AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #1 Skrevet 29. juli 2021 Hei! Jeg og mannen har funnet ut at vi vil prøve på vår første, men det viser seg å være veldig vanskelig. Jeg har nemlig ikke hatt mensen siden mai! Jeg har ikke brukt noen form for hormonprevensjon på over 2 år, og mensen min har egentlig alltid vært ganske uregelmessig. Men jeg trodde den kom til å "stabilisere" seg etter hvert. Men nå har jeg altså ikke hatt mensen siden slutten på mai, og om jeg skal stole på temping og grafen jeg har fått fra det, ser det ikke ut til at jeg har hatt eggløsning engang. Jeg er overvektig, og kjenner jeg vegrer meg for å bestille time hos legen fordi jeg er redd han ikke engang kommer til å undersøke meg, men skylde på vekta med en gang. Noen som har vært igjennom det samme, og fant ut at det ikke var vekta som var problemet? Anonymkode: 81295...8b4
Laura80 Skrevet 29. juli 2021 #2 Skrevet 29. juli 2021 Mensen kommer ca 2 uker etter en eggløsning og mangler man eggløsning vil også mensen utebli. Til sist kommer stort sett en bortfallsblødning likevel, men kan ta lang tid. Og som du selv også sier, du tror ikke du har hatt eggløsning. Det kan stemme. En lege vil kunne skrive ut piller for å sette i gang mensen og deretter clomid etc, en pille for å få eggløsning. Men ikke alltid blir man gravid selv om man får en eggløsning på clomid. Og ikke kan du ta uendelig med kurer. Så det beste er å også gjøre tiltak selv. Vekt og eggløsning har ofte mye å si. Både overvekt men også alvorlig undervekt vil kunne hemme eggløsning. Så jeg vil absolutt anbefale deg å prøve få en mer normal vekt skal du bli gravid. Det vil nok også legen kunne fortelle deg dersom han er seriøs. Ellers kan han ta blodprøver men eggløsning henger jo ihop med hormoner og hormoner styres jo av så mangt. Skal de endres alene er det som sagt piller som kan gis for dette men de vil jo bare fungere for det korte løp. foruten vektnedgang er det viktig at du får i deg nok vitaminer og omega 3, at du spiser sunt, er måteholden med alkohol og ikke røyker. Det går også an å prøve ut diverse reseptfri kjerringråd hvis man ønsker, som feks bidronninggele eller vitex. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #3 Skrevet 29. juli 2021 Jeg slet i over 3 år med å bli gravid. Jeg var overvektig og vart henvist til gynekolog, der fikk jeg påvist PCOS. Kan det være at du også har det? Da uteblir ofte eggløsning, og man kan ha uregelmessig menstruasjon. Overvekt er veldig vanlig hos de med pcos. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte ned i vekt for at jeg skulle få noen som helst slags behandling (det inkluderte medisiner), da jeg var litt over grensen. BMI grensen for ivf er 32 hos de aller fleste sykehus (privat er jeg usikker på). Jeg fikk metformin for å hjelpe med vektnedgang, men det virket ikke for meg. Jeg gikk ned 23 kg uten metformin, og ble gravid av meg selv. Så det er mulig! Jeg skjønner at det er skikkelig frustrerende at det skal være så stort fokus på vekt, men det er en veldig stor faktor dessverre.. Veldig mange som er overvektige sliter med å bli gravide, nettopp pga overvekt. Ta kontakt med lege og be om en henvisning, men ikke forvent at du nødvendigvis blir satt på medisiner med en gang. Det var en ganske hard beskjed å få når jeg ikke var klar over grensene og reglene. Lykke til ❤️ Anonymkode: 53fd5...ee9 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #4 Skrevet 29. juli 2021 Hei! Så kjedelig for dere. Forstår frustrasjonen når dere vil dette så veldig. ❤️ Jeg hadde også lange perioder uten EL og mens. Legene forsøkte provera og pergotime på meg, men ingen av kurene hjalp. Jeg har også prøvd metformin. Ingen hjelp i det heller. Jeg er slank, men har nok pco. Måtte til slutt ha IVF. Da gikk det. Anonymkode: ee1a0...616
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå