Gå til innhold

Vaksine og angst

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet
Lunarstone skrev (19 timer siden):

Takk. 

Jeg har ikke direkte sprøyteskrekk, i det minste trodde jeg ikke det. Men har jo en del av de samme symptomene. Jeg er ikke redd for selve stikket, men å få sprøytet greiene inn i kroppen. Men jeg er truende til å bli dårlig / besvime der og da også. 

Og tanken på å skulle sitte der med mange andre, gjør det enda verre. 

Så tenker jeg på ukene i etterkant, hvordan angstnivået kommer til å være mens jeg "venter" på bivirkninger. 

Si fra før du får vaksinen at du har helseangst eller at du ikke tåler sprøyter. Kjenner en som gjorde det og fikk enerom og omsorg, fikk lov å legge seg ned, osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Føler med deg, ts ❤️ Jeg har også angst (sterk sosial angst) og sprøyteskrekk. Tok første dose forrige torsdag og grudde meg ekstremt. Klarte ikke sove natta før en gang. Det jeg var mest redd for var å bli kvalm og måtte spy, så hadde med meg en cola i veska i tilfeller jeg skulle bli kvalm, noe jeg ikke ble. I tillegg er jeg veldig usikker på meg selv, så var redd for å gå feil eller drite meg ut på en eller annen måte. Først sa jeg navnet mitt i en skranke før jeg ble sendt til avlukket jeg skulle til. Damen i skranken spurte om jeg hadde spist frokost, noe jeg ikke hadde og så fikk jeg et glass saft. Sykepleieren spurte om jeg grudde meg, jeg var sikkert likblek i ansiktet og så sikkert veldig redd ut. Jeg sa ja, at jeg hadde sprøyteskrekk, men nevnte ikke angsten. Jeg spant meg veldig da sprøyta ble satt, så kjente det litt, men ikke verre enn et myggestikk. Hadde sikkert ikke kjent noe om jeg hadde greit å slappe av. Blodprøver er MYE verre. Etterpå ble jeg sendt ut på venterommet der man skal sitte i 20 minutter. Var det jeg grudde meg aller mest til, å sitte der sammen med mange andre, med god avstand, selvfølgelig, men likevel. Heldigvis gikk det greit. Etterpå var jeg øm i armen i 3 dager. Gjorde vondt å løfte den, men kjente ingenting når jeg hadde den ned. Klarte heller ikke sove på venstre side første natten, noe som var litt utfordrende siden jeg alltid ligger på venstre side. Så våknet noen ganger av at armen verket siden jeg hadde lagt meg over på venstre side i søvne. Men neste natt gikk det fint å ligge på venstre side.

Jeg har moderat ME, så var livredd for at utmattelsen skulle forverres og er fortsatt det, spesielt etter dose 2. I tillegg har jeg lave blodplater. Jeg var enda mer utmattet enn vanlig de første 5 dagene, men nå er det tilbake på normalen igjen, heldigvis, for normalen er ille nok som det er.

Det kommer til å gå bra, ts ❤️ 

Endret av jukkapalme
  • Liker 2
Skrevet
jukkapalme skrev (27 minutter siden):

Føler med deg, ts ❤️ Jeg har også angst (sterk sosial angst) og sprøyteskrekk. Tok første dose forrige torsdag og grudde meg ekstremt. Klarte ikke sove natta før en gang. Det jeg var mest redd for var å bli kvalm og måtte spy, så hadde med meg en cola i veska i tilfeller jeg skulle bli kvalm, noe jeg ikke ble. I tillegg er jeg veldig usikker på meg selv, så var redd for å gå feil eller drite meg ut på en eller annen måte. Først sa jeg navnet mitt i en skranke før jeg ble sendt til avlukket jeg skulle til. Damen i skranken spurte om jeg hadde spist frokost, noe jeg ikke hadde og så fikk jeg et glass saft. Sykepleieren spurte om jeg grudde meg, jeg var sikkert likblek i ansiktet og så sikkert veldig redd ut. Jeg sa ja, at jeg hadde sprøyteskrekk, men nevnte ikke angsten. Jeg spant meg veldig da sprøyta ble satt, så kjente det litt, men ikke verre enn et myggestikk. Hadde sikkert ikke kjent noe om jeg hadde greit å slappe av. Blodprøver er MYE verre. Etterpå ble jeg sendt ut på venterommet der man skal sitte i 20 minutter. Var det jeg grudde meg aller mest til, å sitte der sammen med mange andre, med god avstand, selvfølgelig, men likevel. Heldigvis gikk det greit. Etterpå var jeg øm i armen i 3 dager. Gjorde vondt å løfte den, men kjente ingenting når jeg hadde den ned. Klarte heller ikke sove på venstre side første natten, noe som var litt utfordrende siden jeg alltid ligger på venstre side. Så våknet noen ganger av at armen verket siden jeg hadde lagt meg over på venstre side i søvne. Men neste natt gikk det fint å ligge på venstre side.

Jeg har moderat ME, så var livredd for at utmattelsen skulle forverres og er fortsatt det, spesielt etter dose 2. I tillegg har jeg lave blodplater. Jeg var enda mer utmattet enn vanlig de første 5 dagene, men nå er det tilbake på normalen igjen, heldigvis, for normalen er ille nok som det er.

Det kommer til å gå bra, ts ❤️ 

Tusen takk for at du deler ❤️

Jeg tror jeg må snakke med de som driver med vaksineringen på forhånd, slik at det kanskje kan tilrettelegges så jeg i det hele tatt klarer dette. En ting mindre å stresse over, kanskje. 

• Liker 2
Skrevet
kapteinsupertruse skrev (2 timer siden):

Jeg møtte ikke opp. Jeg klarte det ikke. 

Jeg føler med deg. 

• Liker 5
Skrevet
kapteinsupertruse skrev (4 timer siden):

Jeg møtte ikke opp. Jeg klarte det ikke. 

Ring og avtal med kommunen. De tilbyr deg å sette vaksinen på ett roligere sted. 

Har selv helseangst og fikk første dose onsdag. Det gikk helt fint annet enn litt stiv arm en dag. Deilig å vite at jeg ikke vil dø av korona eller havne på sykehus om jeg får det om en ukes tid.

• Liker 2
Skrevet
T-Rex skrev (5 timer siden):

De som har fått alvorlige bivirkninger og ikke kunne reddes, ble vaksinert med Astra/Zeneca. Denne vaksinen brukes ikke i Norge lenger. De som har fått alvorlige bivirkninger av Pfizer eller Moderna, har blitt helt bra igjen etter et sykehusopphold.

Jeg tar et lite forbehold om at jeg ikke har fått med meg absolutt alt her, men tror det jeg skriver er riktig.

Det stemmer ikke

• Liker 2
Gjest laPistola
Skrevet
Lunarstone skrev (På 29.7.2021 den 22.20):

Takk. 

Jeg har ikke direkte sprøyteskrekk, i det minste trodde jeg ikke det. Men har jo en del av de samme symptomene. Jeg er ikke redd for selve stikket, men å få sprøytet greiene inn i kroppen. Men jeg er truende til å bli dårlig / besvime der og da også. 

Og tanken på å skulle sitte der med mange andre, gjør det enda verre. 

Så tenker jeg på ukene i etterkant, hvordan angstnivået kommer til å være mens jeg "venter" på bivirkninger. 

Jeg lurer på om det vil bli sånn som med sprøyter og blodprøver ellers .. at du kan få sykepleier hjem? Du er jo absolutt ikke alene , og uten at jeg har hørt noe om det så må det jo være mulig etter « massevaksinasjon» . Har du snakket med fastlegen om dette? 

Skrevet

Jeg har ekstrem fobi mot vaksiner men tok den likevel. Det hjalp meg å gå for en spontan drop in time, slik jeg ikke hadde tid til å grue meg. Satt å skapte meg på stolen når de skulle sette vaksinen men sykepleierne var veldig snille og kom med masse skryt og trøstende ord. Selve stikket var overhodet ikke vondt i det hele tatt, og over på et halvt sekund, så ble veldig positivt overrasket! 

Etter 10 minutter i venterommet holdt jeg på å besvime og ble hentet å tatt med til en bås bak i lokalet, hvor de passet på meg, jeg fikk vann og fikk ligge ned. Har en historie med dette fra før, så jeg så det egentlig komme. De målte blodtrykk og sånt og det gikk fort over. Sykepleieren var flink og fortalte meg alt som skjedde underveis, og sa at det var en psykisk reaksjon pga redsel. Er så glad jeg har fått tatt den nå! Og de som jobbet der var ekstremt profesjonelle og gjorde alt veldig mye bedre for meg. 

Kan som sagt sterkt anbefale en drop in time så du slipper våkennetter i forkant.😊

• Liker 5
Skrevet

Hei igjen. 

Jeg skulle ta vaksine i går, men jeg klarte ikke. Jeg møtte opp og greier. Det kjennes ut som en massiv, massiv fobi, alt bare stritter i mot og jeg får lyst til å kaste opp. 

Har allerede fått ny time om et par uker. Setter pris på "man up" - peptalk, men med snill tone helst 😛

• Liker 2
Skrevet

Du var kjempeflink. Tenk du kom deg så langt. Neste gang går det bra. 

Jeg lover alle der har nok med seg selv. Ingen tenker noe over andre. 

Kanskje ta med musikk på øret slik du lettere stenger ute. 

Jeg synes du er veldig ansvarlig og det er flott du har ny time. Du klarer det helt sikkert.

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår deg. Jeg avbestilte to ganger, og tredje gang var jeg klar til å snu og gå hjem hele veien frem til vaksinestasjonen. For meg var "no turning point" registreringen før jeg gikk inn i selve salen hvor vi alle satt og ventet.

Det var litt surrealistisk å sitte der, sammen med sikkert bortimot hundre andre og vente på et stikk. Jeg er for så vidt lettet over å ha tatt den, og ser frem til dose 2 for å være ferdig med det. Jeg tror det vil bli godt for deg å få det overstått, og håper du klarer det neste gang. Det verste er å gå og lure på "skal - skal ikke", "kommer jeg til å få en negativ reaksjon - eller ikke".

Og et godt tips - ikke les i dette forumet dagene før. Da får du bare for mye tankespinn.

• Liker 2
Gjest Linny111
Skrevet

Dette klarer du, TS! Jeg er skikkelig glad i vaksiner, har tatt og betalt for flere ekstra vaksiner enn det man trenger og fully opp med barnevaksinene som voksen. I utgangspunktet har jeg ingen frykt for koronavaksinen i det hele tatt, og i køen gledet jeg meg bare til å småprate med sykepleieren og hvor glad jeg er i vaksiner. Jeg var også helt klar til å ta AstraZenica til det ble bestemt i siste liten her i Storbritannia at alle under 40 får Pfizer.

Men jeg har også hatt et par søvnløse timer etter alt for mye skremselspropaganda på Facebook og KG og andre sosiale medier. Angsten har bygget seg opp og jeg har kjent en vond følelse i brystet som har bygget seg opp, og jeg har hatt perioder der jeg var livredd.

Men det gikk fint. Jeg er nå fullvaksinert. Samboeren min har vært fullvaksinert med AstraZenica i fire måneder nå. Vi fikk absolutt ingen bivirkninger. Men jeg kjenner nå flere uvaksinerte som er skikkelig syke. Selvsagt er det tettere på oss her i en britisk storby enn et lite sted i Norge, men det høres ut som en fryktelig skummel sjanse å ta.

Skrevet

Takk skal dere ha:) 

Jeg må bare kjøre på og ikke tenke for mye 🙈 og holde meg unna kvinneguiden i tiden før ja, det er helt sikkert! Må bare prøve å blokkere ut alt som har med vaksine og bivirkninger og gjøre, hvis ikke spinner hodet mitt alt for mye. 

• Liker 1
Skrevet
T-Rex skrev (På 2021-7-30 den 17.22):

De som har fått alvorlige bivirkninger og ikke kunne reddes, ble vaksinert med Astra/Zeneca. Denne vaksinen brukes ikke i Norge lenger. De som har fått alvorlige bivirkninger av Pfizer eller Moderna, har blitt helt bra igjen etter et sykehusopphold.

Jeg tar et lite forbehold om at jeg ikke har fått med meg absolutt alt her, men tror det jeg skriver er riktig.

Fikk ikke med deg starten med Pfizer 😉men, det var gamle og syke som skulle dø innen kort tid allikevel 😪

• Liker 3
  • Opprett ny...