Gå til innhold

Vaksine og angst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg vet at jeg kanskje blir halshugget her, men jeg har behov for å "snakke" om dette. 

Jeg sliter enormt med generalisert angst, og, ironisk nok, helseangst. Jeg har vært redd for korona i 1,5 år. Nå står vaksine for tur, og det vrenger seg i hele meg av tanken på å ta den. Jeg får lyst til å gråte og blir fysisk dårlig. Jeg vet at jeg "må" ta den, jeg vil jo ikke leve slik. Men jeg er altså så redd for å være en av de få uheldige som får en eller annen stygg bivirkning som ikke kan behandles. 

Jeg vet at risikoen for å få covid blir stor til høsten. Jeg vet også at det er større risiko med covid enn vaksine. Jeg klarer å tenke rasjonelt på dette, men jeg sliter så enormt med å skulle ta vaksinen likevel. (jeg har tatt alle andre vaksiner, med influensa - lungebetennelsevaksine, boosters mm. I voksen alder. Jeg er ikke antivaxxer, jeg tror ikke at staten vil oss vondt eller at Bill Gates styrer kloden. Jeg er relativt ung (begynnelsen av 30-årene) og bor på et lite sted. 

Noen hjelpsomme ord? Noen i samme situasjon? Jeg kjenner omtrent ingen som har disse tankene i like stor grad som meg. 

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skulle ønske du hadde lagt denne på kropp og helse og ikke på koronaforum sånn at det var mulig å svare anonymt. 

• Liker 5
Skrevet
EnAnonymKonto skrev (1 minutt siden):

Jeg skulle ønske du hadde lagt denne på kropp og helse og ikke på koronaforum sånn at det var mulig å svare anonymt. 

Beklager, det tenkte jeg ikke på. 

• Liker 2
Skrevet
Fakta? skrev (4 minutter siden):

Her er litt informasjon fra psykologer om hvordan takle sprøyteskrekk: https://www.kognitiv.no/wp-content/uploads/2014/11/Sprøyteskrekk.pdf

Koronatelefonen kan også gi informasjon om vaksinen. Det er forskjellig telefonnummer i forskjellige kommuner, prøv å søke etter f.eks.

koronatelefon <din kommune>

Takk. 

Jeg har ikke direkte sprøyteskrekk, i det minste trodde jeg ikke det. Men har jo en del av de samme symptomene. Jeg er ikke redd for selve stikket, men å få sprøytet greiene inn i kroppen. Men jeg er truende til å bli dårlig / besvime der og da også. 

Og tanken på å skulle sitte der med mange andre, gjør det enda verre. 

Så tenker jeg på ukene i etterkant, hvordan angstnivået kommer til å være mens jeg "venter" på bivirkninger. 

• Liker 2
Skrevet

Ta gjerne kontakt med vaksinasjonslokalet i forkant. De kan sikkert tilpasse ting litt for deg, et eget rom for eksempel med ekstra oppfølging.

• Liker 8
Skrevet
Lunarstone skrev (30 minutter siden):

Hei. 

Jeg vet at jeg kanskje blir halshugget her, men jeg har behov for å "snakke" om dette. 

Jeg sliter enormt med generalisert angst, og, ironisk nok, helseangst. Jeg har vært redd for korona i 1,5 år. Nå står vaksine for tur, og det vrenger seg i hele meg av tanken på å ta den. Jeg får lyst til å gråte og blir fysisk dårlig. Jeg vet at jeg "må" ta den, jeg vil jo ikke leve slik. Men jeg er altså så redd for å være en av de få uheldige som får en eller annen stygg bivirkning som ikke kan behandles. 

Jeg vet at risikoen for å få covid blir stor til høsten. Jeg vet også at det er større risiko med covid enn vaksine. Jeg klarer å tenke rasjonelt på dette, men jeg sliter så enormt med å skulle ta vaksinen likevel. (jeg har tatt alle andre vaksiner, med influensa - lungebetennelsevaksine, boosters mm. I voksen alder. Jeg er ikke antivaxxer, jeg tror ikke at staten vil oss vondt eller at Bill Gates styrer kloden. Jeg er relativt ung (begynnelsen av 30-årene) og bor på et lite sted. 

Noen hjelpsomme ord? Noen i samme situasjon? Jeg kjenner omtrent ingen som har disse tankene i like stor grad som meg. 

Oi så fælt dette må være for deg!

Spesielt når du virker rasjonell og også redd covid. 

Vet du hva du er så redd for nå med vaksinen for Corona? Altså, jeg ser du skriver bivirkninger, men hva er det du frykter? Du er jo allerede godt up to date på de andre vaksinene og de har jo stort sett de samme bivirkningene. Da jeg vaksinerte meg var jeg også litt redd siden jeg er gravid, og også fordi jeg har et barn fra før med barneautisme- som jeg vet ikke er linket til noen vaksine - men hodet mitt gikk løpsk.. 

Jeg hadde veldig hetta i dagene før men jeg hadde jo bestilt timen. Så tok jeg den og nå er jeg fullvaksinert og angrer ikke på det. Frykten var mye verre enn bivirkningene jeg opplevde, som bare var en veldig vond arm. 

Det jeg gjorde var å tenke på hva som er sannsynlig og hva som bare er frykt. Det meste var frykt.

• Liker 6
Skrevet (endret)
1 hour ago, Lunarstone said:

Hei. 

Jeg har også angst når jeg tenker på bivirkningene, men jeg har heldigvis ingen helseangst ellers. Derfor valgte jeg å ikke ta vaksinen. Men hvis du er redd covid også, da må dette være veldig tungt for deg. Jeg tror ikke du skal lete etter svar her inne, men ville anbefale å snakke enten med legen din om dette (hvis du stoler på han/hun), eller prøve å oppsøke kommunehelsetjenesten og be om støttesamtaler med en psykiatrisk sykepleier som kan hjelpe deg med å sortere tankene dine og gi råd. Jeg synes det er viktig at du ikke håndterer alle følelsene og tankene alene. Det er faktisk helt i orden å føle sånn når vi er i en sånn situasjon globalt. Det er lov å ha angst, og det går an å få hjelp sånn at du kan til slutt bestemme hva som er best for deg.

Endret av AfterTheRain
  • Liker 8
Skrevet

Jeg er vi samme situasjon TS. Jeg er redd begge deler. 

Det er ikke å dø jeg frykter av vaksinen, men på.under to år har jeg hatt tre alvorlige diagnoser. Jeg er såå dritt møkka lei av å føle meg utmattet og sliten. Angstanfall hadde jeg også. NÅ vil jeg være frisk, og klare å ha det bra med humør og fysisk. 

Så lever jeg heller isolert 🙂 jeg har aldri skravla såå mye på telefonen som det siste året. Sånn får det bare være. Jeg vil ha det bra nå..

• Liker 10
Skrevet

Hei ts. Her jeg bor har de en egen avdeling for de med utfordringer. Der er ekstra personell slik man kan snakke med noen og får ekstra omsorg om man trenger det. Man kan til og med være der lengre om man har behov. Der er både stoler og senger med skillevegger. Dette er for alle som trenger det. Alt fra angst, svimmelhet, vondter eller det du måtte tenke. Det var også så stort at man ikke måtte ha maske på. Undersøk om dere har slikt tilbud. 🙂 

• Liker 4
Skrevet

Hei! Føler med deg! Tenkte mye som deg jeg også. Var bl. a. redd for å få en allergisk reaksjon, selvom jeg aldri har fått det før. Så det var ingen grunn til å være så engstelig for det. Og jeg har f. eks. tatt innfluensavaksinen flere ganger. Men det er rart med det, når dette er såpass nytt, så er det  naturlig at en del er skeptiske. For meg hjalp det å si i fra hva jeg var redd for. Og det gikk veldig bra! Ble bare litt stiv i armen begge gangene. Og ikke noe uvell ellers. Nå er jeg fullvaksinert og føler meg lettet! Dette vil nok gå veldig bra! Lykke til❤️

• Liker 3
Skrevet

TS, det er en del "nut jobs" på dette forumet som kommer til å gi deg dårlige råd, fordi de ikke er helt i vater selv. Kan du ikke ringe legen din og spør? Du kommer bare til å bli unødvendig skremt her inne når du får svar fra folk som tror vaksinerte henger fast i kjøleskapet, eller promper chemtrails..

• Liker 11
Skrevet

Mange gode svar, tusen takk. Jeg tror det hadde vært en god ide å iallefall være skjermet dersom jeg tar vaksinen. Jeg klarer ikke å gjøre det ut i det store, åpne lokalet. 

Sånn som det er nå, går jeg bare rundt og rundt meg selv i tankespinn på om jeg skal gjøre det eller ikke. Jeg går allerede i terapi, men terapeuten har nå hatt en lang sommerferie og midt oppi det kommer såklart vaksinetime. 

Det er ikke noe alternativ for meg å "isolerere" meg heller, jeg har barn på småskolen og kommer nok til å få covid i hus på ett eller annet tidspunkt. 

• Liker 1
Skrevet
Callisto83 skrev (1 minutt siden):

TS, det er en del "nut jobs" på dette forumet som kommer til å gi deg dårlige råd, fordi de ikke er helt i vater selv. Kan du ikke ringe legen din og spør? Du kommer bare til å bli unødvendig skremt her inne når du får svar fra folk som tror vaksinerte henger fast i kjøleskapet, eller promper chemtrails..

Jeg klarer fint å filtrere ut akkurat det 😄

• Liker 8
Skrevet
Elhaym skrev (53 minutter siden):

Oi så fælt dette må være for deg!

Spesielt når du virker rasjonell og også redd covid. 

Vet du hva du er så redd for nå med vaksinen for Corona? Altså, jeg ser du skriver bivirkninger, men hva er det du frykter? Du er jo allerede godt up to date på de andre vaksinene og de har jo stort sett de samme bivirkningene. Da jeg vaksinerte meg var jeg også litt redd siden jeg er gravid, og også fordi jeg har et barn fra før med barneautisme- som jeg vet ikke er linket til noen vaksine - men hodet mitt gikk løpsk.. 

Jeg hadde veldig hetta i dagene før men jeg hadde jo bestilt timen. Så tok jeg den og nå er jeg fullvaksinert og angrer ikke på det. Frykten var mye verre enn bivirkningene jeg opplevde, som bare var en veldig vond arm. 

Det jeg gjorde var å tenke på hva som er sannsynlig og hva som bare er frykt. Det meste var frykt.

Det jeg frykter er f.eks lavt antall blodplater kombinert med blodpropp. Jeg vet det et mer vanlig med AZ og lignende vaksine, men det er skumle bivirkninger som er vanskelig å behandle jeg er redd for. Rett og slett for å dø.

Jeg har ikke hatt reaksjoner på vaksiner tidligere, men jeg har hatt mye uflaks når det kommer til helse og stått på feil side av oddsene flere ganger, og det gjør meg så klart skremt og får meg til å tenke at jeg sikkert er uheldig. 

• Liker 6
Skrevet
Lunarstone skrev (3 minutter siden):

Mange gode svar, tusen takk. Jeg tror det hadde vært en god ide å iallefall være skjermet dersom jeg tar vaksinen. Jeg klarer ikke å gjøre det ut i det store, åpne lokalet. 

Sånn som det er nå, går jeg bare rundt og rundt meg selv i tankespinn på om jeg skal gjøre det eller ikke. Jeg går allerede i terapi, men terapeuten har nå hatt en lang sommerferie og midt oppi det kommer såklart vaksinetime. 

Det er ikke noe alternativ for meg å "isolerere" meg heller, jeg har barn på småskolen og kommer nok til å få covid i hus på ett eller annet tidspunkt. 

Jeg ble vaksinert i et avlukke, med to meget empatiske sykepleiere tilstede. Det var kun etterpå jeg satt på en stol i det åpne lokalet, for man blir bedt om å vente 20 minutter før man går derfra. Da er det folk der som passer på.

Jeg tok det som en kosetur med søsteren min. Hun ventet til det hele var over, så bestilte vi litt take away på vei hjem. Det gikk veldig fint for meg, og jeg ble egentlig litt rørt over at jeg er så heldig og bo i et land hvor alt dette er gratis. 

• Liker 2
Skrevet
Lunarstone skrev (11 minutter siden):

Jeg har inntrykk av at alle blir skjermet mens vaksinen settes. Da jeg tok vaksinen satt jeg i et åpent venterom og ventet på å bli hentet, så ble jeg tatt med til et avlukke hvor det satt en sykepleier som satt vaksinen. Det hele var over på rundt ett minutt. Deretter ble jeg tatt med videre til et nytt venterom, hvor jeg satt i 20 minutter og ventet før jeg gikk hjem. Opplevde det som veldig trygt og egentlig ganske kjedelig. Ingen dramatikk. Sjansen for at du får en alvorlig bivirkning er svært liten. Det eneste jeg kjente var en ømhet i armen i dagene etterpå, litt som å være støl etter trening. Jeg skjønner at dette er vanskelig for deg, og synes det er skikkelig bra at du trosser frykten og tar vaksinen uansett. Det kommer til å gå helt fint!

• Liker 3
Skrevet
Lunarstone skrev (11 minutter siden):

Her var de tydelig på at de ønsker at så mange som mulig skal ta vaksinen og andre helseutfordringer ikke skal stå i veien. Jeg ville ringt de så snart som mulig. Da blir det en ting mindre å gruble på. Du kan sikkert ringe en hjelpetelefon for å snakke ut om følelsene. 

Nå er det satt så mange vaksiner og vi har ikke hørt noe mer om dette i Norge. Da må det være en veldig liten sjanse. Det er nok større sjanse for å bli skadet eller dø av det meste annet vi gjør til vanlig. Jeg kjenner en som døde av å få en biff i halsen, men ingen som har død av vaksinen. Å spise biff er derfor trolig farligere enn vaksinen .

Skrevet
Lunarstone skrev (34 minutter siden):

Det jeg frykter er f.eks lavt antall blodplater kombinert med blodpropp. Jeg vet det et mer vanlig med AZ og lignende vaksine, men det er skumle bivirkninger som er vanskelig å behandle jeg er redd for. Rett og slett for å dø.

Jeg har ikke hatt reaksjoner på vaksiner tidligere, men jeg har hatt mye uflaks når det kommer til helse og stått på feil side av oddsene flere ganger, og det gjør meg så klart skremt og får meg til å tenke at jeg sikkert er uheldig. 

7 personer av 1,7 millioner personer i Norge som er ferdig vaksinerte har fått denne bivirkningen, og 4 personer av disse igjen har dødd av det. Det vil si at du har en 0,0004% sjanse for å få denne bivirkningen, og en 0,0002% sjanse for å dø av den. Til sammenligning har du en 2% sjanse for å vinne toppremien i Lotto.

Sleikedåsa skrev (7 minutter siden):

Stol på ditt immunforsvar. Det har hjulpet deg såpass lenge.

Hvorfor skulle det feile nå?

Ja nei, hvorfor styrke forsvaret når noen truer med krig, så lenge man tidligere har vunnet kriger? At noen skulle finne på å bruke nye våpen man ikke er vant med og som soldatene ikke er trent til å kjempe mot, er vel ikke noe å bekymre seg for?

Ikke ta vaksinen, Sleikedåsa. Det gjør ingenting om du står over.

• Liker 6
Skrevet

Røde Kors var tilstede ved min vaksinasjon, og det ble markert både muntlig og via plakater at de som var engstelige og ønsket følge kunne benytte seg av disse. Ellers foregår vaksinen avlukket, og helsepersonell følger nøye med på deg i "ventetiden". Jeg har selv lave blodplater, og opplevde ingen komplikasjoner etter første dose. Dette ordner du, TS :klem:

• Liker 5
  • Opprett ny...