Gå til innhold

Må hjemmelaget syltetøy avkjøles opp ned?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager syltetøy for første gang. Ser at mange avkjøler glassene opp ned. Må man gjøre det? Jeg bruker glass med gjennomsiktig lokk og sånn bred strikk for at det skal være tett, og det blir så stygt med syltetøyrester i lokket når de har stått opp ned.

Jeg steriliserer glassene i ovn og strikk i vann med atamon. Kan jeg la de stå riktig vei ved avkjøling, eller blir det dårligere holdbarhet?

Anonymkode: a23a2...21a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke snu glassene. Det som er viktig er imidlertid at du fyller glassene helt opp. Sånn sett vil nok lokket bli litt klissete, men du unngår bakterier😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg setter alltid mine opp/ned og når de blir litt avkjølt snur jeg de. Da synker syltetøyet og det blir både lekkert og sylta ❤️

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er for å sjekke at glasset er helt tett og sikrer skikkelig hermetisering. Da trenger ikke glasset stå i fryser. 

Anonymkode: dd460...889

• Liker 2
Skrevet

Det har jeg aldri gjort.

Så lenge glasset er varmt, og syltetøyet er varmt, så får du vakuum. Om det ikke sier «popp» første gang du åpner det, så er ikke glasset tett. (Da går det i søpla). Du trenger heller ikke fylle opp til randen, etter min erfaring. Kan fint være noen cm igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Glovarmt glass, glovarmt syltetøy, fylt til randen, avkjølt oppned erlik vakuum. 

Anonymkode: 5ae50...294

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. De glassene jeg har kjøpt har et hulrom i toppen, så det er ikke mulig å fylle helt opp. Når glassene er lukket vil det være litt luft igjen i toppen som jeg ikke får fylt. Og det er dette hulrommet jeg helst ikke vil ha syltetøyrester i etter det har stått på hodet. 

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg lager syltetøy for første gang. Ser at mange avkjøler glassene opp ned. Må man gjøre det? Jeg bruker glass med gjennomsiktig lokk og sånn bred strikk for at det skal være tett, og det blir så stygt med syltetøyrester i lokket når de har stått opp ned.

Jeg steriliserer glassene i ovn og strikk i vann med atamon. Kan jeg la de stå riktig vei ved avkjøling, eller blir det dårligere holdbarhet?

Det hender jeg gjør det og det hender jeg dropper det. Jeg har aldri hatt problem med holdbarheten uansett. Bruker nesten alltid ekstra pektin med konserveringsmiddel. Sukker som det er mye av i slikt er også konserverende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...