Gå til innhold

Unødvendig å blande vaksiner, vi kommer til å vasse i Pfizer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ifølge FHIs siste vaksinasjonskalender, skal vi være ferdig med vaksinasjonen i midten av oktober, men de hevder at det forutsetter at man gir mange av dem som fikk Pfizer som første dose, Moderna som andre.

Jeg har gått gjennom tilgjengelige data, og kan avsløre at vi blir ferdige langt før, også hvis vi ikke blander vaksiner.

Det er 1,3 mill som har fått kun 1 dose av Pfizer-vaksinen i som venter på dose 2. I denne og neste uke distribueres ytterligere 500k Pfizer-doser, hvorav mesteparten (la oss anta 400k) går til dose 1. Deretter blir det nesten utelukkende dose 2. Altså vil behovet for dose 2 fra august være ca 1,7 millioner til dose 2.

Forventede leveranser (fra FHIs vaksinajsonskalender): 

August: 990k +268k ekstra fra Øst-Europa= 1068k

September: 790k

Totalt: 1,85 millioner

Altså får vi ifølge disse nøkterne prognosene nok Pfizer til å bli ferdige i September, uten å blande vaksiner. Det er imidlertid svært sannsynlig at ekstra-leveransene av Pfizer (100k forrige uke, 268k i uke 31/32) vil fortsette, fordi andre EU-land ikke har behov for dem. (Fordi de har brukt mye AstraZeneca og Janssen, har lavt vaksineopptak, eller bestilt flere vaksiner enn Norge. Danmark blir f.eks. helt ferdige med vaksinasjonen i august, og har ikke behov for noen doser i September.)

Tar man høyde for dette, mener jeg det er realistisk å blir ferdige med vaksineringen innen midten av september, uten å blande vaksiner.

Endret av TurkisVase
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange andre land mixer pfizer og moderna egentlig? Er Norge med i et slags eksperiment her? Spør seriøst. 

https://www.cnbc.com/2021/01/22/cdc-changes-covid-vaccine-guidance-to-ok-mixing-pfizer-and-moderna-shots-in-exceptional-si.html

Fra siden jeg linket:

'The Centers for Disease Control and Prevention quietly changed its guidance on Covid-19 vaccine shots, saying it’s now OK to mix Pfizer’s and Moderna’s shots in “exceptional situations” and that it’s also fine to wait up to six weeks to get the second shot of either company’s two-dose immunization'

'exceptional situations' altså direkte oversatt eksepsjonelle situasjoner. Eksepsjonell = usedvanlig/enestående. Er det virkelig en usedvanlig og enestående situasjon, når vi har millioner av pfizer doser på vei? 

Skrevet (endret)
Elida88 skrev (7 minutter siden):

Hvor mange andre land mixer pfizer og moderna egentlig? Er Norge med i et slags eksperiment her? Spør seriøst. 

Bare Canada som jeg vet om, men der har det vært fritt valg og full åpenhet om hvilke vaksiner som tilbys hvor og når. Ikke som her, hvor vi liksom skal lures med på det ved at kommunen ikke opplyser om noenting før man møter opp.

Flere canadiske provinser anbefaler imidlertid nå at man ikke lenger blander vaksiner, fordi de har nok av både Pfizer og Moderna, og fordi en del canadiere har opplevd problemer med at blandingsvaksinering ikke blir godtatt ved innreise i andre land og på cruise.

Endret av TurkisVase
  • Opprett ny...