Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kommet inn på bachelor studie, og tenkte å kjøpe en bærbar pc til alt skolearbeid. 

Jeg har iPhone og elsker egentlig Apple sine produkter, men ble aldri helt komfortabel med macen jeg hadde for 15 år siden. Men er åpen for ny Mac. 

tips til pc/ Mac som fungerer fint til høgskole arbeid og generelt bruk? 

Anonymkode: dc83f...954

Skrevet

Hadde gått for en MacBook Air hver eneste gang. Den er kjapp, lett, solid (laget av metall), har veldig  god batteritid, har ekstremt god trackpad og varer i mange år uten å bli treg.

Hva var det du ikke likte med Mac for 15 år siden?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Apple produkter er overpriset. Anbefaler Huawei, ligner litt i utseende men er bedre maskiner. Utrolig fornøyd med min! 

Anonymkode: 6cdaf...5c0

AnonymBruker
Skrevet

Ville gått for en Chromebook. 1/3 av prisen av en Apple. Du lagrer dokumenter i en sky, for eksempel OneDrive, hvor du for øvrig har gratis excel, word og power point også. 

Du trenger ikke PC. Du trenger kun en nettleser. Og en nettleser koster en brøkdel av en PC. Chromebook veier lite, er tynn, har samme utforming og tastatur som PC'er, og oppleves generelt svært raskt og bra. 

Ettersom du skal studere anbefaler jeg deg en Chromebook med nummertaster på høyre siden av bokstavtastaturet. 

Se på denne f.eks til 3.990,- for en 15,6¨: 

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc/baerbar-pc/acer-chromebook-cb715-1w-p2ud-156-baerbar-pc/p-1144838/?gclid=CjwKCAjwo4mIBhBsEiwAKgzXOP3p1H6h9ydHCJeZ8bw_dC653d9pvH7sAFhV8vHQ-v1Y4PyxsdaH8xoCg38QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Anonymkode: e6b67...3d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En Macbook Air 13¨ koster til sammenligning alt fra 11.500 og opp. 

Det er det ikke verdt! 

Og du må ha en stor skjerm. 15,6¨ er et minimum. 13¨ er for barn. 

Anonymkode: e6b67...3d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
prt90 skrev (1 time siden):

Hadde gått for en MacBook Air hver eneste gang. Den er kjapp, lett, solid (laget av metall), har veldig  god batteritid, har ekstremt god trackpad og varer i mange år uten å bli treg.

Hva var det du ikke likte med Mac for 15 år siden?

Helt ærlig så var det at den hadde motsatt klikking med musa, følte alt var motsatt på den kontra en pc. 

Ts

Anonymkode: dc83f...954

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye billigere å kjøpe en «dyr» Mac som du kan ha i 5-6 år enn en «billig» pc som må byttes hvert år.

Min Macbook har blitt brukt daglig i snart 6 år og er fortsatt en glimrende maskin som jeg regner med å ha i flere år til.

Den har overlevd 3 high-end jobb-pc’er.

Hva levetiden på søppel-maskinene som blir solgt ferdig utdatert til 4999 kroner er tør jeg ikke tenke på engang. Kjøper dere ny hvert år?

Anonymkode: fbd7b...8e3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Apple produkter er overpriset. Anbefaler Huawei, ligner litt i utseende men er bedre maskiner. Utrolig fornøyd med min! 

Har du ikke fått med deg hva det er som foregår med Huawei?

Huawei har fått så mange straffer nå. De store selskapen har trukket seg helt ut. Om ikke lenge eller så er det slik allerede så vil hverken android eller google ha noe å gjøre med Huawei. 

IKKE KJØP HUAWEI.

Anonymkode: b504c...c09

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei ts. KG er ikke plassen for råd på slikt. Dra på Power og hør med de ansatte. De vet hva de snakker om. Alle som liker Apple vil anbefale Mac uten å ha noe kunnskap om konkurrentene.

Jeg selv har en HP envy. Windows er mye bedre enn mac sitt opperativsystem for studier. Etter min mening, men mac er enklere for de som ikke er like god med pc. De har høyere brukervennlighet og verdsetter sikkerhet høyt. Så mac har sine fordeler. Men ytelsen og varigheten på mac er ikke bedre enn mange andre.

Igjen, hør med de som kan. Ikke ta mine råd for god fisk heller. 

• Liker 1
Skrevet

Nå gjør jo ikke Power annet enn å dytte det de tjener mest på (gjelder forsåvidt alt som gjelder selgere i elbutikker).

Nå er det i noen studieretninger mange flere som bruker mac enn windows (tenk kreative fag) og andre hvor det er stor overvekt av windows maskiner.

Sjekk først ut hva skolen anbefaler av maskiner til de programmer som skal kjøres, så er det enklere å ta et valg/få forslag fra andre :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Har du ikke fått med deg hva det er som foregår med Huawei?

Huawei har fått så mange straffer nå. De store selskapen har trukket seg helt ut. Om ikke lenge eller så er det slik allerede så vil hverken android eller google ha noe å gjøre med Huawei. 

IKKE KJØP HUAWEI.

Kan du utdype hva som foregår med Huawei?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hei ts. KG er ikke plassen for råd på slikt. Dra på Power og hør med de ansatte. De vet hva de snakker om. Alle som liker Apple vil anbefale Mac uten å ha noe kunnskap om konkurrentene.

Jeg selv har en HP envy. Windows er mye bedre enn mac sitt opperativsystem for studier. Etter min mening, men mac er enklere for de som ikke er like god med pc. De har høyere brukervennlighet og verdsetter sikkerhet høyt. Så mac har sine fordeler. Men ytelsen og varigheten på mac er ikke bedre enn mange andre.

Igjen, hør med de som kan. Ikke ta mine råd for god fisk heller. 

Haha selgerne på power anbefaler det de til enhver tid får best fortjeneste på. 

Til studier vil du ha en maskin som er lett å ta med seg, har et batteri som varer hele dagen uten å lade, kan brukes uten mus (det er det ikke plass til i en forelesningssal) 

Hva bruker du datamaskinen til som student der Windows var bedre enn OSX egentlig? Hva bruker du operativsystemet til utover å starte programmene du bruker?

Det jeg liker med OSX er at det er lettdrevet (lynkjapt på gamle maskiner) og at det aldri er noe mikkmakk med det. Du slår på maskinen og så virker den. 

HP Envy koster jo ca det samme som Mac, men med kjipere prosessor, mye dårligere trackpad, dårligere batteritid og et operativsystem som er mye tyngre å dra rundt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal benytte den kun til studier og enkel nettbruk så ville jeg kjøpt en billig vindows pc. Holder med en eller annen pentium eller i3 prosessor.

Hvis pris er viktig så er det tradisjonelt sett billigst med 14" eller 15,6" skjerm og du kommer langt med en pc til kr 3000-5000.

Hvis pris ikke er viktig ville jeg fortsatt ha kjøpt et produkt som ikke apple har laget. Det er overpriset og pc med windows forhåndsinnstallert er som oftest lettere å oppgradere med ram eller m2 disker.

Man kan få en stasjonær pc med i9 prosessor , 32 gb ram, og et kult lite kabinett for det samme som man betaler for en middelmådig/lite kraftig macbook.

Dell, Lenovo og Asus blant annet har helt fine pc til ulike bruks området i ulike prisklasser.

Anonymkode: 4443c...ca5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kan du utdype hva som foregår med Huawei?

De har ikke lov å handle eller gjøre deals med Amerikanske selskap. Noe som inkluderer google og dermed også android. Dette er en pågående sak så ring vil nok bare bli færre for huawei.

Det er vist mange ulike grunner til dette. De er anklaget for å spionere for de kinesiske myndighetene, gjøre forskjell på raser i Kina og generell shady business.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Haha selgerne på power anbefaler det de til enhver tid får best fortjeneste på. 

Til studier vil du ha en maskin som er lett å ta med seg, har et batteri som varer hele dagen uten å lade, kan brukes uten mus (det er det ikke plass til i en forelesningssal) 

Hva bruker du datamaskinen til som student der Windows var bedre enn OSX egentlig? Hva bruker du operativsystemet til utover å starte programmene du bruker?

Det jeg liker med OSX er at det er lettdrevet (lynkjapt på gamle maskiner) og at det aldri er noe mikkmakk med det. Du slår på maskinen og så virker den. 

HP Envy koster jo ca det samme som Mac, men med kjipere prosessor, mye dårligere trackpad, dårligere batteritid og et operativsystem som er mye tyngre å dra rundt.

HPen koster like mye som den desidert billigste Mac'en.

Windows tar mange flere studierelaterte programmer og samarbeider med google. Apple og Google er et mareritt.

Nå kan det jo variere på studie hvilke programmer det skal kjøres, men for et realfagsstudium er Apple nesten ikke mulig å bruke. Flere som hadde Mac på mitt studie som har måtte laste inn Windows som et sekundert operativsystem. 

Selgerne vil vise deg gode produkter, men ofte de nyeste. Det er der de tjener. Hør hva de har å si og så prøv å se om de har noen eldre utgaver av det de viser deg. Eller kanskje de hakke billigere utgavene av samme pc.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

HPen koster like mye som den desidert billigste Mac'en.

Windows tar mange flere studierelaterte programmer og samarbeider med google. Apple og Google er et mareritt.

Nå kan det jo variere på studie hvilke programmer det skal kjøres, men for et realfagsstudium er Apple nesten ikke mulig å bruke. Flere som hadde Mac på mitt studie som har måtte laste inn Windows som et sekundert operativsystem. 

Hvilke programmer da? Har aldri hatt det problemet, men studerte IT. 

Men det er klart, hvis studiet krever programmer som bare er på Windows er det dumt å kjøpe Mac :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...