Gå til innhold

Hjelp! Budsjett for to 6500 måneden etter faste utgifter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en kvinne som har blitt ufør, minstesats. Jeg har ett barn. Faren er ikke i bildet lenger. Han bor i utlandet og tjener veldig lite i Norsk kontekst. Jeg ønsker heller ikke presse ham til dette. Jeg sitter igjen med 6500 kroner måneden etter faste utgifter er betalt. De faste utgiftene er alt med bolig, medisiner og utgifter til sykdommen min og kollektivtransport. Bolig koster mye, siden jeg har noe lån og også strømmen er dyr for det er et hus. Men jeg trives så veldig godt her. Vil nødig selge. Vil nødig leie ut rom til en fremmed også. Men om jeg må så må jeg. Men håper 6500 kroner måneden kan holde. Kan dere hjelpe meg med et budsjett? Jeg har vært så heldig å arve bolig. Jeg har også en buffer på 20 000 kroner. 

Anonymkode: 21460...8bc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte si det, men av faste utgifter regner jeg også 2000 kroner som går til buffer i måneden. Dette er type om noe plutselig kommer som noen klær barnet MÅ ha. Eller om vaskemaskin ryker. Og til julaften. Og bursdag. Eller slike ting. Jeg vil helst ha dette. Jeg føler meg tryggere med litt penger på kontoen. 

Anonymkode: 21460...8bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i litt samme situasjon som deg, og det jeg har gjort er å først se hva Sifo mener er et realistisk budsjett for meg, for å så deretter gå igjennom hver post og endre til det jeg selv mener er riktig. Sifo kan gi et fint pekepinn på hvor mye fks mat koster, for det er sånne ting jeg egentlig ikke vet 😅 https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet

Jeg har også skrevet ned alt jeg har i utgifter, faste og "frivillige" i et regneark. Slik får jeg god oversikt og jeg kan også se hvor jeg evn kan stramme inn. Fks ting som netflix og andre abn. Jeg har også gjort flere små endringer som fks bytte linsetype fra endags til månedslinser, det gir noen hundrelapper i året ekstra. Det virker lite men flere sånne endringer gir resultater. Tenk deg nøye gjennom og skriv ned ALT du bruker, og gå gjennom kritisk og se om det er noe du kan endre. 

Mer tips kan jeg ikke gi desverre, da jeg er i begynnelsen av mitt nye liv selv, og har ikke rukket å bo alene så lenge enda. Ønsker deg og barnet ditt masse lykke til!

Anonymkode: ced5b...8e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å nevne at det også kan ligge sjulte kostnader i ting man ikke tenker over. Engangsting som fks kjøkkenpapir kan være sjulte kostnadsbomber. Kjøp heller bomullskluter osm tåler 90graders vask, slik at du kan bruke igjen og igjen. 

Kjøp deg også litt sysaker og lær deg å repaparere klær. Det er faktisk ganske kult, og blitt ganske trendy! Du kan finne litt info her: https://www.tv2.no/v/1631741/

Anonymkode: ced5b...8e9

• Liker 1
Skrevet

Hadde solgt huset tvert hvis det er rimligere leiligheter i området? Mindre vedlikeholdsutgifter og  mindre strøm.

Hadde ikke orket å leve så trangt for å beholde et hus, tenk på fritidsaktiviter og alt mulig annet det blir med et barn

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er barnet? 

Anonymkode: b4874...fdd

Skrevet

De 6500,- skal da dekke mat, klær, husholdningsartikler, fritidsaktiviteter, bursdager osv? Da må du isåfall være veldig restriktiv med matbudsjettet ditt for å få det til å gå opp. Du kan kanskje få gode og næringsrike tips til god mat for en rimelig penge fra «fattig student» og andre gode bloggere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

6500 kr i måneden skal dekke mat klær osv for deg og ditt barn i overskuelig fremtid.... Går ikke!

Anonymkode: e7832...82b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...