Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har termin om noen få uker, og har en partner. Men han er syk og blir bare sykere, så jeg prøver å tenke at dette må jeg klare alene. Det fins mange alenemødre med baby, hva er dine beste tips til å overleve spedbarnsperioden?

Anonymkode: 2a827...0d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det beste du kan gjøre er å innfinne deg med at du kommer til å bli alene fra starten av. Tror det er mye verre for de som feks opplever samlivsbrudd etter noen måneder og er vant til å være to om alt.

Jeg var selv alene fra starten av, og visste lenge før fødsel at sånn nom det til å bli. Dette var egentlig uproblematisk. Jeg hadde dog god hjelp av familie, og jeg ammet ikke, så de kunne passe hvis jeg trengte å sove feks. 

Husk å sov når babyen sover, husarbeidet kan vente. Lag rutiner for deg selv, gjør klart så mye du kan på forhånd. Dra på besøk til venner og familie, de vil ofte holde og dulle med babyen, da får du litt fri. 

Lykke til, dette går fint! 

Anonymkode: 8718e...3bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Godta situasjonen og gjør det beste ut av det. Ikke tenk på hva som burde vært annerledes, men finn rutiner som fungerer for deg i hverdagen. Prioriter søvn over alt (utenom mat og drikke). Har du et klart hode blir urolige kvelder lettere å stå i. Kjøp bæresele/sjal, vippestol og lignende for å plassere baby et sted for å få frie armer. Gå en bære/trilletur hver dag for å få frisk luft. Ha nok mat i kjøleskapet/frysen. Spør om hjelp og ta imot hjelp som tilbys. 

Ønsker deg alt godt. 

Anonymkode: e0cc1...179

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du plass til badebalje i dusjen? Jeg kjøpte en billig en av liten str og hadde den i dusjen. En som sto på bein. Da kunne jeg dusje og bade barnet samtidig, ellers hadde jeg neppe fått en dusj de første mnd..
Sove når barnet sover, som andre sier. Ikke tro du kan klare å ha ett helt ryddig hjem, rydd det viktigste.
Tørketrommel er genialt. Jeg hev alt fra vaskemaskin til tørketrommel. Orket ikke sjekke hva som tålte det eller ikke. Eneste jeg ikke tromlet var ull.
Ikke ha for store krav til deg selv om hjemmelaget mat osv. Orker du å lage mye mat? vel fint, orker du ikke, det går bra det også. Jeg hadde både fjordland og pizza i frysen til dager jeg ikke orket å lage noe til meg selv.

Lykke til ❤️ 

Anonymkode: f722b...c23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når barnet sover har du fri. Husarbeidet gjøres sammen med våkent barn.

Anonymkode: 9a72b...59c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta en dag om gangen. Rot er greit. Ligg alltid litt foran for ‘forsinkelser’ kommer garantert. 
Sov når babyen sover. Ta det med ro. 

Når du lager mat, lag nok til rester som kan varmes opp på ett to tre. 

Hør på babyens språk. Den forteller om babyen er trøtt, sulten, ubehagelig. Google it 

Kom dere ut en gang om dagen så lenge der ikke er sykdom. 
Du kan dusje med babyen liggende på noe myk på baderomsgulvet. 
Jeg tok stellet på gulvet for å slippe ‘stresset’ med at babyen kunne falle. På sikt førte det til at jenta l seg selv på stellematta når bleien skulle byttes 😹

Kjenn og stol på instinktene. Ta i mot hjelp hvis det tilbys 😊

Anonymkode: 97dcf...006

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode tips :)

får bare tenke at dette kommer til å gå bra. Har heldigvis flere sett med besteforeldre i byen, jeg må bare øve meg litt på å be om hjelp (svigermor kommer for å hjelpe med husarbeid nå før babyen kommer, men det satt langt inne å be om hjelp!)

ts

Anonymkode: 2a827...0d7

AnonymBruker
Skrevet

Sov eller slapp av når babyen gjør det. Husarbeid gjorde jeg med babyen i mei tai. Og dusja med babyen først i kurv på badet, så vippestol. Og det er ikke farlig om det er litt rotete. 

Jeg har vært helt alene med mine 2, siden minste var baby. Nå er eldste voksen, andre tenåring, og jeg ser de ikke så mye lenger, og nå savner jeg tiden da de var små. Og synes virkelig ikke det er lenge siden de var små. Så tiden går fort, og ting blir lettere og bedre.

Anonymkode: e311d...8e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...