Gå til innhold

Ble "ghostet" av kjæresten etter å ha utbetalt ham lån

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Reagerte på hans bruk av mine ting, blant annet utnyttet han meg i forhold til bruk av min kolonihage, nektet barnet mitt å låne den, ( har skrevet innlegg om dette før, finner det bare ikke?). Jeg konfronterte mannen med dette og uten et ord, han stakk. Han skylder meg forøvrig penger. Han kommer ikke til å få råd til å betjene det lånet jeg har gitt ham og jeg kommer til å forfølge denne mannen helt til han har tilbakeført hver en krone. Noen som kjenner til liknende og sjansen for å få tilbakebetalt? 

Det er skriftlig avtalt at han skal stille sin bolig som sikkerhet. Håper kåken hans ryker nå altså. Føler ingen sympati.

Anonymkode: 1c23d...4f3

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er skriftlig avtalt at han skal stille sin bolig som sikkerhet. Håper kåken hans ryker nå altså. Føler ingen sympati.

er dette blitt tinglyst, da? 

Anonymkode: bf773...78f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

er dette blitt tinglyst, da? 

Anonymkode: bf773...78f

Nei, han dumpet meg før det kom så langt......Men det var avtalt at det skulle tinglyses.

AnonymBruker
Skrevet

Husker den tråden ja! Hvor mye lånte du han?

Anonymkode: 660ae...efb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Husker den tråden ja! Hvor mye lånte du han?

Anonymkode: 660ae...efb

Jeg lånte ham kr.300 000,-

Gjest Smeltemann
Skrevet

Tror kanskje du kommer til å slite med å få tilbake dine penger,om han da ikke har et snev av samvittighet. 

AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg så den andre tråden din, TS, og jeg tror nok også dessverre du kan se langt etter de pengene. Fryktelig dyr lærepenge det der. Huff.

Anonymkode: dbc54...dec

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (1 time siden):

Tror kanskje du kommer til å slite med å få tilbake dine penger,om han da ikke har et snev av samvittighet. 

Hvorfor? Det er helt tydelig at dette er et lån, jeg må nok tvangsinndrive kravet, men om jeg gjør, han stiller vel svakt?

TS

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Husker jeg så den andre tråden din, TS, og jeg tror nok også dessverre du kan se langt etter de pengene. Fryktelig dyr lærepenge det der. Huff.

Anonymkode: dbc54...dec

Hvorfor tror du ikke jeg får pengene tilbake?

TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har du tenkt å kreve inn pengene? Min eks har stor gjeld til meg, bidragsgjeld som innkreves av SI, det tar jo evigheter å få noe som helst. Det er jo også den gjelden som er høyest prioritert.

Spørsmålet mitt er vel egentlig, hvordan krever man inn privat gjeld og hvem gjør det for deg?

Anonymkode: 2eaac...5e1

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Privat låneavtale

En privat låneavtale, eller et gjeldsbrev som det også blir kalt, regnes som et bevis på at den andre parten skylder deg penger. Det bør inneholde:

• Informasjon om hvem som låner penger
  • Hvor mye som er lånt bort
  • Hvilke tidspunkt pengene skal tilbakebetales
  • Hvilken rente som skal belastes
  • Og en setning som gjør det enklere å drive inn pengene hvis du ikke får de frivillig

Blir gjelden eller et enkelt avdrag ikke betalt i rett tid, er hele gjeldsbeløpet straks forfalt til betaling og kan inndrives uten søksmål etter reglene i Tvangsfullbyrdelsesloven. Dreier det seg om et større beløp anbefales det å sette i gang med en nedbetalingsavtale så fort som mulig. Få den som skylder deg penger til å legge inn et månedlig trekk til kontoen din.

Det er viktig at du ikke lar det gå for lang tid, for et pengekrav lever ikke evig. Den ordinære foreldelsesfristen for pengekrav, er tre år. Men, dersom du har sikret kravet gjennom et gjeldsbrev, foreldes det først ti år etter at gjeldsbrevet ble skrevet under.

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/to-ting-du-ikke-gjor-mot-kompiser

Anonymkode: 0ba14...ae7

• Liker 18
Skrevet (endret)

Nå vet jeg jo ikke hva han har brukt pengene han lånte av deg til (dekke annen gjeld, leve i sus og dus, fyll inn det som passer), men det er mulig at det simpelthen ikke er noen penger å inndrive hos ham, eller at du stiller langt bak i køen av folk han skylder penger til.

Endret av Sock puppet
  • Liker 6
Gjest loveli
Skrevet

Shit, jeg synes så synd på deg!

Jeg husker den andre tråden din og folk var jo helt sikre å at han utnyttet deg. Du var nok litt mer blind for hva som skjedde. Da.

Nå. Jeg håper virkelig du får pengene dine tilbake, men denne mannen virker som en født snylter og bedrager så jeg vet ikke om det vil skje.

Ønsker deg uansett masse lykke til!!!

AnonymBruker
Skrevet

Lov om tvangsfullbyrdelse (tvangsfullbyrdelsesloven)

Annen del. Tvangsfullbyrdelse

Kapittel 7. Utlegg

I. Begjæring om utlegg

§ 7-1.Innledning

Den som har et pengekrav mot en annen kan begjære utlegg for kravet når det foreligger tvangskraftig tvangsgrunnlag.

Utlegg kan tas i ethvert formuesgode som tilhører saksøkte og som det etter dekningsloven kapittel 2 kan tas beslag i. Utlegg tas ved at det stiftes panterett for kravet (utleggspant). I lønnskrav og andre pengekrav som nevnt i dekningsloven § 2-7 tas utlegg ved pålegg om trekk (utleggstrekk).

Les mer her:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-06-26-86/KAPITTEL_2-4#KAPITTEL_2-4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Privat låneavtale

En privat låneavtale, eller et gjeldsbrev som det også blir kalt, regnes som et bevis på at den andre parten skylder deg penger. Det bør inneholde:

• Informasjon om hvem som låner penger
  • Hvor mye som er lånt bort
  • Hvilke tidspunkt pengene skal tilbakebetales
  • Hvilken rente som skal belastes
  • Og en setning som gjør det enklere å drive inn pengene hvis du ikke får de frivillig

Blir gjelden eller et enkelt avdrag ikke betalt i rett tid, er hele gjeldsbeløpet straks forfalt til betaling og kan inndrives uten søksmål etter reglene i Tvangsfullbyrdelsesloven. Dreier det seg om et større beløp anbefales det å sette i gang med en nedbetalingsavtale så fort som mulig. Få den som skylder deg penger til å legge inn et månedlig trekk til kontoen din.

Det er viktig at du ikke lar det gå for lang tid, for et pengekrav lever ikke evig. Den ordinære foreldelsesfristen for pengekrav, er tre år. Men, dersom du har sikret kravet gjennom et gjeldsbrev, foreldes det først ti år etter at gjeldsbrevet ble skrevet under.

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/to-ting-du-ikke-gjor-mot-kompiser

Takk,

Alt her er avtalt unntatt renten han skal betale. Det er kun uker vi prater om, han mottok dette lånet for få uker siden og det er allerede sendt inn krav, via advokat.

TS.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Reagerte på hans bruk av mine ting, blant annet utnyttet han meg i forhold til bruk av min kolonihage, nektet barnet mitt å låne den, ( har skrevet innlegg om dette før, finner det bare ikke?).

Var ikke verre enn å søke på "kolonihage".

Anonymkode: 9f251...3dd

Skrevet

Er dette penger du hadde selv som du lånte han, eller tok du opp ett lån i ditt navn og lånte han pengene?

Har dere en skriftlig avtale/gjeldsbrev?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk,

Alt her er avtalt unntatt renten han skal betale. Det er kun uker vi prater om, han mottok dette lånet for få uker siden og det er allerede sendt inn krav, via advokat.

TS.

Det er bra at du har advokat. Jeg har tro på at du vil få tilbake pengene dine ♥️

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
loveli skrev (1 minutt siden):

Shit, jeg synes så synd på deg!

Jeg husker den andre tråden din og folk var jo helt sikre å at han utnyttet deg. Du var nok litt mer blind for hva som skjedde. Da.

Nå. Jeg håper virkelig du får pengene dine tilbake, men denne mannen virker som en født snylter og bedrager så jeg vet ikke om det vil skje.

Ønsker deg uansett masse lykke til!!!

💕 Takk. Ja, alle hadde rett, skaden var allerede skjedd, så jeg måtte redde stumpene.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...