AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #1 Skrevet 29. juli 2021 Blir jo noe annet for de som bor i en by. Men, vi bor litt over en time fra Oslo, på bygda. Har ei datter som blir 15 år i år, som liker å ta en togtur til Oslo innimellom. Har vært med voksne hver gang. Men, når er det innafor at de drar med venninner på en slik tur alene med tog? Anonymkode: f027c...2f9
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #3 Skrevet 29. juli 2021 Kommer an på hva de skal, når på døgnet og hvor moden ungen er. Vi bor i utkanten av Oslo og min snart tolvåring får dra til sentrum alene og med venner, men ikke på sen kveld og ikke for å slenge rundt i de mest belastede områdene. De fleste vennene hennes får ikke lov, da. Anonymkode: 7f080...ad1 2
Ulrikke Skrevet 29. juli 2021 #4 Skrevet 29. juli 2021 Jeg har ei som blir 16 i år, og vi bor også utenfor byen, om enn litt nærmere. Hun har ikke gjort det så ofte, men i vennegjengen hennes begynte de vel å dra til Oslo for et par år siden. Jeg synes jo at på ungdomsskolen (gitt at de er normalt oppegående, fornuftige og kan holde avtaler) bør det kunne gå an. På dagtid/tidlig kveld, da.... Å fly i byen seint på kveld trenger de ikke gjøre når de er 15. Hun har forresten ei venninne på andre siden av byen, og hun har tatt kollektivt dit i mer enn et par år. Da må det byttes i Oslo. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #5 Skrevet 29. juli 2021 Min får ikke lov ennå, blir 15 i år Anonymkode: c6f56...5d9
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #6 Skrevet 29. juli 2021 Når de er gamle nok til å håndtere et pass, dvs. ta godt vare på det og ikke bli utsatt for lommetyveri. De bør beherske språket i landet godt nok til å kunne gjøre seg forstått, og forstå hva som blir sagt, dersom de må oppsøke legevakt, politistasjon e.l. Anonymkode: 503b7...bc3 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #7 Skrevet 29. juli 2021 Jeg var 14 år. Da kjøpte vi røyk og var kule på Karl Johan. Anonymkode: 3589d...7ff 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #8 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Når de er gamle nok til å håndtere et pass, dvs. ta godt vare på det og ikke bli utsatt for lommetyveri. De bør beherske språket i landet godt nok til å kunne gjøre seg forstått, og forstå hva som blir sagt, dersom de må oppsøke legevakt, politistasjon e.l. Anonymkode: 503b7...bc3 Haha, lest HI eller? Anonymkode: 3589d...7ff
Oxytenis Skrevet 29. juli 2021 #9 Skrevet 29. juli 2021 Jeg var hvertfall på språkskole I Oxford med min bestevenn i tre uker sommeren før jeg begynte på vgs. Da var vi alene i byen. Tok også buss alene inn til London og møtte familien min litt mens de var der noen dager, men vi gikk mest for oss selv til de butikkene og nabolagene som vi ønsket.
Gjest laPistola Skrevet 29. juli 2021 #10 Skrevet 29. juli 2021 Dro til Oslo sentrum alene fra jeg var 10 jeg 😅 det var halv pris på kino på mandager, så det var fast og dra til byen på kino og McDonald’s hver mandag. Vet at foreldre generelt er litt strengere i dag, men.. fra 12- 13 kanskje? Spørs jo hva de skal , og ikke sent på kvelden da.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #11 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Haha, lest HI eller? Anonymkode: 3589d...7ff Ja. Uansett hvilken storby man reiser til bør man være voksen nok til å klare å passe på seg selv og håndtere vansker som kan oppstå. Anonymkode: 503b7...bc3 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #12 Skrevet 29. juli 2021 Minimum 12år, skjer narkomane/alkiser/ustabile snakker til barn på idrettsplasser i sentrum/buss etc, heldigvis fins det eldre ungdommer og forbipasserende som tar affære og de bør kunne håndtere slike situasjoner, de må opp i rundt tenårene før de er flinke å si ifra/sette grenser. Anonymkode: 75945...8ab
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #13 Skrevet 29. juli 2021 Alder er egt irrelvant. Når det er sakt: Om du vet unga er modne. Stol på de Anonymkode: ffce8...060 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #14 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Alder er egt irrelvant. Når det er sakt: Om du vet unga er modne. Stol på de Anonymkode: ffce8...060 Sakt? Anonymkode: a2654...26c
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #15 Skrevet 30. juli 2021 12 hours ago, Anonyminist said: Dro til Oslo sentrum alene fra jeg var 10 jeg 😅 det var halv pris på kino på mandager, så det var fast og dra til byen på kino og McDonald’s hver mandag. Vet at foreldre generelt er litt strengere i dag, men.. fra 12- 13 kanskje? Spørs jo hva de skal , og ikke sent på kvelden da. Oi, min 10-åring får ikke dra alene til sentrum her vi bor engang, i en mye mindre by. 😛 Anonymkode: f305a...3d8 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #16 Skrevet 30. juli 2021 Jeg reiste sammen med en venninne gjennom Europa med tog når vi var 15, gikk helt fint det. Og her får ikke ungdommen en gang lov til å ta seg en tur inn til sentrum der dere bor? Det er jo helt vill overbeskyttelse. En 15-åring kan helt fint ta seg en dagstur inn til Oslo, rusle rundt, shoppe litt, spise på mcdonalds, komme hjemme i god tid før det blir "henge på byen"-seint. Anonymkode: 930ec...356 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #17 Skrevet 30. juli 2021 Om barna er oppvokst i forstedene og tåler å bli konfrontert, og er modne for alderen så går deg ann tidligere. En venn har barn oppvokst i byen og de tar seg fint rundt og klarer seg godt. Jeg har et barn som kunne klart det når hun var 13 bortsett fra at hun blir litt tafatt og hjelpeløs om ting ikke går som det skal. Feks rutetidene endrer seg, hvor finne ut infoen som trengs, kan jeg ta buss isteden typ ting. Hun var vel 16 når hun begynte å dra dit for butikk og hobby. Min tiåring er forsåvidt oppegående men barn gjør mye mindre selvstendig i dag. Alt arrangeres for dem. Vi trener fremdeles på å dra i matbutikken i sentrum her (består av 7 butikker) , beregne penger, gi beskjed, ikke la seg spore av og komme hjem til tiden. Ser klassekameratene også øver på enkle ting som å følge med på tiden og sykle til hverandre. (3-5 km en vei) og å kjøpe ting på butikken. Selv hadde jeg oversikt over en god del av storbyen på den alderen. Anonymkode: 96c5a...db4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #18 Skrevet 31. juli 2021 Har en 12-åring som fint hadde klart det. Hun og venner tar buss eller tog til Asker/Sandvika/Drammen allerede, så de hadde taklet helt fint å komme seg frem/tilbake tilOslo også. Begynte å sende henne alene med buss/tog når hun var 9 år for å møte oss på jobb og bli vant til å ferdes så er blitt godt vant til apper og tider. Hun har bankkort med penger, og vi har tracking på mobilen så vi vet hvor hun er, så ikke så redd for å sende henne avgårde sammen med venner lenger. Anonymkode: 01a8f...4c7 1
Daria Skrevet 31. juli 2021 #19 Skrevet 31. juli 2021 Det kommer mer an på modenhet og erfaring enn alder. Å ferdes i bytrafikk, reise kollektivt, passe på seg selv og håndtere hendelser som kan oppstå der mange mennesker ferdes må læres, det er ikke noe man automatisk takler ved en viss alder. Jeg er oppvokst i Oslo, til dels i sentrum, og dro rundt på egen hånd da jeg var 10, det betyr ikke at jeg vil synes det er greit at en 14-åring som knapt har satt sine bein i byen før kan og bør gjøre det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå