Baktusen Skrevet 29. juli 2021 #1 Del Skrevet 29. juli 2021 Tja, elsykkeldrømmen kom i oppfyllelse for et par uker siden. Ingen særlige ferieplaner, så når jeg skulle ut i ferie kjøpte jeg meg en elsykkel. Superfornøyd med meg selv, og masse utstyr er innkjøp. Eller, i hvert fall nødvendig. Trekk, lås, hjelm og sånn der. Vekta bikka over 100kilo også ganske samtidig, og jeg har jo lest at elsykkel gir 90% av samme treningseffekt som vanlig sykkel så.. Dette blir gull! Jeg er klar for å fly av gårde på min nyinnkjøpte duppedings. Sånn ble det altså ikke. Ingen har noensinne fortalt meg at jeg faktisk må JOBBE på en elsykkel. Etter ferien skal jeg jo ta elsykkelen til jobb hver dag, og spare tid! Jeg slipper å stå i rushen og kø med alle andre idioter, og komme fresh til jobb hver dag. Men nei, elsykkel er jo et slit! Jeg må jobbe mye, rumpa er vond, lårene skriker, og svetten renner mer enn fossen jeg passerer. Hvordan skal dette gå? Jeg skal jo både bli økonomisk, sprek og sunn. De 25 000kr var mitt svar på alt. Elsykkelen skulle jo bare boff, quick fix. Vel.. I etterkant ser jeg jo hvor idiot jeg er. Jeg var først overbevist om at det var noe galt med elsykkelen, så jeg skrudde av hele motorhjelpen, eller ned, og fant fort utav at det var ikke sykkelen som var problemet, det var jo meg! Hvordan skal dette jammen gå? Noen flere tyngre mennesker dere ute som har kjøpt seg elsykkel? Lyst å dele din erfaring? Noen som har opplevd samme demotiverende drit som meg, men som etter hvert har klart å snu det? Kanskje hvis jeg sykler hver dag de siste 14 dagene av ferien min, så vil jeg kunne bli i litt bedre form? i hvert fall slik at jeg ikke ser dassvåt ut av svetten når jeg ankommer jobb? Kanskje jeg kan klare å sykle opp den ene drittbakken og ikke måtte leie sykkelen, kanskje? 40 NM på sykkelen var visst ikke tilstrekkelig for å innfri mine forventninger om å flyyyyy flyyyyy flyyyyyy på jobb. Ikke har den saken jeg betalte 25' demping heller. Hva burde man vel ha tenkt på, jeg lærer i hvert fall noe da. God sommer fra tjukka på elsykkelen ^^ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 29. juli 2021 #2 Del Skrevet 29. juli 2021 Har ikke kjempemange gode tips om elsykkellivet, men ville skyte inn at jeg satt pris på historien din og fikk et smil om munnen 😸 Kan vel kanskje stusse ved at man skal få 90 % av treningseffekten uten å måtte jobbe da. I mitt hode må man jo da jobbe 90 % så hardt som på vanlig sykkel 😅👍 Jeg tenker nok kanskje at du raskt vil komme i bedre form og bli vant til denne aktivitetsformen når du gjør det ofte nok 🙂 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #3 Del Skrevet 29. juli 2021 Det går seg til. Ta en tur tilsvarende avstanden til jobb hver dag så blir du vant til det. Jeg veier det samme som seg og kjøpte en billig fra jula. 11 km til jobb. Syns det var slitsomt de første dagene men så ble bena vant til det. Anonymkode: 6fa86...526 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #4 Del Skrevet 29. juli 2021 Jeg har egentlig ikke opplevd det sånn. Når jeg hadde barn i barnesete og skulle opp veldig bratt bakke (Gamlebyen til Ekeberg i Oslo f.eks) var det tungt, men på vanlig kupert vei synes jeg ikke det. Er du sikker på du ikke kan tilrettelegge bedre med giring etc? Jeg var både overvektig, usprek og hadde en billig elsykkel da jeg brukte den daglig. Anonymkode: 55b50...d00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titania Skrevet 30. juli 2021 #5 Del Skrevet 30. juli 2021 Artig innlegg Jeg veier vesentlig mer enn deg, og kjøpte meg en elsykkel i fjor - som jeg dessverre ikke er flink nok til å bruke, men jeg er blitt veldig glad i den 😄 Min utfordring er at fordi jeg ikke sykler ofte nok, så blir ikke baken "herdet" for setet, så sliter ofte med å gå en liten stund etter å ha brukt den 🙈 Men jeg lærte i fjor under busstreiken at "sykle mer, så blir det bedre". Så det er nok lurt å hoppe på og komme seg litt rundt Du kan jo ta litt kortere turer, men kanskje flere i løpet av en dag i starten? Og når man ikke er særlig godt trent, så ER det lov å ha motoren på mer hjelp enn du skulle ønske, frem til du kommer i bedre form 😄 Du må jo tråkke uansett. Og etter å ha lest innlegget ditt, er jeg veldig glad for at sykkelen min har både demping og 60NM 🙈 For jeg bor en plass med drittbakker å sykle opp når jeg skal hjem fra jobb, med grus og hullete veier i tillegg 😅 Så både jeg og sykkelen er litt slitne når jeg kommer hjem 😛 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #6 Del Skrevet 30. juli 2021 Er det krankmotor eller navmotor? Jeg hadde først en billigsykkel med navmotor. Så byttet jeg til en dyrere modell med krankmotor, og har ikke sett meg tilbake. Byttet også fra damemodell til unisex-ramme for å få en mer stabil sykkel. Sykler med motoren i bakhjulet (og ofte batteri på bagasjebrettet) blir veldig «baktunge» i motbakker, spesielt hvis du veier en del selv. Det er bedre med krankmotor og batteriet festet til ramma. Prøvde du ikke flere sykler før du kjøpte? Mange steder får man ha sykkelen på prøve i opptil 14 dager før man bestemmer seg. Jeg veier 10 kilo mer enn deg, og «flyr» 2 mil om dagen på min Haibike. Anonymkode: 44a04...4ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tentaclemaiden Skrevet 30. juli 2021 #7 Del Skrevet 30. juli 2021 Hei til tjukka fra ei annen tjukkebolle! Herlig innlegg!❤️ Jeg opplevde det samme, men det ble bedre etterhvert som jeg ble vant med giret og veien jeg sykler. Men at det er tungt ja, fytti katta som det er. (forhåpentlig blir det lettere når jeg blir det😅) og hett tips fra meg, retro sykkelsetet fra jula gjør underverker for sittekomfort! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #8 Del Skrevet 30. juli 2021 Krankmotor og 65 nm her, på full fres er det veldig lett! Du kan kjøpe mer behagelig sete. Anonymkode: b5846...c1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 30. juli 2021 #9 Del Skrevet 30. juli 2021 Det er bare bra for deg at du må jobbe, da blir du i bedre form Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #10 Del Skrevet 30. juli 2021 Hvilken sykkel har du? Anonymkode: 46706...26d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #11 Del Skrevet 31. juli 2021 Galskap. For halve prisen får du kjøpt en scooter moped. Til samme pris får du kjøpt en bra el-scooter. De fleste blir lurt når de kjøper el-sykkel. Overpriset og dårlig teknologi. Anonymkode: 20ba8...713 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viktualia Skrevet 31. juli 2021 #12 Del Skrevet 31. juli 2021 Bruk girene din. Gjør du det? Innrett deg mot et mål om å tråkke med en fart på opp mot 80 tråkk pr minutt eller mer. Det skal være lette tråkk, så bruk lettere gir. Hvis du ligger langt under der vanligvis, start med lavere frekvens men høyere enn du bruker nå. Hvis du jobber så svetten renner og lårene skriker får du kjempegod treningseffekt! Men hvis du vil komme fram mindre svett må du nok sette ned farten i oppoverbakkene og sette motorhjelpen på maks. Gi det litt tid. Sjøl er jeg tjukk og har elsykkel, men jeg har også vanlig sykkel som jeg har brukt i noen år tidligere (og bruker fremdeles). Så for meg var det som den drømmen din da jeg fikk elsykkelen, og jeg kan sykle til jobb uten å måtte dusje og skifte. Men jeg har jo et grunnlag i bunnen. Kanskje du må innse at du må skaffe deg et lite grunnlag, gi musklene og lungene litt tid til å bli med på notene. I mellomtida: kan du ta med deg litt skift og dusje eller friske deg opp på jobben? Eventuelt bare ankomme litt før og ha tid til å puste ut. Enten du må dusje eller ikke; en sykkeltur er en utrolig fin start på dagen, og du KOMMER TIL Å BLI sprek og sunn! Den økonomiske biten har du allerede, bare fortsett å sykle! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #13 Del Skrevet 31. juli 2021 Dette kommer du til å gå ned i vekt av hvis du klarer å motivere deg selv til å fortsette! Hvilken sykkel har du? Bruker du den på maks og på minste gir? Du kan bli ENORMT mye bedre på 14 dager hvis du tar en sykkeltur til dagen! Det lover jeg! Anonymkode: af1d6...0da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 21. august 2021 #14 Del Skrevet 21. august 2021 Viktualia skrev (På 31.7.2021 den 7.39): Bruk girene din. Gjør du det? Innrett deg mot et mål om å tråkke med en fart på opp mot 80 tråkk pr minutt eller mer. Det skal være lette tråkk, så bruk lettere gir. Hvis du ligger langt under der vanligvis, start med lavere frekvens men høyere enn du bruker nå. Hvis du jobber så svetten renner og lårene skriker får du kjempegod treningseffekt! Men hvis du vil komme fram mindre svett må du nok sette ned farten i oppoverbakkene og sette motorhjelpen på maks. Gi det litt tid. Sjøl er jeg tjukk og har elsykkel, men jeg har også vanlig sykkel som jeg har brukt i noen år tidligere (og bruker fremdeles). Så for meg var det som den drømmen din da jeg fikk elsykkelen, og jeg kan sykle til jobb uten å måtte dusje og skifte. Men jeg har jo et grunnlag i bunnen. Kanskje du må innse at du må skaffe deg et lite grunnlag, gi musklene og lungene litt tid til å bli med på notene. I mellomtida: kan du ta med deg litt skift og dusje eller friske deg opp på jobben? Eventuelt bare ankomme litt før og ha tid til å puste ut. Enten du må dusje eller ikke; en sykkeltur er en utrolig fin start på dagen, og du KOMMER TIL Å BLI sprek og sunn! Den økonomiske biten har du allerede, bare fortsett å sykle! Jeg er ikke tynn, og har vanlig tråkkesykkel. Å ankomme før er viktig for meg. Blir såpass kokt når jeg kjører fort at 15 minutter til å kjøle meg ned og 15 til å dusje og skifte er gull verdt. Jeg tenker at vanlig sykkel er omtrent lett som en elsykkel i oppoverbakkene dersom man har lette nok gir og sykler sakte nok. Lette nok gir kan kreve at man bytter ut noen tannhjul for å få det superlett. Jeg minner om at for det en bra el-sykkel koster kan man få en fantastisk racersykkel med carbonramme. Jeg synes fantastisk er bedre enn bra, og fantastisk inspirerer til ekstratrening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 21. august 2021 #15 Del Skrevet 21. august 2021 (endret) Jeg er hèlt sikker på at om det er sykkelen eller deg, så slår du samtlige syklister med sykkelen stående i garasjen! Tipper terskelen for å faktisk sykle, er høyere anyhow Og...Du er jo uansett en formidabel historieforteller! 🚴♀️ Endret 21. august 2021 av Tradegy 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #16 Del Skrevet 21. august 2021 Investerte også i el-sykkel i sommer. Kjempe fornøyd. Den tar mine 100kg greit frem. Har syklet både 2 og 3 mil til dagen og blir både varm og svett. Håper dette gir den treningseffekten jeg på sikt ønsker. Synes sykling har blitt gøy, og håper på en fin høst for mange turer. Har en unisex modell, med demping, krankmotor 60NM. Sykler i det lengste på ECO mode, men øker assistansen i de hardeste motbakkene. Anonymkode: ef506...7e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #17 Del Skrevet 21. august 2021 Jeg har få ekstra kilo, men har syklet med elsykkel i fem år med sykkelhenger på slep hele året og må si at det blir lettere etterhvert. Anonymkode: 561c9...c56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #18 Del Skrevet 21. august 2021 Er en del tyngre enn deg og testet elsykkel for en liten stund tilbake. Jeg elsket det selv om man måtte trø og kjenner det litt i beina, men det var fordi trøing på flaten var så lett at jeg kunne sykle til arrangement uten å bli svett. Var deilig å kunne sykle og bestemme effekten med både gir og motorvalg. I litt brattere bakker lengre enn 10 meter derimot hjalp ikke elsykkel i det hele tatt. Da kunne jeg likesågreit hatt en vanlig sykkel på letteste gir, for det var så vidt det gikk fremover. Måtte gå av sykkelen og skubbe den flere ganger tyngre sykkelen oppover. Så har konkludert at elsykkel skal kjøpes så lenge jeg bor på et sted med mest flater. Får ikke bakkeeffekten jeg ønsker så lenge jeg er tung. Anonymkode: f591f...79a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viktualia Skrevet 22. august 2021 #19 Del Skrevet 22. august 2021 I Grosny skrev (6 timer siden): Jeg er ikke tynn, og har vanlig tråkkesykkel. Å ankomme før er viktig for meg. Blir såpass kokt når jeg kjører fort at 15 minutter til å kjøle meg ned og 15 til å dusje og skifte er gull verdt. Jeg tenker at vanlig sykkel er omtrent lett som en elsykkel i oppoverbakkene dersom man har lette nok gir og sykler sakte nok. Lette nok gir kan kreve at man bytter ut noen tannhjul for å få det superlett. Jeg minner om at for det en bra el-sykkel koster kan man få en fantastisk racersykkel med carbonramme. Jeg synes fantastisk er bedre enn bra, og fantastisk inspirerer til ekstratrening. Jeg har også en kjemperask karbonracer, og syns nok at den samlet sett er morsommere å sykle på. Men den er definitivt ikke lettere å sykle lange bakker med, selv på det letteste giret (ja jeg har lette gir). Når jeg tar den til jobben må jeg ha med fullt antrekk å skifte til, håndkle, toalettsaker og sminke i tillegg til laptop og lunsjboks. For å komme ut av huset tidlig nok må jeg pakke kvelden før. Det er ikke alltid like praktisk og derfor har jeg også en elsykkel. Det gjør at jeg sykler oftere enn før. Og den gir også treningseffekt altså! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 22. august 2021 #20 Del Skrevet 22. august 2021 Viktualia skrev (1 time siden): Jeg har også en kjemperask karbonracer, og syns nok at den samlet sett er morsommere å sykle på. Men den er definitivt ikke lettere å sykle lange bakker med, selv på det letteste giret (ja jeg har lette gir). Når jeg tar den til jobben må jeg ha med fullt antrekk å skifte til, håndkle, toalettsaker og sminke i tillegg til laptop og lunsjboks. For å komme ut av huset tidlig nok må jeg pakke kvelden før. Det er ikke alltid like praktisk og derfor har jeg også en elsykkel. Det gjør at jeg sykler oftere enn før. Og den gir også treningseffekt altså! Begge deler har sine fordeler Ulempen med rask racer er at den ber om å bli kjørt fort, og da tar det lang tid før man får kjølt seg ned og svetten slutter å renne i strie strømmer. Racersykkel fungerer best hvis man har garderobeskap og dusj på jobben, samt setter av god tid til nedkjøling, dusjing etc. Hvis jeg skal komme opp 50 høydemeter uten å bli kjempesvett, så må jeg bytte til mye større tannhjul bak og en girskifter som klarer så digre tannhjul, men har man lette nok gir så kan bakkene sykles i 4 eller 5 km pr time, og så lett gir er ikke akkurat standardoppsett på racer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå