AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #1 Skrevet 29. juli 2021 Jeg er en 16 år gammel jente. Tjener mine egne penger. Drikker typ 4 1,5L flasker lettbrus i uka. Kjøper selv. Jeg synes det er digg, og jeg har ikke noe skader på tennene. Drikker med sugerør. Mamma synes det er uakseptabelt fordi jeg ikke eier måtehold. Hun tygger en pakke tyggis om dagen fordi hun synes det er digg. Det er helt ok. Jeg skjønner ikke forskjellen. Hun mener jeg bare skal drikke brus i helgene, jeg ikke trenger kose meg hver dag, jeg er avhengig og hele den regla der. Er jeg ikke stor nok til å bestemme slik selv? Anonymkode: dca44...f6c
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #2 Skrevet 29. juli 2021 Tyggis og brus kan ikke likestilles, nei. Så mye kalorier og skader på blandt annet tenner får man ikke av tyggis. En burde ikke drikke brus hver dag, uansett om en er 16 eller 40. Anonymkode: 024cc...bd4 3
Gjest theTitanic Skrevet 29. juli 2021 #3 Skrevet 29. juli 2021 Det er ikke bra. Men du kan gjøre en avtale med henne; hun slutter med tyggisen, du slutter med brus. Samme fæle søtstoffene i begge deler.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #4 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tyggis og brus kan ikke likestilles, nei. Så mye kalorier og skader på blandt annet tenner får man ikke av tyggis. En burde ikke drikke brus hver dag, uansett om en er 16 eller 40. Anonymkode: 024cc...bd4 Det er ikke kalorier i lettbrus. Går mest i pepsimax, av og til solo super. Hvorfor burde man ikke drikke brus hver dag - utenom skader på tennene. Anonymkode: dca44...f6c 11
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #5 Skrevet 29. juli 2021 theTitanic skrev (1 minutt siden): Samme fæle søtstoffene i begge deler. Hvorfor er det fælt. Hvilke kilder har du på at det ikke er bra? Anonymkode: dca44...f6c 3
Gjest theTitanic Skrevet 29. juli 2021 #6 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor er det fælt. Hvilke kilder har du på at det ikke er bra? Anonymkode: dca44...f6c Jeg vet at det ikke er bra. Aspartam eller annen drit i. Jeg gidder ikke bruke tid på å finne kilder til ting jeg fant ut for mange år siden. Du trenger infoen, du googler den.
indigob Skrevet 29. juli 2021 #7 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke kalorier i lettbrus. Går mest i pepsimax, av og til solo super. Hvorfor burde man ikke drikke brus hver dag - utenom skader på tennene. Anonymkode: dca44...f6c Pepsi Max har ikke noe økt helserisiko. Det er ikke skadelig i små Mengder. Hadde du drukket 3 liter daglig så burde du kutta ned, men ikke i ditt tilfelle. dette er forsket mye på og det er ikke noe sammenheng med noe sykdommer. 11
Guppy88 Skrevet 29. juli 2021 #8 Skrevet 29. juli 2021 theTitanic skrev (2 minutter siden): Jeg vet at det ikke er bra. Aspartam eller annen drit i. Jeg gidder ikke bruke tid på å finne kilder til ting jeg fant ut for mange år siden. Du trenger infoen, du googler den. Men da regner jeg også med at du forstår at dine innlegg tillegges mindre vekt i det som skal være et diskusjonsforum. Påstander utdypes, forklares og underbygges for å holde diskusjonen på et saklig nivå. 9
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #9 Skrevet 29. juli 2021 theTitanic skrev (1 minutt siden): Jeg vet at det ikke er bra. Aspartam eller annen drit i. Jeg gidder ikke bruke tid på å finne kilder til ting jeg fant ut for mange år siden. Du trenger infoen, du googler den. Du var ikke veldig god på å fremme et saklig argument. Jeg finner ikke infoen, fordi alt sier at det ikke er skadelig med mindre man inntar ekstreme mengder. Anonymkode: dca44...f6c 9
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #10 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke kalorier i lettbrus. Går mest i pepsimax, av og til solo super. Hvorfor burde man ikke drikke brus hver dag - utenom skader på tennene. Anonymkode: dca44...f6c Tja, synes du drikker litt i overkant -en ekstreme mengder er det jo ikke. Utenom tannhelse (mtp søtstoffene og kullsyren) så er det ikke heldig med store mengder da det viser seg å kumme forverre depresjon. Pepsi Max har i tillegg koffein. Du kunne ikke redusert litt da? Og kjørt et spareprosjekt? Tyggisen hennes øker produksjon av magesyre, men har helt andre typer søtstoff som faktisk er OK for tennene. Brus har ikke det. Så ikke sammenliknbart. Anonymkode: e9ee2...284 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #11 Skrevet 29. juli 2021 Det er bare dumt av deg å sløse penger på brus. Anonymkode: 6629b...78b 3
Lafamiglia Skrevet 29. juli 2021 #12 Skrevet 29. juli 2021 indigob skrev (7 minutter siden): Pepsi Max har ikke noe økt helserisiko. Det er ikke skadelig i små Mengder. Hadde du drukket 3 liter daglig så burde du kutta ned, men ikke i ditt tilfelle. dette er forsket mye på og det er ikke noe sammenheng med noe sykdommer. Dette har slett ikke blitt fastslått. Snarere tvert imot. Da kunstige søtningsmidler som aspartam ble godkjent, var de gjennomtestet på et fåtall kriterier, og ikke funnet skadelige i henhold til disse kriteriene (gjelder blant annet fosterskadelighet, kreftfare og giftighet). Imidlertid er de IKKE testet for risiko for hjerte-/karsykdom, og heller ikke på skadelige effekter på tarmflora og alt det fører med seg, ettersom man på godkjenningstidspunktet ikke var klar over at dette også er relevante kriterier å teste for. Og nå ser det ut til at disse stoffene nettopp kan være skadelige for tarmflora. Så det er best å holde seg unna. 2
indigob Skrevet 29. juli 2021 #13 Skrevet 29. juli 2021 Lafamiglia skrev (44 minutter siden): Dette har slett ikke blitt fastslått. Snarere tvert imot. Da kunstige søtningsmidler som aspartam ble godkjent, var de gjennomtestet på et fåtall kriterier, og ikke funnet skadelige i henhold til disse kriteriene (gjelder blant annet fosterskadelighet, kreftfare og giftighet). Imidlertid er de IKKE testet for risiko for hjerte-/karsykdom, og heller ikke på skadelige effekter på tarmflora og alt det fører med seg, ettersom man på godkjenningstidspunktet ikke var klar over at dette også er relevante kriterier å teste for. Og nå ser det ut til at disse stoffene nettopp kan være skadelige for tarmflora. Så det er best å holde seg unna. Det er forsket mye på og det er ikke funnet noe helserisiko , nei. Hvis man har et sunt og variert kosthold så går det fint med sukkerfri brus. 5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #14 Skrevet 29. juli 2021 Ikke rart du ikke har syreskader enda, du er bare 16. Men det er stor risiko for at de kommer før du er 30. Snakker av erfaring. Jeg drakk mye brus i 20-åra og har fått skader. Anonymkode: 0a545...2e7 2
Lafamiglia Skrevet 29. juli 2021 #15 Skrevet 29. juli 2021 (endret) indigob skrev (8 minutter siden): Det er forsket mye på og det er ikke funnet noe helserisiko , nei. Hvis man har et sunt og variert kosthold så går det fint med sukkerfri brus. Du leste ikke det jeg skrev. Det er forsket mye på når det gjelder enkelte helseeffekter, ja, og de aktuelle stoffene er høyst sannsynlig ikke skadelige i henhold til disse kriteriene, som kreft og toksisitet. Det finnes imidlertid helseeffekter som IKKE inngår i kunnskapsgrunnlaget som har vært brukt for å vurdere disse stoffene, og nå ser det ut til at de kan være skadelige i henhold til de kriteriene som IKKE har vært en del av godkjenningsgrunnlaget (tarmflora, hjerte-/karsykdom). Endret 29. juli 2021 av Lafamiglia 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #16 Skrevet 29. juli 2021 Med mindre du veier 20 kg er ikke dette farlige mengder. https://www.tine.no/helse/sunt-kosthold/aspartam-er-nøye-vurdert Men, det ER skadelig for tennene med kullsyre. Lurt å venne seg til å drikke vann til du skal flytte på hybel 💸 Anonymkode: 5e42d...a19 3
Enterprises Skrevet 29. juli 2021 #17 Skrevet 29. juli 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er en 16 år gammel jente. Tjener mine egne penger. Drikker typ 4 1,5L flasker lettbrus i uka. Kjøper selv. Jeg synes det er digg, og jeg har ikke noe skader på tennene. Drikker med sugerør. Mamma synes det er uakseptabelt fordi jeg ikke eier måtehold. Hun tygger en pakke tyggis om dagen fordi hun synes det er digg. Det er helt ok. Jeg skjønner ikke forskjellen. Hun mener jeg bare skal drikke brus i helgene, jeg ikke trenger kose meg hver dag, jeg er avhengig og hele den regla der. Er jeg ikke stor nok til å bestemme slik selv? Anonymkode: dca44...f6c Jeg drikker 1,5L om dagen. Tror du overlever 1
Lafamiglia Skrevet 29. juli 2021 #18 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Med mindre du veier 20 kg er ikke dette farlige mengder. https://www.tine.no/helse/sunt-kosthold/aspartam-er-nøye-vurdert Men, det ER skadelig for tennene med kullsyre. Lurt å venne seg til å drikke vann til du skal flytte på hybel 💸 Anonymkode: 5e42d...a19 Jeg gjentar: Det er sannsynligvis trygt i henhold til de kriteriene det er testet mot, men det finnes andre kriterier, hvor det nå ser ut til at det IKKE er trygt. 1
Lafamiglia Skrevet 29. juli 2021 #19 Skrevet 29. juli 2021 Enterprises skrev (Akkurat nå): Jeg drikker 1,5L om dagen. Tror du overlever Overlever gjør man nok. Men det kan allikevel være skadelig. Og dessuten finnes det individuell variasjon her, som med alt annet. Jeg leste for eksempel om en 90-åring som har røyket hele livet, men som allikevel har OK helse i forhold til alder.
Gjest theTitanic Skrevet 29. juli 2021 #20 Skrevet 29. juli 2021 Guppy88 skrev (1 time siden): Men da regner jeg også med at du forstår at dine innlegg tillegges mindre vekt i det som skal være et diskusjonsforum. Påstander utdypes, forklares og underbygges for å holde diskusjonen på et saklig nivå. Det er ikke så viktig for meg. Det er valgfritt å ta imot gode råd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå