AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #1 Skrevet 29. juli 2021 Flere som har det sånn? Når jeg har ansvaret alene så gjør jeg det som regel godt og jeg blir mye mer effektiv, samtidig så tør jeg å prøve. I grupper blir jeg fort passiv og usikker. Og lar noen andre ta hovedansvaret. Er det fordi jeg er introvert? Anonymkode: fec0a...b82
Knirke Skrevet 30. juli 2021 #2 Skrevet 30. juli 2021 Gruppearbeid blir aldri bedre enn det dårligste medlemmets prestasjon. Hvilket er rimelig lavt, iom at de færreste gidder å gjøre en innsats. Introvert eller ekstrovert, spiller ingen rolle... Gruppearbeid er noe reform ditt-og-datt har funnet på for å liksom revolusjonere samarbeid hos alt fra barneskolebarn til arbeidskollegaer igjennom 20 år som plutselig må på kurs som koster 3 industriarbeiderlønninger.. Bortkastet. Tid. Om det finnes noen som faktisk liker gruppearbeid, så vil jeg gjerne møte vedkommende og håndhilse på ham/henne. 9
Gjest Marte79 Skrevet 30. juli 2021 #3 Skrevet 30. juli 2021 Knirke skrev (19 minutter siden): Gruppearbeid blir aldri bedre enn det dårligste medlemmets prestasjon. Hvilket er rimelig lavt, iom at de færreste gidder å gjøre en innsats. Introvert eller ekstrovert, spiller ingen rolle... Gruppearbeid er noe reform ditt-og-datt har funnet på for å liksom revolusjonere samarbeid hos alt fra barneskolebarn til arbeidskollegaer igjennom 20 år som plutselig må på kurs som koster 3 industriarbeiderlønninger.. Bortkastet. Tid. Om det finnes noen som faktisk liker gruppearbeid, så vil jeg gjerne møte vedkommende og håndhilse på ham/henne. 100% enig! Gruppearbeid er kun bra for de som er lat og ikke jobber selv. Vil du virkelig nå noe, gjør det alene!
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #4 Skrevet 30. juli 2021 28 minutter siden, Knirke said: Bortkastet. Tid. Ja, helt til du kommer i en arbeidssituasjon hvor du må jobbe i gruppe. Jeg er i en slik situasjon, og en person i gruppa har åpenbart ikke fått med seg denne lærdommen som reformen brakte. Det er et lite helvete å måtte jobbe sånn, og vedkommende drar ned teamet så til de grader, og vi andre må tilpasse oss denne personen. Nei, gruppearbeid er ikke for alle, på lik linje med at alle yrker ikke er passer alle, men å kunne jobbe i gruppe er likevel noe man trenger på mange arbeidsplasser. Anonymkode: b4df5...ffa 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #5 Skrevet 30. juli 2021 Nja, om man ikke klarer å samarbeide bra med andre folk så sier det ganske mye om deg og din personlighet. Man kan like eller ikke like gruppearbeid, men denne metoden finnes overalt. Flere utdanninger peiser på med det som lettvinne løsninger. Man trenger ikke LIKE gruppearbeid, men å være åpen for at man faktisk kan få noe ut av å samarbeide med andre. Men, det avhenger av hva man gjør ut av det. Jeg har vært i utallige grupper hvor det kun handler om å bli ferdig = resultatet er ok, men jeg lærer null. Andre grupper har vi brukt tid på å diskutere, samarbeide og reflektere over hvordan vi går frem = resultatet har vært at jeg sitter igjen med mer kunnskap om å jobbe nær andre. Så ja, jeg vil si enkelte gruppearbeid har gitt meg langt over hva jeg har forventet, mens andre har vært ubetydelige. Når det er sagt er dte ikke alle oppgaver som passer til gruppearbeid. Om det kun er å fordele oppgaven å skrive ned fra pensum sier det seg selv at dette like gjerne kunne blitt gjort individuelt. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Flere som har det sånn? Når jeg har ansvaret alene så gjør jeg det som regel godt og jeg blir mye mer effektiv, samtidig så tør jeg å prøve. I grupper blir jeg fort passiv og usikker. Og lar noen andre ta hovedansvaret. Er det fordi jeg er introvert? Anonymkode: fec0a...b82 Dette er jo det som faktisk gjør gruppearbeid litt mer intr. Hvorfor tar du ikke mer initiativ? Hvorfor lar du andre ta alt ansvar? Jeg er også introvert, men jeg kjenner like mye ansvar for et gruppearbeid som når jeg gjør det individuelt. Forsøk å utfordre deg selv mer. Du skal jo trolig ut i et yrke hvor du må samarbeide med andre, kanskje om en pasient, bruker, kunde? Skal du da sitte å se på at alle andre bestemmer hva som er "riktig"? Anonymkode: bb7de...dbc 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #6 Skrevet 30. juli 2021 Det er ikke fordi du er introvert. Jeg er introvert, men blir likevel ikke passiv i gruppearbeid. Er det ingen som tar styringa, gjør jeg det. Anonymkode: 77965...8de 3
Gjest TheCatLady Skrevet 30. juli 2021 #7 Skrevet 30. juli 2021 Ja, misliker gruppearbeid av flere grunner og synes ikke at gruppearbeid kan sammenlignes med samarbeid man gjør på jobb. Grunnen til at jeg misliker gruppearbeid er det alltid er noen som tror at de skal bestemme alt og tar styringen selv om andre også har meninger. Så at folk gjør det fordi folk er passive er jeg ikke alltid enig i. Det er selvfølgelig bra at noen tar et slags hovedansvar og blir leder for gruppa, men ikke sånn at de tar styringen på alt. Eventuelt så havner man på gruppe med noen som er venner og de kun vil jobbe sammen og er kjip mot andre. Selv i voksen alder skjer det. Eventuelt består gruppa av en eller flere latsabber sånn at noen få må gjøre alt. Jeg har selvfølgelig også gode erfaringer med gruppearbeid der man fordeler ting mellom seg, møtes og går gjennom ting og generelt inkluderer alle, men langt ifra alle grupper er sånn. Jeg blir litt passiv selv, men i gode grupper har det ikke vært et problem. Jeg gjør det jeg skal og kommer med innspill om jeg har noe, men jeg er aldri den som har innspill til alt og tar styringen. Tenker at akkurat det er greit siden grupper trenger ulike personer.
Turkis Sau Skrevet 30. juli 2021 #8 Skrevet 30. juli 2021 TheCatLady skrev (8 timer siden): Ja, misliker gruppearbeid av flere grunner og synes ikke at gruppearbeid kan sammenlignes med samarbeid man gjør på jobb. Grunnen til at jeg misliker gruppearbeid er det alltid er noen som tror at de skal bestemme alt og tar styringen selv om andre også har meninger. Så at folk gjør det fordi folk er passive er jeg ikke alltid enig i. Det er selvfølgelig bra at noen tar et slags hovedansvar og blir leder for gruppa, men ikke sånn at de tar styringen på alt. Eventuelt så havner man på gruppe med noen som er venner og de kun vil jobbe sammen og er kjip mot andre. Selv i voksen alder skjer det. Eventuelt består gruppa av en eller flere latsabber sånn at noen få må gjøre alt. Jeg har selvfølgelig også gode erfaringer med gruppearbeid der man fordeler ting mellom seg, møtes og går gjennom ting og generelt inkluderer alle, men langt ifra alle grupper er sånn. Jeg blir litt passiv selv, men i gode grupper har det ikke vært et problem. Jeg gjør det jeg skal og kommer med innspill om jeg har noe, men jeg er aldri den som har innspill til alt og tar styringen. Tenker at akkurat det er greit siden grupper trenger ulike personer. Du beskriver spot on grunnene til at jeg hater gruppearbeid i studiesammenheng. Og det skal jeg nok få en del av de neste 3 årene...😬 Har heldigvis litt alder og yrkeserfaring med i sekken denne gangen, det vil nok hjelpe mye.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #9 Skrevet 30. juli 2021 13 hours ago, Marte79 said: 100% enig! Gruppearbeid er kun bra for de som er lat og ikke jobber selv. Vil du virkelig nå noe, gjør det alene! Det spørs jo helt hva arbeidet går ut på. Ikke så lett å lage en film alene, eller bygge en skole alene. Anonymkode: 74c64...72a
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #10 Skrevet 30. juli 2021 Jeg tar ofte automatisk en leder-rolle i gruppearbeid. Hvorfor? Jeg ønsker et godt resultat. Er medstudenter usikre på hva de skal gjøre leder jeg de i riktig retning eller delegerer arbeid. Jeg skriver godt på min egen del, og går gjennom de andres del og foreslår endringer eller f. Eks retter skrivefeil. Det forventer jeg at de gjør tilbake med meg. Om noen ikke sier seg enig i hva som er skrevet, eller om de ser skrivefeil jeg har gjort, så er det en selvfølge at gruppemedlemmet som ser det, retter opp. Det er viktig med god kommunikasjon både før og underveis i et gruppearbeid. Og at alle vet hva de skal gjøre, og hva som er forventet av at de skal gjøre. Hyppige møter er også veldig bra. Ta opp hva og hvem som har gjort det og det, hva som gjenstår, og frister for å gjøre det ferdig. Grupperarbeid er ikke noe hokus pokus. Men få det klart frem for alle gruppemedlemmer hva alle forventer av oppgavenivå. Anonymkode: fcacf...9d8 1
Turkis Sau Skrevet 30. juli 2021 #11 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg tar ofte automatisk en leder-rolle i gruppearbeid. Hvorfor? Jeg ønsker et godt resultat. Er medstudenter usikre på hva de skal gjøre leder jeg de i riktig retning eller delegerer arbeid. Jeg skriver godt på min egen del, og går gjennom de andres del og foreslår endringer eller f. Eks retter skrivefeil. Det forventer jeg at de gjør tilbake med meg. Om noen ikke sier seg enig i hva som er skrevet, eller om de ser skrivefeil jeg har gjort, så er det en selvfølge at gruppemedlemmet som ser det, retter opp. Det er viktig med god kommunikasjon både før og underveis i et gruppearbeid. Og at alle vet hva de skal gjøre, og hva som er forventet av at de skal gjøre. Hyppige møter er også veldig bra. Ta opp hva og hvem som har gjort det og det, hva som gjenstår, og frister for å gjøre det ferdig. Grupperarbeid er ikke noe hokus pokus. Men få det klart frem for alle gruppemedlemmer hva alle forventer av oppgavenivå. Anonymkode: fcacf...9d8 Nei det er ikke hokus pokus. Det er bare hat😁
Knirke Skrevet 30. juli 2021 #12 Skrevet 30. juli 2021 15 hours ago, AnonymBruker said: Ja, helt til du kommer i en arbeidssituasjon hvor du må jobbe i gruppe. Jeg er i en slik situasjon, og en person i gruppa har åpenbart ikke fått med seg denne lærdommen som reformen brakte. Det er et lite helvete å måtte jobbe sånn, og vedkommende drar ned teamet så til de grader, og vi andre må tilpasse oss denne personen. Nei, gruppearbeid er ikke for alle, på lik linje med at alle yrker ikke er passer alle, men å kunne jobbe i gruppe er likevel noe man trenger på mange arbeidsplasser. Anonymkode: b4df5...ffa Gruppearbeid og samarbeid er ikke to sider av samme sak. Den ene kan fint eksistere uten den andre. På arbeidsplasser jobber man sammen fordi man har en jobb å gjøre, og så lenge de fleste har nogenlunde sosiale antenner klarer man som regel å tilpasse seg de andre på laget. Det er noe annet enn "la oss sette oss ned sammen med noen vi ikke kjenner og forberede et rollespill..." Eller "skriv en ti-siders tekst som drøfter viktigheten av kommunikasjon i et multinasjonalt miljø, leveres på tirsdag"🤮🤮 2 hours ago, AnonymBruker said: Det spørs jo helt hva arbeidet går ut på. Ikke så lett å lage en film alene, eller bygge en skole alene. Anonymkode: 74c64...72a Det er ikke det samme som gruppearbeid. For det første har du folk fra forskjellige yrker som har sine gitte oppgaver. Mange av dem trenger ikke engang å snakke sammen. Lysmannen trenger ikke å ha møter i kantina med skuespillerne, og snekkeren og elektrikeren vet allerede hvordan de skal gå frem uten å lage en powerpoint presentasjon av det. Gruppearbeid ville vært å sette skuespillerne til å bygge skolen og ingeniørene til å spille inn filmen: Amatørmessig og halvhjertet, uten at noen får noe utav det. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #13 Skrevet 30. juli 2021 Gruppearbeid i studiesammenheng var skikkelig hat. Vi fikk ikke engang velge grupper selv, vi ble plassert. Jeg hadde ambisjoner om å gjøre det så bra som mulig, alltid, og da passet det jævlig dårlig å komme på gruppe med to stykker som er fornøyd med å bestå. Kan tro det ble god stemning rundt bordet ... En sjelden gang kom jeg på grupper med likesinnede. Det var OK. Selv om tiden etterhvert gikk med til å flikke på formuleringer, kan du tenke deg noe mindre givende ... men man blir helt i "bobla" og ser ikke hvor meningsløst det er å bruke tjue minutter på å redigere én setning frem og tilbake. Ikke før etterpå. Anonymkode: 897e8...683 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå