AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #1 Skrevet 29. juli 2021 Hvordan kommer dere fram til rette løsningen? Føler ikke det er noen fasit.. Vi har begge barn fra før. Han skal flytte inn i mitt hus men beholde leiligheten sin. Så da tenker han at han deler strøm, Internett og tv med meg også betaler vi hvert vårt huslån. Han betaler for sin leilighet og jeg for huset vi skal bo i. Er dette ei grei løsning? Anonymkode: 250ec...16c
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #2 Skrevet 29. juli 2021 Han burde betale litt i husleie til deg. Ikke mye, men litt. Skal han leie ut sin leilighet eller skal den stå tom?? Anonymkode: ade81...4c0
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #3 Skrevet 29. juli 2021 Dere deler løpende kostnader, og så betaler han leie til deg tilsvarende redusert markedsleie for halve din bolig. Om han vil leie ut din, kan han putte de pengene i lommen sin. Anonymkode: cef89...79c 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #4 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han burde betale litt i husleie til deg. Ikke mye, men litt. Skal han leie ut sin leilighet eller skal den stå tom?? Anonymkode: ade81...4c0 Han eier den sammen med et familiemedlem så han kan ikke leie den ut. Anonymkode: 250ec...16c
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #5 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dere deler løpende kostnader, og så betaler han leie til deg tilsvarende redusert markedsleie for halve din bolig. Om han vil leie ut din, kan han putte de pengene i lommen sin. Anonymkode: cef89...79c Men det er der det blir ubehagelig! Jeg mener også at han bør betale litt hos meg men han mener tydeligvis at det blir rettferdig med hver sitt lån Anonymkode: 250ec...16c
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #6 Skrevet 29. juli 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men det er der det blir ubehagelig! Jeg mener også at han bør betale litt hos meg men han mener tydeligvis at det blir rettferdig med hver sitt lån Anonymkode: 250ec...16c Hvorfor? Det ville vært naturlig om han ikke Eide. Hvorfor skal du betale for at han har en kreativ løsning med ett familiemedlem? Anonymkode: cef89...79c 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #7 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor? Det ville vært naturlig om han ikke Eide. Hvorfor skal du betale for at han har en kreativ løsning med ett familiemedlem? Anonymkode: cef89...79c Sant nok 😏 men er en fryktelig uromantisk sak å ta opp Anonymkode: 250ec...16c
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #8 Skrevet 29. juli 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Sant nok 😏 men er en fryktelig uromantisk sak å ta opp Anonymkode: 250ec...16c Du må kjenne på hva du kan leve med over tid også, uten at det plager deg. Hans forslag er i mine ører svært urimelig i noe fall. Han sier han vil bo gratis hos deg. Som kommer han og hans familiemedlem til gode, og ikke deg. Som er et dårlig utgangspunkt for deg både økonomisk og hvordan han prioriterer. Anonymkode: cef89...79c 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #9 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sant nok 😏 men er en fryktelig uromantisk sak å ta opp Anonymkode: 250ec...16c Når ble økonomi romantisk? Altså, her må dere tenke med hodet. Hvis han skal bo hos deg, så blir det jo økte utgifter, strøm, vann etc. Banne bein på at matutgiftene dine (ikke hans!) også kommer til å øke betraktelig for ‘det er mest praktisk at du gjør handlingen’ 🙄 Anonymkode: 6960d...354 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #10 Skrevet 29. juli 2021 Skjønner du syns det er urolantisk å snakke om økonomi, meeen…. Alternativet er defintivt mer uromantisk: nemlig å krangle om økonomi, være uenige i løsningen, føye seg, oppleve urettferdighet osv i forholdet. DET er uromantisk det. ta samtalen. Skal forholdet vare må dere kunne snakke om så elementære ting som parforholdets økonomiske løsninger. Uten den grunnpilaren går det raskt over stokk og stein. Det er en investering å lære seg. Snakke om penger!!! Anonymkode: ade81...4c0 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #11 Skrevet 29. juli 2021 Så han bodde med et familiemedlem og skal nå la den bo der videre uten at den betaler mer for seg? Det ryddigste her hadde vært om dere begge hadde solgt og kjøpt sammen. Jeg ser hans synspunkt, han vil jo ikke tjene noe på å flytte sammen med deg, økonomisk. Men han har leilighet, du har hus? Han får dermed større hus? Egne rom til barna? Hage? Hvilke andre kvaliteter har ditt hus som hans leilighet ikke har? Når noen flytter sammen er det jo meningen at dere sammen skal spare på det, for ditt vedkommende blir det mer slitasje på huset eks, med han og hans barn boende. Men, er han handy og vil stille opp med å gjøre ting i huset ditt som trengs? Kan han på den måten "betale" for seg litt? Har han ikke bidratt hittil hos deg, blir han ikke handy over natten, selv om han kan si det. Personlig så mener jeg at han bør betale for seg, men kanskje dere kan komme fram til en løsning som funker bedre for dere en penger? Men hvordan er økonomien hans når han har kjøpt sammen med et familiemedlem? Er han rotete økonomisk? Orker du det? Anonymkode: 34a5c...389 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #12 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Så han bodde med et familiemedlem og skal nå la den bo der videre uten at den betaler mer for seg? Det ryddigste her hadde vært om dere begge hadde solgt og kjøpt sammen. Jeg ser hans synspunkt, han vil jo ikke tjene noe på å flytte sammen med deg, økonomisk. Men han har leilighet, du har hus? Han får dermed større hus? Egne rom til barna? Hage? Hvilke andre kvaliteter har ditt hus som hans leilighet ikke har? Når noen flytter sammen er det jo meningen at dere sammen skal spare på det, for ditt vedkommende blir det mer slitasje på huset eks, med han og hans barn boende. Men, er han handy og vil stille opp med å gjøre ting i huset ditt som trengs? Kan han på den måten "betale" for seg litt? Har han ikke bidratt hittil hos deg, blir han ikke handy over natten, selv om han kan si det. Personlig så mener jeg at han bør betale for seg, men kanskje dere kan komme fram til en løsning som funker bedre for dere en penger? Men hvordan er økonomien hans når han har kjøpt sammen med et familiemedlem? Er han rotete økonomisk? Orker du det? Anonymkode: 34a5c...389 De eier den sammen og betaler halvparten hver. Men er jo irriterende at han skal ha en leilighet som han ikke kan leie ut.. Jeg tror ikke økonomien er rotete men han er i et lavtlønnet yrke så derfor var det praktisk å kjøpe sammen med noen for å betale på sitt eget istedet for å leie. Han er ikke spesielt handy men han er interessert så han får jo til det han vil egentlig. Hans leilighet er i en by, mens mitt hus er på landet så prismessig tror jeg ikke det er store forskjellen Anonymkode: 250ec...16c
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #13 Skrevet 30. juli 2021 En ekstra person i huset ditt fører til mer slitasje, så jeg mener han bør betale litt leie til deg med tanke på det. Anonymkode: d1733...bd8
nomore82 Skrevet 30. juli 2021 #14 Skrevet 30. juli 2021 Har dere tenkt å ha separat økonomi, felles økonomi eller en mellomting?
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #15 Skrevet 30. juli 2021 Syns han bør betale en symbolsk sum til deg i mnd pga slitasje. En tusenlapp eller to? Kommer an på hva dere tenker i fremtiden og. Skal dere alltid bo slik, eller vil dere på sikt selge og kjøpe felles? Da hadde jeg holdt hans "leieutgifter" lave så dere begge kan spare opp mer i EK. Anonymkode: 62c58...d97
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #16 Skrevet 30. juli 2021 Han skal ikke betale noe som helst til deg! Anonymkode: 33857...a35 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #17 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Syns han bør betale en symbolsk sum til deg i mnd pga slitasje. En tusenlapp eller to? Kommer an på hva dere tenker i fremtiden og. Skal dere alltid bo slik, eller vil dere på sikt selge og kjøpe felles? Da hadde jeg holdt hans "leieutgifter" lave så dere begge kan spare opp mer i EK. Anonymkode: 62c58...d97 Tanken er at han skal selge etterhvert og vi skal bo i mitt hus, men ikke enda. Anonymkode: 250ec...16c
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #18 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): De eier den sammen og betaler halvparten hver. Men er jo irriterende at han skal ha en leilighet som han ikke kan leie ut.. Jeg tror ikke økonomien er rotete men han er i et lavtlønnet yrke så derfor var det praktisk å kjøpe sammen med noen for å betale på sitt eget istedet for å leie. Han er ikke spesielt handy men han er interessert så han får jo til det han vil egentlig. Hans leilighet er i en by, mens mitt hus er på landet så prismessig tror jeg ikke det er store forskjellen Anonymkode: 250ec...16c I og med at dere allerede har helt forskjellige meninger om hvordan det skal gjøre, bør dere vente til dere faktisk har kommet til en enighet som dere begge kan leve med. Ikke gå i fella og tro at 'det ordner seg etterhvert'. Det er nå du setter standarden. Anonymkode: 6960d...354 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #19 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Han skal ikke betale noe som helst til deg! Anonymkode: 33857...a35 Du må nesten begrunne uttalelsen din hvis du skal være så bastant… Hvorfor mener du at han ikke skal betale noe som helst? Anonymkode: ade81...4c0 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #20 Skrevet 30. juli 2021 Selv om han eier med et familiemedlem, kan han vel leie ut sitt soverom i den leiligheten. Dere deler den leiesummen i to (etter skatt), og tar en halvdel hver. Da tjener dere begge litt på samboerskapet. Anonymkode: 82cf4...4d9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå