AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #1 Skrevet 29. juli 2021 Noen som skal få synagis til barnet sitt denne sesongen med RS? Er det fastlege som skriver det ut? Og vet dere om det er påvist RS tidligere i år her i Norge, som i Danmark hvor det har vært mange tilfeller av RS allerede. Anonymkode: 78466...a84
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #2 Skrevet 29. juli 2021 Denne artiklen tolker jeg som at det ikke er samme trend her. Men det kan jo endres https://www.fhi.no/nyheter/2021/risikovurdering-for-luftveisinfeksjoner-til-hosten-og-vinteren/ Om jeg har skjønt det rett er det sykehusene som skriver ut synagis. Noen spesiell grunn til at du vil gi det? Trodde nemlig det bare ble rekvirert av sykehus til barn i risiko allerede mens de var på barsel, men ting kan jo ha endret seg siden jeg sjekket det opp. Anonymkode: b77ed...97b
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #3 Skrevet 29. juli 2021 Fikk Synagis til barnet mitt for 2 år siden. Ikke hatt behov for etter det. Det var lege på sykehuset som skrev ut i forbindelse med kontroll. Fikk fordi barnet var født ekstremt prematurt og har BPD. Dette var første vinteren etter utskrivelse fra sykehus. Slik jeg har forstått det er det strenge regler for hvem som får Synagis. Det er dyr medisin og det må søkes til Helfo om å få den dekket. Tror det kun er spesialisthelsetjeneste som kan skrive ut og søke om medisinen. Anonymkode: f224e...a4e 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #4 Skrevet 29. juli 2021 Signerer for det hun over skriver👆🏻 Er nesten samme tilfelle vi også fikk til vår datter for snart 2 år siden. Veldig dyr medisin! Så må ha veldig god grunn for å få den. Anonymkode: 63b83...991
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #5 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Signerer for det hun over skriver👆🏻 Er nesten samme tilfelle vi også fikk til vår datter for snart 2 år siden. Veldig dyr medisin! Så må ha veldig god grunn for å få den. Anonymkode: 63b83...991 Helt riktig. Hver dose koster utallige tusenlapper og det må jo gies hver måned har jeg skjønt? Min har fått innvilget til to års alder pga en liten komplikasjon ved fødsel. De gir den bare for sikkerhets skyld og jeg er jo seff supertakknemlig for det, da min søster sitt barn havnet på intensiven og fikk kronisk astma pga det svineriet. Skulle ønske alle kunne få synagis, synd det er så vanvittig dyrt. Men ja da sa sykehuset at fastlegen kunne skrive den ut når sesongen startet. Men da jeg kom til fastlege fikk jeg beskjed om at de hadde aldri skrevet ut synagis til noen, og det måtte vi få på sykehuset. Så hvor fikk dere det, hos fastlege eller sykehus? Får man bare resept på en drikke man gir barnet hver måned? Jeg må vel ringe sykehuset uansett, da fastlege mente de ikke hadde noe med det å gjøre. Merkelig, da sykehuset sa det skulle skrives ut der. Anonymkode: 78466...a84
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #6 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Denne artiklen tolker jeg som at det ikke er samme trend her. Men det kan jo endres https://www.fhi.no/nyheter/2021/risikovurdering-for-luftveisinfeksjoner-til-hosten-og-vinteren/ Om jeg har skjønt det rett er det sykehusene som skriver ut synagis. Noen spesiell grunn til at du vil gi det? Trodde nemlig det bare ble rekvirert av sykehus til barn i risiko allerede mens de var på barsel, men ting kan jo ha endret seg siden jeg sjekket det opp. Anonymkode: b77ed...97b Takk for link, føler meg likevel ikke trygg. Noen må jo bli de første. Håper legen kan gi ut dose nå. Er livredd for dette RS. Anonymkode: 78466...a84
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #7 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fikk Synagis til barnet mitt for 2 år siden. Ikke hatt behov for etter det. Det var lege på sykehuset som skrev ut i forbindelse med kontroll. Fikk fordi barnet var født ekstremt prematurt og har BPD. Dette var første vinteren etter utskrivelse fra sykehus. Slik jeg har forstått det er det strenge regler for hvem som får Synagis. Det er dyr medisin og det må søkes til Helfo om å få den dekket. Tror det kun er spesialisthelsetjeneste som kan skrive ut og søke om medisinen. Anonymkode: f224e...a4e Hva er BDP? Anonymkode: 78466...a84
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #8 Skrevet 30. juli 2021 Det er en sprøyte. Tror det er en lege på sykehuset som må skrive det ut. Kontakt avdelingen der dere følges opp, eventuelt kan fastlegen gjøre det. Anonymkode: 6e2e8...48c
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #9 Skrevet 30. juli 2021 Min har fått synagis 3 vintre, var legen på sykehuset som skrev det ut og bestemte det. Sprøytene ble satt på helsestasjon og hos fastlegen. Anonymkode: 4c9b0...bda
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #10 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Min har fått synagis 3 vintre, var legen på sykehuset som skrev det ut og bestemte det. Sprøytene ble satt på helsestasjon og hos fastlegen. Anonymkode: 4c9b0...bda Det er sprøyter ja. Ok! Kan jeg spørre om det var noe bivirkninger? Anonymkode: 78466...a84
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #11 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er en sprøyte. Tror det er en lege på sykehuset som må skrive det ut. Kontakt avdelingen der dere følges opp, eventuelt kan fastlegen gjøre det. Anonymkode: 6e2e8...48c Takk skal du ha! Anonymkode: 78466...a84
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #12 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Helt riktig. Hver dose koster utallige tusenlapper og det må jo gies hver måned har jeg skjønt? Min har fått innvilget til to års alder pga en liten komplikasjon ved fødsel. De gir den bare for sikkerhets skyld og jeg er jo seff supertakknemlig for det, da min søster sitt barn havnet på intensiven og fikk kronisk astma pga det svineriet. Skulle ønske alle kunne få synagis, synd det er så vanvittig dyrt. Men ja da sa sykehuset at fastlegen kunne skrive den ut når sesongen startet. Men da jeg kom til fastlege fikk jeg beskjed om at de hadde aldri skrevet ut synagis til noen, og det måtte vi få på sykehuset. Så hvor fikk dere det, hos fastlege eller sykehus? Får man bare resept på en drikke man gir barnet hver måned? Jeg må vel ringe sykehuset uansett, da fastlege mente de ikke hadde noe med det å gjøre. Merkelig, da sykehuset sa det skulle skrives ut der. Anonymkode: 78466...a84 Det er sykehuset som skriver ut resepten trodde jeg. Å det er fastlegen som må sette den. Er en slags vaksine som man får en gang i mnd i RS sesongen, her ble det i 5 mnd. Fastlegen kjenner ikke noe til denne, så han måtte lese seg opp til hva som skulle gis, di regner ut dosen di skal gi til barnet utifra hva barnet veier, jo større barnet er jo større dose å enda dyrere blir medisinen. Vårt barn var premature født 10 uker før tiden rett før RS sesongen og hadde problemer med å puste di første 4 ukene, så var derfor legene på sykehuset ville at hun skulle få den. Anonymkode: 63b83...991
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #13 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er sykehuset som skriver ut resepten trodde jeg. Å det er fastlegen som må sette den. Er en slags vaksine som man får en gang i mnd i RS sesongen, her ble det i 5 mnd. Fastlegen kjenner ikke noe til denne, så han måtte lese seg opp til hva som skulle gis, di regner ut dosen di skal gi til barnet utifra hva barnet veier, jo større barnet er jo større dose å enda dyrere blir medisinen. Vårt barn var premature født 10 uker før tiden rett før RS sesongen og hadde problemer med å puste di første 4 ukene, så var derfor legene på sykehuset ville at hun skulle få den. Anonymkode: 63b83...991 Tusen takk for informativt svar. Håper det gikk bra med din lille, må ha vært utrolig tøft å stå i. Anonymkode: 78466...a84
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #14 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for informativt svar. Håper det gikk bra med din lille, må ha vært utrolig tøft å stå i. Anonymkode: 78466...a84 Bare hyggelig ☺️ Ja går kjempe fint! Sterk og bestemt 2 åring 🙈 Anonymkode: 63b83...991
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #15 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Bare hyggelig ☺️ Ja går kjempe fint! Sterk og bestemt 2 åring 🙈 Anonymkode: 63b83...991 Herlig ❤️❤️❤️ Anonymkode: 78466...a84 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #16 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 30.7.2021 den 1.02): Takk for link, føler meg likevel ikke trygg. Noen må jo bli de første. Håper legen kan gi ut dose nå. Er livredd for dette RS. Anonymkode: 78466...a84 Hvorfor det? Barnet vårt hadde RS og det gikk helt fint. Anonymkode: 3f216...7e8 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #17 Skrevet 31. juli 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor det? Barnet vårt hadde RS og det gikk helt fint. Anonymkode: 3f216...7e8 Bra at det gikk fint med barnet deres, men det går jo ikke fint med alle som får RS så det må jo være ok å være redd for en farlig sykdom? Anonymkode: 36a99...3a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå