Gå til innhold

Mange som videreutdanner seg som sykepleier etter 35 år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når begynner det isåfall å bli for sent å ta videreutdanning til f.eks. helsesykepleier eller operasjonsjonssykepleier? 

Anonymkode: 1299e...c10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man har passert 55-60 år

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Når begynner det isåfall å bli for sent å ta videreutdanning til f.eks. helsesykepleier eller operasjonsjonssykepleier? 

På mitt kull var mange over 35 år. Absolutt ikke for sent. 

Anonymkode: 2a3b5...65b

AnonymBruker
Skrevet

De fleste som tar videreutdanning i AIO begynner i 30-årene er min erfaring, både de jeg kjenner, fra eget kull og når jeg ser alderen på de vi har hatt som studenter. Det er noen få som er rundt 50 og litt opp, og det har helt ærlig ikke fungert veldig bra. De har slitt veldig med mengden pensum og at en del er på engelsk, vansker med å holde tempo i praksis, vasker med å klare å ha oversikt og gjøre flere ting på en gang, og noen håndterer heller ikke at personer yngre enn dem selv har mer erfaring. Når blir jeg sikkert høvlet ned av folk og kalt aldersdiskriminerende, men det er fakta at alder kan være en faktor. 

Anonymkode: fe52f...0fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

De fleste som tar videreutdanning i AIO begynner i 30-årene er min erfaring, både de jeg kjenner, fra eget kull og når jeg ser alderen på de vi har hatt som studenter. Det er noen få som er rundt 50 og litt opp, og det har helt ærlig ikke fungert veldig bra. De har slitt veldig med mengden pensum og at en del er på engelsk, vansker med å holde tempo i praksis, vasker med å klare å ha oversikt og gjøre flere ting på en gang, og noen håndterer heller ikke at personer yngre enn dem selv har mer erfaring. Når blir jeg sikkert høvlet ned av folk og kalt aldersdiskriminerende, men det er fakta at alder kan være en faktor. 

Ser den, men tror du ikke at det er forskjell på AIO som stiller høye krav til tempo i praksis og de andre videreutdanningene der? Ser for meg at det kan være en fordel å være mer voksen når man videreutdanner seg innen for eksempel psykiatri eller kreftsykepleie? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok videreutdanning i psykisk helsearbeid i fjor og der var vel snittalder rundt 45ish og maange var over 50 år. :)

Anonymkode: 1c749...72f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer vel helt an på videreutdanningen. Som en annen her skriver, så tror jeg det er en fordel å være eldre og ha livserfaring som psykiatrisk sykepleier, geriatrisk sykepleier f eks, enn som anestesi/operasjon osv.

Anonymkode: d5969...f93

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mange på min skole, halve klassen var over 35.

Anonymkode: ee8e2...75d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser den, men tror du ikke at det er forskjell på AIO som stiller høye krav til tempo i praksis og de andre videreutdanningene der? Ser for meg at det kan være en fordel å være mer voksen når man videreutdanner seg innen for eksempel psykiatri eller kreftsykepleie? 

Joda, det kan absolutt være en forskjell, men nå lurte ts på operasjon som ligger under "de store" videreutdanningene. 

Så er det også en forskjell i det at psykiatri, kreft, rus, kardiologi o.l. ikke kvalifiserer deg for annet arbeid, det øker "bare" kompetansen innen et fagfelt, og dermed er risikoen for at det går alvorlig galt om du gjør noe feil mindre enn om du ikke har tilegnet deg det du skal som anestesispl. De som ikke har videreutdanning i geriatri, psykiatri ect kan fremdeles gjøre samme jobben selv om de med videreutdanning har økt kunnskap/kompetanse, mens i AIO må man ha videreutdanningen for å være kompetent til å gjøre jobben. Det stiller jo også betydelig større krav til å lære, omstille seg og vise at ny kunnskap og praktiske ferdigheter sitter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...