AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #1 Skrevet 29. juli 2021 Det ser ut som om unge 14 - 17 nærmest klår etter alle slags deltidsstillinger, McDonalds- Ikea- og lagervarejobber som det finnes på markedet, nesten som om det sto om livet? Med mindre man velger en svært dårlig/irrelevant utdanning eller ikke får en utdanning i det hele tatt, spiller det jo som regel, ikke alltid, ikke så stor rolle om du har jobbet på McDonalds om du skal søke på jobb som Jurist. Det er jo utdanningen din som teller? I alle fall for meg så var det ikke så mye snakk om sommerjobbene jeg hadde som 15-åring, heller om karakterene mine og jobbåret mitt fra 18 - 19. Jeg tok det i hvert fall helt med ro, og fikk forventet lønn. Hva tenker du? Anonymkode: 17b97...544
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #2 Skrevet 29. juli 2021 Det blir lettere å få deltidsjobb ved siden av studier hvis du kan vise til at du har jobbet før. Anonymkode: 9e29e...6f7 9
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #3 Skrevet 29. juli 2021 Jeg tok det ikkje med ro. Kjøpte leilighet ungt og tjenter over en million i året nå. For meg var de dritt jobben frihet og mine første møter med lederen ansvar. Anonymkode: 955a5...10b
powerpuffen Skrevet 29. juli 2021 #4 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det blir lettere å få deltidsjobb ved siden av studier hvis du kan vise til at du har jobbet før. Anonymkode: 9e29e...6f7 Dette, samt at man helst skal ha 15 års erfaring når man er nyutdannet
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #5 Skrevet 29. juli 2021 Fordi de er fornuftige! Å ha en deltidsjobb eller sommerjobb samtidig som de bor hjemme blir penger rett i lomma. De kan spare og ellers kjøpe ting de vil ha. Win win. de lærer også jobb etikk. Stå opp tidlig, møte opp, møte mennesker . Det er god erfaring og kommer godt med i arbeidslivet. Og all ansiennitet regnes med! Jeg fikk 5 års ansiennitet lønn som ny utdannet da mine jobbtimer i matbutikken og restauranten på hjemplassen telte. Jeg kunne kjøpe meg hus tidlig , da jeg hadde masse egenkapital av sprint jeg fikk skryt over at jeg var så god på pasient kontakt og høffelig selv mot vanskelige pasienter. Det er fordi jeg fikk god trening i å snakke med mennesker og være høffelig/serviceinnstilt i mine ungdomsår med jobb. du ser ned på de som jobber? Hva fader har hendt med verden ? Er det ikke kult lengre å ha jobb? der jeg kom fra var det status å ha sommerjobb. De som gikk hjemme hele sommeren etter 14 år ble ertet og kalt lat av felleskapet. Alle ville ha jobb. hva vil dagens unge? Bare sitte hjemme? jeg synes det er flott å så så mange ungdom på macern og obs ect som står på og tjener egene penger 😊 Anonymkode: a7397...9a7 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #6 Skrevet 29. juli 2021 Fordi det har blitt umulig slik det er nå. "Alle" har topp karakterer, "alle" går toppstudie. Hva skiller? Jo, denne personen har jobbet siden hn var 16, deltid ved siden av studer, ergo; Større arbeidsmoral.. Selv om det ikke nødvendigvis er tilfellet, men slik har det blitt. Anonymkode: 5b828...74c 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #7 Skrevet 29. juli 2021 Er mest så kalte «flinke piker» som skal ha russebuss. Anonymkode: ba111...365 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #8 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Fordi de er fornuftige! Å ha en deltidsjobb eller sommerjobb samtidig som de bor hjemme blir penger rett i lomma. De kan spare og ellers kjøpe ting de vil ha. Win win. de lærer også jobb etikk. Stå opp tidlig, møte opp, møte mennesker . Det er god erfaring og kommer godt med i arbeidslivet. Og all ansiennitet regnes med! Jeg fikk 5 års ansiennitet lønn som ny utdannet da mine jobbtimer i matbutikken og restauranten på hjemplassen telte. Jeg kunne kjøpe meg hus tidlig , da jeg hadde masse egenkapital av sprint jeg fikk skryt over at jeg var så god på pasient kontakt og høffelig selv mot vanskelige pasienter. Det er fordi jeg fikk god trening i å snakke med mennesker og være høffelig/serviceinnstilt i mine ungdomsår med jobb. du ser ned på de som jobber? Hva fader har hendt med verden ? Er det ikke kult lengre å ha jobb? der jeg kom fra var det status å ha sommerjobb. De som gikk hjemme hele sommeren etter 14 år ble ertet og kalt lat av felleskapet. Alle ville ha jobb. hva vil dagens unge? Bare sitte hjemme? jeg synes det er flott å så så mange ungdom på macern og obs ect som står på og tjener egene penger 😊 Anonymkode: a7397...9a7 Jeg ser ikke ned på unge som jobber. Jeg fikk min første deltidsjobb som 17-åring på Kiwi, etter noen somre på Tusenfryd. Deretter jobbet jeg fulltid et helt år (friåret), dag og natt. Men når jeg var 14 år var jeg opptatt av hunden min, av musikk og typiske ungdomsgreier. Jobbing var greit i feriene. Nå ser jeg jo 14 - 15 åringer som jobber i ukene. Anonymkode: 17b97...544
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #9 Skrevet 30. juli 2021 Mye av arbeidslivet handler om å tilpasse seg,har man hatt jobb siden man var ung så er man ofte god på det. Anonymkode: c176e...a15 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #10 Skrevet 30. juli 2021 Siden studielån ikke dekker utgiftene til studenter må man enten ha deltidsjobb eller få økonomisk støtte hjemmefra for å studere. De fleste som ansetter 18-åringer i deltid- og sommerjobber ønsker noen som har arbeidserfaring og kan dokumentere at de er pålitelige og skikkelige folk. Sånn har det vært siden jeg studerte for 10 år siden, og sikkert før det også. Anonymkode: 44b05...b48
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #11 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det ser ut som om unge 14 - 17 nærmest klår etter alle slags deltidsstillinger, McDonalds- Ikea- og lagervarejobber som det finnes på markedet, nesten som om det sto om livet? Med mindre man velger en svært dårlig/irrelevant utdanning eller ikke får en utdanning i det hele tatt, spiller det jo som regel, ikke alltid, ikke så stor rolle om du har jobbet på McDonalds om du skal søke på jobb som Jurist. Det er jo utdanningen din som teller? I alle fall for meg så var det ikke så mye snakk om sommerjobbene jeg hadde som 15-åring, heller om karakterene mine og jobbåret mitt fra 18 - 19. Jeg tok det i hvert fall helt med ro, og fikk forventet lønn. Hva tenker du? Anonymkode: 17b97...544 Læren om Selvstendighet, forpliktelse og verdien av penger er hvorfor jeg vil barna skal ta jobb. Selv gjør de det for å føle seg voksne og få penger. Anonymkode: 42de9...2d7
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #12 Skrevet 30. juli 2021 Prestasjons-samfunnet. Du skal ha gode karakterer, trene, se bra ut og jobbe så ung som mulig. Da har du lykkes i livet og kan være stolt av deg selv. De som ikke klarer å oppnå alt det over har ikke gjort godnok innsats Det er gjerne slike holdninger som ligger i bunn. Man føler seg flink og ansvarlig. Så øker andel psykisk sykdom, utbrenthet, depresjon osv. For faktum er at alle kan ikke få til alt, og det å bite over mer enn man kan tygge skader en på sikt. Anonymkode: d5a49...cae 2
Taluno Skrevet 30. juli 2021 #13 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg ser ikke ned på unge som jobber. Jeg fikk min første deltidsjobb som 17-åring på Kiwi, etter noen somre på Tusenfryd. Deretter jobbet jeg fulltid et helt år (friåret), dag og natt. Men når jeg var 14 år var jeg opptatt av hunden min, av musikk og typiske ungdomsgreier. Jobbing var greit i feriene. Nå ser jeg jo 14 - 15 åringer som jobber i ukene. Anonymkode: 17b97...544 Jeg fikk min første deltidsjobb like etter jeg fylte fjorten. Jobbet annenhver lørdag, og 1 ettermiddag etter skolen. Jeg var også mest opptatt av ungdomsting, som kino (koster penger), hest og hund (koster penger), kule klær (koster penger), sminke (koster penger), henge med venner på kafe (koster penger), dra på konferanser med ungdomsorganisasjon (koster penger). Jeg elsket musikk og dro på ungdomsklubben (kostet penger) og så kjøpte jeg cd'er (kostet penger) og noen ganger dro jeg tilogmed på konserter (kostet penger). Jeg fikk lommepenger av foreldre ja, men ikke i nærheten av nok til å dekke "typiske ungdomsgreier". Det er langt i fra alle ungdommer som har foreldre som kan betale for alle interesser og hobbyer en ungdom ofte vil holde på med. Jeg fikk alt jeg trengte av foreldre, men resten måtte jeg betale selv...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå