Gå til innhold

Mitt høyre øre er tett av ørevoks. Hvordan får jeg det ut, slik at jeg kan høre igjen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I går rengjorde jeg øret med en bomullspinne, og jeg tror jeg klarte å skyve ørevoks dypere inn i øret mitt. Jeg har nå problemer med å høre ut av høyre øre. Skal jeg vente eller har noen her forslag?

Anonymkode: de2d7...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Høres mer ut som at du har vært bortpå trommehinnen, men du får tak i dråper på apotek som løser opp ørevoks. 

Anonymkode: 9f357...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det skjedde med meg en gang også. Var "normal" igjen etter et par dager... Har ingen tips å komme med, det ordnet seg av seg selv.... 

Anonymkode: b4dbf...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan gå på apoteket og kjøpe en øreskyller. Du fyller den med vann og spruter inn i øret med litt kraftig trykk. Litt ubehagelig, men kan rense opp. Evt. kan de gjøre det for deg på legesenteret.

Anonymkode: 6f2d1...3fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du nå fullstendig hørselstap på høyre øret, eller er lydene bare dempet? Opplever du noe smerte? 

Hvis du ikke har smerte kan du bruke Revaxør: https://www.apotek1.no/produkter/revaxor-med-ballong-10ml-891119p

Ellers kontakt fastlegekontoret. De har verktøy til å ordne dette dersom du ikke får til å bruke Revaxør, f.eks. ved svimmelhet.
Opplever du smerter ved bruk av Revaxør, ring fastlege. 

Anonymkode: 112f2...980

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min tidligere svigerfar pleide å gå til legen en gang i mellom ens ærend for øreskyllinger. Da kom det ut store klumper med ørevoks hver gang.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å sjekke med lege. 

Det finnes noe på apoteket som løser opp ørevoks. 

Det som kan hjelpe er matolje, varm opp til kroppstemperatur og putt litt i øret. La det virke litt, tøm ut. Gjenta flere ganger, det går bare med noen milliliter for hver runde. 

Det er ganske mye søl, så gjør det ute eller i dusjen, eller et annet egnet sted. 

Oljen vil kunne løse voks, men det er veldig effektivt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det bare er litt tett kan du bruke sånn øreskylleballong fra apoteket, er det veldig tett bør du kontakte lege, så du ikke gjør det verre sjøl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Drypp inn så mye matolje som du får inn, putt en bommulsdott i øret og la virke over natta. Så kan du spyle ut med lunka vann fra sånn ballong beregnet til bruket eller en sprøyte. Kan være lurt med et pussbekken og noen til å hjelpe deg. Det kan ta flere omganger med innsprøyting av vann før alt er ute

Anonymkode: bb5b4...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ganske tette øreganger og når jeg får dempet hørsel vet jeg at det er ørevoks som blokkerer. Da er det kun lege og øreskyll som hjelper, og jeg må dryppe ørene med olje eller Revaxør  3 dager i forveien. Ganske slitsomt, men det er veldig vanlig, og man merker det kanskje mer hvis man har vann i øret i tillegg.

Du må forresten være veldig forsiktig med q-tips og helst ikke bruke det. Du ender opp med å dytte ørevoksen sammen tl en klump, som blir enda vanskeligere å fjerne.

Anonymkode: 7e68a...c6c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Øreskylling. Kjøp sånn øreskylleboble på apoteket. Du tar du litt matolje i øret på kvelden og setter i en liten bomullsdott så oljen ikke renner ut. Skyller øret med temperert vann. Hvis ikke ørevoksen kommer ut, så prøv med olje 2-3 netter før du igjen skyller øret. 

Hvordan ta øreskylling?

Er du plaget med mye ørevoks fungerer øreskylling godt. To dager før behandlingen bør du dryppe matolje i ørene før du legger deg. Øreskyllingen består i at sykepleieren spyler varmt vann inn i øregangen slik at voksproppen skylles ut. Du kan også ta øredråper for å myke opp voksen før skylling.

https://www.apotek1.no/produkter/softwash-ballongsproyte-260ml-874416p

Bilde av Softwash ballongsprøyte 260ml 1stk

Anonymkode: b0def...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...