Gå til innhold

"kamelrytter" rasistisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En tysk sykkelleder under OL forsøkte å oppildne sin tyske syklist, blant annet med å rope at han måtte komme seg forbi "kamelrytteren". Altså en syklist fra Algerie som lå litt foran i løypa. Sykkellederen er nå sendt hjem fra OL for rasisme. 

Er "kamelrytter" rasistisk? Kamelløp er stor idrett i mange deler av verden. Eller er det å bli kalt kamelrytter ikke noe annerledes enn å bli kalt hesterytter eller rugbyspiller?

Har det noe med konteksten å gjøre kanskje? Og ikke selve ordet isolert?

Anonymkode: 94973...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er usikker. Har tenkt på dette da jeg har 2 små gutter jeg ofte kaller apekatter. De er begge blonde med blå øyne. Tenker det er noe jeg må slutte med før de sier det til en med brunt hår 🤷🏼‍♀️ En kamelrytter kan vel være litt det samme som syklist? Eller hadde vi blitt fornærmet å bli kalt en viking eller hva som helst typisk  norsk? Nei, nå har jeg bestemt meg, jeg mener nei, ikke rasistisk. 

Anonymkode: 57780...5f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er usikker. Har tenkt på dette da jeg har 2 små gutter jeg ofte kaller apekatter. De er begge blonde med blå øyne. Tenker det er noe jeg må slutte med før de sier det til en med brunt hår 🤷🏼‍♀️ En kamelrytter kan vel være litt det samme som syklist? Eller hadde vi blitt fornærmet å bli kalt en viking eller hva som helst typisk  norsk? Nei, nå har jeg bestemt meg, jeg mener nei, ikke rasistisk. 

Anonymkode: 57780...5f0

I tillegg har det ikke noe å si om nordmenn skulle bli fornærmet. Om en asiat sier at nordmenn stinker melk så er det sikkert enkelte nordmenn som blir fornærmet, men nordmenn er fortsatt ikke utsatt for rasisme. Melkedrikking er en del av norsk kultur, og ikke en del av den norske rasen. Nordmenn lukter melk pga melkedrikkingen og ikke pga genene våre. På samme måte som folk fra enkelte land lukter hvitløk fordi de spiser mye av det, de har ikke gener som gjør at de lukter hvitløk. 

Skjønner veldig godt at man kan bli fornærmet om man blir kalt kamelrytter, men ikke alle fornærmelser er rasisme. 

Anonymkode: a3125...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...