom henne får det.  

Anonymkode: ff338...0c4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

"Voksen" og "ansvar" ja.. For et bra salgsargument. Dessuten også et veldig nedlatende og unødvendig svar 🙄

Anonymkode: b8e9a...649

Men det er jo sant, dette er akkurat det de som maser tenker. At man ikke lever et fullverdig voksenliv før man får egne barn. (Desverre).

Anonymkode: ca615...f26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

VI har valgt å ikke få barn. Vi er 39 nå. Forstår at venner og familie kan si slikt når man er på deres alder. Ford det er jo heller regelen enn unntaket. Kjenner 2-3 som sa det samme som meg i da vi var i 20 årene. Nå har de barn.  Jeg visste det med 100% sikkerhet på din alder, Men folk rundt meg trodde meg jo ikke. Og jeg skjønner det!

Kan du ikke svare "joda kl. 10, 4.des kommer det firlinger" . Eller om en mnd popper det en ut. Tøyser du bare gir folk opp å spørre fordi de får jo ikke svar. Mannen min kunne svare noe fjollete som at joda når er vi med i et kloneekperiment, barnet vårt blir en klone. Eller vi venter på 4 stk som vi har bestilt fra Kasakstan. Var venner og familie vi tøyset med altså. 

Du trenger ikke nevne at du ikke har lyst på barn 😉 Si det blir neppe barn med det første men om det blir skal jeg si ifra. 

Om folk går inn i en diskusjon, spør, hva er grunnene til at du fikk barn? Ikke frekt eller surt. Da skyver du temaet vekk fra deg. Det er den andre som må svare. Opplevde at maset ga seg når jeg snudde vinkelen til dem. 

At dere kommer til å angre? Da  kan du bare si det er jo fint at det er opp til oss å ta valget. Og gå så over til nytt tema.  

Hvordan legger det en demper på forholdet ditt mener du? Kjæresten din vil jo ikke ha han heller så da er det vel greit? 

Anonymkode: 6f81a...3c9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er da veldig greit. Absolutt veldig sosialt akseptert det. 

Anonymkode: 68516...25d

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Mange som fortsatt ser på det som kvinnen sin eneste oppgave i livet. Og blir personlig fornærmet om kvinnen ikke vil. 
Slike folk er det bare å drite i.

Anonymkode: b0264...d4c

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Patetisk svar fra uvitende menneske

Anonymkode: 16058...e68

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

1. fordi vi har en livmor

2. fordi vi i 20-årene tror vi er fast bestemt på at det vi mener der og da skal vare livet ut

3. fordi 90% bikker 30 og får barn allikevel

Anonymkode: 6a441...fb8

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er snart 28, og har visst lenge at jeg ikke vil ha barn. Det frister rett og slett ikke i det hele tatt. Svigermor tullet med at jeg sikkert er lesbisk siden jeg ikke lekte med dukker som liten (Jeg var heller "hestegal", og var mye i stallen). Det virker ikke som folk tror meg når de spør om jeg vil ha barn, og at de tenker at jeg kommer til å ombestemme meg.

Anonymkode: 692a5...f8c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har vell som ganske mange unge kvinner fått spørsmålet om når skal du/dere få barn? Og spesielt nå som jeg er ett år inn i ett forhold med en fantastisk snill mann. Men realiteten er faktisk slik at jeg ikke ønsker meg barn, det er min samboer klar over og han respekterer det. Men det er jo slik at andre utenfor ikke vil akseptere det at jeg ikke ønsker meg barn. Og da blir jeg jo møtt med sterke meninger og krasse svar om at jeg kommer til å endre mening om ett par år, du kommer til å angre, gi det ti år og det aller meste.. Såklart vet jeg at de ikke mener noe vondt med dette, men jeg begynner å bli regelrett forbannet siden jeg må kjempe med nebb å klør for å forsvare mitt eget valg, jeg ønsker bare andre ting ut av livet, helt enkelt. Og i tillegg setter det en demper på mitt forhold når andre ikke vil la det ligge. Er det flere som har det sånn?

Hilsen frustrert ung kvinne på 24

Anonymkode: ed478...cb1

Man trenger ikke svare på alt man blir spurt om. Og hvis det ikke er noe du gidder diskutere med utenforstående, så la vær. Bare unnvik diskusjonen. Det er ikke nødvendig å 'kjempe med nebb og klør' for å forsvare ditt valg - du blir ikke gravid av bare å si 'nåh?' og gå din vei.

Anonymkode: d2453...642

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men det er jo sant, dette er akkurat det de som maser tenker. At man ikke lever et fullverdig voksenliv før man får egne barn. (Desverre).

Anonymkode: ca615...f26

Herregud for et fjols du fremstår som. Jeg håper du klarer å lære barna dine å være mindre dømmende og fordomsfull enn hva du er.

Til TS; det er over 7 milliarder mennesker i verden og tallet øker dramatisk for hver dag. Naturens ressurser er i ferd med å brukes opp og i 2050 er det estimert å være mer plast enn fisk i havet. Du sparer deg selv for masse unødvendige bekymringer ved å ikke føde barn inn i en verden som preges av mer og mer ekstremvær, hungersnød og virus. 

Jeg har selv tre barn; for meg var det naturlig og instinktivt. Men jeg bekymrer meg mye når jeg ser at polene smelter, at det er 50 varmegrader i USA og at konfliktnivået mellom Vesten og Mellom-Østen/Østen blir stadig større.

Om jeg hadde kunnet velge igjen så hadde vi fått ett eller max to barn. Nå er det jo ikke ressurssterke nordmenn som bør slutte å produsere barn, men man må se verden under en helhet og innse hvor verden er på vei. Og det ser virkelig ikke bra ut. 

Jeg tenker - gjør det som er rett for deg og mannen din. Kanskje dere heller ønsker dere flotte og altoppslukende karrierer? Du er uansett ung og kan få barn i 15 år til 💙

Anonymkode: a0bf6...ea9

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Forventet av mange kanskje, men da bør vi jobbe mot å få slutt på slike forventninger. Barn innebærer mye ansvar, men det er ikke noe galt i å ikke ønske seg det. Det at folk uten videre forventer av andre at de skal få barn, er en dum ting. 

Anonymkode: b6e50...609

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Føler det er ganske så akseptert, jeg? I hvert fall er det veldig akseptert i min omgangskrets, så for meg blir jo det normalen. Det er nesten litt "kult" å ikke ville ha barn her, være en sterk kvinne som går i mot samfunnets gammeldagse holdninger osv. 

Anonymkode: b94de...cd7

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det er skremmende for en del mennesker at det eksisterer andre mennesker som er så trygge på seg selv at de ikke trenger barn for å finne en mening i livet. Du utfordrer i tillegg normalen og viser at du er et menneske som tenker selv. Det er bare å lære seg at de fleste mennesker prøve å presse andre mennesker til å ta lignende valg som de en selv har tatt, for å få en bekreftelse på at det man selv har gjort er riktig. Å være lykkelig barnefri gjør at de som har valgt å få barn fordi alle andre gjør det kanskje må stille spørsmål ved sitt eget valg, og det liker de ikke. 

Moren min har stilt meg spørsmål om barn en eneste gang. Jeg så henne rett i øynene og ga henne klar beskjed om at det kunne hun drite i å gjøre igjen. Det var tre år siden, da jeg også var 24 år. Nå er jeg 27 og temaet har som sagt ikke blitt tatt opp senere.

Anonymkode: fa9ab...ca0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må det lages tråder om dette hver jævla dag? Ingen bryr seg. 

Anonymkode: 225bf...89f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Folk rundt meg har endelig begynt å skjønne at jeg ikke vil ha barn. Men det tok noen år. Jeg sa det allerede i tidlig 20 årene, og da trodde alle at jeg kom til å ombestemme meg. "Bare vent" var et typisk svar 🙄 Nå er jeg snart i midten av 30 årene og folk har endelig sluttet å mase. 

Anonymkode: 4c414...8b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er fullt akseptert for kvinner å ikke ha barn, og det var alltid sånn.

Ingen egentlig bryr seg om dere har barn eller ikke.

At samfunnet bryr seg om hvor mange barn dere har er bare deres egne fantasier 🙂 

Anonymkode: 67628...1e7

• Liker 8
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...