Gå til innhold

Barn 15mnd sover fortsatt ikke lenger enn 45min

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn på 15mnd. Barnet har alltid slitt med søvn, vi har aldri brukt mindre enn 45 minutter på å få barnet til å sove. Vi bruker 1-6 timer ved hver lur og hver kveld for å få barnet til å sove. Uansett hvor trøtt barnet er så sovner det ikke, barnet kan være tilnærmet bevisstløst men likevel kjemper mot. Har brukt 10 timer av døgnet på legging i noen perioder.

De siste ukene har nattesøvnen blitt et problem igjen, i går natt talte jeg 38 gråtetokter mellom kl 23 og 08. Barnet skriker sånn hylende utrøstelig marerittskriking, ikke bare krokodilletårer eller vil-ikke gråting. 

På dagtid er barnet blid som en sol, har masse energi og er som barn flest.

Vi er så slitne og føler at vi har prøvd alt, absolutt alt dreier seg om å få barnet til å sove. Vi har rutiner som går på minuttet hver dag men den jævla ungen har aldri sovet mer enn 45 minutter sammenhengende i sitt liv.

Helsesøster og lege finner ikke noe galt

Vi tror hele tiden at det skal bli bedre, men det er bare vi som har blitt flinkere til å håndtere problemet.

Når blir dette bedre?? Når jeg søker på internett om lignende historier så finner jeg ingen som har det så ekstremt som oss. Jeg er så fortvilet 

Anonymkode: 21a4a...4ed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Virker som at rutinene ikke passer til barnet! De fungerer åpenbart ikke, så hvorfor holde sånn på dem da? Ta et steg tilbake og start tenkeprosessen helt på nytt. Hvordan går legging i barnehagen?

Anonymkode: 2d07a...f06

• Liker 3
Gjest Albbas
Skrevet

Hva slags lege? Er dere henvist til søvnspesialist? Finnes et kompetansesenter i Bergen for eksempel, i tilknytning til sykehuset. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville kontaktet lege for å prate med søvnspesialist!

hvordan ser rutinene deres ut? Har dere prøvd å bare holde barnet våken? Minste i huset på 10mnd dupper maks 60minutter på dagtid.

Hva gjør dere når barnet våkner på natta? Har barnet en trygghet i smokk/bamse/klut? Dette skal visst være veldig viktig for barna.

Anonymkode: d910b...a3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sov forresten maks 30-40 min i slengen frem til kanskje 10 mnd alder. Han er nå 15 mnd. Nå kan han slå til med opptil 2 timer på en av lurene, men fremdeles er første stort sett 45-1 time og andre 1-1,5 time. Vi hadde det forferdelig de periodene vi prøvde å ha faste soverutiner. Svett og fortvilet meg, svett og fortvilet barn. Det som fungerte aller best var å bare være fleksibel (og nyte det!), gå ut av huset når det ble mas, og trille når søvntegnene kom som tydeligst. Etterhvert begynte han å sovne/sove i vogn, nå kan han tilogmed fortsette luren mens vogna er i ro! 

Hvis han er helt tullball ved leggetid er et langt bad det beste tipset mitt. Vi ammer på sengen først, så får han rulle litt rundt og kose en stund. Bærer han over I egen seng etterhvert, og sovner ok av seg selv. Men vi har hatt noen runder med opp-ned, inn ut og byssing for å komme hit, og det hender vi bysser enda. 

Anonymkode: 2d07a...f06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere prøvd og rett og slett bare slutte å prøve så lenge og så hardt for å få barnet til å sove? Rett og slett bare la det få styre dupp og soving selv? Kanskje barnet synes det blir mye mas og stress rundt soving? 
Kanskje det ikke har behov for så mange rutiner, kanskje det trenger at dagene er litt mer avslappet? Siden du sier at barnet er blid og fornøyd på dagtid, så kan det jo faktisk hende det ikke har behov for dupp på dagtid. 

Bare en tanke jeg gjorde meg da jeg leste innlegget ditt, har dessverre ingen gode råd utover det. Jeg håper det bedrer seg, høres veldig slitsomt ut - både for barnet og dere. 

Anonymkode: 65805...2b3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skulle gjerne hatt sympati og tilbudt råd og forståelse, men når du skriver «jævla ungen» mister du alt. Gå en LANG runde med deg selv. 

Anonymkode: f0b73...286

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skulle gjerne hatt sympati og tilbudt råd og forståelse, men når du skriver «jævla ungen» mister du alt. Gå en LANG runde med deg selv. 

Hvis du hadde blitt vekket 38 ganger hver natt hadde du nok vært frustrert du også. 

TS, har dere snakket med legen om melatonin? Jeg kjenner til noen som fikk dette i en periode til sin 2-åring. Barnet sover nå bedre enn før. https://relis.no/sporsmal_og_svar/4-7685?source=relisdb

Anonymkode: 4f893...5aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er fullt forståelig at hun skriver det. Ungen er kanskje ikke jævlig, men hun oppfatter situasjon slik. Når man går med konstant underskudd på søvn, er det lett å komme med slike uttrykk. 

Anonymkode: 65805...2b3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med legen om å forsøke melatonin dråper. Ellers kan de jo være dere ikke skal forsøke så hardt  få han til å sove, men bare la han sovne når han sovner. 

Anonymkode: 9f50b...4b2

AnonymBruker
Skrevet

Min guttunge var slik. Barnehagen klarte ikke å få han til å sove heller. Ble litt bedre da han begynte på skolen. Han fikk etterhvert styre det litt mer selv, og vi stresset ikke.

Anonymkode: 2c096...313

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Herregud, ro deg ned ti hakk, mammapoliti.

Så lenge hun ikke kaller barnet "din jævla unge" så spiller det fint liten rolle hva hun skriver på et anonymt forum.

Anonymkode: bae75...279

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bår var helt lik. Aldri sovet lenger enn 35 min på dagtid heller. Viste seg at det var uoppdaget melkeproteinallergi. Antagelig magesmerter som har gjort at hun ikke fikk sove og våknet mye. Verdt å vurdere for dere. 
I så fall bør dere være helt melkefri/soyafri i minst 8 uker før konklusjon. Kan ta tid å se bedring for det kan ta lang tid før alt er ute av systemet. Hvis du ammer enda må du også være helt fri. 

Anonymkode: 86f3c...8d5

AnonymBruker
Skrevet

Forresten, dete må få kommer til en barnelege for å få utredet han. Hvis han skriker av smerte hele natta må dete jo finne ut hvorfor. Ikke godta «det er helt normalt» fra fastlege/HS.

kan være reflux også f.eks. Det er verst når man ligger nede. 

AnonymBruker
Skrevet

Vår var nokså lik. Fikk også beskjed om at de ikke fant noe galt. Flyttet, fikk ny helsesøster. Viste seg å være uoppdaget melkeproteinallergi og stille reflux. Når barnet begynte på refluksmedisin sov han som en sten første natt, tre små oppvåkninger der det holdt å stryke litt i senga, sovnet igjen.

Den der skrikingen, der de hyyyyler mareritt og tortur, det var refluxsmertene, det brenner i brystet. Vår var også blid og tilsynelatende upåvirket på dagen, men etter medisinene så ser vi endring også på dagtid, mer fornøyd og rolig. 

Jeg ville ikke slått meg til ro med "finner ikke noe galt" når lille tydeligvis har så vondt. Hvor nøye har de sjekket? Henvist til sykehus? Ph-test? Prøvd medisiner mot reflux?

Anonymkode: 5c6d8...46e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vår var nokså lik. Fikk også beskjed om at de ikke fant noe galt. Flyttet, fikk ny helsesøster. Viste seg å være uoppdaget melkeproteinallergi og stille reflux. Når barnet begynte på refluksmedisin sov han som en sten første natt, tre små oppvåkninger der det holdt å stryke litt i senga, sovnet igjen.

Den der skrikingen, der de hyyyyler mareritt og tortur, det var refluxsmertene, det brenner i brystet. Vår var også blid og tilsynelatende upåvirket på dagen, men etter medisinene så ser vi endring også på dagtid, mer fornøyd og rolig. 

Jeg ville ikke slått meg til ro med "finner ikke noe galt" når lille tydeligvis har så vondt. Hvor nøye har de sjekket? Henvist til sykehus? Ph-test? Prøvd medisiner mot reflux?

Anonymkode: 5c6d8...46e

Barnet mitt sov også ekstremt dårlig og var veldig vanskelig å legge. Viste seg at det også var refluks og melkeallergi. Det var førstemann, så gjorde alt «etter boka». Nå har vi en liten nr. 3 og med to ganske mye eldre søsken er vi mye mer avslappet mtp leggetid osv. og det fungerer egentlig mye bedre. Ikke sikkert det fungerer for dere da, og skjønner dere har behov for at barnet sover så dere får hentet dere litt inn. Ville vurdert melatonin, hvertfall i en periode for å komme inn i et godt søvnmønster. Det er et naturlig søvnhormon.

Anonymkode: 0b1b1...f36

AnonymBruker
Skrevet

TS

Jeg mener vi har forsøkt alt når det kommer til rutiner, tidlig, sent og fleksibelt og har kommet frem til en rutine som fungerer godt. Barnet mister piffen på slaget 16, starter å gni seg i øynene og gjespe kl 1630-1700. Fra kl 18 roer vi helt ned og driver med bare rolige ting. Så er det bad og kveldsmat kl 1830. og i seng kl 1930. Da sovner barnet mellom 21 og 22. Men i går da jeg skrev HI var klokka 01 og barnet hadde enda ikke sovnet. Da hadde vi ligget i senga i 5 timer. og slik er det HVER DAG!

Det hjelper med bad eller om det har vært mye aktivitet i løpet av dagen så sover barnet bedre. Men selv om barnet er så trøtt at øynene ruller tilbake i hodet så kjemper det i mot. 

Vi sover med barnet som lilleskje nesten hele natta, det fungerer best. Da er kosen og tryggheten der hele tiden. Barnet sover ikke i bil eller i vogn. Barnet har enda ikke startet i barnehage, vi håper det vil bli bedre da.

Vi har undersøkt reflux hos lege uten at det ble funnet noe, barnet er også helt manisk etter pupp hele tiden som fikk oss til å mistenke reflux. 

Vi får undersøke melkeallergi, vi spiser veldig lite meieriprodukter i dette huset så barnet har ikke vært eksponert noe særlig for kumelk, ost eller lignende. 

Det er godt for meg å få luftet meg litt i denne tråden. Vi er så lei, dette tar opp så mye av tiden og livet vårt. Det går utover absolutt alt annet-

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Åhhhh, skjønner frustrasjonen din. Vår har hatt slike perioder og etter noen mnd uten NOE ro på kvelder og usammenhengende søvn begynner nervene å skrante🙈 

Jeg føler at det har vært kortere perioder med søvnproblemer etter ungen begynte i bhg, selv om det da også skjedde i perioder(sleep regression) 

Men jeg håper for din del at bhg vil hjelpe. Min responderer godt på strikte rutiner, forutsigbarhet, stimulering i bhg og være rundt andre barn. 

Er mye mer tilfredsstilt på ettermiddagene og finner mer ro. 

Denne siste uka i ferie før SFO(skolestarter) har vært et fucking MARERITT 😱 Selv om vi er aktiv, er ute osv så er han DRITTLEI av ferie. Han er en fucking OMEN til tider. Frustrert og tester grenser på et helt nytt nivå.

Sånn har han vært hvert år siste ferieuke. Roer seg med en gang han er tilbake i faste rutiner. 

Han savner de daglige rutinene så jeg vet at tidlig SFO og skolestart vil hjelpe på rastløsheten.

Håper din opplever det samme🌟

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det hwlt likt som dere. En jente som aldri sov. Mye endret seg da hun begynte i barnehagen, da ble hun sliten og sov godt i sovetiden i barnehagen. Hun slet fortsatt litt på kvelden. Men ikke på langt nær så lenge som før det. Men vi måtte holde på rutiner. 
Hjem fra bhg, mat, kos, litt kvelds, bad og sove. Var litt tøffe år. Men vips var det over. Da hun ble litt større likte hun å ligge i sengen og høre litt lydbok før hun sovnet. Nå er hun større, og hun sovner til regnbyge lyder fra Spotify. Så nå har vi endelig kvelder hvor vi ikke må være med henne i timesvis. Hold ut det går over❤️

Anonymkode: ce8c0...a6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

TS

Jeg mener vi har forsøkt alt når det kommer til rutiner, tidlig, sent og fleksibelt og har kommet frem til en rutine som fungerer godt. Barnet mister piffen på slaget 16, starter å gni seg i øynene og gjespe kl 1630-1700. Fra kl 18 roer vi helt ned og driver med bare rolige ting. Så er det bad og kveldsmat kl 1830. og i seng kl 1930. Da sovner barnet mellom 21 og 22. Men i går da jeg skrev HI var klokka 01 og barnet hadde enda ikke sovnet. Da hadde vi ligget i senga i 5 timer. og slik er det HVER DAG!

Det hjelper med bad eller om det har vært mye aktivitet i løpet av dagen så sover barnet bedre. Men selv om barnet er så trøtt at øynene ruller tilbake i hodet så kjemper det i mot. 

Vi sover med barnet som lilleskje nesten hele natta, det fungerer best. Da er kosen og tryggheten der hele tiden. Barnet sover ikke i bil eller i vogn. Barnet har enda ikke startet i barnehage, vi håper det vil bli bedre da.

Vi har undersøkt reflux hos lege uten at det ble funnet noe, barnet er også helt manisk etter pupp hele tiden som fikk oss til å mistenke reflux. 

Vi får undersøke melkeallergi, vi spiser veldig lite meieriprodukter i dette huset så barnet har ikke vært eksponert noe særlig for kumelk, ost eller lignende. 

Det er godt for meg å få luftet meg litt i denne tråden. Vi er så lei, dette tar opp så mye av tiden og livet vårt. Det går utover absolutt alt annet-

Hvis han gjesper 16.30 hadde det vært for sent å vente med leggetid til 19.30 for oss. Da måtte vi lagt 16.30/17 til en dupp, og heller forskjøvet leggetid til 21 f.eks. Ellers ville hun vært overtrøtt og umulig å legge. 

mtp melk/soya så er det i utrolig mange produkter. F.eks leverpostei, fiskekaker, is (også de fleste saftis), pesto, noen brød, kjøttboller, kjeks, tomatsuppe osv (kom ikke på mer, for vi har ikke sånt i hus 😆). Hvis dere vil prøve ut må du lese på alt du gir han av mat. Soyalecitin brukes som fortykningsmiddel i nesten alt føles det som. Vi spiser stort sett råvarebasert for å unngå melk/soya. 

men vi bruker havremelk eller mandelmelk som erstatning og lager stort sett det meste. Det finnes også fløte og rømme erstatning og vegansk ost. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...