Gå til innhold

Uenighet om valg av hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen har lenge ønsket oss hund, og har i utgangspunktet vært enige om valg av rase. Vi har snakket om at vi vil ha en familiehund, men nå er det plutselig viktigere enn alt i verden at det skal være en jakthund… har undersøkt mye og kommer frem til at jakthunder ikke vil egne seg like bra som familiehund da den har helt andre instinkter og vil også være mer krevende og vanskeligere for barna å håndtere. Noen som har vært i samme dilemma? Hvordan løste dere det?

Anonymkode: 79b16...9b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg og mannen har lenge ønsket oss hund, og har i utgangspunktet vært enige om valg av rase. Vi har snakket om at vi vil ha en familiehund, men nå er det plutselig viktigere enn alt i verden at det skal være en jakthund… har undersøkt mye og kommer frem til at jakthunder ikke vil egne seg like bra som familiehund da den har helt andre instinkter og vil også være mer krevende og vanskeligere for barna å håndtere. Noen som har vært i samme dilemma? Hvordan løste dere det?

Skal den brukes til jakt? Hvis ikke så gå for en familiehund som ikke krever så mye bevegelse.

Anonymkode: af710...308

• Liker 5
Skrevet

Det spørs jo hvilken type jakt din mann er interessert i. F.eks så vil mange spaniels og retrievere fungere fint som familiehunder. (De fleste hunder, uavhengig av hvilken jobb de gjør, er jo familiehunder størstedelen av livet uansett).

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Skal han bruke den til jakt eller skal han bare ha en "mandig" hund? Dere vil ha noe rolig g stabilt, ikke noe som ser på barna deres som småvilt om dere feiler i hundeoppdragelsen

Anonymkode: 1d1b0...160

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er da mange jakthunder som fungerer godt som familiehunder, jakt er som regel bare et par uker i året uansett. Har feks hatt retriver, pointer og elghund som famliehunder. (Sistnevnte kan bjeffe, så passer best i enebolig.)

Anonymkode: 4864e...2f9

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange små jakthunder som kan trenes godt til jakt om det er et poeng. Vi har en Westieterrier og hun brukes til jakt. Nydeligste hunden opp mot barna noen sinne ❤️ Så rolig og glad 😊

Anonymkode: 2d3e2...b27

AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (16 minutter siden):

Det spørs jo hvilken type jakt din mann er interessert i. F.eks så vil mange spaniels og retrievere fungere fint som familiehunder. (De fleste hunder, uavhengig av hvilken jobb de gjør, er jo familiehunder størstedelen av livet uansett).

Ja, kunne gjerne hatt en spaniel, men det passer visst ikke til den type jakt han skal gjøre (storvilt).

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, kunne gjerne hatt en spaniel, men det passer visst ikke til den type jakt han skal gjøre (storvilt).

Kjøp en beagle da 😀

Anonymkode: b4754...ad9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilken hun ønsker han, da?

Og hva, helt konkret, skal han bruke den til i jakta? 

Anonymkode: 95e35...4a2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fuglehund er jo en nydelig familiehund. 

Hvilken rase ønsker du ts? Hvilken rase ønsker han?

Anonymkode: 0cf24...ed7

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Fuglehund til elgjakt?

Anonymkode: 70b47...2b6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Både norsk elghund grå, norsk elghund svart, og ikke minst jämthund er helt utmerkede familiehunder. Barn skal ikke gå tur alene med hund uansett, og det skal være voksne tilstede uansett hva slags håndtering man snakker om. 

Anonymkode: fd09e...2f6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at hunden skal være familiehund i 50 uker av året så de 1-2 ukene den eventuelt kunne vært jakthund må nesten nedprioriteres dersom det er en hund som skal være hele familien deres sin. Hvorfor skal din manns egoistiske ønske trumfe resten av familien? Da blir det jo hans hund da?

Anonymkode: 9b7c9...a80

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selv kunne jeg veldig gjerne tenke meg en cocker spaniel! Men tydeligvis er det «feil» jakthund…

Skrevet

Det er jo helt feil hund til storvilt om poenget er å ha en jakthund. 

Hvem skal ha hovedansvaret for hunden da? Om han skal jakte elg noen uker i året så blir en spaniel bare i veien om han må ha den med.

Etter mitt syn bør hunder brukes til det dem er avlet for. En støtende fuglehund ville ikke passet meg i det hele tatt og det ville blitt et ork å styre med den når jeg bruker all ledig tid på jakt der den ikke passer. 

• Liker 1
Skrevet

Er han allerede aktiv jeger eller har han planer om å bli det?

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...