Lunarstone Skrevet 29. juli 2021 Forfatter #21 Del Skrevet 29. juli 2021 Ble voldsomt til støy her inne, er det ikke noen moderatorer som kan rydde opp? 😅 Ellers, takk for alle innspill. Det er veldig åpent og luftig her de vaksinerer, ikke noe skjerming (men muligens for de som spesifikt ber om det, skal høre) 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DildoShwaggins Skrevet 29. juli 2021 #22 Del Skrevet 29. juli 2021 Ts. Jeg skal ikke ta vaksinen, for jeg er så redd for bivirkninger at det ville ødelagt min livskvalitet. Jeg velger å tro at kroppen min takler å bli syk, i og med at jeg er ung og frisk. Jeg syns det er ekkelt at det har vært så "mange" bivirkninger i alle aldersgrupper, samtidig som at covid i utgangspunktet kun er dødelig blant eldre og syke. Selvsagt finnes det yngre mennesker som har dødd av covid, men det skjer også med vanlig influensa. Jeg er skeptisk til en helt ny vaksine, spesielt når det finnes eksperter på begge sider som er uenige. Jeg tror selvsagt ikke at staten vil ditt eller datt, å jeg forstår at covid er en reell sykdom. Samtidig så mener jeg at man i utgangspunktet ikke skal trenge å ta en vaksine når man ikke har noen underliggende sykdommer som kan gjøre at covid er potensielt farlig. Uansett hva man velger så må man velge ut fra hva som føles riktig for enn selv, å ikke hva alle andre mener du skal gjøre. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klokkereim Skrevet 29. juli 2021 #23 Del Skrevet 29. juli 2021 Callisto83 skrev (1 time siden): Du har jo i hvert fall èn fordel hvis du skulle få covid uvaksinert, det er tydeligvis ikke så mye for viruset å angripe oppe i topplokket... Og alt av helsepersonell har dødd av vaksinen så...synd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunarstone Skrevet 29. juli 2021 Forfatter #24 Del Skrevet 29. juli 2021 DildoShwaggins skrev (1 minutt siden): Ts. Jeg skal ikke ta vaksinen, for jeg er så redd for bivirkninger at det ville ødelagt min livskvalitet. Jeg velger å tro at kroppen min takler å bli syk, i og med at jeg er ung og frisk. Jeg syns det er ekkelt at det har vært så "mange" bivirkninger i alle aldersgrupper, samtidig som at covid i utgangspunktet kun er dødelig blant eldre og syke. Selvsagt finnes det yngre mennesker som har dødd av covid, men det skjer også med vanlig influensa. Jeg er skeptisk til en helt ny vaksine, spesielt når det finnes eksperter på begge sider som er uenige. Jeg tror selvsagt ikke at staten vil ditt eller datt, å jeg forstår at covid er en reell sykdom. Samtidig så mener jeg at man i utgangspunktet ikke skal trenge å ta en vaksine når man ikke har noen underliggende sykdommer som kan gjøre at covid er potensielt farlig. Uansett hva man velger så må man velge ut fra hva som føles riktig for enn selv, å ikke hva alle andre mener du skal gjøre. Takk for edruelig svar. Det er nettopp det jeg er redd for, at jeg skal bekymre meg så mye etterpå og angre. Jeg tror jeg hadde overlevd covid. Jeg er i bra form og ikke gammel. Men man vet jo aldri med dette lumske viruset, hvem som blir hardt rammet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DildoShwaggins Skrevet 29. juli 2021 #25 Del Skrevet 29. juli 2021 Lunarstone skrev (1 minutt siden): Takk for edruelig svar. Det er nettopp det jeg er redd for, at jeg skal bekymre meg så mye etterpå og angre. Jeg tror jeg hadde overlevd covid. Jeg er i bra form og ikke gammel. Men man vet jo aldri med dette lumske viruset, hvem som blir hardt rammet. Ja det blir et tveegget sverd, for begge deler kan ha fatale konsekvenser. Men da må man bare sette seg ned å veie for og imot, hva som gjør det lettest for deg i hverdagen. Jeg er ufattelig redd for blodpropp i utgangspunktet, å jeg hadde tenkt på det hver eneste dag etter en vaksine. For meg virker det tryggere å evt få corona, for da vet jeg hva som kan skje og sykehuset er beredt om jeg hadde trengt bistand. Det vet de ikke med vaksinen, å jeg vet jeg hadde kjent etter skumle bivirkninger kontinuerlig. Men det som avgjorde valget mitt var da legen sa han ikke ville gitt barnet sitt vaksinen. For hvis han er såpass skeptisk til vaksinen mtp sitt barn, så er ikke det noe jeg ønsker å utsette meg selv for heller. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 29. juli 2021 #26 Del Skrevet 29. juli 2021 Tråden er ryddet for innlegg av utestengt bruker, samt svar til dette. Anglofil (teamleder) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunarstone Skrevet 29. juli 2021 Forfatter #27 Del Skrevet 29. juli 2021 DildoShwaggins skrev (16 minutter siden): Ja det blir et tveegget sverd, for begge deler kan ha fatale konsekvenser. Men da må man bare sette seg ned å veie for og imot, hva som gjør det lettest for deg i hverdagen. Jeg er ufattelig redd for blodpropp i utgangspunktet, å jeg hadde tenkt på det hver eneste dag etter en vaksine. For meg virker det tryggere å evt få corona, for da vet jeg hva som kan skje og sykehuset er beredt om jeg hadde trengt bistand. Det vet de ikke med vaksinen, å jeg vet jeg hadde kjent etter skumle bivirkninger kontinuerlig. Men det som avgjorde valget mitt var da legen sa han ikke ville gitt barnet sitt vaksinen. For hvis han er såpass skeptisk til vaksinen mtp sitt barn, så er ikke det noe jeg ønsker å utsette meg selv for heller. Ja, det er nettopp det. Hva skal man gjøre mtp sjeldne bivirkninger, kanskje ikke anerkjent en gang og ingen foreløpig kunnskap om disse. Jeg vet jeg fokuserer for mye på hva som i verste fall KAN skje. Men igjen, så skal jeg leve hver dag med valget jeg tar. Vanskelig avveining. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sock puppet Skrevet 29. juli 2021 #28 Del Skrevet 29. juli 2021 Ser at noen sier at de helt sikkert greit kan talke å bli smittet uten å være vaksinert, og det har de kanskje helt rett i. Selv er jeg fullvaksinert, og hadde feber og smerter etter dose 2 (helt normalt, betyr at vaksinen og immunsystemet mitt gjør det de skal). Er en normalt sunn og frisk person, men med tanke på hvor ræva jeg følte meg de to dagene, så tør jeg ikke tenke på hvor aller helvetes jævlig det det ville blitt hvis jeg ble smittet av viruset uten å være vaksinert. Og det skremmer meg langt mer enn tanken på eventuelle udokumenterte bivirkninger av vaksinen. Jag angrer ikke på mitt valg, dette kan jeg leve med. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anzii Skrevet 30. juli 2021 #29 Del Skrevet 30. juli 2021 Jeg er også redd for bivirkninger, og var helt sikker på at jeg kom til å gruble meg sjuk (det gjorde jeg faktisk ikke!). Jeg grua meg ekstremt mye til prosessen på vaksinasjonskontoret også, at jeg måtte vente lenge før vaksina, og jeg så for meg at jeg skulle få fullstendig panikk på det venterommet, med munnbind og en hel haug med folk. Ikke redd for stikket, men jeg var unødig redd for omstendighetene. For det gikk altså sååå fort og smertefritt. Jeg klarte å beholde roen i de 20 minuttene etter vaksina, og følte på en ekstrem lettelse etterpå. Hos oss tilbyr vaksinasjonskontoret omvisning i forkant, sånn at du vet hva du kommer til. De tilrettelegger alt de kan for at folk skal vaksineres, så kartlegg behova dine og ring ned. Det vil garantert bli imøtekommet. Imorgen skal jeg ta drop-in på vaksine 2, fordi jeg jobber i skolen. Gruer meg litt for at jeg må vente lenge i forkant (tid til å hause meg opp), men jeg må bare puste med magen å tenke at jeg er heldig. Selve vaksinen har jeg, naivt nok vil noen tenke, ikke analysert så veldig. Den skulle jeg bare ta, og sånn var det :) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 30. juli 2021 #30 Del Skrevet 30. juli 2021 Lunarstone skrev (4 timer siden): Ja, det er nettopp det. Hva skal man gjøre mtp sjeldne bivirkninger, kanskje ikke anerkjent en gang og ingen foreløpig kunnskap om disse. Jeg vet jeg fokuserer for mye på hva som i verste fall KAN skje. Men igjen, så skal jeg leve hver dag med valget jeg tar. Vanskelig avveining. Tenker at jeg slår sammen svaret ditt her istedet for der du siterte meg:) Forstår den greia med å være redd for å være uheldig, samtidig er det så sjeldent. Jeg har også opplevd en del sjeldne og kjipe medisinske ting som gjorde at jeg ble redd i tiden før, selv om jeg ville ta vaksinen og visste at det var trygt nok. Men når jeg leser feks svaret til @Dildoschwagginsog svaret ditt her så tenker jeg at når man er så redd at det går utover livet på denne måten så kjennes det jo ikke trygt. Og jeg ville ikke tatt en vaksine hvis det gikk utover livskvaliteten min bare tanken på den. Så for meg er det forståelig at man avstår. For vi må ikke glemme at det er frivillig. Og sannsynligvis så går det jo bra å få korona og. Hvis du i det hele tatt kommer utfor det. Mine barn har vært eksponert i skole og barnehage uten å bli smittet feks. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 30. juli 2021 #31 Del Skrevet 30. juli 2021 Sock puppet skrev (6 timer siden): Ser at noen sier at de helt sikkert greit kan talke å bli smittet uten å være vaksinert, og det har de kanskje helt rett i. Selv er jeg fullvaksinert, og hadde feber og smerter etter dose 2 (helt normalt, betyr at vaksinen og immunsystemet mitt gjør det de skal). Er en normalt sunn og frisk person, men med tanke på hvor ræva jeg følte meg de to dagene, så tør jeg ikke tenke på hvor aller helvetes jævlig det det ville blitt hvis jeg ble smittet av viruset uten å være vaksinert. Og det skremmer meg langt mer enn tanken på eventuelle udokumenterte bivirkninger av vaksinen. Jag angrer ikke på mitt valg, dette kan jeg leve med. Så hvis du ikke hadde fått bivirkninger så hadde ikke vaksinen virket sånn den skal mener du? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille pille Skrevet 30. juli 2021 #32 Del Skrevet 30. juli 2021 Jeg var i dine sko for et par uker siden. Jeg har helseangst og er generelt ganske nevrotisk. Jeg har blitt behandlet for det, men det sitter godt i fremdeles. Jeg skulle egentlig ta første dose i begynnelsen av juli, men jeg måtte avbestille. Jeg klarte ikke å gjennomføre. Jeg ble helt kvalm og dårlig av tanken på vaksine og mulige bivirkninger. Samtidig som at jeg ikke har lyst på covid. Har små barn som jeg føler meg må beskytte, osv. Tok den dumme vaksina for litt over en uke siden. Det var en ekkel opplevelse og jeg trodde flere ganger at jeg skulle svime av da jeg satt og ventet. Det har vært en vanskelig uke for meg med høyt angstnivå. Jeg er også redd for blodpropp, i tillegg til å få kroniske nevrologiske skader av noe slag. Jeg angrer ikke på at jeg tok den. Jeg bekymrer meg en del nå, men når det har gått 2 mnd så tenker jeg det er usannsynlig at det plutselig dukker opp noe. Jeg prøver å roe meg ned med at over 3,5 mill nordmenn faktisk har fått en dose, og flere skal det bli. Vi sitter i båten med mange andre. De prøver også vaksinen ut på babyer og barn nå, og for meg er det en indikasjon på at dette må være ganske trygt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 30. juli 2021 #33 Del Skrevet 30. juli 2021 Lunarstone skrev (10 timer siden): Noen hjelpsomme ord? Jeg er dobbelvaksinert. Pfizer. Absolutt ingen bivirkninger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille pille Skrevet 30. juli 2021 #34 Del Skrevet 30. juli 2021 Må poengtere en ting til: Det som avgjorde at jeg tok vaksinen, var at jeg ikke kunne slå meg til ro med å ikke ta den. Da jeg avbestilte første gangen , så booket jeg ny time for sikkerhetsskyld, men jeg tenkte at «den dritten her skal jeg ikke ta». Men jeg klarte ikke roe meg med tanken på å ikke ta vaksinen. Jeg gikk hele tiden og grublet på om jeg skulle ta den likevel. Og tenk hvis jeg angrer på at jeg ikke tok den - da kan det ta lang tid før man får mulighet til og faktisk ta vaksinen. Det var et vondt tankekjør. Så selv om angstnivået har vært litt høyt siste uken så har jeg det bedre med meg selv nå. Hvis jeg ikke hadde tatt den hadde jeg fortsatt grublet og plaget meg selv. Nå har jeg tatt den. Har ikke merket noe bortsett fra å være litt øm i armen. Foreløpig. Ved minste mistanke om blodpropp ringer jeg legevakta. Ved minste mistanke om noe annet galt, bestiller jeg legetime. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunarstone Skrevet 30. juli 2021 Forfatter #35 Del Skrevet 30. juli 2021 lille pille skrev (6 timer siden): Må poengtere en ting til: Det som avgjorde at jeg tok vaksinen, var at jeg ikke kunne slå meg til ro med å ikke ta den. Da jeg avbestilte første gangen , så booket jeg ny time for sikkerhetsskyld, men jeg tenkte at «den dritten her skal jeg ikke ta». Men jeg klarte ikke roe meg med tanken på å ikke ta vaksinen. Jeg gikk hele tiden og grublet på om jeg skulle ta den likevel. Og tenk hvis jeg angrer på at jeg ikke tok den - da kan det ta lang tid før man får mulighet til og faktisk ta vaksinen. Det var et vondt tankekjør. Så selv om angstnivået har vært litt høyt siste uken så har jeg det bedre med meg selv nå. Hvis jeg ikke hadde tatt den hadde jeg fortsatt grublet og plaget meg selv. Nå har jeg tatt den. Har ikke merket noe bortsett fra å være litt øm i armen. Foreløpig. Ved minste mistanke om blodpropp ringer jeg legevakta. Ved minste mistanke om noe annet galt, bestiller jeg legetime. Samme her, jeg har allerede utsatt timen en gang, og fått ny time. Jeg klarer liksom ikke slå meg til ro og være stødig i valget om å ikke ta den. Men kan alt behandles? Slik som lave blodplater og blodpropp, er veldig vanskelig å behandle og har høy dødelighet. Får helt panikk av tanken på noe sånt. Men jeg må vel bare kjøre på om håpe det går bra?! Vet ikke. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 30. juli 2021 #36 Del Skrevet 30. juli 2021 4 minutter siden, Lunarstone said: Men kan alt behandles? Slik som lave blodplater og blodpropp, er veldig vanskelig å behandle og har høy dødelighet. Får helt panikk av tanken på noe sånt. Men jeg må vel bare kjøre på om håpe det går bra?! Vet ikke. Det var AstraZeneca det var et problem med. De oppdaget det og avsluttet bruk av AZ etter bare en måned. Pfizer har vært i bruk i 7 måneder til nå og det er satt 32 ganger så mange doser som med AZ. Moderna har vært i bruk i 6 måneder i Norge og det er satt mer enn 4 ganger så mange doser som med AZ. Ikke like mye, men på den andre siden har den bedre effekt mot Delta-varianten så du får enda bedre beskyttelse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 30. juli 2021 #37 Del Skrevet 30. juli 2021 Lunarstone skrev (1 time siden): Samme her, jeg har allerede utsatt timen en gang, og fått ny time. Jeg klarer liksom ikke slå meg til ro og være stødig i valget om å ikke ta den. Men kan alt behandles? Slik som lave blodplater og blodpropp, er veldig vanskelig å behandle og har høy dødelighet. Får helt panikk av tanken på noe sånt. Men jeg må vel bare kjøre på om håpe det går bra?! Vet ikke. Jeg avbestilte to ganger. Ikke fordi jeg er så veldig redd for vaksinen, mest skeptisk. Mente også at det burde være mulig å leve noenlunde normalt og ha håp om å ikke bli smittet. Etterhvert har de ytre forholdene endret seg her jeg bor, med økende smitte, folk er tydeligvis mye mindre opptatt av smittevern og jeg begynte å se smitte som en aktuell risiko. I tillegg kom signaler fra utlandet om økte restriksjoner for uvaksinerte, og jeg ser for meg at dette kan skje her og. Så fordi om jeg ikke føler meg helt komfortabel med det, valgte jeg vaksinen. Det ble en helhetsvurdering av hvilket to "onder" som ga meg best uttelling. Jeg tenker at det vil være godt for deg å ta et valg, men at det ene valget, det å ikke vaksinere deg og dermed risikere å bli smittet, er kanskje det mest psykisk belastende valget. Da må du bli gående i en uvisse. Du kan ikke styre om du blir smittet eller ikke. Om jeg var deg, ville jeg snakket om angsten din med helsetjenesten der du bor, og fått tilrettelagt for første dose. Så kan du se hvordan du reagerer på den, og ta avgjørelsen din om dose 2 deretter. Kan hende det går mye bedre enn du frykter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille pille Skrevet 30. juli 2021 #38 Del Skrevet 30. juli 2021 Lunarstone skrev (2 timer siden): Samme her, jeg har allerede utsatt timen en gang, og fått ny time. Jeg klarer liksom ikke slå meg til ro og være stødig i valget om å ikke ta den. Men kan alt behandles? Slik som lave blodplater og blodpropp, er veldig vanskelig å behandle og har høy dødelighet. Får helt panikk av tanken på noe sånt. Men jeg må vel bare kjøre på om håpe det går bra?! Vet ikke. Var samme med meg. Blodpropp og lave blodplater har jo ikke vist seg å være et problem med mRNA-vaksinene. Her i Norge oppdaget vi jo fort problemene knyttet til astrazeneca, men det ser ikke ut som at pfizer og moderne gir denne bivirkningen. Så vi må ikke lage oss problemer. Lave blodplater kan vise seg som blant annet hudblødninger og utmattelse. Blir du redd kan så er det vel en enkel test å gjøre hos fastlegen. Jeg sjekker meg hver dag for hudblødninger og kommer til å ta kontakt med fastlegen hvis jeg føler meg unormalt slapp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kapteinsupertruse Skrevet 30. juli 2021 #39 Del Skrevet 30. juli 2021 Jeg møtte ikke opp. Jeg klarte det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 30. juli 2021 #40 Del Skrevet 30. juli 2021 De som har fått alvorlige bivirkninger og ikke kunne reddes, ble vaksinert med Astra/Zeneca. Denne vaksinen brukes ikke i Norge lenger. De som har fått alvorlige bivirkninger av Pfizer eller Moderna, har blitt helt bra igjen etter et sykehusopphold. Jeg tar et lite forbehold om at jeg ikke har fått med meg absolutt alt her, men tror det jeg skriver er riktig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg