Gå til innhold

AMH - når er det tomt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer litt på dette med AMH. Hvis man har fått påvist lav AMH, når er det da egentlig tomt for egg? Altså, hvor lang tid har man på seg før man ikke kan regne med å bli gravid med egne egg? Er det snakk om et par år, liksom? Jeg har selv fått påvist normal AMH, men er i slutten av 30-årene, og vet at det blir færre og færre egg med alderen. FSH var også normal hos meg, så kvaliteten skal foreløpig være bra, men også dette svekkes jo selvsagt med alder.

Anonymkode: 86a37...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det varierer fra person til person. Noen har lav AMH lenge mens andre ikke har det. Så det kan man ikke vite.

Anonymkode: 5c909...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også mulig at eggreserven varierer, altså at den kan øke noe. Ikke fra 0,1 til 20, men nok til at man kan gå fra anovulasjon til å få eggløsning. Det som skjer ved overgangsalder er at eggstokkene skrumper inn, det man ser er at eggstokker som har skrumpet inn på ny kan øke i omfang - det er ikke et statisk organ sånn sett. 

Så er det jo veldig mye alternative behandlinger som mener de greier å "vekke" eggstokkene igjen, men det er alt for lite forskning på dette generelt. 

Sånn medisinsk sett kan amh reduseres relativt raskt når reserven først går ned. Mens for andre går det ikke raskt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er dessverre vanskelig å svare på. Jeg hadde normal AMH da jeg fikk den målt i begynnelsen av 30-årene, men den var lav for alderen. Jeg fikk beskjed om at det i seg selv tydet på at den ville bli så lav at det ikke var mulig å bli gravid mer tidligere hos meg enn hos gjennomsnittskvinnen. Men det var ikke sikkert. At både moren og mormoren min fikk barn litt ut i 40-årene, var en mulig indikasjon på at jeg også kunne det (i hvert fall hadde kunnet, hvis det ikke var for at mannen og jeg hadde andre fertilitetsproblemer). Det varierer hvor stor eggreserve man er født med, og også hvor raskt den synker. 

Anonymkode: 1c60e...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.7.2021 den 21.33):

Det er dessverre vanskelig å svare på. Jeg hadde normal AMH da jeg fikk den målt i begynnelsen av 30-årene, men den var lav for alderen. Jeg fikk beskjed om at det i seg selv tydet på at den ville bli så lav at det ikke var mulig å bli gravid mer tidligere hos meg enn hos gjennomsnittskvinnen. Men det var ikke sikkert. At både moren og mormoren min fikk barn litt ut i 40-årene, var en mulig indikasjon på at jeg også kunne det (i hvert fall hadde kunnet, hvis det ikke var for at mannen og jeg hadde andre fertilitetsproblemer). Det varierer hvor stor eggreserve man er født med, og også hvor raskt den synker. 

Har du fått barn nå da?❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Neutral90 skrev (På 29.7.2021 den 16.29):

Det er også mulig at eggreserven varierer, altså at den kan øke noe. Ikke fra 0,1 til 20, men nok til at man kan gå fra anovulasjon til å få eggløsning. Det som skjer ved overgangsalder er at eggstokkene skrumper inn, det man ser er at eggstokker som har skrumpet inn på ny kan øke i omfang - det er ikke et statisk organ sånn sett. 

Så er det jo veldig mye alternative behandlinger som mener de greier å "vekke" eggstokkene igjen, men det er alt for lite forskning på dette generelt. 

Sånn medisinsk sett kan amh reduseres relativt raskt når reserven først går ned. Mens for andre går det ikke raskt igjen.

Hva er raskt da? Snakk om måneder, eller år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du fått barn nå da?❤️

Ja, vi fikk hjelp til å få det første etter å ha prøvd lenge, og så ble jeg gravid naturlig noen år senere. Så det var i hvert fall ikke tomt enda da jeg var passert midten av 30-årene. For gjennomsnittskvinnen sier de vel at det går raskere nedover med fruktbarheten i slutten av 30-årene, men uten å si noe om nøyaktig hvor raskt siden det varierer. Det er lurt å vente minst mulig når man er i den alderen, men jeg vet jo at man ikke alltid kan velge det. 

Lykke til ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...